Меморандум
про взаєморозуміння між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки щодо основних напрямів та цілей програми допомоги з боку Агентства США з міжнародного розвитку у 2009-2010 роках
Дата підписання:
Дата набрання чинності для України:
|
25.09.2009
25.09.2009
|
Уряд України та Уряд Сполучених Штатів Америки, який діє через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID), (далі - Сторони) мають намір шляхом укладення цього Меморандуму про взаєморозуміння та в рамках Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про гуманітарне і техніко-економічне співробітництво (
840_295)
від 7 травня 1992 року (далі - Двостороння Угода) сприяти дієвій реалізації програм допомоги Україні з боку USAID.
Також, на основі відповідних механізмів співробітництва і координації дій, Сторони бажають забезпечити ефективний обмін інформацією про заходи допомоги з боку USAID та звільнення цих заходів від податків і митних зборів, як передбачено положеннями Двосторонньої Угоди (
840_295)
.
Сторони визначили і погодилися про наступні основні напрями та цілі програми допомоги з боку USAID на період 2009-2010 роки, які викладені нижче. Сторони також домовилися про те, що заходи, які відповідають Основним напрямам та цілям програми USAID, визначеним у цьому Меморандумі про взаєморозуміння, за згодою двох Урядів будуть вважатися такими, що здійснюються в рамках Двосторонньої Угоди (
840_295)
.
Основні напрями та цілі програми допомоги з боку USAID
I. Економічне зростання
1. Торгівля та інвестиції
Створення сприятливого середовища для торгівлі та інвестицій:
- співпраця з державними установами та приватними підприємствами і організаціями України з метою сприяння реалізації зобов'язань, взятих Україною при вступі до СОТ, зокрема у сферах державних закупівель та митної служби;
- надання допомоги на національному та місцевому рівнях з метою поліпшення регуляторного клімату для підприємницької діяльності, що має забезпечити інвесторам більш сприятливі можливості для вкладення коштів;
- сприяння створенню комерційних зв'язків з місцевими та міжнародними ринками;
- запровадження міжнародновизнаних стандартів якості продукції та продуктивності роботи підприємств України з метою використання більш сприятливих можливостей у сфері міжнародної торгівлі;
- за необхідності, надання допомоги у процесі приєднання України до зони вільної торгівлі з Європейським Союзом.
2. Сприятливе середовище для діяльності фінансового сектору
2.1 Створення сприятливого середовища для діяльності фінансового сектору:
- надання допомоги у правовій та регуляторній сферах, що має сприяти Україні у пом'якшенні наслідків фінансової кризи;
- допомога у розбудові потенціалу регуляторів, інститутів та учасників фінансового ринку;
- підвищення обізнаності учасників ринку та регуляторів з міжнародними стандартами, практикою, принципами та етичними засадами діяльності фінансового ринку;
- допомога у створенні інтегрованої електронної системи регулювання та нагляду за ринками небанківських фінансових послуг України.
2.2 Сектор фінансових послуг:
- сприяння впорядкованій і прозорій рекапіталізації та відновленню діяльності банківського сектору шляхом допомоги з інституційних, правових та регуляторних питань;
- підтримка діяльності навчальної програми "Атестований іпотечний кредитор" з метою збільшення обсягів нового іпотечного кредитування та сприяння загальному зростанню ринку іпотеки;
- допомога у здійсненні пілотних емісій іпотечних цінних паперів, що дозволить підвищити довготермінову ліквідність банків шляхом рефінансування іпотечних кредитів, а також створити забезпечені та ліквідні фінансові інструменти для потреб інституційних інвесторів;
- сприяння підвищенню обсягів торгівлі на ринку державних цінних паперів з метою запровадження сучасної практики управління державним боргом та збільшення обігу цінних паперів;
- надання допомоги для запровадження сучасної практики управління державним боргом та збільшення обсягів торгівлі на ринках державних цінних паперів;
- надання допомоги органам місцевого самоврядування у визначенні та використанні довготермінових джерел залучення коштів, що має забезпечити здійснення капітальних проектів та дозволити органам місцевого самоврядування вкладати кошти у втілення заходів з модернізації інфраструктури та підвищення якості послуг громадянам;
