Рішення
про Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року (укр/рос)
Дата підписання:
Дата затвердження Україною:
|
14.11.2008 р.
02.12.2009 р. (із застереженням)
|
Офіційний переклад
Рада глав урядів Співдружності Незалежних Держав
вирішила:
1. Затвердити Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року (додаються).
2. Заінтересованим міністерствам і відомствам держав-учасниць СНД, Координаційній транспортній нараді держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав, Раді із залізничного транспорту держав-учасниць Співдружності, Міжурядовій раді шляховиків, Раді з авіації та використання повітряного простору та Міждержавному авіаційному комітетові вжити заходів з реалізації зазначених Пріоритетних напрямів.
3. Це Рішення набирає чинності з дати його підписання, а для держав, законодавство яких вимагає виконання внутрішньодержавних процедур, необхідних для набрання ним чинності, - з дати здачі відповідних документів депозитарієві.
Учинено в місті Кишинів 14 листопада 2008 року в одному оригінальному примірнику російською мовою. Оригінальний примірник зберігається у Виконавчому комітеті Співдружності Незалежних Держав, який надішле кожній державі, яка підписала це Рішення, його засвідчену копію.
За Уряд За Уряд
Азербайджанської Республіки Республіки Молдова
(Підпис із особливою думкою) (Підпис із застереженням)
За Уряд За Уряд
Республіки Білорусь Російської Федерації
(Підпис) (Підпис)
За Уряд За Уряд
Республіки Вірменія Республіки Таджикистан
(Підпис із особливою думкою) (Підпис)
За Уряд Грузії За Уряд Туркменістану
- -
За Уряд За Уряд
Республіки Казахстан Республіки Узбекистан
(Підпис) (Підпис)
За Уряд За Уряд
Киргизької Республіки України
(Підпис) (Підпис із застереженням)
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішенням Ради глав урядів
Співдружності Незалежних
Держав про Пріоритетні
напрями співробітництва
держав-учасниць СНД у сфері
транспорту на період
до 2020 року
від 14 листопада 2008 року
ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ
співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року
Концепцією дальшого розвитку Співдружності Незалежних Держав (
997_e82)
, схваленою Рішенням Ради глав держав СНД від 5 жовтня 2007 року, визначено, що однією з основних цілей Співдружності Незалежних Держав є формування в довгостроковій перспективі інтегрованого економічного об'єднання заінтересованих держав, що забезпечує ефективний розвиток кожного його учасника.
Як необхідні умови стратегічної взаємодії у сфері транспорту слід розглядати системне й послідовне вдосконалення (з урахуванням досягнутого рівня), погодженої транспортної політики, що проводиться державами-учасницями СНД, яка є ключовим механізмом економічної інтеграції, шляхом виділення пріоритетних напрямів взаємодії на період до 2020 року, виявлення нових актуальних аспектів співробітництва в галузі транспорту й розробки комплексу заходів, спрямованих на досягнення поставлених цілей.
* * *
Вихідними під час вироблення цих пропозицій є такі положення.
Транспорт разом з іншими інфраструктурними галузями забезпечує базові умови життєдіяльності суспільства, виступає як важливий інструмент досягнення соціальних, економічних, зовнішньополітичних цілей. Його стійкий розвиток у Співдружності сприяє просторовій доступності національних територій, вільному переміщенню товарів і послуг, конкуренції та свободі економічної діяльності, поліпшенню умов та якості життя населення.
Функціонування й розвиток транспорту в державах-учасницях СНД здійснюється відповідно до їхнього національного законодавства, а також стратегій (концепцій, основним напрямам і т.д.) у транспортній сфері та взаємопов'язане із загальними напрямами (прогнозами) їхнього соціально-економічного розвитку, що визначають потреби в транспортних послугах.
Погодженість регіональної транспортної політики забезпечується шляхом координації державами-учасницями СНД систем державного регулювання й реалізації програм її розвитку, удосконалення законодавства в галузі транспорту, а також погодженим використанням транспортно-транзитного потенціалу. При цьому реалізація погодженої транспортної політики враховує відмінності в сучасному стані транспортних систем держав-учасниць СНД і спрямована, у тому числі, на їхнє вирівнювання.
Необхідність розвитку економічних відносин держав-учасниць СНД зумовлена насамперед розвитком транспортних систем держав, а також можливістю забезпечення їхніх національних інтересів на світовому ринку транспортних послуг, і в першу чергу за рахунок розвитку регіональної співробітництва в галузі транспорту.
При цьому здійснення транспортної інтеграції в рамках Європейського Союзу, Азіатсько-тихоокеанського економічного союзу, Шанхайської організації співробітництва та інших регіональних об'єднань спрямоване перш за все на створення необхідних передумов для диверсифікації транспортної діяльності, заснованої, зокрема, на розвитку міжнародних транспортних коридорів (далі - МТК), усуненні бар'єрів на шляху міжнародного транзитного процесу, проведенні погодженої тарифної політики.
За минулі 16 років співробітництва в транспортній сфері:
- закладено основи міжнародної правової бази функціонування транспорту (у 1991-2007 роках прийнято близько 45 документів), що відповідає новим соціально-економічним і ринковим умовам, забезпечує міждержавне регулювання транспортної діяльності;
- сформовано та функціонують органи галузевого співробітництва, держави-учасниці СНД входять до регіональних організацій за видами транспорту;
- проводиться погоджена транспортна політика, спрямована на вирішення (відповідно до наявного ресурсного забезпечення на національному й міждержавному рівнях) окремих завдань загальнотранспортного характеру, а також розвитку окремих видів транспорту;
- у галузі залізничного транспорту - провідній транспортній галузі збережено й розвивається організаційна, тарифно-економічна, техніко-технологічна, інформаційна єдність;
- проводиться погоджена тарифна політика в міжнародному вантажному залізничному сполученні;
- вирішуються завдання, спрямовані на розвиток міжнародних автомобільних перевезень;
- реалізуються заходи з розвитку цивільної авіації та забезпечення безпеки польотів, гармонізації національних систем організації повітряного руху;
- розробляються й реалізуються міжнародні проекти у сфері морського та річкового транспорту;
- закладено основи співробітництва у сфері міжнародних транспортних коридорів.
Водночас, незважаючи на загальну адаптацію транспорту до ринкових умов, а також наведені вище позитивні фактори співробітництва, рівень транспортної взаємодії в Співдружності зараз не можна вважати оптимальним.
Частка транспортних витрат у собівартості продукції під час перевезень вантажів у міжнародному сполученні між державам-учасницями Співдружності відносно висока й складає 20-25%. Поряд з такими об'єктивними факторами, як велика відстань перевезень і складні природні умови, це пов'язано з недостатнім рівнем розвитку технологій організації руху товарів.
