ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Департамент фінансів,
бухгалтерського обліку та звітності
Л И С Т
22.06.2010 N 17/1-8/1087-ЕП
Керівникам митних органів
та спеціалізованих митних
установ, начальникам Служби
фінансів, бухгалтерського
обліку та звітності -
головним бухгалтерам

Щодо основних положень Закону України про Державний бюджет України на 2010 рік

Департамент фінансів, бухгалтерського обліку та звітності направляє інформацію щодо основних положень Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" (2154-17) (далі - Закон-2010).
Закон-2010 (2154-17) набрав чинності з дня його опублікування: з 30.04.2010 (газета "Урядовий кур'єр", 2010, N 80), але застосовується з 01.01.2010 р., крім деяких окремих норм. Це означає, що операції, які були проведені до його прийняття, мають бути приведені у відповідність до його положень починаючи з 01.01.2010.
Майже всі основні норми Закону-2010 (2154-17) , які стосуються бюджетної сфери, подібні до тих, що були встановлені у відповідному Законі на попередній рік.
Це стосується: порядку взяття бюджетних зобов'язань відповідно до вимог Бюджетного кодексу України (2542-14) наслідків допущення нецільового використання бюджетних коштів; використання власних надходжень; переліку захищених статей видатків; утримання чисельності працівників та здійснення фактичних видатків на заробітну плату; передачі в оренду державного та комунального майна виключно на конкурсних засадах.
В той же час, відповідно до статті 72 Закону-2010 (2154-17) у 2010 році нерухоме майно органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, правоохоронних і митних органів, що не використовується зазначеними органами для здійснення своїх функцій, може бути передано в оренду строком до 1 січня 2011 року.
У попередні роки закони про держбюджет містили вимогу щодо зменшення обсягу споживання енергоносіїв ( у 2009 році - щонайменш як на 20%, у 2008 - на 10%). Цього року Закон-2010 (2154-17) такої вимоги щодо економії не містить.
Так, згідно зі статтею 26 Закону-2010 (2154-17) розпорядникам коштів державного та місцевого бюджетів необхідно забезпечити укладання угод за кожним видом енергоносіїв у межах установлених відповідним головним розпорядником бюджетних коштів обґрунтованих лімітів споживання у натуральних одиницях відповідно до встановлених асигнувань.
У разі наявності у розпорядників бюджетних коштів простроченої кредиторської заборгованості з оплати комунальних послуг та енергоносіїв Держказначейство може здійснювати платежі загального фонду за видатками (крім захищених статей, які перелічено в статті 27 Закону-2010 (2154-17) ) , лише після погашення такої заборгованості.
У статті 26 Закону-2010 (2154-17) визначена вимога щодо обов'язкового передбачення розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевого бюджетів під час укладання угод (договорів, контрактів тощо) щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти умов застосування штрафних санкцій до суб'єктів господарювання за невиконання або несвоєчасне виконання зобов'язань.
Кошти отримані від сплати штрафних санкцій, зараховуються відповідно до доходів загального фонду державного чи місцевих бюджетів.
Що стосується питання сплати податку на землю бюджетними установами, які здають нерухоме майно в оренду, то згідно зі ст. 62 Закону-2010 (2154-17) у 2010 році по населених пунктах, грошову оцінку земель яких не проведено, застосовуються ставки земельного податку, встановлені частиною 2 статті 7 Закону України "Про плату за землю" від 03.07.1992 N 2535-XII (2535-12) (далі - Закон N 2535), збільшені в 3,2 рази.
По землях населених пунктів, грошову оцінку земель яких проведено й уточнено станом на 1 січня 2010 року, застосовуються ставки земельного податку, встановлені статтею 6 та частиною 1 статті 7 Закону N 2535 (2535-12) .
Законом-2010 (2154-17) (стаття 53) затверджені нові розміри мінімальної заробітної плати:
01.01.2010 - 31.03.2010 - 869 грн.;
01.04.2010 - 30.06.2010 - 884 грн;
01.07.2010 - 30.09.2010 - 888 грн;
01.10.2010 - 30.11.2010 - 907 грн;
01.12.2010 - 31.12.2010 - 922 грн;
Розміри прожиткового мінімуму на одну особу з розрахунку на місяць визначено статтею 52 Закону-2010 (2154-17) , які, зокрема, для працездатних осіб відповідають встановленим розмірам мінімальної заробітної плати на відповідний період.