- надання допомоги Міністерству фінансів України у запровадженні за державної підтримки пілотних програм по застосуванню програмно-цільового методу бюджетування до місцевих бюджетів у Житомирській, Луганській та Львівській областях, а також у Автономній Республіці Крим;
- сприяння розробці та просуванню нових і внесення змін до чинних законодавчих актів, зокрема про місцеві податки і збори, про земельний податок, про податок на майно, а також до Податкового кодексу, з метою збільшення надходжень до місцевих бюджетів;
- продовження діяльності програми сертифікації спеціалістів лізингового бізнесу з метою професійного розвитку фахівців та зростання обсягів лізингу капітального обладнання;
- підтримка діяльності бюро кредитних історій з метою зниження відсоткових ставок, заставних вимог та частки несплачених кредитів, забезпечення більш відповідального запозичення та вдосконалення банківських механізмів управління ризиками;
- започаткування заходів допомоги у створенні вторинного ринку державних цінних паперів, а також первинного та вторинного ринку акцій і корпоративних цінних паперів;
- підтримка розвитку вторинного ринку державних цінних паперів, а також первинного та вторинного ринку акцій і корпоративних цінних паперів;
- підтримка заходів з удосконалення діяльності інфраструктурних інститутів ринку - фондових бірж, депозитарію цінних паперів та галузевих саморегулівних організацій;
- допомога у розбудові позитивного середовища для інвестицій та бізнесу в Україні на основі діяльності фонду "Вестерн Ен-Ай-Ес Ентерпрайз";
- надання допомоги регуляторним органам та учасникам ринку у запровадженні пенсійної реформи;
- підтримка розвитку кредитних спілок та страхового ринку України;
- підтримка створення і розвитку ринку похідних цінних паперів, який має надати ефективні інструменти для страхування фінансових ризиків.
3. Конкурентоспроможність приватного сектору
Створення сприятливого середовища для підприємницької діяльності:
- допомога в усуненні колізій законодавства України, зниженні адміністративних бар'єрів та гармонізації норм комерційного права України з міжнародною практикою;
- допомога у зниженні бар'єрів, які впливають на конкуренцію та здійснення інвестування шляхом удосконалення функціонування ринку землі;
- сприяння вищому рівню доступності судів, ефективності їхньої роботи та більш дієвому механізму виконання судових рішень;
- допомога у зниженні регуляторних бар'єрів зростання малого і середнього бізнесу на національному та місцевому рівні;
- сприяння найважливішим галузям та регіонам у створенні нових робочих місць та підвищенні конкурентоспроможності на національному та місцевому рівні;
- підтримка діяльності агентств з інвестицій з метою поліпшення інвестиційного клімату;
- допомога у розвитку механізмів експортної підтримки малих та середніх підприємств.
4. Сільське господарство
- сприяння підвищенню внутрішньої та міжнародної конкурентоспроможності підсекторів сільського господарства;
- підтримка гармонізованої діяльності системи складських розписок за зберігання сільськогосподарської продукції;
- допомога у розбудові здатності широкого спектру асоціацій приватних сільськогосподарських виробників до вироблення позицій зі стратегічних питань та просування реформ аграрної політики;
- сприяння рівності умов для сільськогосподарських виробників в рамках механізмів оподаткування та субсидування;
- надання допомоги державним установам та приватним підприємствам і організаціям у виробленні ринково орієнтованих регуляторних режимів (нормативно-правових актів).
5. Енергетика
- сприяння підвищенню рівня енергетичної безпеки України шляхом допомоги у зниженні обсягів споживання газу у сфері теплопостачання, а також запровадження програм співпраці на регіональному рівні з таких питань, як енергоефективність житлових і промислових споруд, освоєння відновлюваних джерел енергії, розвиток стратегічного планування та планування діяльності регіональних систем передачі електроенергії, а також навчальних програм з питань регулювання енергетики на регіональному рівні;
- допомога у перетворенні газового сектору України на законодавчо врегульовану, прозору та рентабельну структуру, здатну мобілізувати фінансові та інвестиційні ресурси для модернізації газотранспортної системи;
- сприяння реалізації екологічних проектів в енергетиці шляхом надання допомоги у виявленні та скороченні витоків метану.