Забезпечення зростаючого попиту на якісні послуги, перш за все на міжнародні перевезення вантажів залізничним й автомобільним видами транспорту, відбувається на фоні недостатнього технічного рівня національних транспортних систем, слабкої організації взаємодії видів транспорту на міждержавному рівні, високої зношеності рухомого складу, недостатніх темпів розвитку мереж залізниць й автомобільних доріг СНД, а також накопиченого відставання в галузі впровадження транспортно-логістичних технологій.
Проблеми в розвитку транспорту в СНД загострюються через існуючі інфраструктурні обмеження, а також різноманітні фіскально-адміністративні й технічні бар'єри (зокрема, у міжнародному автомобільному сполученні виявлено 15 основних бар'єрів), що не дозволяє ефективно реалізувати транзитний потенціал регіону СНД з використанням міжнародних транспортних коридорів, а також забезпечувати достатню транспортну доступність національних територій.
У розвитку регіонального співробітництва в галузі транспорту під час реалізації багатосторонніх транспортно-економічних проектів не використовується програмно-цільовий підхід для створення міждержавного механізму вирішення питань взаємопов'язання ресурсів, визначення виконавців і строків виконання заходів.
Дотепер у Співдружності не сформовано системи, що забезпечує міжнародні перевезення багатостороннього формату у сфері водного (річкового (морського)) транспорту.
У цьому зв'язку в стратегічному плані залишаються актуальними для реалізації такі напрями погодженої транспортної політики держав-учасниць СНД:
- забезпечення ефективного розвитку економіки держав за рахунок поліпшення використання та розвитку їхнього транспортного потенціалу;
- розвитку конкурентного середовища на ринку транспортних послуг СНД;
- створення умов для економічно вигідного використання та розвитку мереж МТК;
- підвищення ефективності використання транспортної інфраструктури та інвестиційної привабливості проектів її розвитку;
- забезпечення інтеграції транспортних систем держав-учасниць СНД до європейської та азіатської транспортних систем;
- удосконалення системи нормативно-правового забезпечення співробітництва в галузі транспорту;
- дальшого розвитку погодженої тарифної політики в міжнародному вантажному залізничному сполученні;
- розвитку видів транспорту, а також забезпечення їхньої взаємодії на основі використання нових ефективних транспортно-логістичних технологій;
- розвитку кооперації та розробки спільних програм у галузі транспортного машинобудування;
- спільного використання та розвитку наукового й кадрового потенціалу в транспортній сфері;
- погодженого розвитку та впровадження сучасних інформаційних технологій на транспорті.
* * *
З урахуванням положень Концепції дальшого розвитку Співдружності Незалежних Держав (
997_e82)
, схваленої Рішенням Ради глав держав СНД від 5 жовтня 2007 року, пріоритетними напрямами співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту є:
- формування мережі МТК на просторі СНД;
- підвищення ефективності тарифної політики;
- розробка концепції стратегічного розвитку залізничного транспорту держав-учасниць СНД;
- усунення негативного впливу фіскально-адміністративних бар'єрів під час здійснення міжнародних автомобільних вантажних перевезень;
- співробітництво в галузі організації повітряного руху держав-учасниць СНД, створення умов для ефективного розвитку авіаційних перевезень;
- підвищення рівня взаємодії між різними видами транспорту під час здійснення міжнародних перевезень;
- удосконалення нормативно-правового забезпечення співробітництва в галузі транспорту;
- формування погодженої політики в галузі транспортної безпеки та захисту навколишнього середовища.
Реалізація зазначених пріоритетних напрямів передбачає конкретизацію напрямів співробітництва в кожному з видів транспорту й наступність у використанні галузевих міждержавних зв'язків, які склалися, що створює умови для підвищення результативності під час вирішення завдання формування ринку транспортних послуг СНД.
Заходи, що плануються та реалізовуються в рамках вирішення кожного завдання, ураховують їхній взаємозв'язок і ґрунтуються на прийнятті в установленому порядку дво- й багатосторонніх міжнародних правових актів, міждержавних програм і проектів, а також рекомендацій для урядів держав-учасниць СНД або суб'єктів господарської діяльності в транспортній сфері.
1. Формування мережі міжнародних транспортних коридорів на просторі СНД
Мета формування та розвитку МТК, що проходить територіями держав-учасниць СНД, полягає в підвищенні ефективності зовнішньоторговельних, у тому числі транзитних, перевезень із забезпеченням гарантії їхнього здійснення на підставі міжнародних угод і домовленостей і в розвитку транспортної інфраструктури, що має погоджені технічні параметри й технології перевезень.
Як основні завдання в цій галузі доцільно розглядати:
- розробку та реалізацію комплексу заходів з погодженого та збалансованого розвитку ділянок системи МТК, що склалася, на території держав-учасниць СНД;
- формування нових транзитних транспортних магістралей континентального значення, транс- і євроазіатських транспортних коридорів;
- підготовку проекту міжурядової угоди про погоджений розвиток МТК на просторі СНД;
- розробку пропозицій про взаємний доступ на ринки транспортних послуг на внутрішніх водних шляхах;
- розробку та впровадження механізмів спільного (внутрішньо- та позарегіонального) інвестування в розвиток вузлових об'єктів інфраструктури МТК, що проходять територією держав-учасниць СНД, які передбачають їхню модернізацію, технічне оснащення, а також будівництво основних і допоміжних елементів інфраструктури;
- проведення заходів з удосконалення перевезень вантажів МТК, підвищення ефективності використання транспортної інфраструктури та інвестиційної привабливості транспортних проектів;
- створення в державах-учасницях СНД (відповідно до пропозицій держав) транспортно-логістичних консолідувальних центрів на ділянках МТК;
- розробку та реалізацію комплексу заходів зі створення загальної системи технологічного, митного, інформаційно-логістичного та сервісного забезпечення перевезень вантажів на ділянках МТК;
- створення координувального органу з розробки пропозицій стосовно комплексного розвитку МТК на просторі СНД.
2. Підвищення ефективності тарифної політики
Для цілей вироблення погодженої політики в галузі транспортних тарифів у міжнародному сполученні з державами-учасницями СНД передбачається вирішення таких основних завдань:
- створення умов для рівноправної конкуренції видів транспорту;
- розробки комплексу заходів з регулювання погодженої тарифної політики;
- формування нормативно-правової бази, що регулює принципи ціноутворення на послуги транспорту в міжнародному сполученні між державами-учасницями СНД;
- виділення тарифних коридорів для транспортування окремих вантажів;
- ширшого застосування наскрізних тарифних ставок під час здійснення комбінованих і мультимодальних перевезень вантажів у міжнародному сполучені.
