КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 16 січня 2003 р. N 31
Київ

Про затвердження Програми "Шкільний автобус"

Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Програму "Шкільний автобус" (далі - Програма), що додається.
2. Міністерству освіти і науки, Міністерству промислової політики разом з іншими центральними органами виконавчої влади, що визначені відповідальними виконавцями Програми, щороку під час складання проектів Державного бюджету України та Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2003-2010 роки передбачати кошти на фінансування заходів Програми.
3. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним та Севастопольській міській державним адміністраціям розробити з урахуванням визначених цією Програмою завдань і затвердити регіональні програми забезпечення регулярного підвезення учнів та педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості до місць навчання, роботи і додому та вжити заходів до залучення для їх виконання коштів місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
4. Міністерству освіти і науки разом з іншими центральними органами виконавчої влади, що визначені відповідальними виконавцями Програми, забезпечити цільове використання коштів на її виконання.
5. Міністерству освіти і науки, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним та Севастопольській міській державним адміністраціям забезпечити контроль за здійсненням заходів Програми.
6. Координацію робіт, пов'язаних з виконанням Програми, покласти на Міністерство освіти і науки.
Прем'єр-міністр України
В.ЯНУКОВИЧ
Інд. 28

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 16 січня 2003 р. N 31

ПРОГРАМА

"Шкільний автобус"

Загальна частина

Організація регулярного безоплатного перевезення учнів до місць навчання і додому є складовою частиною забезпечення реалізації прав громадян на здобуття загальної середньої освіти.
Статтею 14 Закону України "Про освіту" (1060-12) , статтею 21 Закону України "Про загальну середню освіту" (651-14) та статтею 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (280/97-ВР) передбачено забезпечення у сільській місцевості регулярного безоплатного підвезення до місць навчання і додому учнів та педагогічних працівників.
В Україні за межею пішохідної доступності перебувають і потребують підвезення 12 відсотків загальної кількості учнів, які проживають на селі (додаток 1 до Програми).
З року в рік унаслідок фізичного зносу матеріальної бази автотранспортних підприємств, що обслуговували сільські населені пункти, а також реформування сільськогосподарських підприємств розв'язання цієї проблеми ускладнюється.
Виконання Програми дасть змогу створити умови для забезпечення у сільській місцевості регулярного безоплатного перевезення до місць навчання і додому учнів та педагогічних працівників.
Організацію перевезення учнів і педагогічних працівників планується здійснювати шляхом:
створення державних і комунальних спеціалізованих автотранспортних підприємств;
укладення договорів з автотранспортними підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та перевізниками - фізичними особами на здійснення організованого підвезення або підвезення рейсовими автобусами.
З метою раціонального використання автобусів керівництво навчальних закладів повинно забезпечити коригування розкладу уроків та режиму навчально-виховного процесу.
Забезпечення спеціалізованих автотранспортних підприємств автобусами проводиться за рахунок коштів державного і місцевого бюджетів.
Виготовлення і закупівля автобусів для організації перевезення учнів та педагогічних працівників у сільській місцевості здійснюється на тендерній основі в установленому порядку.

Мета і завдання Програми

Метою Програми є:
виконання вимог законодавства щодо забезпечення у сільській місцевості регулярного безоплатного перевезення до місць навчання і додому учнів та педагогічних працівників;
підвищення освітнього рівня сільського населення;
раціональне використання кадрового потенціалу педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості.
Основними завданнями Програми є:
забезпечення реалізації прав громадян на доступність і безоплатність здобуття загальної середньої освіти;
оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості;
створення нового типу автобуса, придатного для безпечного перевезення дітей;
створення парку автобусів для забезпечення у сільській місцевості регулярного безоплатного перевезення учнів і педагогічних працівників до місць навчання і додому.

Очікувані результати виконання Програми

Виконання Програми дасть можливість:
забезпечити соціальний захист учасників навчально-виховного процесу, припинити негативні процеси у соціальній сфері села, досягти позитивних зрушень у забезпеченні життєдіяльності сільського населення;
створити оптимальну мережу загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості;
створити у сільській місцевості належні умови для здобуття учнями повної загальної середньої освіти.

Фінансування

Фінансування Програми здійснюватиметься як за рахунок коштів державного бюджету, так і за рахунок коштів місцевих бюджетів та з інших джерел, не заборонених законодавством.