6. Інфраструктура
- надання допомоги органам державної влади та місцевого самоврядування у реформуванні системи комунального теплопостачання з метою її перетворення на фінансово спроможну галузь з досконалим управлінням та справедливим регулюванням, яка забезпечує надання якісних послуг населенню, державним організаціям і приватним підприємствам за доступними цінами;
- сприяння зміцненню нормативно-правової та інституційної бази з метою підвищення якості послуг теплопостачання, вдосконалення тарифного регулювання та дотримання вимог законодавства Європейського Союзу у цій сфері;
- допомога у підвищенні потенціалу органів влади міст щодо планування, управління та фінансування розвитку систем теплопостачання шляхом відбору 20 міст України, які візьмуть участь у пілотних проектах, а також надання допомоги містам в отриманні фінансових ресурсів для реалізації проектів у сфері енергозбереження;
- допомога у запровадженні технологій енергоефективності у сфері міського теплопостачання;
- допомога в освоєнні та використанні альтернативних джерел енергії;
- підтримка створення державно-приватних партнерств з метою поліпшення стану інфраструктури, зокрема у сфері комунального теплопостачання та інших галузях.
II. Справедливе та демократичне врядування
- допомога у зміцненні місцевого самоврядування, зокрема в таких напрямах, як розширення участі громадян, підтримка вироблення державної політики у сфері місцевого самоврядування та розбудова асоціацій органів місцевого самоврядування, покращення системи надання послуг, підвищення якості комунальних послуг, бюджетування та фінансове управління, місцевий економічний розвиток та розширення доступу органів місцевого самоврядування до кредитних ресурсів;
- допомога в удосконаленні законодавчої і нормативної бази виборчого процесу, яка забезпечувала б більш ефективний, відкритий та змагальний характер і виборів, включаючи такі питання, як краще інформування виборців, спостереження за ходом виборів шляхом участі громадян, громадських організацій та політичних партій, підвищення професійного рівня, компетентності та незалежності членів виборчих комісій усіх рівнів;
- сприяння реалізації положень Закону України "Про Державний реєстр виборців" (
698-16)
;
- допомога політичним партіям, у межах законодавства України, у демократизації їхньої діяльності, більш активному реагуванні на потреби громадян та кращому відображенні тих питань, які турбують суспільство;
- сприяння більш сумлінному дотриманню норм виборчого законодавства шляхом технічної допомоги на адресу правозахисних організацій, правників, державних службовців, задіяних в організації виборів, а також суддів;
- допомога у зміцненні діяльності Верховної Ради України як демократичного інституту шляхом підтримки у створенні більш ефективної та демократичної системи діяльності її внутрішніх структур і підрозділів, сприяння більш досконалій взаємодії законодавчої і виконавчої влади, кращому доступу громадян до законотворчого процесу і налагодженню ефективної системи взаємозв'язку між громадянами і парламентом;
- сприяння більш удосконаленій розробці заходів державної політики, прийняттю законодавчих рішень, розбудові кадрового та організаційного потенціалу законодавчої та виконавчої гілок влади;
- сприяння розробленню законодавчих актів, що забезпечують просування реформ;
- допомога в дотриманні принципів верховенства права, зокрема шляхом захисту громадських прав, підтримки здійснення судової реформи та сприяння відкритому і ефективному законотворчому процесу;
- сприяння розвитку незалежної, неупередженої, прозорої, ефективної та підзвітної судової влади шляхом надання технічної допомоги в удосконаленні адміністрування судів, а також підтримки діяльності професійних асоціацій;
- допомога у розбудові та зміцненні активного громадянського суспільства та потужних громадських організацій, зокрема - шляхом підтримки діяльності правозахисних груп, незалежних науково-аналітичних центрів та інших громадських організацій, здатних краще представляти інтереси громадян та сприяти просуванню реформ на основі більш ефективної правозахисної діяльності, моніторингу та громадської активності; вдосконалення відповідних законодавчих засад діяльності громадянського суспільства з метою наближення до європейських стандартів; зміцнення організаційного потенціалу та фінансової самостійності організацій громадянського суспільства;
- допомога у підвищенні професійності та незалежної діяльності ЗМІ, здатних краще виконувати свої наглядові та суспільно корисні функції у якості надавачів корисних, достовірних і об'єктивних новин та інформації; вдосконаленні законодавчої бази діяльності ЗМІ з метою її наближення до європейських стандартів; зміцненні асоціацій ЗМІ та сервісних структур, здатних краще забезпечувати діяльність незалежного медіа-сектору.
