ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
28.09.2009 N 9576/6/17-0716
|
Щодо виконання функцій податкового агента при наданні безоплатно вугілля та вугільних брикетів окремим категоріям громадян після ліквідації або консервації гірничого підприємства
Державне підприємство з ліквідації збиткових вугледобувних, вуглепереробних та торфодобувних підприємств "Укрвуглеторфреструктуризація" Частиною п'ятою ст. 48 Гірничого закону України від 06.10.99 р. N 1127-XIV (
1127-14)
(далі - Гірничий закон) встановлено, що після ліквідації або консервації гірничого підприємства забезпечення вугіллям на побутові потреби здійснюється в межах тарифної угоди правонаступником таким категоріям осіб:
непрацевлаштованим працівникам;
непрацюючим пенсіонерам;
інвалідам праці;
особам, інвалідність яких настала внаслідок загального захворювання у разі, якщо вони користувалися цим правом до настання інвалідності;
сім'ям працівників, які загинули (померли) на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, які отримують пенсії у зв'язку з втратою годувальника.
Зазначені категорії осіб користуються правом на безоплатну доставку вугілля. Фінансування заходів щодо безоплатного забезпечення вугіллям на побутові потреби провадиться за рахунок коштів, виділених на ліквідацію або консервацію гірничого підприємства, після закінчення цієї роботи - правонаступником (частина шоста ст. 48 Гірничого закону (
1127-14)
).
Порядок оподаткування доходів фізичних осіб з 01.01.2004 р. регулюється Законом України від 22.05.2003 р. N 889-IV (
889-15)
"Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон N 889-IV). Відповідно до п. 1.2 ст. 1 Закону N 889-IV дохід платника податку - це сума будь-яких коштів, вартість матеріального і нематеріального майна, інших активів, що мають вартість, одержаних платником податку у власність або нарахованих на його користь, протягом відповідного звітного податкового періоду з різних джерел як на території України, так і за її межами.
При цьому згідно з пп. 4.3.15 п. 4.3 ст. 4 Закону N 889-IV (
889-15)
(у редакції Закону України від 02.09.2008 р. N 347-VI (
347-17)
"Про внесення змін до статті 4 Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", який набрав чинності з 01.01.2009 р.) до складу загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку не включається вартість вугілля та вугільних брикетів, безоплатно наданих в обсягах та за переліком професій, що встановлюються Кабінетом Міністрів України:
працівникам з видобутку (переробки) вугілля та вуглебудівних підприємств;
пенсіонерам, які пропрацювали на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, вуглебудівних підприємствах: на підземних роботах - не менше ніж 10 років для чоловіків і не менше ніж 7 років 6 місяців - для жінок; на роботах, пов'язаних із підземними умовами, - не менше ніж 15 років для чоловіків і не менше ніж 12 років 6 місяців - для жінок; на роботах технологічної лінії на поверхні діючих шахт чи на шахтах, що будуються, розрізах, збагачувальних та брикетних фабриках - не менше ніж 20 років для чоловіків і не менше ніж 15 років - для жінок;
інвалідам і ветеранам війни та праці, особам, нагородженим знаками "Шахтарська слава" або "Шахтарська доблесть" I, II, III ступенів, особам, інвалідність яких настала внаслідок загального захворювання, у разі якщо вони користувалися цим правом до настання інвалідності;
сім'ям працівників, які загинули (померли) на підприємствах з видобутку (переробки) вугілля, що отримують пенсії у зв'язку із втратою годувальника.
При виплаті грошової компенсації вартості такого вугілля та вугільних брикетів її сума не включається до складу загального оподатковуваного доходу платника податку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2004 р. N 462 (
462-2004-п)
"Деякі питання обкладення податком з доходів фізичних осіб вартості безоплатно наданих вугілля та вугільних брикетів" установлено правила виконання цього підпункту.
Водночас пп. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону N 889-IV (
889-15)
встановлено, що отримані платником податку додаткові блага від особи, що не є працедавцем платника податку, чи особою, яка діє від імені або за дорученням такого працедавця, включаються до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку з доходів фізичних осіб і прирівнюються з метою оподаткування до подарунків з їх відповідним оподаткуванням. Відповідно до п. 1.1 ст. 1 Закону N 889-IV додаткові блага - це кошти, матеріальні чи нематеріальні цінності, послуги, інші види доходу, що виплачуються (надаються) платнику податку зазначеною особою, якщо такий дохід не є заробітною платою чи виплатою, відшкодуванням чи компенсацією за цивільно-правовими угодами, укладеними з таким платником податку.
При цьому згідно з пп. 4.2.3 п. 4.2 ст. 4 Закону N 889-IV (
889-15)
до складу загального місячного оподатковуваного доходу платника податку включається сума (вартість) подарунків у межах, що підлягають оподаткуванню згідно з нормами ст. 14 цього Закону.
Пунктом 14.1 ст. 14 Закону N 889-IV (
889-15)
установлено, що кошти, майно, майнові чи немайнові права, вартість робіт, послуг, подаровані платнику податку, оподатковуються за правилами, встановленими цим Законом для оподаткування спадщини, тобто згідно з положеннями ст. 13 Закону N 889-IV.
