МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 травня 2011 р.
за N 566/19304
Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
Відповідно до статті 34 Закону України "Про загальну середню освіту" (
651-14)
, постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 N 778 (
778-2010-п)
"Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад" та з метою додержання державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки учнів НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, що додаються.
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.):
2.1. Подати цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
2.2. До 01.08.2011 розробити вимоги до оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) з предметів інваріантної складової навчального плану.
3. Розмістити цей наказ на офіційному веб-сайті Міністерства та на освітньому порталі "Єдине освітнє інформаційне вікно України".
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Б.М.Жебровського.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту
України
13.04.2011 N 329
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 травня 2011 р.
за N 566/19304
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти
1. Ці Критерії визначають загальні підходи до визначення рівня навчальних досягнень учнів (вихованців) (далі - учні) у системі загальної середньої освіти та встановлюють відповідність між вимогами до знань, умінь і навичок учнів та показником оцінки в балах відповідно до рівнів навчальних досягнень.
2. Ці Критерії реалізуються в нормах чотирьох рівнів досягнень: початковий, середній, достатній, високий (додатки 1 та 2).
Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень - середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал, виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності.
Третій рівень - достатній. Учень (учениця) знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти допущені помилки. Відповідь учня (учениці) правильна, логічна, обґрунтована, хоча у ній бракує власних суджень.
Четвертий рівень - високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними; учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту позицію.
Кожний наступний рівень вимог вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові.
3. За цими Критеріями оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів на уроках і вдома, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної, зокрема індивідуальне, групове та фронтальне опитування; письмової, зокрема самостійні та контрольні роботи, тестування; графічної, зокрема робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами; практичної, зокрема виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних проектів, робота з біологічними об'єктами, виготовлення виробів.
При визначенні рівня навчальних досягнень учнів враховуються:
характеристики відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;
якість знань;
сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
самостійність оцінних суджень.
4. Обов'язковому оцінюванню підлягають навчальні досягнення учнів з предметів інваріантної складової навчального плану закладу.
У першому класі дається словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів. У наступних класах оцінювання здійснюється за 12-бальною системою (шкалою) і його результати позначаються цифрами від 1 до 12. За рішенням педагогічної ради навчального закладу може надаватися словесна характеристика знань, умінь і навичок учнів другого класу.
У випадку невідповідності рівня навчальних досягнень учня (учениці) цим Критеріям позначається "не атестований".
Особливості оцінювання навчальних досягнень дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства.
5. Заклад може використовувати інші системи оцінювання навчальних досягнень учнів за погодженням з місцевими органами управління освітою. При цьому оцінки з навчальних предметів за семестри, рік, результати державної підсумкової атестації переводяться у бали відповідно до цих Критеріїв.
До інших систем оцінювання може відноситися рейтингова система, яка сприяє формуванню ключових компетентностей і створює можливості для:
підвищення мотивації учнів до самонавчання та самооцінювання;
розширення можливості в індивідуальній підготовленості учнів на кожному етапі навчального процесу;
підвищення об'єктивності оцінювання не лише протягом навчального року, а й за весь період навчання;
градації значущості балів, які отримують учні за виконання різних видів робіт (самостійна робота, підсумкова робота, творча робота, олімпіади, виставки, конкурси творчих робіт, науково-дослідні й художні проекти, діяльність в органах учнівського самоврядування, у соціально-корисних проектах тощо).
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів може бути використаний метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо - це накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Таке оцінювання передбачає визначення критеріїв для включення учнівських напрацювань до портфоліо; форми подання матеріалу; спланованість оцінного процесу; елементи самооцінки з боку учня тощо.
Впровадження рейтингової системи оцінювання та методу оцінювання - портфоліо здійснюється з урахуванням рекомендацій МОНмолодьспорту.
