КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 березня 2006 р. N 229
Київ

Про затвердження Державної програми стандартизації на 2006-2010 роки

( Додатково див. наказ N 429 (v0429661-10) від 04.11.2010 )

Кабінет Міністрів України постановляє:
Затвердити Державну програму стандартизації на 2006-2010 роки, що додається.
Прем'єр-міністр України
Ю.ЄХАНУРОВ
Інд. 28
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 1 березня 2006 р. N 229

ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА

стандартизації на 2006-2010 роки

Загальна частина

Стандартизація відіграє значну роль у забезпеченні виробництва конкурентоспроможної і доброякісної продукції, захисту навколишнього природного середовища, ощадливого використання природних та інших ресурсів як основи сталого розвитку національної економіки.
Національна система стандартизації створювалася в умовах переходу до ринкової економіки, нестабільної економічної та фінансової ситуації та на основі розгалуженої системи стандартизації колишнього СРСР.
В Україні прийнято 6113 нормативних документів у сфері стандартизації, з яких 2516 гармонізовано з міжнародними та європейськими стандартами. Діє також близько 19 тис. міждержавних стандартів, з яких гармонізовано 10,3 відсотка. У той же час міжнародними організаціями стандартизації прийнято майже 20 тис. стандартів, які використовуються у разі здійснення міжнародної торгівлі у відповідності з вимогами СОТ, та діє понад 16 тис. нормативних документів європейських організацій стандартизації, що застосовуються державами - членами Європейського Союзу та їх торговими партнерами.
Проте існуюча система стандартизації не відповідає вимогам міжнародних організацій стандартизації стосовно здійснення міжнародної торгівлі, що зумовлено рядом проблем, зокрема таких:
застосування значної кількості нормативних документів колишнього СРСР;
недотримання суб'єктами стандартизації вимог національного стандарту ДСТУ ISO/IEC Guide 59:2000 "Кодекс усталених правил стандартизації" та національного стандарту ДСТУ 1.13:2001 "Національна стандартизація. Правила надавання повідомлень торговим партнерам України";
недостатня активність суб'єктів господарювання у фінансуванні розроблення національних стандартів, неналежним чином координується діяльність технічних комітетів стандартизації, що призводить до зниження рівня підготовки проектів нормативних документів;
значне відставання у виконанні завдань, визначених Програмою інтеграції України до Європейського Союзу, щодо гармонізації національних стандартів з міжнародними та європейськими;
обмеженість участі у роботі міжнародних та регіональних організацій із стандартизації.

Мета і завдання Програми

Мета Програми полягає у забезпеченні розвитку національної системи стандартизації, її відповідності вимогам Угоди про технічні бар'єри в торгівлі (981_008) та гармонізації із системою стандартизації Європейського Союзу.
Завданнями Програми є:
розроблення механізму міжгалузевої координації, поліпшення планування робіт із стандартизації;
забезпечення відповідності нормативних документів вимогам міжнародної стандартизації та виконання положень цих документів усіма суб'єктами стандартизації;
удосконалення інформаційного забезпечення, актуалізація і поновлення головного фонду нормативних документів Держспоживстандарту, створення бібліографічних і повнотекстових баз даних та розширення використання електронних версій документів;
спрощення процедур стандартизації шляхом застосування під час прийняття національних стандартів усіх методів, передбачених міжнародними документами.

Напрями виконання Програми

Програма виконується за такими напрямами:
нормативно-правове та організаційно-методичне забезпечення, що передбачає удосконалення процедури планування робіт із стандартизації, розроблення нормативно-правового акта щодо умов виконання всіма суб'єктами стандартизації Кодексу усталеної практики розроблення, затвердження і застосування стандартів, Угоди про технічні бар'єри в торгівлі (981_008) стосовно надання повідомлень (нотифікацій) торговим партнерам України щодо розроблення проектів нормативних документів, зокрема для запровадження в Україні технічних регламентів, які базуються на директивах Європейського Союзу, на процеси, що визначають якість, безпечність та довговічність продукції (зварювання, нанесення покриттів, зберігання сільськогосподарської продукції тощо), у сфері інформаційних технологій, на методи контролю сільськогосподарської та харчової продукції, продукції металургійного комплексу, легкої промисловості, товарів широкого вжитку, а також обліку паливно-енергетичних ресурсів;
оптимізація фонду нормативних документів, зокрема перевірка фонду міждержавних стандартів і приведення його у відповідність з потребами національної економіки; удосконалення стандартів з науково-технічної термінології; перегляд або скасування республіканських стандартів та галузевих стандартів колишнього СРСР;
удосконалення інформаційного забезпечення, зокрема створення бібліографічних і повнотекстових баз даних національних стандартів, легалізація електронних копій нормативних документів, забезпечення розвитку та ефективного функціонування Національного інформаційного центру міжнародної інформаційної мережі (ISONET).
Крім того, потребують удосконалення стандарти з науково-технічної термінології.
Заходи щодо забезпечення розвитку національної системи стандартизації здійснюються згідно з додатком 1.