Формування тарифної політики на залізницях держав-учасниць СНД у міжнародному сполученні на перспективу ґрунтується на положеннях Концепції встановлення погодженої тарифної політики на залізничному транспорті держав-учасниць СНД (
997_274)
, затвердженої Рішенням Ради глав урядів СНД від 18 жовтня 1996 року, в якій визначено основні принципи формування та встановлення тарифних ставок під час перевезення вантажів у міжнародному сполученні, а також Тарифної політики залізниць держав-учасниць Співдружності.
3. Розробка концепції стратегічного розвитку залізничного транспорту держав-учасниць СНД
Для цілей розробки концепції стратегічного розвитку залізничного транспорту держав-учасниць СНД передбачається вирішення таких основних завдань:
- продовження роботи з актуалізації "Схеми транспортних сполучень на період до 2020 року" з урахуванням міжнародних транспортних систем у частині залізничного транспорту, що формуються;
- вивчення можливості створення швидкісного пасажирського сполучення між державами-учасницями СНД та країнами ЄС;
- удосконалення системи управління перевізним процесом з урахуванням економічних критеріїв;
- формування погодженої політики в галузі транспортної безпеки, безпеки руху та захисту навколишнього середовища;
- визначення загальних потреб у рухомому складі та шляховій техніці держав-учасниць СНД, а також спільного залучення потенційних інвесторів для цілей формування оптимального замовлення та ефективного завантаження потужностей транспортного машинобудування;
- забезпечення кооперації в галузі розробки, виробництва та впровадження технічних засобів (у тому числі рухомого складу) нового покоління з високими експлуатаційними й економічними характеристиками відповідно до міжнародних стандартів обслуговування та ремонту;
- розвитку транспортно-експедиторської діяльності й логістики;
- формування ринку транспортних та експедиторських послуг на просторі залізниць колії 1520 мм;
- здійснення збалансованого розвитку логістичної інфраструктури, у тому числі вироблення пропозицій зі створення логістичних центрів;
- формування інформаційного забезпечення на основі підвищення оперативності взаємодії шляхом упровадження новітніх інформаційно-телекомунікаційних технологій, електронного документообігу, систем електронного стеження за просуванням вантажів держав-учасниць СНД;
- сприяння в прискоренні процедур перетину кордону на основі зміцнення взаємодії з митними та прикордонними органами для цілей створення умов для прискорення пропуску пасажирських і вантажних поїздів, спрощення контрольних операцій під час перетину державних кордонів;
- розвитку міждержавних прикордонних переходів (міждержавних стикових пунктів);
- підготовки пропозицій стосовно розвитку міждержавних прикордонних переходів (міждержавних стикових пунктів), підвищення технічної оснащеності й удосконалення технології їхньої роботи;
- продовження роботи з оптимізації та підвищення ефективності взаємного використання вагонів залізничними адміністраціями, що забезпечує взаємовигідне співробітництво та зростання доходів залізниць під час перевезень вантажів у міжнародному сполученні;
- формування ефективних механізмів залучення інвестиційних ресурсів зі світових фінансових ринків та сприяння в розвитку механізмів державно-приватного партнерства під час реалізації інвестиційних програм держав-учасниць СНД у частині залізничного транспорту;
- підвищення рівня та збереження єдиних стандартів залізничної освіти, організації професійного обміну знаннями та підвищення кваліфікації фахівців залізничного транспорту, забезпечення наступності накопиченого галузевого досвіду та його примноження.
4. Усунення негативного впливу фіскально-адміністративних бар'єрів під час здійснення міжнародних автомобільних вантажних перевезень
Співробітництво в цій сфері спрямоване на створення рівних і сприятливих умов для здійснення міжнародних автомобільних перевезень, торгівлі автотранспортними послугами на транспортному просторі СНД та динамічної інтеграції автомобільного транспорту СНД до світового ринку транспортних послуг, на нарощування обсягів перевезень, модернізацію інфраструктури та підвищення пропускної спроможності автодоріг, зростання транзиту.
Як основні завдання в цій галузі доцільно розглядати:
- створення умов для усунення різних бар'єрів під час здійснення міжнародних автоперевезень у державах-учасницях СНД;
- розробку та впровадження погоджених транскордонних технологій для цілей скорочення простоїв автотранспортних засобів на міждержавних прикордонних переходах (міждержавних стикових пунктах);
- створення погодженої системи стягування дорожніх та інших зборів, транзитних податків на території держав-учасниць СНД;
- розробку заходів з уніфікації граничних вагових параметрів (навантажень) дорожньої мережі, що використовується для міжнародних автомобільних перевезень у державах-учасницях СНД, з параметрами, які використовуються в країнах ЄС;
- створення ефективної системи міждержавного управління, регулювання та контролю ринку міжнародних автотранспортних послуг, що забезпечує справедливу конкуренцію та економічні умови для розширеного відтворення послуг, а також проведення антидемпінгової політики на цьому ринку;
- гармонізацію правил перевезення небезпечних вантажів між державами-учасницями СНД відповідно до вимог Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (
994_217)
від 30 вересня 1957 року.
Як першочергові заходи передбачаються:
- погодження основних напрямів розвитку ринку міжнародних автотранспортних послуг держав-учасниць СНД;
- моніторинг бар'єрів (прикордонних, технічних, фіскальних та бюрократичних) під час здійснення міжнародних автомобільних перевезень територією держав-учасниць СНД;
- гармонізація вимог до додаткового навчання та професійної компетентності міжнародних автомобільних перевізників держав-учасниць СНД;
- розробка погоджених пропозицій стосовно поліпшення стану транспортної інфраструктури автомобільних доріг СНД;
- розробка та реалізація нормативних правових актів з організації міжнародних автомобільних перевезень територією держав-учасниць СНД для цілей максимальної лібералізації ринку міжнародних автомобільних перевезень і прагнення до організації перевезень на бездозвільній основі.
5. Організація повітряного руху в державах-учасницях СНД.
Створення умов для ефективного розвитку авіаційних перевезень
5.1. Співробітництво в галузі організації повітряного руху держав-учасниць СНД
Співробітництво в цій сфері спрямовано на раціональний розвиток повітряного простору й систем організації повітряного руху з урахуванням реалізації Концепції гармонізації національних систем організації повітряного руху держав-учасниць СНД (
997_813)
, затвердженої Рішенням Ради глав держав СНД від 19 вересня 2003 року, і на інтеграцію до європейської та світової аеронавігаційної систем.
