П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Заяву Верховної Ради України "Про співробітництво між Україною та Європейським Союзом у візовій сфері"
Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити Заяву Верховної Ради України "Про співробітництво між Україною та Європейським Союзом у візовій сфері" (додається).
2. Кабінету Міністрів України забезпечити ознайомлення відповідних інституцій Європейського Союзу та його держав-членів з позицією Верховної Ради України щодо співробітництва України з ЄС у візовій сфері, висловленою у Заяві.
3. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України
|
В.ЛИТВИН
|
м. Київ, 5 квітня 2011 року
N 3192-VI
|
ЗАЯВА
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про співробітництво між Україною та Європейським Союзом у візовій сфері
З 1 вересня 2005 року згідно з Указом Президента України від 26 липня 2005 року N
1131/2005 (
1131/2005)
"Про встановлення безвізового режиму для громадян держав - членів Європейського Союзу, Швейцарської Конфедерації та Князівства Ліхтенштейн" громадяни держав - членів ЄС користуються правом безвізового в'їзду в Україну та транзитного проїзду через територію України, якщо термін перебування їх в Україні не перевищує 90 днів. Україна здійснила такий крок з метою забезпечення вільного пересування осіб, товарів, послуг та капіталу, а також активізації двосторонніх контактів України з державами - членами ЄС та іншими високорозвиненими державами Європи в усіх сферах взаємовідносин.
18 червня 2007 року у Люксембурзі була підписана Угода між Україною та Європейським Співтовариством про спрощення оформлення віз (
994_850)
, яка була ратифікована Верховною Радою України 15 січня 2008 року, а застосовується за домовленістю сторін з 1 січня 2008 року. У преамбулі Угоди (
994_850)
зафіксовано положення про запровадження безвізового режиму для громадян України у довгостроковій перспективі.
29 жовтня 2008 року у м. Брюсселі (Королівство Бельгія) було офіційно започатковано безвізовий діалог між Україною та Європейським Союзом. Офіційний початок безвізового діалогу став важливим кроком до подальшого поглиблення взаємин України з ЄС у міграційно-візовій сфері та у питанні забезпечення права громадян України на свободу пересування. Метою цього діалогу стала підготовка концептуального документа, що міститиме умови, виконання яких дозволить запровадити безвізовий режим короткотермінових поїздок громадян України до держав - членів ЄС.
22 листопада 2010 року у ході Чотирнадцятого Саміту Україна - ЄС, що відбувся у м. Брюсселі (Королівство Бельгія), було схвалено План дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України. Цей документ місить перелік нормативних та практичних критеріїв ЄС у чотирьох сферах: 1) безпека документів, що посвідчують особу, у тому числі біометрика; 2) управління міграцією, у тому числі протидія нелегальній міграції та реадмісія; 3) громадський порядок та безпека; 4) забезпечення фундаментальних прав і свобод.
Україна має досягти встановлених ЄС критеріїв для запровадження безвізового режиму короткотермінових поїздок українських громадян до держав - членів ЄС.
Зважаючи на те, що до повноважень Верховної Ради України згідно з Конституцією України (
254к/96-ВР)
належить визначення засад зовнішньої і внутрішньої політики,
Верховна Рада України,
констатуючи, що візові відносини між Україною та Європейським Союзом будуються нині на принципі асиметричності,
виходячи з необхідності забезпечити рівні права громадян України та громадян держав - членів ЄС на свободу пересування і вільний розвиток міжлюдських контактів,
будучи переконаною, що встановлення взаємного безвізового режиму короткотермінових поїздок громадян України до держав - членів ЄС відповідає політичним, економічним та соціальним інтересам обох сторін, а також сприятиме подальшому зближенню України з ЄС та розвитку міжлюдських контактів,
усвідомлюючи, що з усього комплексу питань, які стоять на порядку денному взаємовідносин між Україною та ЄС, найбільша увага громадян України приділяється питанню запровадження ЄС безвізового режиму з нашою державою,
враховуючи, що швидкість руху до запровадження ЄС безвізового режиму для українських громадян залежатиме від виконання Україною відповідних критеріїв, передбачених Планом дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України,
беручи на себе зобов'язання забезпечити прийняття законодавства, необхідного для виконання Плану дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, та належний парламентський контроль за його імплементацією,
беручи до уваги Спільну доповідь Робочої групи Комітету з парламентського співробітництва між Україною та Європейським Союзом з питань візової політики між Україною та ЄС,
1) закликає Європейський Союз та його держави-члени:
1.1. продемонструвати політичну волю та зняти довгостроковий статус з перспективи запровадження ЄС безвізового режиму для громадян України, включивши відповідне положення до майбутньої Угоди про асоціацію між Україною та ЄС;
1.2. надати Україні можливу допомогу у виконанні Плану дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України;
