УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.10.2009 N 22826/7/15-0317
Державним податковим
адміністраціям в АР Крим,
областях, мм. Києві
та Севастополі
( Лист відкликано на підставі Листа Державної податкової адміністрації N 4676/7/10-1017/770 (v4676225-10) від 05.03.2010 )

Про оподаткування дотацій, субсидій та капітальних трансфертів

У зв'язку із численними запитами платників податків, органів державної податкової служби на місцях та з метою належної організації адміністрування податку на прибуток Державна податкова адміністрація України повідомляє.
Пунктом 4.1 ст. 4 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) (далі - Закон) визначено, що валовий дохід - загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.
Відповідно до підпункту 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону (334/94-ВР) до складу валового доходу включаються доходи з інших джерел, у тому числі, але не виключно, у вигляді сум дотацій і субсидій з фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або бюджетів, отриманих платником податку.
Відповідно до Роз'яснень щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Роз'яснень щодо застосування класифікації кредитування бюджету, затверджених наказом Державного казначейства України від 04.11.2004 N 194 (v0194506-04) (далі - Роз'яснення), визначено, що під терміном "субсидії" розуміють невідплатні поточні виплати підприємствам, що не передбачають компенсації у вигляді спеціально обумовлених виплат або товарів і послуг в обмін на проведені платежі, а також видатки, пов'язані з відшкодуванням збитків державних підприємств.
Також зазначеними Роз'ясненнями (v0194506-04) визначено, що капітальними трансфертами є невідплатні односторонні платежі органів управління, які не призводять до виникнення або погашення фінансових вимог. Вони передбачені на придбання капітальних активів, компенсації втрат, пов'язаних з пошкодженням основного капіталу, або збільшення капіталу отримувачів. Капітальними трансфертами вважаються невідплатні, безповоротні платежі, які мають одноразовий і нерегулярний характер як для донора, так і для отримувача (бенефіціара). Кошти, що виділяються з державного бюджету як капітальні трансферти, мають цільове призначення.
Відповідно до розділу II "Класифікація видатків та кредитування бюджету" додатка 1 до наказу Міністерства фінансів України від 27.12.2001 N 604 (v0604201-01) "Про бюджетну класифікацію та її запровадження" (далі - Наказ N 604), субсидії та поточні трансферти відображаються за кодом 1300, а капітальні трансферти, за кодом 2400 економічної класифікації видатків державного бюджету України. При цьому субсидії та поточні трансферти визначено пунктом 3 розділу III "Поточні видатки" розділу II "Видатки бюджету" додатка 5 до Постанови Верховної Ради України "Про структуру бюджетної класифікації України" від 12.07.96 N 327 (327/96-ВР) , а капітальні трансферти - пунктом 7 розділу "Капітальні видатки" розділу II "Видатки бюджету" додатка 5 до цієї Постанови.
Таким чином, капітальні трансферти не призначені для запобігання збитковості та не мають поточного характеру. Вони мають цільове призначення та носять одноразовий і нерегулярний характер, передбачені на придбання капітальних активів, компенсацію втрат, пов'язаних з пошкодженням основного капіталу, або збільшення капіталу отримувачів. При цьому, відповідно до Наказу N 604 (v0604201-01) субсидії та поточні трансферти і капітальні трансферти мають різні коди економічної класифікації видатків бюджету.
Враховуючи викладене вище, поняття "капітальні трансферти" не є тотожним таким поняттям, як "дотації" та "субсидії".
У бюджеті з метою державного регулювання цін, можуть передбачатися відповідні асигнування для компенсації витрат підприємств і організацій певних галузей, пов'язаних з подорожчанням сировини, матеріалів, обладнання, збільшенням інших виробничих витрат тощо, які за бюджетним законодавством є субсидіями, дотаціями (поточними трансфертами).
Дохід платника податку, одержаний з бюджету у вигляді дотацій, субсидій є доходом з інших джерел і включається з метою оподаткування до складу його валових доходів (підпункт 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону (334/94-ВР) ).
Щодо капітальних трансфертів, які надаються суб'єктам підприємницької діяльності в інших, ніж державне регулювання цін, цілях, зокрема, на фінансування невиробничого (об'єктів соціально-культурного призначення) та виробничого будівництва, то кошти, що передаються з бюджетів розвитку в зазначених цілях, не включаються до валового доходу платників податку. Зазначені кошти (капітальні трансферти) не відповідають ознакам валового доходу платника податку, установленим пунктом 4.1 Закону (334/94-ВР) , і не підлягають оподаткуванню відповідно до підпункту 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону як доходи з інших джерел, оскільки їх одержання з бюджету прямо не пов'язане з будь-яким видом діяльності підприємства і спрямоване на реалізацію програм соціально-економічного розвитку держави, а також не є тотожним поняттям "дотація" або "субсидія".
При цьому проценти, які сплачуються (нараховуються) банківськими установами, в яких відкриті розрахункові (поточні) рахунки платника податку - одержувача капітальних трансфертів, за користування тимчасово вільними (невикористаними) коштами, одержаними таким платником з бюджету у вигляді капітальних трансфертів, включаються до його валових доходів на підставі підпункту 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону (334/94-ВР) .
Разом з цим, з метою оподаткування платники податку не зменшують скоригований прибуток на суму амортизаційних відрахувань на основні фонди, придбані (створені) ними за рахунок капітальних трансфертів. Відповідно до підпункту 8.1.2 пункту 8.1 статті 8 Закону (334/94-ВР) амортизації підлягають витрати на придбання, самостійне виготовлення основних фондів для власного виробничого використання (власних виробничих потреб). Оскільки вищевказані витрати здійснені за рахунок трансфертів, тобто фактично понесені державою, а не платником податку, то в цілях оподаткування немає підстав для амортизації платником податку основних фондів.
Аналогічної позиції дотримується і Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики (лист від 10.07.2009 N 04-27/754 (v_754450-09) ).
Головам державних податкових адміністрацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі довести зазначений лист до відома платників податків і підпорядкованих підрозділів та забезпечити його врахування при проведенні контрольно-перевірочної роботи та апеляційних процедур.
Заступник Голови О.М.Любченко