ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 816/3/15-1211 від 21.09.2000 м.Київ vd20000921 vn816/3/15-1211 Про порядок оподаткування коштів бюджетних установ і організацій у 2000 році У зв'язку із численними запитами щодо оподаткування коштів бюджетних установ та організацій та листів Державного казначейства України від 05.07.2000 р. N 07-10/689-4891 і від 16.08.2000 р. N 07-22/868-5986 Державна податкова адміністрація України повідомляє наступне. Статтею 1 Закону України від 25 червня 1991 року N 1251-XII ( 1251-12 ) "Про систему оподаткування" визначено, що встановлення і скасування податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та до державних цільових фондів, а також пільг їх платникам здійснюються Верховною Радою України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим і сільськими, селищними, міськими радами відповідно до цього Закону, інших законів України про оподаткування. Статтею 15 Закону України від 22 травня 1997 року N 283/97-ВР ( 283/97-ВР ) "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" установлено, що ставки податку на прибуток, пільги щодо податку, об'єкт оподаткування, порядок обчислення оподатковуваного прибутку, строки і порядок сплати та зарахування податку до бюджетів можуть установлюватися та змінюватися лише шляхом внесення змін до цього Закону. Платниками податку на прибуток згідно зі статтею 2 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) є суб'єкти підприємницької діяльності, бюджетні, громадські та інші підприємства, установи та організації, які здійснюють діяльність, спрямовану на отримання прибутку як на території України, так і за її межами. Абзацом "а" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) установлено, що до неприбуткових установ і організацій відносяться органи державної влади України, органи місцевого самоврядування та створені ними установи або організації, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів, тобто бюджетні установи, які фінансуються з бюджету. Від оподаткування звільняються доходи таких неприбуткових організацій, отримані у вигляді: коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань; пасивних доходів; коштів або майна, які надходять до таких неприбуткових організацій, як компенсація вартості отриманих державних послуг. Під терміном "державні послуги" слід розуміти будь-які платні послуги, обов'язковість отримання яких установлюється законодавством та які надаються фізичним чи юридичним особам органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та створеними ними установами й організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів. Одночасно підпунктом 7.11.8 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону України ( 334/94-ВР ) доходи неприбуткових організацій, визначених у абзаці "а" підпункту 7.11.1, у тому числі закладів і установ освіти, науки, культури, охорони здоров'я, а також архівних установ, які утримаються за рахунок бюджету, спрямовуються до складу кошторисів (на спеціальний рахунок) на утримання таких неприбуткових організацій і використовуються виключно на фінансування видатків такого кошторису (включаючи фінансування господарської діяльності згідно з їх статутами), розрахованого та затвердженого у порядку, установленому Кабінетом Міністрів України. У разі коли за наслідками звітного (податкового) року доходи кошторису на утримання зазначених організацій перевищують суму визначених кошторисом витрат, сума перевищення враховується у складі кошторису наступного року. При цьому із суми перевищення доходів над витратами зазначених неприбуткових організацій податок на прибуток, передбачений у пункті 10.1 статті 10 цього Закону, не сплачується. Перелік платних послуг, які можуть надаватися зазначеними закладами, установлюється Кабінетом Міністрів України. Оскільки Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) визначено доходи, що звільняються від оподаткування у бюджетних установ, які зареєстровані як неприбуткові установи й організації, то інші власні надходження таких установ уважаються доходом від проведення госпрозрахункової діяльності й оподатковуються в загальновстановленому порядку. Статтею 6 Закону України від 17 лютого 2000 року N 1458-III ( 1458-14 ) "Про Державний бюджет України на 2000 рік" установлено, що до доходів спеціального фонду Державного бюджету України на 2000 рік зараховуються власні надходження установ і організацій, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету, у тому числі: спеціальні кошти установ і організацій; кошти, отримані бюджетними установами й організаціями на виконання окремих доручень; інші власні надходження бюджетних установ і організацій. Указане також підтверджується тим, що статтею 16 Закону України "Про Державний бюджет України на 2000 рік" ( 1458-14 ) не призупинено дію статті 7.11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ). Таким чином, Державна податкова адміністрація України вважає, що до спеціального фонду Державного бюджету можуть зараховуватися без оподаткування тільки ті кошти, що надходять до бюджетних установ відповідно до нормативно-правових актів, які затверджені Кабінетом Міністрів України; що стосується інших надходжень бюджетних установ, то вони хоча і належать до спеціального фонду, але підлягають оподаткуванню на загальних підставах. Порядок оподаткування зазначених доходів установлено підпунктом 7.11.9 пункту 7.11 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), а саме: податок на прибуток, який визначається як сума доходів, отриманих з інших джерел, зменшена на суму витрат, пов'язаних з отриманням таких доходів, але не вище від суми таких доходів. При визначенні сум оподатковуваного прибутку сума амортизаційних відрахувань не враховується. Бюджетними установами та організаціями суми податку на прибуток повинні бути передбачені та враховані у видатках спеціального фонду під час складання кошторисів, Порядок складання яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 9 січня 2000 року N 17 ( 17-2000-п ). Невиконання вищезгаданих вимог призведе до порушення бюджетними організаціями положень чинного податкового законодавства, що тягне за собою застосування адміністративних штрафів та фінансових санкцій. Разом з тим листами Державного казначейства України (копії яких додаються) визначено, що у 2000 році бюджетні установи не є платниками податку на прибуток. Така позиція суперечить Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) і Закону України "Про Державний бюджет України на 2000 рік" ( 1458-14 ). Відповідно до інформації, отриманої від Державних податкових адміністрацій України в областях бюджетними організаціями за перше півріччя 2000 року, сума доходів, отриманих з інших джерел, що підлягають оподаткуванню, становить 291,6 млн. гривень. З урахуванням витрат Зведений бюджет недоотримав податку на прибуток від доходів з інших джерел 60,1 млн. гривень, у тому числі Державний бюджет - 56,8 млн. гривень. Таким чином, просимо дати доручення Державному казначейству України відкликати листи від 05.07.2000 р. N 07-10/689-4891 і від 16.08.2000 р. N 07-22/868-5986 як такі, що суперечать чинному податковому законодавству. Голова М.Азаров "Баланс", N 422000