Як основні завдання в цій сфері слід розглядати:
- розробку та реалізацію погоджених перспективних національних планів і програм розвитку систем організації повітряного руху відповідно до Рекомендацій ІКАО стосовно поетапного переходу до регіональних аеронавігаційних систем;
- взаємодію національних організацій з аеронавігаційного обслуговування, у тому числі в рамках Координаційної Ради "Євразія";
- координацію процесів планування потоків повітряного руху та управління повітряним рухом і проведення заходів, спрямованих на підвищення пропускної спроможності міжнародних повітряних трас держав-учасниць СНД;
- гармонізацію вимог, що висуваються національними системами організації повітряного руху до бортового устаткування повітряних суден;
- економічно вигідне спільне використання національних радіотехнічних систем;
- гармонізацію програм та практики підготовки й підвищення кваліфікації авіаційних фахівців у галузі забезпечення аеронавігації;
- уніфікацію протоколів взаємодії національних систем аеронавігаційного обслуговування користувачів повітряного простору;
- уніфікацію вимог до технічних характеристик засобів наземного радіотехнічного забезпечення польотів;
- розробку спільних проектів з упровадження нової техніки, технологій та методів обслуговування повітряного руху.
5.2. Створення умов для ефективного розвитку авіаційних перевезень
З урахуванням Основних напрямів розвитку цивільної авіації та заходів з підвищення безпеки польотів держав-учасниць СНД (
997_h68)
, схвалених Рішенням Ради глав урядів СНД від 22 листопаду 2007 року, співробітництво у сфері безпечних, ефективних і конкурентоспроможних авіаційних перевезень є стратегічним пріоритетом.
Як основні завдання в цій галузі слід розглядати:
- створення економічних умов, які стимулюють якісне оновлення й розвиток парку повітряних суден для виконання міжнародних і внутрішніх авіаперевезень;
- підтримку кооперації розробників і виробників авіаційної техніки, консолідацію ресурсів та координацію організаційних заходів, спрямованих на розробку й серійне виробництво конкурентоспроможної авіатехніки;
- удосконалення системи сертифікації авіаційної техніки та підприємств з її виробництва, технічного обслуговування та ремонту;
- удосконалення механізмів регулювання й нагляду в галузі забезпечення безпеки польотів повітряних суден на державному й регіональному рівнях, розвиток міжнародної системи незалежного розслідування авіаційних подій відповідно до Стандартів і Рекомендованої практики ІКАО (
995_655)
;
- удосконалення національних і міждержавних нормативних документів, що регламентують функціонування системи авіаційної безпеки, гармонізованих зі Стандартами та Рекомендованою практикою ІКАО (
995_655)
, а також рекомендаціями спеціалізованої антитерористичної структури;
- координацію робіт з упровадження гармонізованих стандартів, норм, програм та вимог до навчання й рівня професійної підготовки авіаційного персоналу, розвиток кооперації між навчальними закладами цивільної авіації та прийняття національних і міжнародних правових актів стосовно взаємного визнання документів про освіту, отриманих авіаційним персоналом у навчальних закладах цивільної авіації держав-учасниць СНД, а також сертифікатів на право виконання робіт.
6. Підвищення рівня взаємодії між різними видами транспорту
Як основні завдання в цій галузі доцільно розглядати:
- удосконалення взаємодії національних транспортних систем;
- здійснення розробок, спрямованих на транспортно-логістичне забезпечення взаємодії видів транспорту під час здійснення міжнародних перевезень у рамках МТК;
- формування системи мультимодальних транспортно-логістичних центрів як основних системоутворювальних елементів мережі міжнародних транспортних коридорів СНД, які забезпечують скоординовану взаємодію всіх учасників міжнародного транспортного процесу й оптимізацію руху товарів;
- створення умов для оптимальної взаємодії видів транспорту, збільшення обсягів перевезень та підвищення ефективності автомобільно- та залізнично-поромного сполучень між державами-учасницями СНД на основі транспортної логістики та принципів мультимодальності з використанням сучасних засобів і систем транспортування;
- удосконалення системи інформаційного обміну, обліку та документообігу на основі використання міжнародних стандартів і нормативів як одного з ключових елементів забезпечення взаємодії на стиках видів транспорту.
Як першочергові заходи передбачається реалізація відповідних положень Концепції погодженої транспортної політики держав-учасниць СНД на період до 2010 року (
997_821)
, а також міжнародних договорів, які регулюють взаємодію держав під час забезпечення співробітництва в різних видах транспорту.
7. Удосконалення нормативно-правового забезпечення співробітництва в галузі транспорту
Як основні завдання в цій галузі доцільно розглядати:
- розробку та прийняття в рамках СНД міжнародних договорів, які створюють правові умови для реалізації пріоритетних напрямів транспортного співробітництва, приведених вище;
- дальшу гармонізацію законодавства держав-учасниць СНД у транспортній сфері для цілей забезпечення інтеграції різних видів транспорту держав-учасниць СНД до європейської та азіатської транспортних систем;
- розробку та прийняття в рамках СНД рекомендаційних (модельних) нормативних правових актів у транспортній сфері та дорожньому господарстві;
- розробку міждержавних програм держав-учасниць СНД в галузі транспорту;
- інвентаризацію договірно-правової бази СНД з підготовкою пропозицій про припинення міжнародних договорів, що втратили актуальність;
- гармонізацію законодавства держав-учасниць СНД у транспортній сфері для цілей розвитку перевезень, здійснюваних між транспортно-логістичними консолідувальними центрами.
* * *
Органами галузевої співробітництва СНД у сфері транспорту й дорожнього господарства, що реалізовують основні заходи пріоритетних напрямів, є:
Координаційна транспортна нарада держав-учасниць Співдружності Незалежних Держав, у складі якої функціонують Рада з автомобільного транспорту й Рада державних адміністрацій морського та річкового транспорту;
Рада із залізничного транспорту держав-учасниць Співдружності;
Міжурядова рада шляховиків;
Рада з авіації та використання повітряного простору та Міждержавний авіаційний комітет;
інші органи галузевого співробітництва СНД, до компетенції яких входять питання, пов'язані зі здійсненням транспортних перевезень територією держав-учасниць СНД.
При цьому створення умов для координації функціонування зазначених органів галузевого співробітництва під час реалізації пріоритетних напрямів у частині забезпечення взаємодії видів транспорту слід розглядати як ключове завдання.
У реалізації Пріоритетних напрямів беруть також участь Міжнародна академія транспорту, національні науково-дослідні інститути в галузі транспорту, Виконавчий комітет СНД.
ОСОБЛИВА ДУМКА
Азербайджанської Республіки до Рішення Ради глав урядів Співдружності Незалежних Держав від 14 листопада 2008 року "Про Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року"
Азербайджанська Республіка приймає положення Пріоритетних напрямів співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року з урахуванням їхньої відповідності національному законодавству та міжнародним зобов'язанням Азербайджану.
Азербайджанська Республіка не приймає положень Пріоритетних напрямів співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року, спрямованих на стратегічну взаємодію, досягнення інтеграційних цілей, гармонізацію та координацію в транспортній сфері, погодженість транспортної політики, формування мережі міжнародних транспортних коридорів на територіях держав-учасниць СНД, вироблення та реалізацію погодженої тарифної політики та гармонізацію національних законодавств держав-учасниць СНД.
Жодні з прав, обов'язків та положень, викладених у Пріоритетних напрямах співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року, не прийматимуться Азербайджанською Республікою стосовно Республіки Вірменія до звільнення всіх окупованих територій Азербайджанської Республіки й цілковитого усунення наслідків агресії.
Азербайджанська Республіка прийматиме окреме рішення про свою участь в реалізації кожного з розділів і пунктів Пріоритетних напрямів співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року.
Прем'єр-міністр
Азербайджанської Республіки (Підпис) А.Расізаде
ОСОБЛИВА ДУМКА
Республіки Вірменія Стосовно пункту 2. "Про Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року"
Республіка Вірменія вважає несумісною з об'єктом і цілями зазначеного документа триваючу транспортну блокаду Республіки Вірменія з боку Азербайджанської Республіки.
Спроби викривленого подання Азербайджанською Республікою наслідків застосування воєнної сили проти народу, який самовизначився, Нагорного Карабаху й агресії стосовно Нагорно-Карабаської Республіки, а також транспортна блокада, що не припиняється є неприйнятними для Республіки Вірменія та суперечать зобов'язанням Азербайджанської Республіки стосовно створення умов для реалізації заходів зі зміцнення довіри між утягненими в конфлікт сторонами.
Прем'єр-міністр
Республіки Вірменія (Підпис) Тігран Саркісян
ЗАСТЕРЕЖЕННЯ
Республіки Молдова до Рішення Ради глав урядів СНД Про Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року
14 листопада 2008 року
|
м. Кишинів
|
"Республіка Молдова братиме участь у виконанні положень Рішення "Про пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року" відповідно до національного законодавства та взятих міжнародних зобов'язань.
Це Рішення набирає чинності для Республіки Молдова після виконання внутрішньодержавних процедур."
(Підпис)
Зінаїда Гречаний
Прем'єр-міністр Республіки Молдова
ЗАСТЕРЕЖЕННЯ
України Стосовно пункту 2 порядку денного засідання Ради глав урядів СНД Про Пріоритетні напрями співробітництва держав-учасниць СНД у сфері транспорту на період до 2020 року
"За винятком положень, що стосуються гармонізації законодавств, систем, правил та вимог, збереження єдиних стандартів освіти, прийняття модельних нормативних правових актів і регіональної економічної інтеграції держав-учасниць СНД у транспортній сфері."
Прем'єр-міністр України,
Глава делегації (Підпис) Ю.Тимошенко
Решение
о приоритетных направлениях сотрудничества государств-участников СНГ в сфере транспорта на период до 2020 года
(Кишинев, 14 ноября 2008 года)
|
Совет глав правительств Содружества Независимых Государств
решил:
1. Утвердить Приоритетные направления сотрудничества государств-участников СНГ в сфере транспорта на период до 2020 года.
2. Заинтересованным министерствам и ведомствам государств-участников СНГ, Координационному транспортному совещанию государств-участников Содружества Независимых Государств, Совету по железнодорожному транспорту государств-участников Содружества, Межправительственному совету дорожников, Совету по авиации и использованию воздушного пространства и Межгосударственному авиационному комитету принять меры по реализации указанных Приоритетных направлений.
3. Настоящее Решение вступает в силу с даты его подписания, а для государств, законодательство которых требует выполнения внутригосударственных процедур, необходимых для его вступления в силу, - с даты сдачи соответствующих документов депозитарию.
Совершено в городе Кишиневе 14 ноября 2008 года в одном подлинном экземпляре на русском языке. Подлинный экземпляр хранится в Исполнительном комитете Содружества Независимых Государств, который направит каждому государству, подписавшему настоящее Решение, его заверенную копию.
(Подписи)
Утверждены
Решением
Совета глав правительств
Содружества Независимых
Государств о Приоритетных
направлениях сотрудничества
государств-участников
СНГ в сфере транспорта
на период до 2020 года
от 14 ноября 2008 года
ПРИОРИТЕТНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ
СОТРУДНИЧЕСТВА ГОСУДАРСТВ-УЧАСТНИКОВ СНГ В СФЕРЕ ТРАНСПОРТА НА ПЕРИОД ДО 2020 ГОДА
Концепцией дальнейшего развития Содружества Независимых Государств (
997_e82)
, одобренной Решением Совета глав государств СНГ от 5 октября 2007 года, определено, что одной из основных целей Содружества Независимых Государств является формирование в долгосрочной перспективе интегрированного экономического объединения заинтересованных государств, обеспечивающего эффективное развитие каждого его участника.
В качестве необходимых условий стратегического взаимодействия в сфере транспорта следует рассматривать системное и последовательное совершенствование (с учетом достигнутого уровня) проводимой государствами-участниками СНГ согласованной транспортной политики, являющейся ключевым механизмом экономической интеграции, путем выделения приоритетных направлений взаимодействия на период до 2020 года, выявления новых актуальных аспектов сотрудничества в области транспорта и разработки комплекса мероприятий, направленных на достижение поставленных целей.
***
Исходными при выработке данных предложений являются следующие положения.
Транспорт наряду с другими инфраструктурными отраслями обеспечивает базовые условия жизнедеятельности общества, выступает в качестве важного инструмента достижения социальных, экономических, внешнеполитических целей. Его устойчивое развитие в Содружестве способствует пространственной доступности национальных территорий, свободному перемещению товаров и услуг, конкуренции и свободе экономической деятельности, улучшению условий и качества жизни населения.
Функционирование и развитие транспорта в государствах-участниках СНГ осуществляется в соответствии с их национальным законодательством, а также стратегиями (концепциями, основными направлениями и т.п.) в транспортной сфере и взаимосвязано с общими направлениями (прогнозами) их социально-экономического развития, определяющими потребности в транспортных услугах.
Согласованность региональной транспортной политики обеспечивается путем координации государствами-участниками СНГ систем государственного регулирования и реализации программ ее развития, совершенствования законодательства в области транспорта, а также согласованным использованием транспортно-транзитного потенциала. При этом реализация согласованной транспортной политики учитывает различия в современном состоянии транспортных систем государств-участников СНГ и направлена, в том числе, на их выравнивание.
Необходимость развития экономических отношений государств-участников СНГ обусловлена прежде всего развитием транспортных систем государств, а также возможностью обеспечения их национальных интересов на мировом рынке транспортных услуг, и в первую очередь за счет развития регионального сотрудничества в области транспорта.
При этом осуществление транспортной интеграции в рамках Европейского Союза, Азиатско-Тихоокеанского экономического союза, Шанхайской организации сотрудничества и других региональных объединений направлено прежде всего на создание необходимых предпосылок для диверсификации транспортной деятельности, основанной, в частности, на развитии международных транспортных коридоров (далее - МТК), устранении барьеров на пути международного транзитного процесса, проведении согласованной тарифной политики.
