ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 вересня 2008 р.
за N 859/15550
Про затвердження Змін до Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів
Відповідно до пункту 13 статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (
448/96-ВР)
, з метою вдосконалення реалізації положень Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (
249-15)
Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Зміни до Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 04.10.2005 N 538 (
z1379-05)
, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.11.2005 за N 1379/11659, що додаються.
2. Учасникам ринку цінних паперів привести свою діяльність у відповідність до вимог Змін до Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів (
z1379-05)
протягом місяця після набрання чинності цим рішенням.
3. Керівнику апарату Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку Ю.Назаренку забезпечити:
подання цього рішення на реєстрацію до Міністерства юстиції України;
публікацію цього рішення відповідно до законодавства.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Члена Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку Бурмаку М.О.
Протокол засідання Комісії
від 18.08.2008 N 37
|
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державного комітету
України з питань регуляторної
політики та підприємництва
В.о. Голови Державного комітету
фінансового моніторингу України
|
К.Ващенко
В.М.Кірсанов
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Державної комісії
з цінних паперів та
фондового ринку
18.08.2008 N 921
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 вересня 2008 р.
за N 859/15550
ЗМІНИ
до Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів ( z1379-05 )
1. Преамбулу після слів "(далі - суб'єкти)" доповнити словами "та їх відокремлені підрозділи".
2. Абзац шостий глави 1 після слів "що підлягають фінансовому моніторингу" доповнити словами "та операцій, які можуть бути пов'язані, мати відношення або призначатися для фінансування тероризму".
3. У главі 2:
пункт 2.1 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Відповідальним за організацію виконання вимог законодавства України з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та організацію внутрішньої системи запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, є керівник суб'єкта".
пункт 2.2 викласти в такій редакції:
"2.2. Відповідальний працівник є особою, на яку покладається координація діяльності з проведення суб'єктом заходів фінансового моніторингу.
Відповідальний працівник призначається керівником суб'єкта, є незалежним у своїй діяльності, підзвітним тільки керівнику суб'єкта та повинен підтверджувати свою кваліфікацію в порядку, установленому Комісією.
У разі, якщо відповідальний працівник професійного учасника ринку цінних паперів працює в суб'єкті первинного фінансового моніторингу, який отримав ліцензію на провадження професійної діяльності на ринку фінансових послуг, та має документ про навчання відповідно до розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 16.09.2003 N 55 (
z0965-03)
"Про затвердження Положення про порядок навчання працівників та керівників підрозділів фінансових установ, відповідальних за проведення внутрішнього фінансового моніторингу", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 23.10.2003 за N 965/8286, то отримання кваліфікаційного посвідчення фахівця з питань фінансового моніторингу професійних учасників ринку цінних паперів не є обов'язковим.
На час відсутності (відпустки, відрядження, хвороби) відповідального працівника або неможливості виконання покладених на нього обов'язків має бути призначено особу, що тимчасово виконує його обов'язки. На вказану особу поширюються права та обов'язки, установлені для відповідального працівника. Така особа повинна мати сертифікат Комісії про здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів, який відповідає ліцензії (або одній із ліцензій) на право здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів, що має професійний учасник ринку цінних паперів, пройти підготовку працівників шляхом участі в освітніх та практичних заходах з проведення внутрішнього фінансового моніторингу та відповідати вимогам до кваліфікації працівника суб'єкта, відповідального за проведення внутрішнього фінансового моніторингу, встановленим наказом Державного департаменту фінансового моніторингу від 12.05.2003 N 46 (
z0379-03)
"Про затвердження Вимог до кваліфікації працівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу, відповідального за проведення фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.05.2003 за N 379/7700".
У разі звільнення відповідального працівника суб'єкт у день його звільнення повинен призначити іншого відповідального працівника та у строк не пізніше 2 місяців від дати призначення, забезпечити можливість отримання кваліфікаційного посвідчення новопризначеним відповідальним працівником.
У разі недоцільності введення окремої посади або визначення працівника, на якого покладаються обов'язки відповідального працівника, відповідальним за проведення внутрішнього фінансового моніторингу може призначатися керівник суб'єкта";
абзац другий пункту 2.4 доповнити реченням такого змісту:
"Відповідальний працівник засвідчує підписом факт ознайомлення з посадовою інструкцією";
пункт 2.5 викласти в такій редакції:
"2.5. На момент здійснення або забезпечення здійснення першої фінансової операції у новоствореному суб'єкті має бути призначено відповідального працівника.
