КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 22 грудня 2010 р. N 1165
Київ
|
Про затвердження Державної програми розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державну програму розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки (далі - Програма), що додається.
2. Державній службі технічного регулювання:
забезпечити виконання заходів Програми в межах видатків, передбачених для Служби у державному бюджеті на відповідні роки;
подавати щороку до 1 березня Кабінету Міністрів України інформацію про хід виконання Програми.
Прем'єр-міністр України
|
М.АЗАРОВ
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 грудня 2010 р. N 1165
ДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки
Аналіз розвитку еталонної бази за попередній період та визначення головних проблем реалізації державної політики в цій сфері
Еталонна база є науково-технічною основою забезпечення єдності вимірювань у державі, що сприяє захисту інтересів споживачів, підвищенню точності обліку енергоресурсів, посиленню контролю безпеки атомних електростанцій, розвитку міжнародної торгівлі, наукової та виробничої сфери економіки, зокрема у машинобудівній та приладобудівній промисловості, у витратометрії.
Еталонна база складається з державних первинних та вторинних еталонів одиниць вимірювання, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів (далі - стандартні зразки), стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів (далі - довідкові дані).
Велика кількість різних засобів вимірювальної техніки, що використовуються в усіх галузях економіки, визначає потребу у відповідній кількості конкретних еталонів одиниць вимірювання (далі - еталони) та вимоги до їх технічних характеристик.
На сьогодні еталонна база містить 62 первинних та 70 вторинних еталонів, у той час як для національної економіки необхідно згідно з проведеним аналізом близько 85 первинних та 100 вторинних еталонів. Близько 50 відсотків еталонів функціонує понад 10 років, ступінь їх зносу становить 70-80 відсотків. Це зумовлено наявністю в їх складі електронних та електромеханічних високоточних приладів з обмеженим строком експлуатації.
Здійснення технічного та метрологічного контролю за інформацією, пов'язаною з відліком часу, потребує постійного вдосконалення технічної бази державного еталона одиниць часу і частоти, подальшого розвитку Державної служби єдиного часу і еталонних частот, її організаційних структур, що забезпечують єдність вимірювань часу і частоти, підвищення точності національної шкали часу.
До Державного реєстру засобів вимірювальної техніки внесено 1130 типів стандартних зразків. Результати аналізу потреби у застосуванні стандартних зразків, проведеного Головним центром Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів разом з Національною академією наук, науково-дослідними інститутами та організаціями Міністерства аграрної політики та продовольства, МОЗ, Мінфіну, іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади і Державною пробірною службою, свідчать про необхідність збільшення кількості типів стандартних зразків.
Фонд стандартних довідкових даних, який веде Головний центр Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів, включає у кілька десятків разів менше нормативних документів, ніж відповідні фонди розвинутих країн. Істотним недоліком системи забезпечення єдності вимірювань є відсутність достатньої кількості стандартних довідкових даних. Це призводить, зокрема, до фінансових втрат під час здійснення торгово-комерційних операцій, помилок під час розроблення нових матеріалів, конструювання та проектування технологічних процесів і систем, неточностей вимірювання під час проведення моніторингу навколишнього природного середовища.
Характеристика використання еталонної бази
На сьогодні кількісні показники використання еталонної бази в цілому зросли до таких значень:
на первинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 1500 вторинних та робочих еталонів на загальну суму понад 2 млн. гривень;
на вторинних еталонах щороку проводиться повірка та метрологічна атестація понад 30000 робочих еталонів, високоточних робочих засобів вимірювальної техніки на загальну суму понад 8 млн. гривень;
робочі еталони, які пройшли метрологічну атестацію, передають розміри одиниць вимірювання понад 130 млн. високоточних робочих засобів вимірювальної техніки в усіх галузях економіки, забезпечуючи одержання прибутку до 5-15 гривень на 1 гривню витрат із створення еталонів.
