КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 травня 2002 р. N 685
Київ

Про здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю

( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 892 (892-2003-п) від 11.06.2003 N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 N 1106 (1106-2003-п) від 17.07.2003 )
З метою посилення ефективності роботи контрольно-ревізійних підрозділів у міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, поліпшення координації їх діяльності з іншими контролюючими та правоохоронними органами, підвищення рівня відшкодування заподіяних державі збитків Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю (додається).
2. Керівникам міністерств, інших центральних органів виконавчої влади забезпечити створення і функціонування самостійних контрольно-ревізійних підрозділів у межах загальної чисельності працівників центрального апарату та апарату їх територіальних органів і коштів, виділених на утримання відповідних органів.
3. Установити, що керівник контрольно-ревізійного підрозділу призначається на посаду і звільняється з посади:
центрального органу виконавчої влади - керівником цього органу за погодженням з Головним контрольно-ревізійним управлінням;
( Абзац другий пункту 3 в редакції Постанови КМ N 1106 (1106-2003-п) від 17.07.2003 )( Абзац третій пункту 3 виключено на підставі Постанови КМ N 1106 (1106-2003-п) від 17.07.2003 )( Абзац четвертий пункту 3 виключено на підставі Постанови КМ N 1106 (1106-2003-п) від 17.07.2003 )
територіального органу міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади - керівником цього органу за погодженням з керівником контрольно-ревізійного підрозділу міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади та керівником відповідного територіального органу державної контрольно-ревізійної служби.
Погодження з органами державної контрольно-ревізійної служби питання щодо призначення на посади та звільнення з посад керівників контрольно-ревізійних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів здійснюється в порядку, визначеному Головним контрольно-ревізійним управлінням.
( Пункт 3 доповнено абзацом шостим згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
Кандидатури на посади керівників контрольно-ревізійних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади попередньо погоджуються з Прем'єр-міністром України, Першим віце-прем'єр-міністром, віце-прем'єр-міністрами України відповідно до розподілу їх функціональних повноважень, Міністром Кабінету Міністрів України у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
( Пункт 3 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ N 892 (892-2003-п) від 11.06.2003 )
Керівники контрольно-ревізійних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади входять до складу їх колегій і підпорядковуються безпосередньо керівникам центральних органів виконавчої влади, а також є підзвітними Голові Головного контрольно-ревізійного управління в частині проведення контрольно-ревізійної роботи і складання звітності за її результатами.
( Абзац восьмий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1106 (1106-2003-п) від 17.07.2003 )
4. Керівникам центральних органів виконавчої влади:
( Абзац перший пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1106 (1106-2003-п) від 17.07.2003 )
1) вживати заходів до підвищення відповідальності працівників планово-економічних, фінансових та інших структурних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, а також підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, за здійснення ними попереднього і поточного контролю за цільовим та ефективним використанням коштів і матеріальних цінностей, а також за достовірністю звітності та збереженням державного майна;
2) забезпечувати якісний внутрішній фінансовий контроль фінансово-господарської діяльності підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, в частині цільового та ефективного використання ними бюджетних коштів і збереження державного майна; своєчасно розглядати матеріали ревізій (перевірок), вживати необхідних заходів за встановленими фактами зловживань, розкрадань, безгосподарності та інших порушень фінансової дисципліни;
( Підпункт 2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
3) поліпшити роботу з добору і підготовки кваліфікованих кадрів для контрольно-ревізійних підрозділів, забезпечити систематичне підвищення кваліфікації працівників, які здійснюють внутрішній фінансовий контроль, вживати заходів для забезпечення їх оптимальної чисельності, необхідної для належного виконання ними завдань з внутрішнього фінансового контролю, не допускати її необґрунтованого скорочення;
4) передбачати починаючи з 2002 року під час розроблення бюджетних запитів та затвердження кошторисів цільові асигнування на матеріально-технічне забезпечення діяльності контрольно-ревізійних підрозділів у межах асигнувань, виділених на утримання відповідних органів;
5) забезпечувати належне ведення та подання до Головного контрольно-ревізійного управління, його територіальних органів звітності за результатами контрольно-ревізійної роботи за встановленою ним формою та у визначений термін;
( Підпункт 5 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
6) вживати заходів для розгляду на засіданнях колегій не рідше одного разу на півріччя питань про стан дотримання фінансової, бюджетної дисципліни, збереження та використання державного майна, результати здійснення внутрішнього фінансового контролю та усунення виявлених недоліків.
5. Координація та методичне забезпечення контрольно-ревізійної роботи в міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, їх територіальних органах, а також контроль за станом цієї роботи здійснюється органами державної контрольно-ревізійної служби в порядку, установленому Головним контрольно-ревізійним управлінням.
( Пункт 5 в редакції Постанови N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
6. Рекомендувати органам місцевого самоврядування встановити порядок здійснення внутрішнього фінансового контролю на комунальних підприємствах, в установах та організаціях відповідно до Порядку, затвердженого цією постановою.
7. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів України від 10 липня 1998 р. N 1053 (1053-98-п) "Про заходи щодо поліпшення контрольно-ревізійної роботи в міністерствах та інших центральних органах виконавчої влади" (Офіційний вісник України, 1998 р., N 28, ст. 1041).
Прем'єр-міністр України
А.КІНАХ
Інд. 34

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 травня 2002 р. N 685

ПОРЯДОК

здійснення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади внутрішнього фінансового контролю

( У тексті Порядку слова "ревізія (перевірка)", "об'єкт контролю" в усіх відмінках та формах числа замінено відповідно словами "контрольні заходи", "суб'єкт господарювання, який підлягає контролю" у відповідному відмінку та числі згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
1. Цей Порядок визначає механізм здійснення контрольно-ревізійними підрозділами відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі - контрольно-ревізійний підрозділ) внутрішнього фінансового контролю за роботою підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління відповідних міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі - суб'єкт господарювання, який підлягає контролю).
Внутрішній фінансовий контроль - це діяльність контрольно-ревізійних підрозділів, спрямована на забезпечення міністерств, інших центральних органів виконавчої влади достовірною інформацією про використання суб'єктами господарювання, які підлягають контролю фінансових ресурсів, оцінку ефективності їх господарської діяльності, виявлення і запобігання в ній відхиленням, що перешкоджають законному та ефективному використанню майна і коштів, розширеному відтворенню виробництва.
2. Метою здійснення внутрішнього фінансового контролю є:
аналіз фінансово-господарської діяльності, цільового та ефективного використання бюджетних коштів та збереження державного майна, економного використання фінансових і матеріальних ресурсів, виконання планових завдань, достовірності ведення бухгалтерського обліку;
( Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
забезпечення усунення порушень фінансової дисципліни, відшкодування заподіяних збитків;
вжиття заходів до запобігання фінансовим порушенням.
3. Внутрішній фінансовий контроль здійснюється контрольно-ревізійними підрозділами у формі ревізій, перевірок, оцінки, розслідування та вивчення (далі - контрольні заходи) на підставі складених на півріччя планів роботи, що затверджуються керівниками міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів за погодженням з ГоловКРУ, його територіальними органами.
( Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
Для запобігання дублюванню контрольних заходів контрольно-ревізійні підрозділи координують свою роботу з органами державної контрольно-ревізійної служби. Контрольні заходи на одних і тих же запланованих суб'єктах господарювання, які підлягають контролю проводяться одночасно в терміни, визначені органами державної контрольно-ревізійної служби.
( Абзац другий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
Позапланові контрольні заходи проводяться за наказом керівника міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади або їх територіального органу. Про рішення щодо проведення позапланового контрольного заходу інформується ГоловКРУ або його територіальний орган за 10 днів до початку такого заходу.
( Абзац третій пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
4. Контрольно-ревізійний підрозділ контролює:
( Абзац перший пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
1) обґрунтованість бюджетних запитів, дотримання фінансово-бюджетної, кошторисної дисципліни, збереження і цільове використання бюджетних коштів та коштів державних цільових фондів;
2) збереження і використання державного майна;
3) ефективність використання матеріальних і фінансових ресурсів, своєчасність документального оформлення господарських операцій, повноту виявлення та мобілізації внутрішньогосподарських резервів, причини непродуктивних витрат і втрат;
4) економічний стан підприємств, установ та організацій, результати виконання виробничих та фінансових планів;
5) правильність ведення бухгалтерського обліку та фінансової звітності, своєчасність і повноту відображення в обліку фінансових, кредитних та розрахункових операцій, а також законність їх здійснення, виконання зобов'язань перед бюджетом і кредиторами;
6) додержання порядку формування, встановлення та застосування цін і тарифів;
7) стан виконання заходів, спрямованих на усунення недоліків, виявлених попереднім контрольним заходом;
( Підпункт 7 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
8) додержання встановленого порядку закупівлі товарів (робіт, послуг) за державні кошти;
9) виконання інших завдань з питань, визначених наказами керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади відповідно до їх специфіки, в межах компетенції контрольно-ревізійного підрозділу.
5. Посадові особи контрольно-ревізійного підрозділу мають право:
контролювати на суб'єктах господарювання, які підлягає контролю результати виконання планів, кошторисів, грошові, фінансові, бухгалтерські та інші документи, наявність коштів і цінностей, а у разі виявлення підробок та інших зловживань - вилучати необхідні документи на термін до закінчення контрольних заходів, залишаючи у справі акт вилучення та копії або реєстри вилучених документів;
( Абзац другий пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
контролювати правильність списання сировини, палива, інших матеріальних цінностей, спожитої тепло- та електроенергії на витрати виробництва, повноту оприбуткування готової продукції, списання відходів, а також вимагати від керівника суб'єкта господарювання, який підлягає контролю здійснення контрольних обмірів обсягів виконаних робіт чи контрольного запуску сировини у виробництво;
( Абзац третій пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
вимагати від керівника суб'єкта господарювання, який підлягає контролю проведення інвентаризації основних фондів, товарно-матеріальних цінностей, перевірки наявних коштів і розрахунків, у разі потреби опечатувати каси і касові приміщення, склади, комори, сховища, архіви;
одержувати від посадових осіб суб'єктів господарювання, які підлягають контролю письмові пояснення з питань, що виникають під час проведення контрольних заходів;
одержувати в установленому порядку від інших суб'єктів господарювання довідки та копії документів, пов'язаних з операціями, що перевіряються.
( Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
6. Термін проведення контрольних заходів не повинен перевищувати 30 робочих днів. Цей термін може бути продовжений з дозволу ініціатора контрольного заходу.
( Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
7. Результати контрольних заходів оформляються актом (довідкою про перевірку) за підписом керівника ревізійної групи (ревізора), керівника і головного бухгалтера (бухгалтера) суб'єкта господарювання, який підлягає контролю.
У разі наявності заперечень або зауважень до акта (довідки) контрольного заходу керівник і головний бухгалтер (бухгалтер) суб'єкта господарювання, який підлягає контролю повинні у день передачі акта (довідки про перевірку) на ознайомлення підписати його із застереженням і не пізніше ніж через 5 днів подати свої письмові пояснення або зауваження.
( Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
8. Акти (довідки) контрольного заходу подаються керівнику міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, їх територіального органу, а також з дозволу відповідного керівника - ГоловКРУ чи його територіальним підрозділам на їх обґрунтовану вимогу.
( Пункт 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
9. Керівники контрольно-ревізійних підрозділів можуть брати участь у підготовці нормативно-правових актів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, якими регламентується порядок використання фінансових і матеріальних ресурсів.
9-1. У разі виявлення під час проведення контрольного заходу фактів нецільового використання бюджетних коштів, марнотратства, зловживання службовим становищем та інших грубих порушень фінансово-господарської дисципліни матеріали передаються до правоохоронних органів.
( Порядок доповнено пунктом 9-1 згідно з Постановою КМ N 911 (911-2003-п) від 16.06.2003 )
10. Контрольно-ревізійні підрозділи подають щокварталу до 5 числа місяця, що настає за звітним періодом, ГоловКРУ звітність та узагальнену інформацію про виявлені факти порушень фінансової дисципліни та вжиття заходів щодо їх усунення.