Суб'єкт зобов'язаний повідомити Держфінмоніторинг України про призначення на посаду або звільнення з посади відповідального працівника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) протягом трьох робочих днів з дати підписання ним відповідного розпорядчого документа. У разі надходження до суб'єкта повідомлення Держфінмоніторингу України про відмову у взятті інформації про призначення на посаду або звільнення з посади відповідального працівника (або особи, яка тимчасово виконує обов'язки) на облік у зв'язку з її неналежним оформленням зазначений суб'єкт зобов'язаний протягом трьох робочих днів з дати отримання такого повідомлення повторно надати належним чином оформлену інформацію до Держфінмоніторингу України.
Форма повідомлення про призначення на посаду та звільнення відповідального працівника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) установлюється Держфінмоніторингом України.
Примірник такої форми (Картка реєстрації суб'єкта первинного фінансового моніторингу (відокремленого підрозділу) та відповідальних осіб) (
z0086-07)
має зберігатися суб'єктом разом з повідомленням про результати її обробки";
у пункті 2.6 слова "філія (відокремлений підрозділ") замінити словами "відокремлений підрозділ" у відповідних відмінках;
абзац другий пункту 2.6 викласти у такій редакції:
"У разі недоцільності введення окремої посади або визначення працівника, на якого покладаються обов'язки відповідального працівника, відповідальним за проведення внутрішнього фінансового моніторингу у відокремленому підрозділі може призначатися керівник відокремленого підрозділу. Одна й та сама особа не може бути одночасно призначена відповідальним працівником суб'єкта і відокремленого підрозділу суб'єкта";
абзац дев'ятий пункту 2.7 викласти в такій редакції:
"інформування керівника суб'єкта про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, які були вжиті для реалізації норм законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, не менше одного разу на місяць шляхом надання останньому письмової довідки довільної форми. Довідка, зокрема, може містити інформацію щодо: виявлених фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходів, які були вжиті; зареєстрованих фінансових операцій з ознаками обов'язкового і внутрішнього фінансового моніторингу; направлених до Держфінмоніторингу України повідомлень про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу; повторного направлення до Держфінмоніторингу України повідомлень про фінансові операції після виправлення допущених помилок; ужитих заходів стосовно розроблення та поновлення правил внутрішнього фінансового моніторингу і програм його здійснення з урахуванням вимог нормативно-правових актів щодо запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму; ужитих заходів стосовно підготовки персоналу щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу відповідно до Закону, шляхом проведення освітніх та практичних заходів";
пункт 2.7 після абзацу дев'ятого доповнити новим абзацом такого змісту:
"письмове інформування керівника в день виявлення суб'єктом фінансової операції, учасником якої або вигодоодержувачем за якою є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності".
У зв'язку з цим абзац десятий уважати абзацом одинадцятим;
пункт 2.11 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Призначення може бути здійснено при поданні особою, яка претендує на посаду відповідального працівника, довідки про відсутність судимості, отриманої в органах внутрішніх справ".
4. У главі 3:
пункт 3.1 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Суб'єкти повинні дотримуватись правил проведення внутрішнього фінансового моніторингу";
абзац перший пункту 3.2 після слів "фінансуванню тероризму," доповнити словами "міжнародних стандартів у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму";
абзац другий пункту 3.3 замінити новими абзацами такого змісту:
"визначені законодавством України ознаки фінансових операцій, які підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу;
визначені законодавством України ознаки фінансових операцій, які підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу;
інші ознаки операцій, які відповідно до специфіки та напрямів діяльності самостійно визначаються та оновлюються суб'єктом на постійній основі з урахуванням документів, розроблених Комісією та Держфінмоніторингом України. Орієнтовний перелік ознак наведений в додатку 1. Орієнтовний перелік не є вичерпним і може бути доповнений суб'єктом самостійно".
У зв'язку з цим абзаци третій - п'ятий уважати відповідно абзацами п'ятим - сьомим;
останній абзац пункту 3.3 викласти в такій редакції:
"Програма здійснення фінансового моніторингу є внутрішнім документом суб'єкта, який містить план запровадження комплексу заходів з організації проведення фінансового моніторингу з урахуванням окремих напрямів діяльності суб'єкта, у тому числі тих, що здійснюються його відокремленими підрозділами, та план проведення перевірок виконання зазначених заходів. Суб'єкти повинні дотримуватись програми здійснення фінансового моніторингу. Строк, на який складається програма, визначається виходячи з реальних потреб суб'єкта";
абзац перший пункту 3.4 після слів "здійснення фінансового моніторингу є" доповнити словом "окремими";
абзац другий пункту 3.4 викласти в такій редакції:
"Порядок та режим доступу до правил та програм можуть бути окремими документами, які розробляються відповідальним працівником суб'єкта та затверджуються керівником цього суб'єкта";
пункт 3.7 доповнити підпунктами "ж" - "к" такого змісту:
"ж) порядок учинення заходів для з'ясування характеру та мети фінансових операцій;
з) порядок зупинення проведення фінансової операції, якщо її учасником або вигодоодержувачем за нею є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності;
и) порядок відмови від забезпечення здійснення фінансової операції у разі встановлення, що ця фінансова операція містить ознаки такої, що згідно з Законом підлягає фінансовому моніторингу;
і) вимоги до забезпечення конфіденційності інформації щодо фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу та/або можуть бути пов'язані, мати відношення чи призначатися для фінансування тероризму;
ї) опис заходів, спрямованих на запобігання можливому використанню новітніх технологій у схемах легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму;
й) критерії оцінки ризику проведення клієнтом фінансових операцій з легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом;
к) критерії класифікації осіб, опис типів осіб, які характеризуються підвищеним ступенем імовірності здійснення ними операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму (загальна характеристика, країна походження, характеристика ділової активності та репутації, наявність кримінального минулого тощо). Орієнтовний перелік критеріїв наведений в додатку 2. Орієнтовний перелік критеріїв не є вичерпним і може бути доповнений суб'єктом самостійно";
доповнити пунктом 3.8 такого змісту:
"3.8. Новостворені суб'єкти зобов'язані розробити та затвердити правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу і програми його здійснення до моменту здійснення або забезпечення здійснення першої фінансової операції".
5. У главі 4:
абзац третій пункту 4.3 виключити.
У зв'язку з цим абзаци четвертий та п'ятий уважати відповідно абзацами третім та четвертим.
абзац перший пункту 4.4 виключити.
У зв'язку з цим абзац другий уважати абзацом першим;
доповнити пунктом 4.5 такого змісту:
"4.5. Суб'єкт має право відмовитися від забезпечення здійснення фінансової операції у разі встановлення, що ця фінансова операція містить ознаки такої, що згідно з Законом підлягає фінансовому моніторингу, та зобов'язаний ідентифікувати і повідомити Держфінмоніторинг України про осіб, що здійснюють зазначену фінансову операцію, та її характер.
У разі неможливості проведення повної ідентифікації клієнта до закінчення третього робочого дня суб'єкт направляє до Держфінмоніторингу України повідомлення про фінансові операції із зазначенням наявної інформації. При цьому продовжує здійснювати заходи щодо з'ясування ідентифікаційних даних особи, визначених Законом та цим Положенням, після закінчення яких надає інформацію до Держфінмоніторингу України в установленому порядку.
У разі виявлення суб'єктом фінансової операції, учасником якої або вигодоодержувачем за якою є особа, яку включено до переліку осіб, пов'язаних із здійсненням терористичної діяльності, суб'єкт має забезпечити виконання вимог, передбачених рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 12.05.2006 N 288 (
z0654-06)
"Про затвердження Порядку зупинення фінансових операцій на ринку цінних паперів суб'єктами первинного фінансового моніторингу", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01.06.2006 за N 654/12528".
6. У главі 5:
абзац перший пункту 5.1 доповнити реченням такого змісту: "У разі надходження до суб'єкта повідомлення Держфінмоніторингу України про відмову у взятті інформації на облік у зв'язку з її неналежним оформленням зазначений суб'єкт зобов'язаний протягом трьох робочих днів з дати отримання такого повідомлення повторно надати належним чином оформлену інформацію до Держфінмоніторингу України";
в абзаці другому пункту 5.1 слова "філіями (відокремленими підрозділами)" замінити на слова "відокремленими підрозділами";
пункт 5.6 доповнити новим абзацом такого змісту:
"У разі ненадходження до суб'єкта відомостей про результати обробки надісланої на адресу Держфінмоніторингу України інформації відповідальний працівник суб'єкта повинен з'ясувати причини ненадходження такої інформації";
пункт 5.7 викласти в такій редакції:
"5.7. Інформація, що надається, є інформацією з обмеженим доступом. Обмін зазначеною інформацією, її розкриття та захист суб'єктами здійснюються відповідно до законодавства";
пункт 5.10 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Суб'єкт зобов'язаний зберігати документи, які підтверджують відправку повідомлення про фінансову операцію, що підлягає фінансовому моніторингу, протягом п'яти років з моменту відправки повідомлення".