III. Інвестиції у людський капітал
1. Охорона здоров'я
1.1 Боротьба з ВІЛ/СНІД:
- допомога у розбудові технічного та адміністративного потенціалу державних установ і організацій громадянського суспільства до забезпечення всебічного доступу представників груп найвищого ризику до послуг у сфері протидії ВІЛ/СНІД;
- підтримка заходів із стратегічного планування, розробки державної політики, моніторингу та оцінки, а також використання отриманих даних для реалізації програм боротьби з ВІЛ/СНІД на національному, регіональному та місцевому рівні;
- сприяння міцнішій співпраці між державними установами охорони здоров'я та громадськими організаціями з метою розширення доступу представників груп ризику та людей, що живуть з ВІЛ/СНІД, до послуг у сфері профілактики, лікування, догляду та підтримки;
- підвищення якості послуг з добровільного консультування та тестування;
- зміцнення інформаційної бази щодо розповсюдження ВІЛ/СНІД серед безпритульних дітей та підлітків;
- сприяння розвитку інформаційних та профілактичних послуг, а також доступу до діагностування і лікування ВІЛ, догляду та підтримки для безпритульних дітей та підлітків;
- допомога у запровадженні, оцінці та розширенні діяльності пілотних програм медикаментозної підтримуючої терапії з використанням метадону для ВІЛ-інфікованих споживачів ін'єкційних наркотиків у різноманітних центрах, що надають такі послуги;
- допомога органам влади України у підвищенні доступності високоякісних медичних препаратів, матеріалів та обладнання для лікування ВІЛ/СНІД шляхом зміцнення механізмів державних закупівель та постачання у системі МОЗ України;
- розповсюдження контрацептивних засобів для чоловіків та жінок з метою сприяння профілактиці ВІЛ/СНІД серед груп найвищого ризику;
- сприяння адресному розширенню профілактичних послуг у сфері протидії ВІЛ/СНІД серед молоді, військовослужбовців та працівників органів внутрішніх справ;
- допомога у розширенні комплексних послуг щодо профілактики та лікування ВІЛ/СНІД, а також догляду та підтримки хворих, спрямованих на групи найвищого ризику;
- допомога у покращенні обладнання та якості послуг лабораторій, що здійснюють аналізи на ВІЛ/СНІД.
1.2 Боротьба з туберкульозом:
- допомога у подальшому розширенні використання DOTS-стратегії (короткотермінових курсів лікування туберкульозу під прямим наглядом), адаптованої до національних умов;
- допомога у зміцненні технічного та адміністративного потенціалу діагностування, лікування та супроводу хворих на туберкульоз;
- допомога у підвищенні обсягу та якості лабораторних послуг з діагностування туберкульозу;
- допомога у розбудові потенціалу профілактики та лікування мультирезистентних та високомультирезистентних форм туберкульозу на загальнонаціональному рівні;
- допомога у покращенні координації послуг з лікування туберкульозу та ВІЛ/СНІД з метою підвищення якості лікування пацієнтів, коінфікованих цими хворобами, а також розширення їхнього доступу до лікування;
- допомога у розбудові здатності громадських організацій до запобігання розповсюдженню туберкульозу, визначення випадків коінфекції "туберкульоз-ВІЛ" та направлення таких пацієнтів до відповідних лікувальних служб;
- допомога у покращенні регуляторного середовища та заходів державної політики у сфері боротьби з туберкульозом з метою розширення доступу та підвищення якості послуг у сфері профілактики, визначення та лікування хворих на туберкульоз та коінфекцію "туберкульоз-ВІЛ".
1.3 Охорона здоров'я матері і дитини; планування сім'ї; репродуктивне здоров'я:
- допомога у подальшому вдосконаленні якості послуг з охорони здоров'я матері та дитини;
- допомога у розвитку фахових знань та навичок медичних спеціалістів у сфері репродуктивного здоров'я та планування сім'ї;
- сприяння подальшій інтеграції інформаційних, освітніх, консультативних та клінічних послуг у сфері планування сім'ї до діяльності різних закладів охорони здоров'я, також і в сільській місцевості;
- співпраця з органами державної влади та місцевого самоврядування, а також з приватним бізнесом у сфері придбання контрацептивних засобів для вразливих груп населення;
- підтримка заходів з метою підвищення попиту на сучасні послуги у сфері репродуктивного здоров'я та планування сім'ї, а також удосконалення якості послуг з охорони здоров'я матері та дитини.