Змінилася максимальна величина фактичних видатків на оплату праці працівників, з якої стягуються страхові внески (як у частині нарахувань, так і в частині утримань).
Її розмір установлюється на рівні 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, отже у 2010 році він складе: у січні-березні - 13035 грн.; у квітні-червні - 13260 грн.; у липні-вересні - 13320 грн.; у жовтні-листопаді - 13605 грн.; у грудні - 13830 грн.
Змінилася межа для проведення індексації заробітної плати.
Як відомо, індексації підлягають грошові доходи населення в межах прожиткового мінімуму, установленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення. Частина доходу, що перевищує цю межу не індексується.
Від розміру прожиткового мінімуму, установленого для працездатної особи, залежить ставка утримань до ФССТВП, зокрема, вона складає: - 0,5%, якщо заробітна плата працівника менше прожиткового мінімуму та 1% - якщо заробітна плата працівника більше прожиткового мінімуму.
Ставки внесків до інших фондів соціального страхування не змінилися.
Виняток становить збір до Пенсійного фонду з операцій купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривню. Згідно зі статтею 86 Закону-2010 (2154-17) починаючи з 01.07.2010 такий збір не стягується.
Відповідно до пункту 1 Прикінцевих положень Закону-2010 (2154-17) нові розміри мінімальної заробітної плати і прожиткового мінімуму діють з 1 січня 2010 року.
Статтею 53 Закону-2010 (2154-17) установлено розміри мінімальної заробітної плати у почасовому розмірі: з 1 січня - 5,20 грн.; з 1 квітня - 5,29 грн.; з 1 липня - 5,32 грн.; з 1 жовтня - 5,43 грн., з 1 грудня - 5,52 грн.
Проте, відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 05.05.2010 N 330 (330-2010-п) "Про визначення та застосування мінімальної заробітної плати у почасовому розмірі" в установах і організаціях, які фінансуються з бюджету, мінімальна заробітна плата в почасовому розмірі застосовується тільки в разі прийняття КМУ рішення про встановлення працівникам почасової оплати праці. Фактично, зазначена норма ще не має практичного застосування.
При цьому, встановлення мінімальної заробітної плати у почасовому розмірі не впливає на ставки почасової оплати працівників всіх галузей економіки за проведення навчальних занять (додаток 5 постанови КМУ від 30.08.2002 N 1298 (1298-2002-п) "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів і організацій окремих галузей бюджетної сфери").
Пункт 3 Прикінцевих положень Закону-2010 (2154-17) зобов'язав КМУ забезпечити у 2010 році підвищення розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника I тарифного розряду Єдиної тарифної сітки (1298-2002-п) , що було зроблено з прийняттям постанови КМУ від 12.05.2010 N 337 (337-2010-п) "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. N 1298 та від 25 жовтня 2008 р. N 939", (далі - постанова N 337), якою визначив порядок встановлення у 2010 році посадових окладів працівників, оплата яких визначається згідно з Єдиною тарифною сіткою. Згідно з постановою N 337 у 2010 році посадові оклади зазначених працівників визначаються в такому порядку:
- змінюються в установленому порядку пропорційно підвищенню посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го розряду. При цьому розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду становить: з 1 січня - 555 грн., з 1 квітня - 567 грн.;
- для працівників, у яких посадові оклади (тарифні ставки) менше розміру мінімальної заробітної плати, посадові оклади (тарифні ставки) у штатних розписах має бути встановлено на рівні мінімальної заробітної плати.
Крім того, у пункті 7 Прикінцевих положень Закону-2010 (2154-17) визначено, що з метою зменшення дефіциту бюджету у 2010 році Кабінету Міністрів України надано право за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету приймати рішення щодо перегляду деяких розмірів виплат, визначених законодавством, та по інших законодавчих актах, які передбачають додаткові видатки з державного та місцевих бюджетів.
Тобто Закон-2010 (2154-17) передбачає особливі права для КМУ, згідно з якими він має право переглядати розміри деяких виплат, що встановлені законами України.
Прийміть зазначену інформацію до відома та керівництва в роботі.
Директор Департаменту
фінансів, бухгалтерського
обліку та звітності
М.В.Околіта
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua