УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
12.12.2005 N 20-35-389
( Дію Листа зупинено на підставі Листа Державної податкової адміністрації N 743/7/15-0416 (v0743225-06) від 18.01.2006 )
У Міністерстві юстиції розглянуто ваш лист стосовно надання роз'яснення щодо можливості застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності підприємствами державної та комунальної форм власності та повідомляється.
Відповідно до пункту 4 розділу XV "Перехідних положень" Конституції України (254к/96-ВР) Президент України протягом трьох років після набрання чинності Конституцією України мав право видавати схвалені Кабінетом Міністрів України і скріплені підписом Прем'єр-міністра України укази з економічних питань, не врегульованих законами, з одночасним поданням відповідного законопроекту до Верховної Ради України в порядку, встановленому статтею 93 цієї Конституції.
Так, у період дії "Перехідних положень" Конституції України (254к/96-ВР) було видано Указ Президента України від 3 липня 1998 року N 727/98 (727/98) "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (далі - Указ).
Статтею 1 Указу (727/98) встановлено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності запроваджується, зокрема, для юридичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисельність працюючих не перевищує 50 осіб і обсяг виручки яких від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за рік не перевищує 1 млн. грн.
Водночас згідно з частиною четвертою статті 7 Указу (727/98) його дія не поширюється на суб'єктів підприємницької діяльності, у статутному фонді яких частки, що належать юридичним особам - учасникам та засновникам даних суб'єктів, які не є суб'єктами малою підприємництва, перевищують 25 відсотків.
Для з'ясування питання поширення дії Указу (727/98) на підприємства, засновані на державній та комунальній власності, слід враховувати, що державне підприємство згідно з положеннями Господарського кодексу України (436-15) є підприємством, що діє на основі державної власності, утворюється уповноваженим органом державної влади і майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання чи праві оперативного управління (статті 63, 73, 74).
Комунальне підприємство - це підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади, утворюється органом, який є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції, та майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання або на праві оперативного управління (статті 63, 78 зазначеного Кодексу (436-15) ).
Отже, незалежно від наявності чи відсутності статутного фонду, єдиним засновником (учасником) державних та комунальних підприємств є відповідно держава чи територіальна громада в особі уповноважених органів. Тобто їх частка в цих підприємствах перевищує 25 відсотків.
Враховуючи поняття суб'єкта малого підприємництва, наведене у статті 1 Указу (727/98) , уповноважені органи, які діють від імені держави чи територіальних громад, не є суб'єктами малого підприємництва.
Крім того, частиною першою статті 8 Господарського кодексу України (436-15) передбачено, що держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання.
Таким чином, оскільки засновники (органи державної влади та органи місцевого самоврядування) державних та комунальних підприємств не є суб'єктами малого підприємництва і їх частка в цих підприємствах перевищує 25 відсотків, вважаємо, що дія Указу Президента України від 3 липня 1998 року N 727/98 (727/98) "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" на зазначені підприємства не поширюється.
Заступник міністра
Л.В.Єфіменко