1.4 Готовність до реагування на можливі спалахи пташиного та пандемічного грипу:
- допомога у підвищенні рівня обізнаності про пташиний грип і готовності фахівців ветеринарних, санітарних та епідеміологічних служб, а також служб реагування на надзвичайні ситуації до відповіді на можливі спалахи цієї хвороби;
- допомога у підвищенні рівня обізнаності та зміцненні потенціалу органів місцевого самоврядування та мешканців громад, що перебувають у зоні ризику (особливо на регіональному рівні) до визначення, реагування та стримування розвитку майбутніх спалахів пташиного грипу;
- допомога у підвищенні обізнаності особового складу прикордонної та митної служб на регіональних пунктах перетину кордону про загрозу пташиного грипу;
- у співпраці з Продовольчою та сільськогосподарською організацією ООН (ФАО) та Всесвітньою організацією охорони здоров'я (ВООЗ) сприяння проведенню моделюючих навчань на національному рівні для визначення рівня готовності до можливої епідемії грипу H5N1;
- у співпраці з Українським товариством Червоного Хреста, підтримка заходів із зміцнення потенціалу місцевих громад і домогосподарств щодо готовності до можливої епідемії пандемічного грипу у вибраних районах чотирьох визначених областей України;
- проведення навчальних заходів із розробки комунікативної стратегії та розповсюдження інформаційних матеріалів про загрозу грипу H1N1 з метою сприяння ширшій обізнаності ЗМІ та суспільства з цією проблемою.
1.5 Соціальні послуги:
- допомога органам державної влади та місцевого самоврядування в реалізації реформ у сфері соціального захисту дітей та розвитку піклування про сиріт та вразливі групи дітей;
- допомога Уряду України у розбудові механізмів національного усиновлення.
IV. Комплексні ініціативи
1. Антикорупційна діяльність
1.1 Моніторингова та правозахисна діяльність громадянського суспільства:
- підготовка, проведення та оприлюднення результатів опитувань громадської думки з метою забезпечення більш детальної, адресної та своєчасної оцінки заходів Уряду України по боротьбі з корупцією;
- підтримка діяльності громадських організацій, що здійснюють моніторинг діяльності влади, обстоюють необхідність удосконалення системи вищої освіти, запровадження декларування доходів та майна, поліпшення роботи судової системи, митної служби та механізму державних закупівель, системи реєстрації прав власності на землю та інше майно, дозвільної системи у сферах будівництва та землекористування, комунальних послуг, а також працюють у інших сферах, де існує проблема корупції;
- підтримка більш досконалого проведення журналістських розслідувань, розширення доступу до інформації журналістів та громадських організацій, а також запровадження інших антикорупційних заходів у сфері ЗМІ шляхом здійснення навчальних програм та розбудови потенціалу організацій-партнерів, що має сприяти ЗМІ у ширшому викритті корупційних діянь, а також зростанню кількості антикорупційних розслідувань та покарань за корупційні злочини в результаті повідомлень ЗМІ.
1.2 Судова реформа:
- допомога у створенні єдиного реєстру судових рішень та запровадженні системи автоматизованого розподілу справ апаратом судів за принципом випадковості;
- допомога у запровадженні дієвого, прозорого та конкурентного процесу призначень на суддівські посади, а також належних і прозорих процедур дисциплінарного покарання суддів;
- допомога в удосконаленні системи виконання судових рішень на основі оптимальної міжнародної практики;
- навчання суддів адміністративних судів та допомога у створенні електронної мережі таких судів;
- сприяння усуненню можливостей для корупції у системі нотаріату шляхом удосконалення нормативно-правової бази, що регулює діяльність нотаріусів.
1.3 Моніторинг та дотримання стандартів етики та адміністративної діяльності у державному секторі:
- допомога у запровадженні принципів прозорості та підзвітності у роботі державних установ шляхом створення підрозділів внутрішніх розслідувань, ухвалення законодавства у сфері запобігання конфлікту інтересів та етики державних службовців згідно з оптимальною міжнародною практикою;
- допомога в удосконаленні системи декларування майна і доходів та моніторингу видатків державних посадовців.