Механізм виконання Програми

Організаційне забезпечення виконання Програми покладається на Держспоживстандарт, який є її державним замовником.
До виконання Програми можуть в установленому порядку залучатися технічні комітети стандартизації, науково-дослідні і наукові установи та організації.
Кількість стандартів, які необхідно розробити згідно з планом заходів щодо забезпечення розвитку національної системи стандартизації як гармонізовані з європейськими та міжнародними стандартами за галузями національної економіки та сферами діяльності, центральні органи виконавчої влади, відповідальні за їх розроблення, і орієнтовні обсяги фінансування цих робіт наведено у додатку 2. Кошти на фінансування робіт із стандартизації розподіляються між центральними органами виконавчої влади згідно з додатком 3.
Фінансове забезпечення виконання Програми здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, орієнтовний загальний обсяг яких становить 109950 тис. гривень.
Передбачені обсяги фінансування індексуються та у разі потреби коригуються за об'єктами.

Контроль за виконанням Програми

Безпосередній контроль за здійсненням заходів, передбачених Програмою, ефективним та цільовим використанням коштів покладається на Держспоживстандарт, який щороку до 1 березня наступного періоду починаючи з 2007 року подає звіт про результати виконання Програми Кабінетові Міністрів України.
Внесення у разі потреби змін до заходів Програми здійснюється в установленому порядку за поданням Держспоживстандарту.
За результатами виконання Програми Держспоживстандарт у тримісячний строк складає остаточний звіт та узагальнений висновок.
Контроль за використанням бюджетних коштів здійснюється у порядку, встановленому законодавством.

Очікувані результати

Виконання Програми дасть змогу забезпечити:
упровадження міжнародних та європейських стандартів з метою гармонізації законодавства України із законодавством ЄС;
створення фондів нормативних документів в усіх галузях національної економіки, які відповідатимуть її потребам;
використання результатів стандартизації;
створення сприятливих умов для розвитку підприємництва та добросовісної конкуренції, поліпшення захисту людей від шкідливих і небезпечних факторів, а навколишнього природного середовища від негативного впливу.
Додаток 1
до Програми

ПЛАН ЗАХОДІВ

щодо забезпечення розвитку національної системи стандартизації на 2006-2010 роки

(тис. гривень)
Найменування заходу
Орієн-
товний
обсяг
фінан-
сування
У тому числі за роками
Відпові-
дальні за
виконання
2006
2007
2008
2009
2010
Нормативно-правове та
організаційно-методичне
забезпечення
1.
Розроблення нормативних
документів у сфері
захисту прав споживачів,
систем управління якістю
та екологічного
управління, проведення
оцінки відповідності
продукції, а також
організаційно-методичних
та загальнотехнічних
стандартів
2600
450
500
550
550
550
Держ-
спожив-
стандарт
2.
Розроблення і
затвердження:
3100
550
600
650
650
650
-"-
порядку прийняття
замовлень центральних
органів виконавчої влади
на розроблення
стандартів за кошти
державного бюджету
нормативно-правового
акта з питань дотримання
вимог стандартів ДСТУ
ISO/IEC Guide 59, ДСТУ
1.13 та інших основних
стандартів національної
системи стандартизації
-"-
3.
Розроблення національних
стандартів як
гармонізованих з
міжнародними та
європейськими, кількість
яких наведена у
додатку 2 до Програми
78250
9600
12750
16200
19000
20700
Держспо-
живстан-
дарт інші
центра-
льні
органи
виконав-
чої влади
за визна-
ченими
сферами
техніч-
ного ре-
гулювання
Оптимізація фонду
нормативних документів
25000
5000
10000
4000
3000
3000
4.
Перегляд нормативних
документів, які
встановлюють правила:
Держспо-
живстан-
дарт
Мінеко-
номіки
розроблення і впрова-
дження національних та
міжнародних стандартів
розроблення, погодження
та реєстрації технічних
умов
5.
Проведення аналізу фонду
національних та
міждержавних стандартів
у різних галузях та
сферах діяльності,
приведення його
структури у
відповідність з
потребами національної
економіки з урахуванням
прийнятих національних
стандартів,
гармонізованих з
міжнародними та
європейськими,
удосконалення стандартів
з науково-технічної
термінології, перегляд
або скасування
республіканських
стандартів та галузевих
стандартів колишнього
СРСР
централь-
ні органи
виконав-
чої влади
за визна-
ченими
сферами
техніч-
ного
регулю-
вання
технічні
комітети
стандар-
тизації
Удосконалення інформа-
ційного забезпечення
1000
100
150
200
250
300
6.
Організація механізму
комплектування головного
фонду нормативними
документами міжнародних
та регіональних
організацій із
стандартизації,
інженерних товариств
стандартами промислово
розвинутих держав
Держспо-
живстан-
дарт
7.
Створення
бібліографічних та
повнотекстових баз даних
технічних регламентів,
національних і
міждержавних нормативних
документів у сферах
стандартизації,
сертифікації, оцінки
відповідності та
метрології
Держспо-
живстан-
дарт
8.
Створення веб-порталу
"Інформаційні ресурси у
сфері стандартизації,
сертифікації, оцінки
відповідності та
метрології"
-"-
9.
Розвиток локальної
мережі та створення
розгалуженої
інформаційної мережі з
метою запровадження
інформаційних технологій
для розроблення,
проведення експертизи,
погодження проектів
національних,
регіональних та
міжнародних стандартів
-"-
10.
Розроблення порядку
отримання та
використання електронних
копій нормативних
документів
-"-
11.
Забезпечення розвитку та
ефективного функціонува-
ння Національного
інформаційного центру
міжнародної інформацій-
ної мережі (ISONET)
Держспо-
живстан-
дарт інші
централь-
ні органи
виконав-
чої влади
за визна-
ченими
сферами
техніч-
ного
Усього
109950
15700
24000
21600
23450
25200
Додаток 2
до Програми