7. У главі 6:
абзац п'ятий пункту 6.2 вилучити.
У зв'язку з цим абзац шостий уважати абзацом п'ятим;
пункт 6.5 доповнити новими абзацами такого змісту:
"Для оцінки ймовірності того, що операція здійснюється з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або пов'язана з фінансуванням тероризму, суб'єктом додатково можуть вивчатися фінансові операції осіб - учасників тієї операції, що оцінюється суб'єктом (у разі їх здійснення за участю суб'єкта первинного фінансового моніторингу).
Суб'єкти первинного фінансового моніторингу - депозитарії також зобов'язані відносно кореспондентських відносин з депозитарними установами інших країн застосовувати такі заходи:
збирати загальнодоступну інформацію про установу-кореспондента для повного розуміння характеру її діяльності і визначення її репутації, у тому числі щодо застосування санкцій та інших заходів у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму;
оцінювати заходи, які вживаються установою-кореспондентом для запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму;
отримувати дозвіл керівника депозитарію на встановлення кореспондентських відносин з депозитарними установами інших країн";
пункт 6.6 доповнити новими абзацами такого змісту:
"Анкета формується за результатами здійснення ідентифікації та вивчення особи до та під час встановлення відносин з нею. Інформація, що міститься в анкеті, уточнюється в процесі вивчення особи в порядку, установленому суб'єктом.
Анкета заповнюється і підписується виключно працівником суб'єкта";
пункт 6.7 після слів "була ідентифікована" доповнити словами "згідно із законодавством";
у пункті 6.8 слова "що підлягає фінансовому моніторингу" виключити;
пункт 6.8 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Якщо ризик проведення клієнтом фінансових операцій з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, оцінюється суб'єктом як великий, суб'єкт уточнює інформацію, отриману за результатами ідентифікації та вивчення клієнта, що здійснює фінансову операцію, не рідше одного разу на рік. Для інших клієнтів термін уточнення інформації не повинен перевищувати трьох років";
пункт 6.9 викласти в такій редакції:
"6.9. Суб'єкт зобов'язаний зберігати документи, які стосуються ідентифікації осіб, відомості щодо особи, яка здійснила ідентифікацію, та дати її проведення, перелік документів, на підставі яких було проведено ідентифікацію, та всю документацію про здійснення фінансової операції протягом п'яти років після її проведення".
8. У главі 7:
пункт 7.1 після слів "заходів фінансового моніторингу" доповнити словами "яка є окремим документом та щороку затверджується керівником суб'єкта";
пункт 7.2 після слів "усі працівники" доповнити словами "суб'єкта, що беруть участь у здійсненні або в забезпеченні здійснення фінансової операції";
пункт 7.3 викласти в такій редакції:
"7.3. Усі працівники суб'єкта, що беруть участь у здійсненні або в забезпеченні здійснення фінансової операції, зобов'язані ознайомитися з правилами та програмами здійснення фінансового моніторингу, що має підтверджуватись підписами, а також брати участь у навчально-практичних заходах щодо здійснення внутрішнього фінансового моніторингу. Проведення кожного заходу підтверджується відповідним документом (лист або журнал з підписами працівників, що засвідчують ознайомлення з конкретними питаннями або темами; відповідні протоколи; договори про проведення лекційних або практичних занять тощо)".
9. У додатку 1:
у назві додатка 1 слово "фінансового" замінити словом "фінансовому";
доповнити Орієнтовний перелік ознак фінансових операцій, які можуть бути віднесені до таких, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу, наведений у додатку 1, пунктом 4 такого змісту:
"4. Купівля-продаж цінних паперів емітентів, що не розкривають регулярну інформацію відповідно до законодавства".
10. Доповнити Орієнтовний перелік критеріїв класифікації осіб, які характеризуються підвищеним ступенем імовірності здійснення ними операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, наведений у додатку 2, пунктом 5 такого змісту:
"5. Клієнти, що використовують у ділових стосунках з суб'єктом електронні та інші технології, що можуть сприяти анонімності (здійснення розрахунків, надання розпоряджень, разових замовлень, інших документів тощо)".
Директор департаменту з питань
контрольно-правової роботи
|
Т.Колесникова
|