ОСНОВНІ ЗАХОДИ ПРОГРАМИ

------------------------------------------------------------------------------------------------------
                      |                       |Строк    |Прогнозний   |     Джерела фінансування
     Зміст заходу     |Відповідальні виконавці|виконання|обсяг        |-------------------------------
                      |                       |         |фінансування,|державний|місцевий|позабюджетні
                      |                       |         |млн. гривень |бюджет   |бюджет  |кошти
                      |                       |         |             |         |        |
----------------------+-----------------------+---------+-------------+---------+--------+------------
           1          |           2           |    3    |      4      |    5    |   6    |      7
------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                 I. Створення нового типу автобуса
Розроблення державних  Мінпромполітики, МВС,     2004            0,035                           0,035
стандартів та          ВАТ "Укравтобуспром",
технічних умов на      Держстандарт, Науково-
виготовлення шкільних  дослідний центр безпеки
автобусів              руху
Розроблення технічних  Мінпромполітики,          -"-             3                               3
завдань,               ВАТ "Укравтобуспром"
конструкторської
документації,
створення дослідних
зразків та
сертифікація шкільних
автобусів:
до 15 місць                                      -"-             0,83                            0,83
(особливо малий)
до 25 місць (малий)                              -"-             0,95                            0,95
понад 25 місць                                   -"-             1,05                            1,05
(середній)
                            II. Переобладнання існуючого парку автобусів
                                      (додаток 2 до Програми)
Розроблення технічних  Мінпромполітики,          2004            1,2                             1,2
завдань і              ВАТ "Укравтобуспром"
конструкторської
документації на
переобладнання
існуючого парку
автобусів
Переобладнання         Мінпромполітики,          2003-          33,45                           33,45
існуючого парку        Рада міністрів            2005
автобусів              Автономної Республіки
                       Крим, обласні і
                       Севастопольська міська
                       держадміністрації
Сертифікація           Мінпромполітики,          2003-           0,2                             0,2
переобладнаних         Інститут                  2005
автобусів              "УкрНДІавтопроект"
                III. Придбання автобусів для поповнення і оновлення існуючого парку
                                      (додаток 3 до Програми)
Придбання автобусів    Рада міністрів            2003-         508,24                 255      253,24
для поповнення та      Автономної Республіки     2010
оновлення існуючого    Крим, обласні і
парку                  Севастопольська міська
                       держадміністрації
Проведення торгів із   -"-                       2003-
закупівлі автобусів                              2004
Розроблення            -"-                       -"-
регіональних програм
"Шкільний автобус"
Перегляд закріплення   -"-                       -"-
за загальноосвітніми
навчальними закладами
територій
обслуговування з
урахуванням потреби в
організації
перевезення учнів та
педагогічних
працівників у
сільській місцевості
Розроблення і          -"-                       2003
затвердження
спеціалізованих
транспортних маршрутів
для перевезення учнів
та педагогічних
працівників
Створення у разі       -"-                       2003-
необхідності                                     2004
спеціалізованих
транспортних
підприємств
Здійснення розподілу   Рада міністрів            2003-
транспортних засобів   Автономної Республіки     2004
між навчальними        Крим, обласні,
закладами відповідно   Севастопольська міська
до потреб              держадміністрації
Вирішення питань       -"-                       -"-
матеріально-технічного
та кадрового
забезпечення виконання
Програми
Передбачення щороку    -"-                       2003-         110                    110
під час складання                                2010
проектів місцевих
бюджетів коштів,
необхідних для
утримання
спеціалізованих
транспортних
підприємств,
забезпечення
пально-мастильними
матеріалами та
безпечної експлуатації
транспортних засобів
Розроблення і          -"-                       -"-
затвердження
спеціалізованих
транспортних маршрутів
для перевезення учнів
та педагогічних
працівників
Забезпечення           -"-                       до 1
виготовлення проїзних                            вересня
квитків для учнів та                             2003 р.
педагогічних
працівників, які
користуються правом
безоплатного проїзду
на час навчання
Проведення             Волинська та              2003
експерименту з         Чернігівська обласні
організації            держадміністрації
перевезення учнів
Забезпечення контролю  МВС                       постійно
за виконанням Правил
дорожнього руху під
час перевезення учнів

Додаток 1
до Програми

КІЛЬКІСТЬ УЧНІВ

загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості, які потребують перевезення (станом на 1 жовтня 2002 р.)

------------------------------------------------------------------
                         |  Загальна   |Кількість учнів,
         Регіон          |  кількість  |які потребують перевезення
                         |  учнів      |--------------------------
                         |             |  загальна  |  відсотків
------------------------------------------------------------------
Автономна Республіка Крим        104847        23606          23,1
Області:
Вінницька                        118838        11085           9,2
Волинська                         80161         8226          10,2
Дніпропетровська                  83629        15955          18,9
Донецька                          56997        10340          18,1
Житомирська                       81798        12678          15,5
Закарпатська                     125919        10117           8
Запорізька                        66907        11383          16,9
Івано-Франківська                118949        10256           8,6
Київська                          97889        13530          13,8
Кіровоградська                    59809         7929          13,2
Луганська                         43240         6909          16
Львівська                        153712        16339          10,6
Миколаївська                      64613         7534          11,6
Одеська                          129637         9364           7,2
Полтавська                        86470        14644          17
Рівненська                        98820         9132           9,2
Сумська                           55128         7335          13,3
Тернопільська                     87658         7138           8,1
Харківська                        75943        10908          14,3
Херсонська                        69951         6672           9,5
Хмельницька                       88252         9363          10,6
Черкаська                         82806         8631          10,4
Чернівецька                       80970         6243           7,7
Чернігівська                      57519         5835          10,2
м. Севастополь                     2658          802          30,7
--------------------------
Усього                          2173120       261954          12,1

Додаток 2
до Програми

РОЗРАХУНКИ

щодо переобладнання наявного парку автобусів у 2003-2005 роках

------------------------------------------------------------------------------
              |    2003 рік   |   2004 рік    |   2005 рік    |   Разом
  Місткість   |---------------+---------------+---------------+---------------
              |кіль-|вартість,|кіль-|вартість,|кіль-|вартість,|кіль-|вартість,
              |кість|млн.     |кість|млн.     |кість|млн.     |кість|млн.
              |     |гривень  |     |гривень  |     |гривень  |     |гривень
------------------------------------------------------------------------------
До 15 місць      500     3,2     300      1,92   200     1,28   1000    6,4
До 25 місць     1000    10       500      5      500     5      2000   20
Понад
25 місць         350     4,935   100      1,41    50     0,705   500    7,05
Усього          1850    18,135   900      8,33   750     6,985  3500   33,45
_______________
Орієнтовна вартість переобладнання 1 автобуса у цінах 2002 року:
до 15 місць (особливо малий) - 6,4 тис. гривень;
до 25 місць (малий) - 10 тис. гривень;
понад 25 місць (середній) - 14,1 тис. гривень.
Переобладнанню підлягають автобуси, строк експлуатації яких не перевищує 3 років та з пробігом не більше ніж 60 тис. кілометрів.

Додаток З
до Програми

РОЗРАХУНКИ

щодо придбання автобусів у 2003-2010 роках

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
              |                                                            За роками                                                     |
              |--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|    Разом
  Місткість   |      2003     |      2004     |      2005     |      2006    |      2007    |      2008    |      2009    |      2010    |
              |---------------+---------------+---------------+--------------+--------------+--------------+--------------+--------------+--------------
              |кіль-|вартість,|кіль-|вартість,|кіль-|вартість,|кіль-|вартість|кіль-|вартість|кіль-|вартість|кіль-|вартість|кіль-|вартість|кіль-|вартість                                                  *кість|вартість,
              |кість|млн.     |кість|млн.     |кість|млн.     |кість|млн.    |кість|млн.    |кість|млн.    |кість|млн.    |кість|млн.    |кість|млн.
              |     |гривень  |     |гривень  |     |гривень  |     |гривень |     |гривень |     |гривень |     |гривень |     |гривень |     |гривень
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
До 15 місць      100      4,53   100      4,53                   200     9,06   200     9,06   200     9,06                                 800    36,24
До 25 місць      100     15,5    100     15,5    100      15,5   200    31      400    62      400    62      500     77,5   500     77,5  2300   356,5
Понад 25 місць    50     10,5     50     10,5     50      10,5    50    10,5    100   210      100   210      100    210      50     10,5   550   115,5
Усього           250     30,53   250     30,53   150      26     450    50,56   700    92,06   700    92,06   600     98,5   550     88,0  3650   508,24
_______________
Орієнтовна вартість 1 автобуса у цінах 2002 року:
до 15 місць (особливо малий) - 45,3 тис. гривень;
до 25 місць (малий ) - 155 тис. гривень;
понад 25 місць (середній ) - 210 тис. гривень.