Водночас відповідно до ст. 1216 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. N 435-IV (
435-15)
спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців), у тому числі до фізичних осіб.
Таким чином, норми ст. 13 Закону N 889-IV (
889-15)
щодо оподаткування можуть бути поширені лише на доходи, одержані фізичною особою у спадщину (чи як подарунок) від фізичної особи - спадкодавця (чи дарувальника).
Враховуючи наведене, оподаткування доходів у вигляді вугілля або вугільних брикетів, які згідно з частиною п'ятою ст. 48 Гірничого закону (
1127-14)
безоплатно надаються платникам податку інших категорій, ніж зазначені у пп. 4.3.15 п. 4.3 ст. 4 Закону N 889-IV (
889-15)
, здійснюється на загальних підставах відповідно до пп. 4.2.9 п. 4.2 ст. 4 Закону N 889-IV за ставкою, встановленою п. 7.1 ст. 7 Закону N 889-IV (в 2009 році - 15%).
Щодо включення доходів у вигляді безоплатно отриманого вугілля або вугільних брикетів до складу загального річного доходу і подання вищезазначеними платниками податку річних податкових декларацій про майновий стан і доходи повідомляємо, що відповідно до п. 18.2 ст. 18 Закону N 889-IV (
889-15)
для цілей цього Закону обов'язок платника податку з подання декларації вважається виконаним, якщо він отримував доходи виключно від податкових агентів, зобов'язаних подавати звітність з цього податку в установленому порядку.
Водночас п. 1.15 ст. 1 Закону N 889-IV (
889-15)
встановлено, що податковий агент - це, зокрема, юридична особа, яка незалежно від її організаційно-правового статусу та способу оподаткування іншими податками зобов'язана нараховувати, утримувати та сплачувати цей податок до бюджету від імені та за рахунок платника податку, вести податковий облік та подавати податкову звітність податковим органам відповідно до закону, а також нести відповідальність за порушення норм цього Закону.
При цьому згідно з пп. 8.2.2 п. 8.2 ст. 8 Закону N 889-IV (
889-15)
особою, яка не є податковим агентом, вважається лише нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб'єкта підприємницької діяльності або не є особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність.
Підпунктом "а" п. 17.2 ст. 17 Закону N 889-IV (
889-15)
установлено, що особою, відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку для оподатковуваних доходів з джерелом їх походження з України, є податковий агент.
Згідно з пп. 8.1.1 п. 8.1 ст. 8 Закону N 889-IV (
889-15)
податковий агент, який нараховує (виплачує) оподатковуваний дохід на користь платника податку, утримує податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у відповідних пунктах ст. 7 цього Закону.
Відповідно до пп. 8.1.4 п. 8.1 ст. 8 Закону N 889-IV (
889-15)
якщо оподатковуваний дохід виплачується у негрошовій формі чи готівкою з каси резидента, податок сплачується (перераховується) до бюджету протягом банківського дня, наступного за днем такої виплати.
Підпунктом 20.3.2 п. 20.3 ст. 20 Закону N 889-IV (
889-15)
установлено, що на податкового агента, який до або під час виплати доходу на користь платника податку не здійснює нарахування, утримання або сплату (перерахування) цього податку, покладається відповідальність за погашення суми податкового зобов'язання або податкового боргу, що виникає внаслідок таких дій. Платник податку - отримувач таких доходів звільняється від обов'язків погашення такої суми податкових зобов'язань або податкового боргу.
Джерелами самостійної сплати податкових зобов'язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна і немайнових цінностей, випуску цінних паперів, у тому числі корпоративних прав, отримані у позику (кредит), а також з інших джерел з урахуванням особливостей, визначених цією статтею (пп. 7.1.1 п. 7.1 ст. 7 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III (
2181-14)
"Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами").
Щодо внесення платником податку в касу податкового агента сум податку, сплаченого за рахунок коштів підприємства, вважаємо, що це питання має бути врегульоване на договірних засадах між податковим агентом та платником податку.
Податковий агент зобов'язаний подати на загальних підставах до податкового органу за місцем свого розташування податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також сум утриманого з них податку за ф. N 1ДФ, затверджений наказом ДПА України від 29.09.2003 р. N 451 (
z0960-03)
та зареєстрований у Мін'юсті України 22.10.2003 р. за N 960/8281, з відображенням вищезазначених доходів за ознакою доходу "14" (відповідно до пп. "б" п. 19.2 ст. 19 Закону N 889-IV (
889-15)
).
Водночас повідомляємо, що згідно зі ст. 1 Закону України від 25.06.91 р. N 1251-XII (
1251-12)
"Про систему оподаткування" Верховна Рада Автономної Республіки Крим і сільські, селищні, міські ради можуть установлювати додаткові пільги щодо оподаткування у межах сум, що надходять до їх бюджетів.
Заступник Голови
|
О.Любченко
|