За прошедшие 16 лет сотрудничества в транспортной сфере:
- заложены основы международной правовой базы функционирования транспорта (в 1991-2007 годах принято около 45 документов), отвечающей новым социально-экономическим и рыночным условиям, обеспечивающей межгосударственное регулирование транспортной деятельности;
- сформированы и функционируют органы отраслевого сотрудничества, государства-участники СНГ входят в региональные организации по видам транспорта;
- проводится согласованная транспортная политика, направленная на решение (в соответствии с имеющимся ресурсным обеспечением на национальном и межгосударственном уровнях) отдельных задач общетранспортного характера, а также развития отдельных видов транспорта;
- в области железнодорожного транспорта - ведущей транспортной отрасли сохранено и развивается организационное, тарифно-экономическое, технико-технологическое, информационное единство;
- проводится согласованная тарифная политика в международном грузовом железнодорожном сообщении;
- решаются задачи, направленные на развитие международных автомобильных перевозок;
- реализуются мероприятия по развитию гражданской авиации и обеспечению безопасности полетов, гармонизации национальных систем организации воздушного движения;
- разрабатываются и реализуются международные проекты в сфере морского и речного транспорта;
- заложены основы сотрудничества в сфере международных транспортных коридоров.
Вместе с тем, несмотря на общую адаптацию транспорта к рыночным условиям, а также приведенные выше позитивные факторы сотрудничества, уровень транспортного взаимодействия в Содружестве в настоящее время нельзя считать оптимальным.
Доля транспортных затрат в себестоимости продукции при перевозках грузов в международном сообщении между государствами-участниками Содружества относительно высока и составляет 20-25%. Наряду с такими объективными факторами, как большое расстояние перевозок и сложные природные условия, это связано с недостаточным уровнем развития технологий организации товародвижения.
Обеспечение растущего спроса на качественные услуги, прежде всего на международные перевозки грузов железнодорожным и автомобильным видами транспорта, происходит на фоне недостаточного технического уровня национальных транспортных систем, слабой организации взаимодействия видов транспорта на межгосударственном уровне, высокой изношенности подвижного состава, недостаточных темпов развития сетей железных и автомобильных дорог СНГ, а также накопленного отставания в области внедрения транспортно-логистических технологий.
Проблемы в развитии транспорта в СНГ обостряются из-за существующих инфраструктурных ограничений, а также различного рода фискально-административных и технических барьеров (в частности, в международном автомобильном сообщении выявлено 15 основных барьеров), что не позволяет эффективно реализовать транзитный потенциал региона СНГ с использованием международных транспортных коридоров, а также обеспечивать достаточную транспортную доступность национальных территорий.
В развитии регионального сотрудничества в области транспорта при реализации многосторонних транспортно-экономических проектов не используется программно-целевой подход для создания межгосударственного механизма решения вопросов взаимоувязки ресурсов, определения исполнителей и сроков осуществления мероприятий.
До настоящего времени в Содружестве не сформирована система, обеспечивающая международные перевозки многостороннего формата в сфере водного (речного/морского) транспорта.
В этой связи в стратегическом плане остаются актуальными для реализации следующие направления согласованной транспортной политики государств-участников СНГ:
- обеспечение эффективного развития экономики государств за счет улучшения использования и развития их транспортного потенциала;
- развитие конкурентной среды на рынке транспортных услуг СНГ;
- создание условий для экономически выгодного использования и развития сети МТК;
- повышение эффективности использования транспортной инфраструктуры и инвестиционной привлекательности проектов ее развития;
- обеспечение интеграции транспортных систем государств-участников СНГ в европейскую и азиатскую транспортные системы;
- совершенствование системы нормативно-правового обеспечения сотрудничества в области транспорта;
- дальнейшее развитие согласованной тарифной политики в международном грузовом железнодорожном сообщении;
- развитие видов транспорта, а также обеспечение их взаимодействия на основе использования новых эффективных транспортно-логистических технологий;
- развитие кооперации и разработка совместных программ в области транспортного машиностроения;
- совместное использование и развитие научного и кадрового потенциала в транспортной сфере;
- согласованное развитие и внедрение современных информационных технологий на транспорте.
***
С учетом положений Концепции дальнейшего развития Содружества Независимых Государств (
997_e82)
, одобренной Решением Совета глав государств СНГ от 5 октября 2007 года, приоритетными направлениями сотрудничества государств-участников СНГ в сфере транспорта являются:
- формирование сети МТК на пространстве СНГ;
- повышение эффективности тарифной политики;
- разработка Концепции стратегического развития железнодорожного транспорта государств-участников СНГ;
- устранение негативного влияния фискально-административных барьеров при осуществлении международных автомобильных грузовых перевозок;
- сотрудничество в области организации воздушного движения государств-участников СНГ, создание условий для эффективного развития авиационных перевозок;
- повышение уровня взаимодействия между различными видами транспорта при осуществлении международных перевозок;
- совершенствование нормативно-правового обеспечения сотрудничества в области транспорта;
- формирование согласованной политики в области транспортной безопасности и защиты окружающей среды.
Реализация указанных приоритетных направлений предусматривает конкретизацию направлений сотрудничества в каждом из видов транспорта и преемственность в использовании сложившихся отраслевых межгосударственных связей, что создает условия для повышения результативности при решении задачи формирования рынка транспортных услуг СНГ.
Мероприятия, планируемые и реализуемые в рамках решения каждой задачи, учитывают их взаимосвязь и базируются на принятии в установленном порядке двух- и многосторонних международных правовых актов, межгосударственных программ и проектов, а также рекомендаций для правительств государств-участников СНГ или субъектов хозяйственной деятельности в транспортной сфере.
1. Формирование сети международных транспортных коридоров на пространстве СНГ
Цель формирования и развития МТК, проходящих по территории государств-участников СНГ, состоит в повышении эффективности внешнеторговых, в том числе транзитных, перевозок с обеспечением гарантии их осуществления на основе международных соглашений и договоренностей и в развитии транспортной инфраструктуры, имеющей согласованные технические параметры и технологии перевозок.
В качестве основных задач в этой области целесообразно рассматривать:
- разработку и реализацию комплекса мер по согласованному и сбалансированному развитию участков сложившейся системы МТК на территории государств-участников СНГ;
- формирование новых транзитных транспортных магистралей континентального значения, транс- и евроазиатских транспортных коридоров;
- подготовку проекта Межправительственного соглашения о согласованном развитии МТК на пространстве СНГ;
- разработку предложений о взаимном доступе на рынки транспортных услуг на внутренних водных путях;
- разработку и внедрение механизмов совместного (внутри- и внерегионального) инвестирования в развитие узловых объектов инфраструктуры МТК, проходящих по территории государств-участников СНГ, которые предусматривают их модернизацию, техническое оснащение, а также строительство основных и вспомогательных элементов инфраструктуры;
- проведение мероприятий по совершенствованию перевозок грузов по МТК, повышению эффективности использования транспортной инфраструктуры и инвестиционной привлекательности транспортных проектов;
- создание в государствах-участниках СНГ (в соответствии с предложениями государств) транспортно-логистических консолидирующих центров на участках МТК;
- разработку и реализацию комплекса мер по созданию общей системы технологического, таможенного, информационно-логистического и сервисного обеспечения перевозок грузов на участках МТК;
- создание координирующего органа по разработке предложений по комплексному развитию МТК на пространстве СНГ.
