МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ПОГОДЖУЮ
Директор Департаменту
Н.А.Железняк
17.06.2009
|
ЗАТВЕРДЖУЮ
Заступник Міністра
Л.В.Єфіменко
17.06.2009
|
ВИСНОВОК N 2/95
про скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правового акта
Міністерство соціального захисту населення України
_________________________________________________________________
(найменування міністерства, іншого органу виконавчої влади,
який прийняв нормативно-правовий акт)
Наказ від 01.04.97 N 44 (
z0442-97)
"Про затвердження Типових положень (взірцевих) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян і про відділення соціальної допомоги вдома".
_________________________________________________________________
(вид, дата, номер та заголовок нормативно-правового акта)
24.09.97 за N 442/2246
_________________________________________________________________
(дата і номер державної реєстрації)
Одержання висновку Міністерства юстиції України про невідповідність нормативно-правового акта Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (
995_004)
та практиці Європейського суду з прав людини (підпункт "в-1" пункту 17 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 (
731-92-п)
) .
_________________________________________________________________
(правові підстави скасування рішення про державну реєстрацію)
ВИСНОВОК:
Наказ Міністерства соціального захисту населення України від 01.04.97 N 44 (
z0442-97)
"Про затвердження Типових положень (взірцевих) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян і про відділення соціальної допомоги вдома" (далі - Наказ) визначає основні завдання і функції територіального центру соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян (далі - територіальний центр) та відділення соціальної допомоги вдома (далі - відділення), умови прийняття до центрів на обслуговування і порядок надання соціальних послуг, визначає право на першочергове влаштування до територіального центру, перелік протипоказань для прийняття на обслуговування до територіального центру та відділення, визначає види послуг, які надаються, а також підстави для припинення обслуговування.
Так, пунктом 13 Типового положення (взірцевого) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян (
z0442-97)
передбачено, що територіальний центр приймає в підрозділи на обслуговування пенсіонерів, інвалідів I і II групи незалежно від віку, одиноких непрацездатних громадян та інших соціально незахищених громадян (далі - непрацездатні громадяни), які потребують соціально-побутової та медико-соціальної допомоги, на підставі картки медичного огляду, акта обстеження матеріально-побутових умов проживання та особистої заяви. До числа одиноких непрацездатних громадян належать громадяни, в тому числі подружжя, які не мають працездатних родичів, зобов'язаних за законом їх утримувати.
Проте, у чинному законодавстві відсутнє визначення поняття "одинокий непрацездатний громадянин".
Крім того, Законом України "Про соціальні послуги" (
966-15)
(далі - Закон) визначено, що основними формами надання соціальних послуг є матеріальна допомога та соціальне обслуговування.
Також, статтею 6 Закону (
966-15)
передбачено, що право на отримання соціальних послуг мають громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, у тому числі біженці, які проживають в Україні на законних підставах та перебувають у складних життєвих обставинах. У свою чергу, Закон визначає, що складні життєві обставини - обставини, що об'єктивно порушують нормальну життєдіяльність особи, наслідки яких вона не може подолати самостійно (інвалідність, часткова втрата рухової активності у зв'язку із старістю або станом здоров'я, самотність, сирітство, безпритульність, відсутність житла або роботи, насильство, зневажливе ставлення та негативні стосунки в сім'ї, малозабезпеченість, психологічний чи психічний розлад, стихійне лихо, катастрофа тощо).
Враховуючи викладене, Закон (
966-15)
визначає значно ширше коло суб'єктів, які мають право на отримання соціальних послуг, ніж Наказ (
z0442-97)
.
Окрім того, Наказом (
z0442-97)
запроваджена вимога надання акта обстеження матеріально-побутових умов проживання для прийняття до територіального центру.
Проте, статтею 9 Закону (
966-15)
передбачено, що для отримання соціальних послуг, що надаються державними та комунальними суб'єктами, особа, яка їх потребує, має звернутися з письмовою заявою до місцевого органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Таким чином, у Законі (
966-15)
відсутня вимога щодо надання акта обстеження матеріально-побутових умов проживання, що має наслідком протиріччя Наказу (
z0442-97)
із зазначеним Законом.
