КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 27 грудня 2001 р. N 1729
Київ
|
Про забезпечення споживачів природним газом
З метою надійного забезпечення галузей національної економіки та населення природним газом, підвищення відповідальності за своєчасне проведення розрахунків Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок забезпечення споживачів природним газом (додається).
2. Установити, що потреба в природному газі задовольняється:
1) населення - з ресурсу природного газу, який формується за рахунок продажу підприємствами, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків, господарськими товариствами, більш як 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких перебуває у статутних фондах інших господарських товариств, контрольним пакетом акцій яких володіє держава, а також дочірніми підприємствами, представництвами та філіями таких підприємств і товариств, учасниками договорів про спільну діяльність, укладених за участю зазначених підприємств і товариств, та/або уповноваженими такими договорами особами Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" всього обсягу природного газу (в тому числі нафтового (попутного) газу) власного видобутку, який здійснюється на підставі спеціальних дозволів на користування надрами (за винятком обсягів газу, що використовується видобувними підприємствами відповідно до напрямів, визначених прогнозним річним балансом находження та розподілу природного газу по Україні, що затверджений Кабінетом Міністрів України), а у разі нестачі - за рахунок інших ресурсів Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України".
Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" є уповноваженим суб'єктом з формування і розпорядження ресурсами природного газу, що використовується для задоволення потреб населення.
Підприємства, зазначені в абзаці першому цього підпункту, а також учасники договорів про спільну діяльність, відповідно до яких розмір внеску підприємств, частка держави у статутному фонді яких перевищує 50 відсотків, господарських товариств, більш як 50 відсотків акцій (часток, паїв) яких перебуває у статутних фондах інших господарських товариств, контрольним пакетом акцій яких володіє держава, а також дочірніх підприємств, представництв та філій таких підприємств і товариств перевищує 50 відсотків загального розміру внесків учасників договорів про спільну діяльність, реалізують видобутий природний газ (за винятком обсягів газу, що використовується видобувними підприємствами відповідно до напрямів, визначених прогнозним річним балансом надходження та розподілу природного газу по Україні, що затверджений Кабінетом Міністрів України) виключно Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" за ціною, затвердженою Національною комісією регулювання електроенергетики для кожного суб'єкта господарювання, визначеного в цьому абзаці.
Реалізація природного газу для задоволення потреб населення здійснюється суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на постачання природного газу за регульованим тарифом, за роздрібними цінами, встановленими Національною комісією регулювання електроенергетики;
2) установ і організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, котелень, установлених на дахові та прибудованих, - з ресурсів імпортованого природного газу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України".
Реалізація природного газу для задоволення потреб установ і організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію, у тому числі блочних (модульних) котелень, котелень, установлених на дахові та прибудованих, здійснюється дочірньою компанією "Газ України" та дочірнім підприємством "Газ-тепло" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на постачання природного газу за регульованим тарифом, за цінами, що не перевищують граничних рівнів цін на природний газ, установлених Кабінетом Міністрів України;
3) для забезпечення технологічних та інших виробничих потреб дочірньої компанії "Укртрансгаз" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", суб'єктів господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу природного і нафтового газу, - з ресурсів імпортованого природного газу Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України";
4) газодобувних підприємств для виробничо-технологічних витрат і власних потреб, а також виробництва скрапленого газу - за рахунок обсягів природного газу власного видобутку;
5) усіх категорій споживачів, крім визначених у підпунктах 1 і 2 пункту 2 цієї постанови, - з ресурсів газу:
Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", отриманих за зовнішньоекономічними контрактами та договорами купівлі-продажу;
суб'єктів господарювання, що здійснюють видобуток природного газу, крім обсягів газу, які згідно з абзацами першим і третім підпункту 1 пункту 2 цієї постанови підлягають продажу Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України";
отриманого з Марківського газоконденсатного родовища за зовнішньоекономічними контрактами (угодами).
Споживачі, які не уклали договорів про закупівлю природного газу та/або не здійснюють розрахунків за використаний природний газ і послуги з його транспортування, обмежуються у газопостачанні або відключаються від газових мереж у встановленому порядку.