КІЛЬКІСТЬ

стандартів, що підлягають розробленню як гармонізовані, за галузями економіки та орієнтовний обсяг фінансування роботи

Сектор
економіки,
сфера
діяльнос-
ті, вироби
Відповіда-
льні за
розроблення
Зага-
льна
кіль-
кість
стан-
дар-
тів
У тому числі за роками
Орієн-
товний
обсяг
фінан-
суван-
ня,
тис.
гри-
вень
У тому числі за роками
2006
2007
2008
2009
2010
2006
2007
2008
2009
2010
1.
Стандарти
основопо-
ложні
Держспожив-
стандарт
285
40
50
60
65
70
2605
320
425
540
620
700
2.
Метрологія
та вимірю-
вання,
випробува-
ння
-"-
435
65
70
95
100
105
3970
520
595
855
950
1050
3.
Система
охорони
здоров'я
Держспожив-
стандарт
МВС
Мінприроди
МОЗ
МНС
410
55
70
85
95
105
3755
440
595
765
905
1050
4.
Захист
довкілля,
безпека
-"-
555
80
95
115
130
135
5065
640
805
1035
1235
1350
5.
Машинобу-
дування
Держспожив-
стандарт
Мінпром-
політики
Мінпалив-
енерго
Мінтранс-
зв'язку
1160
160
205
245
270
280
10595
1280
1745
2205
2565
2800
6.
Енерге-
тика,
електро-
техніка
-"-
850
120
150
180
200
200
7755
960
1275
1620
1900
2000
7.
Електро-
ніка та
телекому-
нікації
Держспожив-
стандарт
Мінпром-
політики
Мінпалив-
енерго
Мінтранс-
зв'язку
840
115
145
175
195
210
7680
920
1230
1575
1855
2100
8.
Товари
широкого
вжитку
-"-
665
95
115
140
155
160
6070
760
980
1260
1470
1600
9.
Хімічна
промисло-
вість
-"-
175
25
30
35
40
45
1600
200
255
315
380
450
10.
Металеві
вироби
-"-
390
55
70
80
90
95
3560
440
595
720
855
950
11.
Неметалеві
вироби
-"-
760
105
135
160
175
185
6935
840
1145
1440
1660
1850
12.
Інформа-
ційні
технології
Держспожив-
стандарт
Мінтранс-
зв'язку
330
45
60
70
75
80
3010
360
510
630
710
800
13.
Транспорт
(перемі-
щення
вантажів,
пакування)
-"-
595
85
105
125
140
150
5530
680
895
1125
1330
1500
14.
Сільське
господар-
ство,
харчова
промисло-
вість
Держспожив-
стандарт
Мінагро-
політики
220
30
40
45
50
55
2010
240
340
405
475
550
15.
Будівни-
цтво та
будівельна
індустрія
Мінбуд
900
125
160
190
210
215
8215
1000
1360
1710
1995
2150
Усього
8570
1200
1500
1800
2000
2070
78250
9600
12750
16200
19000
20700
Додаток 3
до Програми

РОЗПОДІЛ

коштів для виконання робіт із стандартизації

Найменування
центрального
органу виконавчої
влади
Обсяг фінансування за роками, тис. гривень
2006
2007
2008
2009
2010
Держспоживстандарт
8500
8500
9000
9500
10000
МОЗ
195
335
450
500
МВС
100
150
210
225
Мінприроди
130
310
405
515
МНС
155
465
595
810
Мінпромполітики
100
1375
2840
4065
4550
Мінпаливенерго
425
710
950
1000
Мінтрансзв'язку
170
275
355
400
Мінагрополітики
340
405
475
550
Мінбуд
1000
1360
1710
1995
2150
Усього
9600
12750
16200
19000
20700