2. Повышение эффективности тарифной политики
В целях выработки согласованной политики в области транспортных тарифов в международном сообщении с государствами-участниками СНГ предполагается решение следующих основных задач:
- создание условий для равноправной конкуренции видов транспорта;
- разработка комплекса мер по регулированию согласованной тарифной политики;
- формирование нормативно-правовой базы, регулирующей принципы ценообразования на услуги транспорта в международном сообщении между государствами-участниками СНГ;
- выделение тарифных коридоров для транспортировки отдельных грузов;
- более широкое применение сквозных тарифных ставок при осуществлении комбинированных и мультимодальных перевозок грузов в международном сообщении.
Формирование тарифной политики на железных дорогах государств-участников СНГ в международном сообщении на перспективу базируется на положениях Концепции установления согласованной тарифной политики на железнодорожном транспорте государств-участников СНГ (
997_274)
, утвержденной Решением Совета глав правительств СНГ от 18 октября 1996 года, в которой определены основные принципы формирования и установления тарифных ставок при перевозках грузов в международном сообщении, а также тарифной политики железных дорог государств-участников Содружества.
3. Разработка Концепции стратегического развития железнодорожного транспорта государств-участников СНГ
В целях разработки Концепции стратегического развития железнодорожного транспорта государств-участников СНГ предполагается решение следующих основных задач:
- продолжение работы по актуализации "Схемы транспортных сообщений на период до 2020 года" с учетом формируемых международных транспортных систем в части железнодорожного транспорта;
- изучение возможности создания скоростного пассажирского сообщения между государствами-участниками СНГ и странами ЕС;
- совершенствование системы управления перевозочным процессом с учетом экономических критериев;
- формирование согласованной политики в области транспортной безопасности, безопасности движения и защиты окружающей среды;
- определение общих потребностей в подвижном составе и путевой технике государств-участников СНГ, а также совместное привлечение потенциальных инвесторов в целях формирования оптимального заказа и эффективной загрузки мощностей транспортного машиностроения;
- обеспечение кооперации в области разработки, производства и внедрения технических средств (в том числе подвижного состава) нового поколения с высокими эксплуатационными и экономическими характеристиками в соответствии с международными стандартами обслуживания и ремонта;
- развитие транспортно-экспедиторской деятельности и логистики;
- формирование рынка транспортных и экспедиторских услуг на пространстве железных дорог колеи 1520 мм;
- осуществление сбалансированного развития логистической инфраструктуры, в том числе выработка предложений по созданию логистических центров;
- формирование информационного обеспечения на основе повышения оперативности взаимодействия путем внедрения новейших информационно-телекоммуникационных технологий, электронного документооборота, систем электронного слежения за продвижением грузов государств-участников СНГ;
- содействие в ускорении процедур пересечения границы на основе укрепления взаимодействия с таможенными и пограничными органами в целях создания условий для ускорения пропуска пассажирских и грузовых поездов, упрощения контрольных операций при пересечении государственных границ;
- развитие межгосударственных пограничных переходов (межгосударственных стыковых пунктов);
- подготовка предложений по развитию межгосударственных пограничных переходов (межгосударственных стыковых пунктов), повышению технической оснащенности и совершенствованию технологии их работы;
- продолжение работы по оптимизации и повышению эффективности взаимного использования вагонов железнодорожными администрациями, обеспечивающей взаимовыгодное сотрудничество и рост доходов железных дорог при перевозках грузов в международном сообщении;
- формирование эффективных механизмов привлечения инвестиционных ресурсов с мировых финансовых рынков и содействие в развитии механизмов государственно-частного партнерства при реализации инвестиционных программ государств-участников СНГ в части железнодорожного транспорта;
- повышение уровня и сохранение единых стандартов железнодорожного образования, организация профессионального обмена знаниями и повышения квалификации специалистов железнодорожного транспорта, обеспечение преемственности накопленного отраслевого опыта и его преумножение.
4. Устранение негативного влияния фискально-административных барьеров при осуществлении международных автомобильных грузовых перевозок
Сотрудничество в данной сфере направлено на создание равных и благоприятных условий для осуществления международных автомобильных перевозок, торговли автотранспортными услугами на транспортном пространстве СНГ и динамичной интеграции автомобильного транспорта СНГ в мировой рынок транспортных услуг, на наращивание объемов перевозок, модернизацию инфраструктуры и повышение пропускной способности автодорог, рост транзита.
В качестве основных задач в этой области целесообразно рассматривать:
- создание условий для устранения различных барьеров при осуществлении международных автоперевозок в государствах-участниках СНГ;
- разработку и внедрение согласованных трансграничных технологий в целях сокращения простоев автотранспортных средств на межгосударственных пограничных переходах (межгосударственных стыковых пунктах);
- создание согласованной системы взимания дорожных и других сборов, транзитных налогов на территории государств-участников СНГ;
- разработку мер по унификации предельных весовых параметров (нагрузок) дорожной сети, используемой для международных автомобильных перевозок в государствах-участниках СНГ, с параметрами, применяемыми в странах ЕС;
- создание эффективной системы межгосударственного управления, регулирования и контроля рынка международных автотранспортных услуг, обеспечивающей справедливую конкуренцию и экономические условия для расширенного воспроизводства услуг, а также проведение антидемпинговой политики на этом рынке;
- гармонизацию правил перевозки опасных грузов между государствами-участниками СНГ в соответствии с требованиями Европейского соглашения о международной дорожной перевозке опасных грузов (
994_217)
от 30 сентября 1957 года.
В качестве первоочередных мероприятий предполагаются:
- согласование Основных направлений развития рынка международных автотранспортных услуг государств-участников СНГ;
- мониторинг барьеров (приграничные, технические, фискальные и бюрократические) при осуществлении международных автомобильных перевозок по территории государств-участников СНГ;
- гармонизация требований к дополнительному обучению и профессиональной компетентности международных автомобильных перевозчиков государств-участников СНГ;
- разработка согласованных предложений по улучшению состояния транспортной инфраструктуры автомобильных дорог СНГ;
- разработка и реализация нормативных правовых актов по организации международных автомобильных перевозок по территории государств-участников СНГ в целях максимальной либерализации рынка международных автомобильных перевозок и стремления к организации перевозок на безразрешительной основе.