Директор департаменту
загальної середньої
та дошкільної освіти
|
О.В.Єресько
|
Додаток 1
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи
Рівні навчальних
досягнень
|
Бали
|
Загальні вимоги до знань, умінь і навичок
учнів
|
I. Початковий
|
1
|
Учні засвоїли знання у формі окремих
фактів, елементарних уявлень
|
2
|
Учні відтворюють незначну частину
навчального матеріалу, володіють окремими
видами умінь на рівні копіювання зразка
виконання певної навчальної дії
|
3
|
Учні відтворюють незначну частину
навчального матеріалу; з допомогою вчителя
виконують елементарні завдання, потребують
детального кількаразового їх пояснення
|
II. Середній
|
4
|
Учні відтворюють частину навчального
матеріалу у формі понять з допомогою
вчителя, можуть повторити за зразком певну
операцію, дію
|
5
|
Учні відтворюють основний навчальний
матеріал з допомогою вчителя, здатні з
помилками й неточностями дати визначення
понять
|
6
|
Учні будують відповідь у засвоєній
послідовності; виконують дії за зразком у
подібній ситуації; самостійно працюють зі
значною допомогою вчителя
|
III. Достатній
|
7
|
Учні володіють поняттями, відтворюють їх
зміст, уміють наводити окремі власні
приклади на підтвердження певних думок,
частково контролюють власні навчальні дії
|
8
|
Учні вміють розпізнавати об'єкти, які
визначаються засвоєними поняттями; під час
відповіді можуть відтворити засвоєний
зміст в іншій послідовності, не змінюючи
логічних зв'язків; володіють вміннями на
рівні застосування способу діяльності за
аналогією; самостійні роботи виконують з
незначною допомогою вчителя; відповідають
логічно з окремими неточностями
|
9
|
Учні добре володіють вивченим матеріалом,
застосовують знання в стандартних
ситуаціях, володіють вміннями виконувати
окремі етапи розв'язання проблеми і
застосовують їх у співробітництві з
учителем (частково-пошукова діяльність)
|
IV. Високий
|
10
|
Учні володіють системою понять у межах,
визначених навчальними програмами,
встановлюють як внутрішньопонятійні, так
і міжпонятійні зв'язки; вміють
розпізнавати об'єкти, які охоплюються
засвоєними поняттями різного рівня
узагальнення; відповідь аргументують
новими прикладами
|
11
|
Учні мають гнучкі знання в межах вимог
навчальних програм, вміють застосовувати
способи діяльності за аналогією і в нових
ситуаціях
|
12
|
Учні мають системні, міцні знання в обсязі
та в межах вимог навчальних програм,
усвідомлено використовують їх у
стандартних та нестандартних ситуаціях;
самостійні роботи виконують під
опосередкованим керівництвом; виконують
творчі завдання
|
Додаток 2
до Критеріїв оцінювання
навчальних досягнень учнів
(вихованців) у системі
загальної середньої освіти
КРИТЕРІЇ
оцінювання навчальних досягнень учнів основної й старшої школи
Рівні навчальних
досягнень
|
Бали
|
Вимоги до знань, умінь і навичок учнів
|
I. Початковий
|
1
|
Учні розрізняють об'єкти вивчення
|
2
|
Учні відтворюють незначну частину
навчального матеріалу, мають нечіткі
уявлення про об'єкт вивчення
|
3
|
Учні відтворюють частину навчального
матеріалу; з допомогою вчителя виконують
елементарні завдання
|
II. Середній
|
4
|
Учні з допомогою вчителя відтворюють
основний навчальний матеріал, можуть
повторити за зразком певну операцію, дію
|
5
|
Учні відтворюють основний навчальний
матеріал, здатні з помилками й
неточностями дати визначення понять,
сформулювати правило
|
6
|
Учні виявляють знання й розуміння основних
положень навчального матеріалу. Відповіді
їх правильні, але недостатньо осмислені.
Вміють застосовувати знання при виконанні
завдань за зразком
|
III. Достатній
|
7
|
Учні правильно відтворюють навчальний
матеріал, знають основоположні теорії і
факти, вміють наводити окремі власні
приклади на підтвердження певних думок,
частково контролюють власні навчальні дії
|
8
|
Знання учнів є достатніми. Учні
застосовують вивчений матеріал у
стандартних ситуаціях, намагаються
аналізувати, встановлювати найсуттєвіші
зв'язки і залежність між явищами, фактами,
робити висновки, загалом контролюють
власну діяльність. Відповіді їх логічні,
хоч і мають неточності
|
9
|
Учні добре володіють вивченим матеріалом,
застосовують знання в стандартних
ситуаціях, уміють аналізувати й
систематизувати інформацію, використовують
загальновідомі докази із самостійною і
правильною аргументацією
|
IV. Високий
|
10
|
Учні мають повні, глибокі знання, здатні
використовувати їх у практичній
діяльності, робити висновки, узагальнення
|
11
|
Учні мають гнучкі знання в межах вимог
навчальних програм, аргументовано
використовують їх у різних ситуаціях,
уміють знаходити інформацію та
аналізувати її, ставити і розв'язувати
проблеми
|
12
|
Учні мають системні, міцні знання в обсязі
та в межах вимог навчальних програм,
усвідомлено використовують їх у
стандартних та нестандартних ситуаціях.
Уміють самостійно аналізувати, оцінювати,
узагальнювати опанований матеріал,
самостійно користуватися джерелами
інформації, приймати рішення
|