1.3. до запровадження безвізового режиму забезпечити неухильне виконання дипломатичними представництвами і консульськими установами держав - членів ЄС положень Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про спрощення оформлення віз, зокрема щодо переліку необхідних документів при подачі заявки на отримання візи, видачі багаторазових та безоплатних віз тощо;
1.4. внести зміни до Угоди між Україною та Європейським Співтовариством про спрощення оформлення віз (
994_850)
з метою розширення категорій громадян України, які могли б скористатись її перевагами, зокрема за рахунок представників неурядових громадських організацій, релігійних організацій та організованих груп туристів;
1.5. скасувати плату за оформлення національних та шенгенських віз для громадян України, врахувавши позитивний досвід Литви, Латвії та Естонії, які вже скасували плату за оформлення національних віз для громадян України;
1.6. забезпечити обов'язковість надання пояснень заявникові у разі відмови у видачі візи згідно з відповідними положеннями Візового Кодексу ЄС;
1.7. здійснювати подальші кроки для створення належних умов при поданні документів та отриманні віз українськими заявниками у дипломатичних представництвах і консульських установах держав - членів ЄС;
2) очікує, що:
Президент України:
2.1. визначить виконання Плану дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України одним з першочергових пріоритетів;
2.2. затвердить Національний план з виконання Плану дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, в якому буде чітко визначено відповідні завдання, їх виконавців та терміни реалізації;
2.3. здійснить належні кроки у напрямі забезпечення верховенства права та поваги до основоположних свобод, оскільки від цього, як це випливає з Резолюції Європейського Парламенту від 25 листопада 2010 року щодо України (994_a37)
, залежить успішність процесу лібералізації візового режиму;
Кабінет Міністрів України:
2.4. забезпечить належну реалізацію Національного плану з виконання Плану дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України після його затвердження Президентом України;
2.5. створить для належного виконання Плану дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України дієвий механізм міжвідомчої координації та забезпечить належне фінансування відповідних заходів;
2.6. забезпечить оперативну розробку та подання до Верховної Ради України законопроектів, необхідних для належного виконання Плану дій з лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, зокрема:
проекту Закону України про документи, які посвідчують особу (нова редакція), який, зокрема, передбачатиме запровадження в зазначених документах електронного носія біометричної інформації відповідно до стандартів ICAO, упорядкування реєстру проїзних документів для громадян України, в тому числі шляхом скорочення видів таких документів;
проекту Закону України про правовий статус іноземців та осіб без громадянства (нова редакція);
проекту Закону України про протидію торгівлі людьми, який регулюватиме всі аспекти протидії торгівлі людьми, у тому числі ідентифікацію постраждалих, надання їм допомоги та підтримки, механізми запобігання та боротьби з торгівлею людьми, питання міжвідомчої координації, міжнародного співробітництва та відповідальності за торгівлю людьми;
проекту Закону України про затвердження Загальнодержавної програми протидії торгівлі людьми на період до 2015 року;
2.7. здійснить необхідну підготовчу роботу з приєднання України до таких міжнародно-правових актів:
Другий додатковий Протокол до Європейської конвенції про взаємну допомогу у кримінальних справах (
994_518)
;
Конвенція про полегшення міжнародного доступу до правосуддя 1980 року;
Європейська конвенція про отримання за кордоном інформації та доказів в адміністративних справах 1978 року (994_337)
;
Європейська угода про передачу клопотань щодо правової допомоги 1977 року (994_321)
та Додатковий протокол до неї 2001 року (994_381)
;
Європейська конвенція про репатріацію неповнолітніх 1970 року (
994_805)
;
Європейська угода про передачу відповідальності за біженців 1980 року (994_306)
;
2.8. активізує роботу із запровадження документів громадянина України для виїзду за кордон з електронним носієм біометричної інформації та створення національної системи біометричної верифікації та ідентифікації громадян України, іноземців та осіб без громадянства;
2.9. створить базу даних іноземців та осіб без громадянства - заявників на отримання віз на в'їзд до України, у тому числі тих, кому було відмовлено у видачі таких віз, а також врегулює механізм передачі таких даних від Міністерства закордонних справ України до Міністерства внутрішніх справ України, Державної прикордонної служби України, Державної міграційної служби України, а також інших державних органів, яких стосуються ці питання;
2.10. вживе заходів для створення єдиної національної бази даних управління міграційними потоками;
2.11. забезпечить організаційно-правове оформлення Державної міграційної служби України та Державної служби України з питань захисту персональних даних як центральних органів виконавчої влади;
2.12. продовжить реформування Державної прикордонної служби України відповідно до Концепції розвитку Державної прикордонної служби України на період до 2015 року (
546/2006)
.
м. Київ, 5 квітня 2011 року
|