5. Организация воздушного движения в государствах-участниках СНГ. Создание условий для эффективного развития авиационных перевозок
5.1. Сотрудничество в области организации воздушного движения государств-участников СНГ
Сотрудничество в данной сфере направлено на рациональное развитие воздушного пространства и систем организации воздушного движения с учетом реализации Концепции гармонизации национальных систем организации воздушного движения государств-участников СНГ (
997_813)
, утвержденной Решением Совета глав государств СНГ от 19 сентября 2003 года, и на интеграцию в европейскую и мировую аэронавигационные системы.
В качестве основных задач в данной сфере следует рассматривать:
- разработку и реализацию согласованных перспективных национальных планов и программ развития систем организации воздушного движения в соответствии с Рекомендациями ИКАО по поэтапному переходу к региональным аэронавигационным системам;
- взаимодействие национальных организаций по аэронавигационному обслуживанию, в том числе в рамках Координационного Совета "Евразия";
- координацию процессов планирования потоков воздушного движения и управления воздушным движением и проведения мероприятий, направленных на повышение пропускной способности международных воздушных трасс государств-участников СНГ;
- гармонизацию требований, предъявляемых национальными системами организации воздушного движения к бортовому оборудованию воздушных судов;
- экономически выгодное совместное использование национальных радиотехнических систем;
- гармонизацию программ и практики подготовки и повышения квалификации авиационных специалистов в области обеспечения аэронавигации;
- унификацию протоколов взаимодействия национальных систем аэронавигационного обслуживания пользователей воздушного пространства;
- унификацию требований к техническим характеристикам средств наземного радиотехнического обеспечения полетов;
- разработку совместных проектов по внедрению новой техники, технологий и методов обслуживания воздушного движения.
5.2. Создание условий для эффективного развития авиационных перевозок
С учетом Основных направлений развития гражданской авиации и мер по повышению безопасности полетов государств-участников СНГ (
997_h68)
, одобренных Решением Совета глав правительств СНГ от 22 ноября 2007 года, сотрудничество в сфере безопасных, эффективных и конкурентоспособных авиационных перевозок является стратегическим приоритетом.
В качестве основных задач в этой области следует рассматривать:
- создание экономических условий, стимулирующих качественное обновление и развитие парка воздушных судов для выполнения международных и внутренних авиаперевозок;
- поддержку кооперации разработчиков и производителей авиационной техники, консолидацию ресурсов и координацию организационных мер, направленных на разработку и серийное производство конкурентоспособной авиатехники;
- совершенствование системы сертификации авиационной техники и предприятий по ее производству, техническому обслуживанию и ремонту;
- совершенствование механизмов регулирования и надзора в области обеспечения безопасности полетов воздушных судов на государственном и региональном уровнях, развитие международной системы независимого расследования авиационных происшествий в соответствии со Стандартами и Рекомендуемой практикой ИКАО (
995_655)
;
- совершенствование национальных и межгосударственных нормативных документов, регламентирующих функционирование системы авиационной безопасности, гармонизированных со Стандартами и Рекомендуемой практикой ИКАО (
995_655)
, а также рекомендациями специализированной антитеррористической структуры;
- координацию работ по внедрению гармонизированных стандартов, норм, программ и требований к обучению и уровню профессиональной подготовки авиационного персонала, развитие кооперации между учебными заведениями гражданской авиации и принятие национальных и международных правовых актов по взаимному признанию документов об образовании, полученных авиационным персоналом в учебных заведениях гражданской авиации государств-участников СНГ, а также сертификатов на право выполнения работ.
6. Повышение уровня взаимодействия между различными видами транспорта
В качестве основных задач в этой области целесообразно рассматривать:
- совершенствование взаимодействия национальных транспортных систем;
- осуществление разработок, направленных на транспортно-логистическое обеспечение взаимодействия видов транспорта при осуществлении международных перевозок в рамках МТК;
- формирование системы мультимодальных транспортно-логистических центров как основных системообразующих элементов сети международных транспортных коридоров СНГ, обеспечивающих скоординированное взаимодействие всех участников международного транспортного процесса и оптимизацию товародвижения;
- создание условий для оптимального взаимодействия видов транспорта, увеличения объемов перевозок и повышения эффективности автомобильно- и железнодорожно-паромного сообщений между государствами-участниками СНГ на основе транспортной логистики и принципов мультимодальности с использованием современных средств и систем транспортировки;
- совершенствование системы информационного обмена, учета и документооборота на основе использования международных стандартов и нормативов как одного из ключевых элементов обеспечения взаимодействия на стыках видов транспорта.
В качестве первоочередных мероприятий предполагается реализация соответствующих положений Концепции согласованной транспортной политики государств-участников СНГ на период до 2010 года (
997_821)
, а также международных договоров, регулирующих взаимодействие государств при обеспечении сотрудничества в различных видах транспорта.
7. Совершенствование нормативно-правового обеспечения сотрудничества в области транспорта
В качестве основных задач в этой области целесообразно рассматривать:
- разработку и принятие в рамках СНГ международных договоров, создающих правовые условия для реализации приоритетных направлений транспортного сотрудничества, приведенных выше;
- дальнейшую гармонизацию законодательства государств-участников СНГ в транспортной сфере в целях обеспечения интеграции различных видов транспорта государств-участников СНГ в европейскую и азиатскую транспортные системы;
- разработку и принятие в рамках СНГ рекомендательных (модельных) нормативных правовых актов в транспортной сфере и дорожном хозяйстве;
- разработку межгосударственных программ государств-участников СНГ в области транспорта;
- инвентаризацию договорно-правовой базы СНГ с подготовкой предложений о прекращении международных договоров, потерявших актуальность;
- гармонизацию законодательства государств-участников СНГ в транспортной сфере в целях развития перевозок, осуществляемых между транспортно-логистическими консолидирующими центрами.
***
Органами отраслевого сотрудничества СНГ в сфере транспорта и дорожного хозяйства, реализующими основные мероприятия приоритетных направлений, являются:
Координационное транспортное совещание государств-участников Содружества Независимых Государств, в составе которого функционируют Совет по автомобильному транспорту и Совет государственных администраций морского и речного транспорта;
Совет по железнодорожному транспорту государств-участников Содружества;
Межправительственный совет дорожников;
Совет по авиации и использованию воздушного пространства и Межгосударственный авиационный комитет;
иные органы отраслевого сотрудничества СНГ, в компетенцию которых входят вопросы, связанные с осуществлением транспортных перевозок по территории государств-участников СНГ.
При этом создание условий для координации функционирования указанных органов отраслевого сотрудничества при реализации Приоритетных направлений в части обеспечения взаимодействия видов транспорта следует рассматривать в качестве ключевой задачи.
В реализации Приоритетных направлений принимают также участие Международная академия транспорта, национальные научно-исследовательские институты в области транспорта, Исполнительный комитет СНГ.