У зв'язку з викладеним положення Наказу (
z0442-97)
порушують вимоги принципу юридичної визначенності і можуть призвести до порушення законних прав осіб, Наказ не відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (
995_004)
та практиці Європейського суду з прав людини.
Крім того, Наказ (
z0442-97)
регулює питання, які захищаються статтею 8 Конвенції (
995_004)
, яка проголошує, що кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя, до свого житла і кореспонденції. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров'я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Так, під дію статті 8 Конвенції (
995_004)
підпадають, зокрема, питання здоров'я людини; порушення фізичної і моральної (психічної) цілісності людини; збирання медичних даних; персональні дані про людину; використання інформації про особу; контроль за умовами утримання, виховання, навчання; встановлення та підтримання стосунків з іншими людьми; житло (приміщення або місце для проживання); збирання відомостей майнового характеру; здійснення таємного чи відкритого нагляду; сімейне життя; опіка та піклування; право на спілкування з родичами та близькими; дієздатність та правоздатність особи.
У своїй практиці Європейський суд нагадує, що охорона даних особистого характеру, особливо медичних даних, має основоположне значення для здійснення права на повагу до приватного і сімейного життя. Дотримання конфіденційності відомостей про здоров'я становить основний принцип правової системи всіх держав - учасниць Конвенції (
995_004)
. Він є важливим не лише для захисту приватного життя хворих, а й для збереження їхньої довіри до працівників медичних закладів і системи охорони здоров'я взагалі. Національне законодавство має забезпечувати відповідні гарантії, щоб унеможливити будь-яке повідомлення чи розголошення даних особистого характеру стосовно здоров'я, якщо це не відповідає гарантіям, передбаченим статтею 8 Конвенції.
Крім того, Європейський суд підкреслює, що розголошення інформації може мати руйнівні наслідки для приватного і сімейного життя відповідної особи та для її соціального і професійного становища, виставляючи її на безчестя і наражаючи на небезпеку ізоляції.
Статтями 8, 9 та 12 Закону України "Про запобігання захворюванню на синдром набутого імунодефіциту (СНІД) та соціальний захист населення" (
1972-12)
передбачена конфіденційність відомостей про результати медичного огляду.
Крім того, Наказом (
z0442-97)
передбачено протипоказання для прийняття на обслуговування до територіального центру та до відділення.
Так, пунктом 18 Типового положення (взірцевого) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян (
z0442-97)
передбачено протипоказаннями для прийняття на обслуговування територіальним центром наявність у громадянина інфекційних, онкологічних захворювань IV клінічної групи, СНІДу, захворювань на наркоманію, алкоголізм, психічних захворювань за виключенням неврозів, неврозоподібних станів при соматичних захворюваннях, легкої ступені дебільності, інтелектуально-мнестичних розладів та судорожних синдромів різної етиології без слабоумства і виражених змін особистості.
Отже, матиме місце порушення права особи на приватне життя, яке гарантоване Конвенцією (
995_004)
.
Враховуючи викладене та відповідно до підпункту "в-1" пункту 17 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.92 N 731 (
731-92-п)
, підпункту 4.4 пункту 4 Порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 31.07.2000 N 32/5 (
z0458-00)
, зареєстрованого 31.07.2000 за N 458/4679, рішення про державну реєстрацію наказу Міністерства соціального захисту населення України від 01.04.97 N 44 (
z0442-97)
"Про затвердження Типових положень (взірцевих) про територіальний центр соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян і про відділення соціальної допомоги вдома" рекомендуємо скасувати.
Виключено з державного реєстру нормативно-правових актів 31.07.2009.
Начальник відділу з питань
соціального та трудового
законодавства Департаменту
Редактор
|
Л.І.Ільєнко
М.Д.Клопова
|