ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
18.11.2009 N 25449/7/15-0817
|
Державним податковим
адміністраціям в Автономній
Республіці Крим, областях,
мм. Києві та Севастополі
Про справляння збору за спеціальне водокористування садівничими товариствами
Державна податкова адміністрація України на численні звернення органів державної податкової служби та платників податків щодо питання сплати збору за спеціальне водокористування садівничими товариствами повідомляє таке.
Відповідно до статті 42 Водного кодексу України (
213/95-ВР)
(далі - Кодекс) водокористувачами в Україні можуть бути підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства.
Водокористувачі можуть бути первинними і вторинними.
Первинні водокористувачі - це ті, що мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води.
Вторинні водокористувачі (абоненти) - це ті, що не мають власних водозабірних споруд і отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають стічні води в їх системи на умовах, що встановлюються між ними.
Статтею 48 Кодексу (
213/95-ВР)
визначено, що спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів.
Відповідно до статті 49 Кодексу (
213/95-ВР)
спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволів, порядок погодження та видачі яких регулюється нормами постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 року N 321 (
321-2002-п)
"Про затвердження Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 року N 459".
Порядок справляння збору за спеціальне використання водних ресурсів та збору за користування водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 серпня 1999 року N 1494 (
1494-99-п)
, із змінами і доповненнями (далі - Порядок), та регулюється Інструкцією про порядок обчислення і справляння збору за спеціальне водокористування в частині використання води, затвердженою наказом Міністерства фінансів України, Державної податкової адміністрації України, Міністерства економіки України, Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 01.10.99 N 231/539/118/219 (
z0711-99)
, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19.10.99 за N 711/400, із змінами і доповненнями (далі - Інструкція).
Відповідно до п. 3.1 Порядку (
1494-99-п)
, водокористувачі, які здійснюють забір води з водного об'єкта або використовують в установленому законодавством порядку воду, отриману від інших водокористувачів, мають відповідно дозволи на спеціальне водокористування або договори на поставку води. Водокористувачам у встановленому порядку затверджуються ліміти використання водних ресурсів.
Ліміти затверджуються на річний обсяг використання водних ресурсів (п. 3.2 Порядку (
1494-99-п)
) .
Платниками збору є підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, а також громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що використовують водні ресурси та користуються водами для потреб гідроенергетики і водного транспорту (п. 3 Порядку (
1494-99-п)
) .
Пунктом 16 Порядку (
1494-99-п)
та абзацом другим пункту 4.8 Інструкції (
z0711-99)
визначено, що збір за використання водних ресурсів не справляється, зокрема, за воду, що використовується для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення, в тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності.
Виходячи з норм ст. 3 Господарського кодексу України від 16 січня 2003 року N 436-IV (
436-15)
із змінами і доповненнями, господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями.
Враховуючи те, що пунктом 3 Порядку (
1494-99-п)
платниками збору визначено, зокрема, громадян - суб'єктів підприємницької діяльності, то громадяни, які використовують воду виключно для власних потреб і не є суб'єктами підприємницької діяльності, не є платниками збору за спецводкористування.
Водночас, громадяни є споживачами житлово-комунальних послуг, за які справляється плата відповідно до п. 3 ст. 20 Закону України від 24 червня 2004 року N 1875-IV (
1875-15)
"Про житлово-комунальні послуги".
У разі коли громадяни об'єднані у садівниче товариство, яке використовує водні ресурси, то таке товариство є водокористувачем (ст. 42 Кодексу (
213/95-ВР)
) .
При цьому, якщо садівниче товариство безпосередньо добуває воду із застосуванням водозабірної споруди та відповідного обладнання для забору води, то таке товариство є первинним водокористувачем і як первинний водокористувач воно повинно отримати відповідний дозвіл на спеціальне водокористування та ліміти на використання водних ресурсів (ст. 49 Кодексу (
213/95-ВР)
, п. 3.1 Інструкції (
z0711-99)
) .
Якщо садівниче товариство отримує воду з водозабірних споруд первинного водокористувача, то воно повинно мати дозвіл на спеціальне водокористування або договір на поставку води і як вторинний водокористувач (ст. 42 Кодексу (
213/95-ВР)
, п. 3.1 Порядку (
1494-99-п)
) , отримати ліміти на використання водних ресурсів.
Слід зауважити, що відповідно до абзацу другого п. 6.2 Інструкції (
z0711-99)
за обсяги води, переданої водокористувачем-постачальником іншим водокористувачам без укладення з останніми договору про поставку води, збір обчислюється і сплачується таким водокористувачем-постачальником.
Згідно з пунктом 4.1 Порядку (
1494-99-п)
об'єктом обчислення збору за спеціальне використання водних ресурсів є фактичний обсяг води, який використовують водокористувачі, з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.
Згідно з пунктом 4.5 Інструкції (
z0711-99)
, при використанні водокористувачами води одночасно для власних потреб і для потреб об'єктів соціально-культурного призначення, житлово-комунального господарства (за винятком обсягу води, переданої населенню), підсобного сільського і рибного господарства або інших допоміжних служб, збори до бюджетів вносять за всю фактично використану воду.
Виходячи з викладеного, при використанні води не тільки для задоволення власних питних та санітарно-гігієнічних потреб, а й для поливу садів, городів, присадибних ділянок, тобто для власних потреб, садівниче товариство повинно сплачувати збір за спеціальне водокористування за весь обсяг фактично використаної води.
Зобов'язуємо довести це роз'яснення до відома та використання у роботі до підпорядкованих структурних підрозділів та платників збору за спецводокористування.
Будь-які інші податкові роз'яснення щодо оподаткування збором за спеціальне водокористування садівничих товариств діють в частині, що не суперечить наданому роз'ясненню.
Заступник Голови
|
О.М.Любченко
|