3. Установити, що в 2006 році природний газ, ввезений на митну територію України за зовнішньоекономічними контрактами, укладеними на виконання міжнародних договорів України, та оформлений митними органами в режимі випуску у вільний обіг із звільненням від обкладення податком на додану вартість, реалізується Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України", дочірньою компанією "Газ України" та дочірнім підприємством "Газ-тепло", а також суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом, із застосуванням нульової ставки податку на додану вартість (крім постачання населенню, бюджетним установам та іншим споживачам, які не є платниками зазначеного податку), за наявності:
договорів на таке придбання із зазначенням, кому належить поставлений газ;
договорів на власну поставку такого газу з обов'язковим зазначенням, кому належить поставлений газ та індивідуального податкового номера споживача - платника податку на додану вартість;
вантажосупровідних документів (товаротранспортних і податкових накладних, актів приймання-передачі), в яких обов'язково зазначається кому належить поставлений газ, суб'єкт господарювання та його індивідуальний податковий номер платника податку на додану вартість.
Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України", дочірня компанія "Газ України" та дочірнє підприємство "Газ-тепло", суб'єкти господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом, під час виконання операцій з продажу природного газу, ввезеного Компанією на митну територію України за зовнішньоекономічними контрактами, забезпечують ведення окремого бухгалтерського і податкового обліку та складення щомісячного балансу надходження і розподілу такого природного газу.
Національна акціонерна компанія "Нафтогаз України" (з урахуванням даних дочірньої компанії "Газ України" і дочірнього підприємства "Газ-тепло" та суб'єктів господарювання, що мають ліцензію на провадження господарської діяльності з постачання природного газу за регульованим тарифом) не пізніше 30 числа місяця, що настає за звітним, подає Державній податковій адміністрації інформацію про обсяги надходження та розподіл природного газу (у кількісному і вартісному виразі), оподаткування операції з продажу природного газу якого здійснено за нульовою ставкою із зазначенням таких обсягів по регіонах та категоріях споживачів.
4. Керівникам центральних органів виконавчої влади, Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головам обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити своєчасне проведення в повному обсязі розрахунків за спожитий природний газ установами та організаціями, що фінансуються з державного та місцевих бюджетів.
5. Керівникам органів виконавчої влади вжити заходів до недопущення фактів надання споживачам рекомендацій щодо вибору постачальників природного газу і втручатися в дії працівників газодобувних та газотранспортних підприємств, суб'єктів господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, а також Державної інспекції з енергозбереження, пов'язані з припиненням (обмеженням) в установленому порядку постачання природного газу споживачам. Міністерству внутрішніх справ забезпечити створення належних умов для роботи таких працівників.
6. Експортні зобов'язання Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" виконуються за рахунок обсягів природного газу, видобутого її дочірньою компанією "Укргазвидобування", в обсягах, погоджених Кабінетом Міністрів України.
8. Міністерству палива та енергетики разом з Міністерством економіки, Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства і Національною комісією регулювання електроенергетики розробити до 1 червня 2006 р. норми використання та розподілу природного газу теплоенергетичними підприємствами для виробництва електричної і теплової енергії.
9. Установити, що постачання природного газу промисловим споживачам та іншим суб'єктам господарювання здійснюється в обсягах, що не перевищують нормативів, встановлених ліцензійними умовами.
Прем'єр-міністр України
|
А.КІНАХ
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 грудня 2001 р. N 1729
Порядок забезпечення споживачів природним газом
1. Мінпаливенерго, Мінекономіки і НКРЕ разом з НАК "Нафтогаз України" щороку розробляють прогнозний річний баланс надходження та розподілу природного газу в Україні (з поквартальною розбивкою) з урахуванням потреби в ньому національної економіки, бюджетних установ та організацій, населення, а також можливостей газотранспортної системи і не пізніше ніж 20 грудня року, що передує планованому, подають на затвердження Кабінету Міністрів України.
3. Контроль за дотриманням прогнозного річного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні здійснюють Мінекономіки, Мінпаливенерго, НКРЕ.
НАК "Нафтогаз України" до 25 числа місяця, що настає за звітним, подає до НКРЕ інформацію про використання природного газу в розрізі регіонів.
4. НАК "Нафтогаз України" на основі прогнозного річного балансу надходження та розподілу природного газу в Україні розробляє на кожний наступний місяць розрахунковий (плановий) баланс надходження та розподілу природного газу в Україні, який не пізніш як за три дні до початку місяця доводиться до відома Мінпаливенерго, Мінфіну, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій та НКРЕ.
9. Постачальниками природного газу можуть бути суб'єкти господарської діяльності, які в установленому порядку отримали ліцензію на постачання природного газу.
10. Постачальники природного газу:
у разі постачання природного газу населенню укладають з газотранспортними і газодобувними підприємствами НАК "Нафтогаз України" та суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, договори на транспортування природного газу;
ті, що визначені підпунктом 2 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1729, - у разі постачання природного газу установам і організаціям, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, суб'єктам господарювання, які виробляють теплову енергію, укладають з газотранспортними і газодобувними підприємствами НАК "Нафтогаз України" та суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, договори на транспортування природного газу;
зокрема, НАК "Нафтогаз України" та її дочірні підприємства - у разі постачання природного газу суб'єктам господарювання укладають з газотранспортними і газодобувними підприємствами НАК "Нафтогаз України" та із суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, договори на транспортування природного газу;
зазначені в абзацах другому і третьому підпункту 5 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1729, укладають з газотранспортними підприємствами НАК "Нафтогаз України" та/або із суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, договори на транспортування природного газу до споживачів без посередників;
забезпечують страховий запас газу в розмірі 10 відсотків договірних квартальних обсягів його поставки споживачам у натуральній формі, крім обсягів його використання на власні потреби. Природний газ, який закачується НАК "Нафтогаз України" до підземних сховищ газу відповідно до затвердженого прогнозного балансу його надходження та розподілу по Україні, є страховим запасом газу для забезпечення потреб споживачів України, з якими підприємства, що перебувають в корпоративному управлінні НАК "Нафтогаз України", уклали договори на постачання природного газу;
подають Мінпаливенерго, НАК "Нафтогаз України" та НКРЕ не пізніше ніж за 10 днів до початку місяця реалізації газу інформацію про укладені договори на його поставку, довідку про наявні ресурси газу та їх плановий розподіл за регіонами та споживачами;
забезпечують разом з газотранспортними підприємствами НАК "Нафтогаз України" та суб'єктами господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, облік реалізованого газу;
укладають з Державною інспекцією з енергозбереження або з газотранспортними і газодобувними підприємствами НАК "Нафтогаз України" та суб'єктами господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, договори на виконання робіт, пов'язаних з припиненням (обмеженням) в установленому порядку постачання природного газу споживачам-боржникам;
подають за підсумками роботи за відповідний місяць до Мінпаливенерго та НКРЕ не пізніше ніж через 20 днів після закінчення звітного періоду погоджений з газотранспортними підприємствами НАК "Нафтогаз України" та суб'єктами господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, звіт про надходження газу та його реалізацію за регіонами, стан створення та використання страхового запасу газу, розрахунки з експортерами або газодобувними підприємствами за поставлений споживачам газ, а також розрахунки споживачів з постачальниками за фактично використаний газ.
12. Газотранспортні та газодобувні підприємства НАК "Нафтогаз України", а також суб'єкти господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу:
забезпечують рівні умови доступу до газотранспортної системи для всіх суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності;
забезпечують у межах виділених постачальниками планових обсягів (лімітів) природного газу його транспортування відповідно до договорів, укладених із зазначеними в абзаці четвертому підпункту 1 та в абзаці другому підпункту 2 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1729 постачальниками, що забезпечують природним газом населення, установи і організації, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, та суб'єктів господарювання, які виробляють теплову енергію;
забезпечують у межах виділених постачальниками (крім НАК "Нафтогаз України" та її дочірніх підприємств) планових обсягів природного газу його транспортування відповідно до договорів, укладених із споживачами (крім тих, що зазначені в абзаці третьому пункту 12 цього Порядку);
забезпечують транспортування природного газу споживачам відповідно до договорів, укладених з НАК "Нафтогаз України" та її дочірніми підприємствами, у межах виділених ними планових обсягів природного газу;
забезпечують транспортування природного газу споживачам відповідно до договорів, укладених з підприємствами НАК "Нафтогаз України" та товариствами (підприємствами), утвореними за участю НАК "Нафтогаз України", які закуповують природний газ за зовнішньоекономічними контрактами;
виконують диспетчерські функції з контролю та регулювання надходження і реалізації природного газу;
ведуть приладовий облік і здійснюють контроль за якістю газу, протранспортованого та реалізованого споживачам;
обмежують або припиняють подачу газу споживачам в установленому порядку у разі неповного проведення розрахунків за спожитий природний газ та надані послуги з його транспортування та розподілу, або для яких постачальником не виділено планових обсягів (лімітів) поставки природного газу. При цьому відповідальність за наслідки дій з припинення подачі газу несе сторона, яка не виконала умов відповідних договорів;
відповідно до порядку оформлення актів приймання-передачі газу підписують до 5 числа місяця, що настає за звітним, акти приймання-передачі газу, що пройшов через газорозподільні станції;
складають разом із споживачами та постачальником газу акти про обсяги газу, використаного за місяць, і на підставі цих актів складають до 10 числа місяця, що настає за звітним, реєстри обсягів реалізації газу.
13. Постачання природного газу всім категоріям споживачів здійснюється тільки за умови забезпечення його 100-відсоткової оплати грошима.
13-1. У разі реорганізації суб'єкта господарювання, у якого на момент реорганізації залишилася заборгованість з оплати спожитого природного газу та послуг з його транспортування, правонаступником за зазначеними борговими зобов'язаннями у повному обсязі визнається суб'єкт господарювання, до якого перейшло право власності (володіння або користування) на основні засоби реорганізованого суб'єкта господарювання.
Якщо в результаті реорганізації суб'єкта господарювання утворюється два і більше суб'єктів господарювання, до яких частково переходять права власності (володіння або користування) на основні засоби реорганізованого суб'єкта господарювання, правонаступниками за борговими зобов'язаннями з оплати спожитого природного газу та послуг з його транспортування визнаються всі зазначені суб'єкти господарювання пропорційно до частки прав власності (володіння або користування) на основні засоби.
У разі коли суб'єкту господарювання надано в оренду цілісний майновий комплекс (індивідуально визначене майно) з вироблення теплової енергії, він визнається правонаступником за борговими зобов'язаннями з оплати спожитого природного газу та послуг з його транспортування, що виникли у суб'єкта господарювання, який раніше використовував (володів або користувався) зазначене майно.
Договори про постачання та транспортування природного газу укладаються з правонаступниками реорганізованого суб'єкта господарювання з вироблення теплової енергії виключно за умови погодження порядку погашення заборгованості з оплати спожитого природного газу та послуг з його транспортування за попередній період.
14. У разі невиконання доручень постачальників природного газу щодо припинення (обмеження) в установленому порядку постачання газу споживачам-боржникам газотранспортні і газодобувні підприємства НАК "Нафтогаз України" та суб'єкти господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, Державна інспекція з енергозбереження несуть відповідальність згідно з договорами.
Керівники газотранспортних і газодобувних підприємств НАК "Нафтогаз України", а також суб'єктів господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу, у разі невжиття заходів щодо припинення (обмеження) газопостачання споживачів, для яких постачальником не виділено планових обсягів (лімітів) поставки природного газу, несуть відповідальність в установленому законодавством порядку за безлімітно протранспортовані обсяги природного газу.
14-1. Керівники центральних органів виконавчої влади, Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голови обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій вживають заходів до недопущення реорганізації суб'єктів господарювання, в результаті діяльності яких виникла заборгованість з оплати спожитого природного газу та послуг з його транспортування, без правонаступництва за зазначеними борговими зобов'язаннями, а також передачі в оренду цілісного майнового комплексу (індивідуально визначеного майна) з вироблення теплової енергії без правонаступництва за борговими зобов'язаннями з оплати спожитого природного газу та послуг з його транспортування, які виникли в результаті використання зазначеного майна.
15. Голова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голови місцевих держадміністрацій несуть персональну відповідальність за часткове або повне припинення газопостачання, що сталося внаслідок несвоєчасного проведення розрахунків за спожитий природний газ, зумовленого недостатнім виділенням коштів для забезпечення природним газом споживачів, що фінансуються з відповідних бюджетів, а також внаслідок непередбачення коштів для надання пільг і субсидій окремим категоріям громадян.