ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
14.10.2009 N 22499/7/24-0317

Про порядок призначення ліквідатора відсутнього боржника

ДПА України з метою вирішення проблемних питань, які виникають при призначенні арбітражних керуючих ліквідаторами у справах про банкрутство, ініційованих органами державної податкової служби, що вирішуються господарськими судами за ст. 52 Закону України від 14.05.92 р. N 2343-XII (2343-12) "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон), повідомляє наступне.
Відповідно до положень цього Закону (2343-12) господарський суд у двотижневий строк з дня винесення ухвали про порушення провадження у справі про банкрутство відсутнього боржника виносить постанову про визнання відсутнього боржника банкрутом, відкриває ліквідаційну процедуру і призначає ліквідатором ініціюючого кредитора за згодою останнього.
У разі якщо кредитор не подав до господарського суду клопотання щодо кандидатури арбітражного керуючого (ліквідатора), ухвала господарського суду надсилається державному органу з питань банкрутства, якою зобов'язується протягом семи днів від дати винесення ухвали забезпечити участь у справі ліквідатора з числа працівників державного органу з питань банкрутства.
Згідно роз'яснень Головного управління державної служби України від 21.11.2008 р. N 9466/12-08, а також Міністерства юстиції України від 10.09.2009 р. N 11276-0-33-09-19 державні службовці не мають права виконувати функції арбітражних керуючих (ліквідаторів) боржників, визнаних банкрутами, оскільки така підприємницька діяльність державних службовців відповідно до положень ст. 16 Закону України "Про державну службу" (3723-12) , а також ст. 5 Закону України "Про боротьбу з корупцією" (356/95-ВР) може мати відповідні ознаки корупційних дій.
Закон України від 11.06.2009 р. N 1506-VI (1506-17) "Про засади запобігання та протидії корупції", який набирає чинності 1 січня 2010 року, також забороняє державним службовцям займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики зі спорту, що здійснюється у позаробочий час), безпосередньо або через інших осіб, якщо інше не передбачене законом.
Міністерством економіки України листом від 21.08.2009 р. N 216-20-23/2940 з приводу призначення арбітражних керуючих ліквідаторами відсутніх боржників роз'яснено наступне.
Згідно Положення про Державний департамент з питань банкрутства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2006 р. N 533 (533-2006-п) , Державний департамент з питань банкрутства (далі - Департамент) відповідно до покладених на нього завдань забезпечує здійснення процедури банкрутства відсутнього боржника.
У відповідності із наказом Мінекономіки від 05.11.2004 р. N 400 (v0400569-04) "Про затвердження Положень про територіальні управління, відділи (сектори) з питань банкрутства Міністерства" територіальні органи з питань банкрутства здійснюють організаційне забезпечення виконання Департаментом повноважень державного органу з питань банкрутства відповідно до статей Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (2343-12) .
З метою вирішення питань щодо призначення арбітражних керуючих ліквідаторами відсутніх боржників та уникнення позовів щодо стягнення заборгованості за оплату послуг Державна податкова адміністрація України рекомендує:
- не допускати призначення працівників державних податкових органів ліквідаторами відсутніх боржників;
- утримуватись від укладення господарських договорів з арбітражними керуючими на виконання послуг ліквідатора відсутнього боржника на платній основі;
- при зверненні до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство відсутнього боржника направляти письмове звернення до відповідного територіального органу з питань банкрутства про визначення кандидатури ліквідатора такого боржника з числа арбітражних керуючих, які мають відповідну ліцензію Міністерства економіки України.
<...>
Заступник Голови
О.Матвєєв