1.4 Оптимізація нормативно-правових актів та їхнього застосування:
- сприяння здійсненню регуляторної реформи у сфері транскордонних перевезень та створенню єдиної інтегрованої бази даних транскордонних вантажів, що має усунути можливість введення неправдивої інформації чи зміни даних, і таким чином скоротити можливості для хабарництва при наданні таких послуг та суттєво знизити обсяг тіньових перевезень;
- допомога у запровадженні принципу "єдиного вікна" при отриманні дозволів на будівництво, а також у сфері комунальних послуг та здійснення перевірок;
- допомога в оптимізації системи реєстрації прав на володіння та користування землею, а також в об'єднанні всіх функцій захисту земельних і водних ресурсів в рамках єдиної державної установи.
1.5 Боротьба з корупцією у системі вищої освіти:
- сприяння Українському центру оцінювання якості освіти у розробці та ухваленні законодавства, що має кодифікувати вимоги при вступі до ВНЗ на основі результатів зовнішнього оцінювання, вирішити питання фінансування системи оцінювання, а також визначити відповідальність та покарання за порушення;
- допомога Українському центру оцінювання якості освіти у розробці системи, що гарантуватиме безпеку процедури проведення зовнішньої оцінки знань;
- надання необхідного обладнання для забезпечення повноцінної діяльності дев'яти регіональних центрів оцінювання якості освіти, зокрема друкарської техніки для тиражування тестів з дотриманням норм безпеки, пакувального та сканувального обладнання.
2. Боротьба з торгівлею людьми
- запровадження просвітницьких та інформаційних програм, що мають забезпечити обізнаність та задіяність лідерів влади і місцевих громад, надавачів послуг та громадянського суспільства у заходах із запобігання торгівлі людьми, а представникам вразливих груп людей - надати необхідні знання та стимули, щоб захистити себе від цієї загрози;
- допомога потерпілим у забезпеченні нормалізації їхнього життя та суспільної реінтеграції;
- удосконалення надання інформації про загрозу торгівлі людьми;
- допомога у розбудові потенціалу громадянського суспільства до ефективної та сталої протидії торгівлі людьми в Україні.
3. Глобальні альянси для потреб розвитку у сферах економіки, охорони здоров'я, соціального захисту та освіти
- допомога у створенні державно-приватних партнерств в Україні;
- допомога у формуванні в межах сільських громад експертного та фахового потенціалу, який може бути використаний для навчання, залучення і забезпечення роботи українських волонтерів, що сприятимуть розвитку таких громад;
- допомога у створенні загальнонаціональної інтегрованої електронної системи, яка надасть науковцям, студентам та практичним працівникам набагато кращі можливості доступу до світової мережі науково-дослідної інформації;
- допомога у розширенні доступу громадян України до інформації шляхом підвищення актуальності та цінності бібліотечної справи та її фахівців для життя українського суспільства;
- сприяння побудові альянсів між організаціями державного та приватного секторів, які у стратегічному плані відповідають пріоритетним завданням Уряду України та USAID, а також забезпечують використання інших належних можливостей у разі їх виникнення.
Зміни до цього Меморандуму про взаєморозуміння, включаючи доповнення до переліку напрямів та цілей допомоги, вносяться за погодженням Сторін. У разі виникнення питань щодо тлумачення та застосування положень цього Меморандуму про взаєморозуміння, Сторони погоджуються докласти всіх зусиль для вирішення таких питань. Сторони усвідомлюють, що цей Меморандум як окремий документ не містить наміру зобов'язати USAID забезпечити виділення коштів.
Цей Меморандум про взаєморозуміння набирає чинності з дня його підписання, та зберігатиме чинність до моменту підписання нового річного Меморандуму про взаєморозуміння щодо основних напрямів та цілей допомоги з боку USAID.
На засвідчення цього Сторони, кожна з яких діє через належно уповноважених представників, уклали та підписали цей Меморандум про взаєморозуміння 25 вересня 2009 року.
Вчинено у м. Києві у двох примірниках, кожний англійською та українською мовами, при цьому обидва тексти є автентичними.
За Уряд України За Уряд Сполучених Штатів
Америки
(підпис) (підпис)
Міністр економіки України Директор Регіональної
Місії USAID в Україні,
Молдові та Білорусі
Богдан Данилишин Дженіна Ярузельськи