Стратегічні цілі та пріоритети розвитку еталонної бази
Стратегічні цілі та пріоритети розвитку еталонної бази передбачають:
забезпечення умов для інноваційного розвитку національної економіки;
створення метрологічної інфраструктури, що відповідатиме потребам ринкової економіки;
створення умов для підвищення якості та конкурентоспроможності вітчизняної продукції;
поліпшення стану охорони здоров'я та захисту навколишнього природного середовища;
забезпечення задоволення потреб споживачів метрологічних послуг, а також захисту споживачів і національної економіки від наслідків недостовірних результатів вимірювань;
підвищення рівня національної безпеки.
Основні завдання та заходи з виконання Програми
Основними завданнями Програми є:
створення і вдосконалення первинних та вторинних еталонів;
утримання та експлуатація державних еталонів;
звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами;
удосконалення технічної бази Державної служби єдиного часу і еталонних частот;
створення державних стандартних зразків;
визначення стандартних довідкових даних;
підвищення ефективності діяльності Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.
Для виконання Програми здійснюються заходи, наведені у додатку.
Розрахунок очікуваної ефективності і строк виконання Програми
Виконання Програми сприятиме розробленню та впровадженню у виробництво нових засобів вимірювальної техніки, які є найпоширенішими в різних галузях науки і техніки, але раніше в Україні не вироблялися, відновленню роботи підприємств, які випускали таку продукцію, а також створенню нових робочих місць, підвищенню якості продукції, виконанню робіт, наданню послуг.
Виконання Програми дасть можливість:
створити 13 і вдосконалити 21 первинний еталон, створити 6 і вдосконалити 8 вторинних еталонів для забезпечення єдності вимірювань у державі;
підвищити точність відтворення одиниць часу і частоти, розробити сучасні ефективні системи передачі шкали часу і еталонних частот споживачам і порівняння шкали часу України та інших держав, передачі еталонних сигналів споживачам каналами телебачення;
створити 5 типів стандартних зразків;
розробити 12 нормативних документів, що визначають стандартні довідкові дані;
підвищити ефективність діяльності Державної служби єдиного часу і еталонних частот, Державної служби стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, Державної служби стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів;
зменшити витрати матеріальних ресурсів, зокрема енергетичних, і створити умови для впровадження ресурсозберігаючих технологій;
проводити наукові дослідження із створення новітніх технологій;
створити умови для доступу вітчизняної продукції на міжнародний ринок;
підвищити рівень метрологічного забезпечення виробництва продукції, наукових досліджень з дотриманням вимог нормативно-правових актів у сфері метрології;
запровадити сучасні методи вимірювання і засоби вимірювальної техніки у процесі розроблення перспективних технологій;
привести можливості еталонної бази і системи передачі розмірів одиниць вимірювання у відповідність з потребами економіки, науки, суспільства;
посилити контроль за станом охорони здоров'я, безпеки умов праці, якості та безпечності харчових продуктів і лікарських засобів, станом навколишнього природного середовища, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (електричної і теплової енергії, газу, води, нафтопродуктів);
здійснити звірення державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами;
розвивати взаємовигідну міжнародну торгівлю.
Строк виконання Програми - 2011-2015 роки.
Визначення механізму управління і контролю за ходом виконання Програми
Відповідальною за виконання Програми є Державна служба технічного регулювання, яка в установленому порядку визначає виконавців заходів Програми, укладає з ними відповідні договори та здійснює контроль за їх виконанням.
Закупівля робіт здійснюється за рахунок бюджетних коштів Державної служби технічного регулювання відповідно до Закону України "Про здійснення державних закупівель" (
2289-17)
.
Виконавцями заходів Програми є науково-дослідні інститути, інші наукові установи, організації, визначені на конкурсних засадах.
Державна служба технічного регулювання затверджує перелік робіт з виконання заходів Програми та погоджує його з Міністерством економічного розвитку і торгівлі, а також проводить аналіз і комплексну оцінку їх результатів, цільового використання коштів, готує та подає Міністерству економічного розвитку і торгівлі у двотижневий строк після завершення звітного кварталу інформацію про хід виконання Програми.
Економічне обґрунтування і оцінка необхідних ресурсів для виконання Програми
Відповідно до Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (
113/98-ВР)
роботи, пов'язані з діяльністю та розвитком еталонної бази, підлягають фінансуванню за рахунок коштів державного бюджету.
Обсяг фінансування Програми складається з витрат, пов'язаних із:
створенням і вдосконаленням первинних і вторинних еталонів, утриманням та експлуатацією державних еталонів (забезпечення необхідних умов функціонування - створення спеціалізованих приміщень, спеціальних фундаментів, термостатування приміщень, водо-, тепло-, електропостачання; забезпечення стабільності метрологічних характеристик та їх дослідження, метрологічна атестація, проведення регламентних робіт тощо), а також звіренням державних еталонів з національними еталонами інших держав і міжнародними еталонами (що є обов'язковою умовою для міжнародного визнання результатів вимірювань і випробувань вітчизняної продукції, для виходу її на міжнародні ринки), створенням стандартних зразків та визначенням довідкових даних;
виконанням робіт з підвищення ефективності діяльності державних служб єдиного часу та еталонних частот, стандартних зразків складу та властивостей речовин і матеріалів, стандартних довідкових даних про фізичні сталі та властивості речовин і матеріалів.
Загальний обсяг фінансування Програми орієнтовно становить 63474 тис. гривень.
Фінансування заходів з виконання Програми здійснюється у межах бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік Державній службі технічного регулювання.
Обсяг фінансування заходів уточнюється щороку з урахуванням можливостей державного бюджету.
Додаток
до Програми
ЗАХОДИ
з виконання Державної програми розвитку еталонної бази на 2011-2015 роки
Найменування заходу
|
Наймену-
вання
показника
|
Значення показника
|
Прогнозний
обсяг
фінансових
ресурсів,
тис.
гривень
|
У тому числі за роками
|
усьо-
го
|
за роками
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
1. Створення і
вдосконалення
первинних і вторинних
еталонів одиниць
вимірювання:
|
кількість
еталонів
|
48
|
4
|
11
|
10
|
11
|
12
|
|
|
|
|
|
|
геометричних величин
|
|
3
|
|
2
|
1
|
|
|
883
|
120
|
400
|
363
|
|
|
механічних величин
|
|
6
|
|
2
|
2
|
1
|
1
|
4123
|
250
|
873
|
800
|
1000
|
1200
|
параметрів потоку,
витрат, рівня, об'єму
речовин
|
|
6
|
1
|
2
|
|
|
3
|
3714
|
340
|
674
|
700
|
750
|
1250
|
тиску
|
|
3
|
|
|
1
|
2
|
|
1285
|
120
|
300
|
365
|
500
|
|
фізико-хімічного
складу і властивостей
речовин
|
|
4
|
|
1
|
1
|
|
2
|
2182
|
100
|
350
|
400
|
550
|
782
|
температурних та
теплофізичних величин
|
|
4
|
|
|
1
|
1
|
2
|
3300
|
|
650
|
750
|
850
|
1050
|
одиниць часу і частоти
|
|
1
|
1
|
|
|
|
|
190
|
190
|
|
|
|
|
електричних і
магнітних величин
|
|
8
|
|
1
|
3
|
4
|
|
5877
|
70
|
1200
|
2307
|
2300
|
|
радіотехнічних та
радіоелектронних
величин
|
|
2
|
1
|
1
|
|
|
|
306
|
120
|
186
|
|
|
|
акустичних величин
|
|
2
|
|
|
|
2
|
|
2894
|
|
900
|
994
|
1000
|
|
оптико-фізичних
величин
|
|
7
|
1
|
2
|
1
|
1
|
2
|
2840
|
370
|
400
|
420
|
450
|
1200
|
характеристик
іонізуючого
випромінювання і
ядерних констант
|
|
2
|
|
|
|
|
2
|
5000
|
|
|
1250
|
1050
|
2700
|
Разом
|
|
|
|
|
|
|
|
32594
|
1680
|
5933
|
8349
|
8450
|
8182
|
2. Утримання та
експлуатація державних
еталонів
|
кількість
еталонів
|
|
65
|
66
|
69
|
72
|
76
|
13920
|
2600
|
2640
|
2760
|
2880
|
3040
|
3. Звірення державних
еталонів з
національними
еталонами інших держав
і міжнародними
еталонами
|
-"-
|
72
|
14
|
14
|
14
|
14
|
16
|
2160
|
420
|
420
|
420
|
420
|
480
|
4. Удосконалення
технічної бази
Державної служби
єдиного часу і
еталонних частот
|
кількість
нових
зразків
прецизійної
апаратури
|
6
|
|
2
|
3
|
5
|
6
|
3000
|
|
650
|
600
|
600
|
1150
|
5. Створення державних
стандартних зразків
складу та властивостей
речовин і матеріалів,
зокрема:
|
кількість
стандартних
зразків
|
5
|
|
|
2
|
2
|
1
|
|
|
|
|
|
|
хімічних речовин
(неорганічні та
органічні)
|
2
|
|
|
1
|
1
|
|
740
|
50
|
230
|
230
|
230
|
|
для контролю об'єктів
навколишнього
природного середовища
|
|
2
|
|
|
1
|
|
1
|
500
|
40
|
115
|
115
|
115
|
115
|
металів та сплавів
(чорні, кольорові та
дорогоцінні), руди та
концентратів
|
|
1
|
|
|
|
1
|
|
260
|
10
|
80
|
85
|
85
|
|
Разом
|
|
|
|
|
|
|
|
1500
|
100
|
425
|
430
|
430
|
115
|
6. Визначення
стандартних довідкових
даних, що
використовуються для:
|
кількість
стандартних
довідкових
даних
|
12
|
1
|
2
|
2
|
3
|
4
|
|
|
|
|
|
|
забезпечення точності
вимірювання
характеристик
іонізуючого
випромінювання
|
1
|
|
|
1
|
|
|
50
|
|
|
50
|
|
|
проведення дослідження
ступеня розчинності у
воді компонентів
повітря, природного
газу та нафти
|
|
2
|
|
|
|
2
|
|
80
|
|
|
|
80
|
|
виробництва пластмас
|
|
2
|
|
|
|
1
|
1
|
80
|
|
|
|
40
|
40
|
визначення
властивостей
конструкційних
матеріалів
|
|
3
|
|
2
|
|
|
1
|
120
|
|
80
|
|
|
40
|
визначення
термодинамічних
властивостей технічно
важливих газів і рідин
|
|
1
|
1
|
|
|
|
|
40
|
40
|
|
|
|
|
визначення
властивостей
матеріалів для
сцинтиляційної техніки
|
|
1
|
|
|
1
|
|
|
50
|
|
|
50
|
|
|
визначення
властивостей розчинів
для екологічних
досліджень,
фармацевтики і
хімічних технологій
|
|
2
|
|
|
|
|
2
|
80
|
|
|
|
|
80
|
Разом
|
|
|
|
|
|
|
|
500
|
40
|
80
|
100
|
120
|
160
|
7. Підвищення
ефективності
діяльності:
|
відсотків
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
100
|
|
|
|
|
|
|
Державної служби
єдиного часу і
еталонних частот
|
|
|
|
|
|
|
|
8000
|
1000
|
1500
|
1500
|
2000
|
2000
|
Державної служби
стандартних зразків
складу та властивостей
речовин і матеріалів
|
|
|
|
|
|
|
|
1500
|
100
|
300
|
350
|
350
|
400
|
Державної служби
стандартних довідкових
даних про фізичні
сталі та властивості
речовин і матеріалів
|
|
|
|
|
|
|
|
300
|
60
|
60
|
60
|
60
|
60
|
Разом
|
|
|
|
|
|
|
|
9800
|
1160
|
1860
|
1910
|
2410
|
2460
|
Усього за Програмою
|
|
|
|
|
|
|
|
63474
|
6000
|
12008
|
14569
|
15310
|
15587
|