П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ

Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про стан і перспективи розвитку економічних відносин України з ЄС (зона вільної торгівлі) та Митним союзом"

( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, N 40, ст.408 )
Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити рекомендації парламентських слухань на тему: "Про стан і перспективи розвитку економічних відносин України з ЄС (зона вільної торгівлі) та Митним союзом" (додаються).
2. Кабінету Міністрів України у четвертому кварталі 2011 року поінформувати Верховну Раду України про стан виконання зазначених Рекомендацій парламентських слухань.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на комітети Верховної Ради України у закордонних справах та з питань європейської інтеграції.
Голова Верховної Ради України
В.ЛИТВИН
м. Київ, 19 травня 2011 року
N 3400-VI

СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 19 травня 2011 року N 3400-VI

РЕКОМЕНДАЦІЇ

парламентських слухань на тему: "Про стан і перспективи розвитку економічних відносин України з ЄС (зона вільної торгівлі) та Митним союзом"

Учасники парламентських слухань, обговоривши питання стану та перспектив розвитку економічних відносин з Європейським Союзом та Митним союзом Російської Федерації, Казахстану та Республіки Білорусь, підкреслили, що реалізація зовнішньоекономічного курсу України має базуватися на нормах Конституції України (254к/96-ВР) та законодавчо визначених основних засад зовнішньої політики України відповідно до міжнародних зобов'язань держави.
Виходячи з того, що Законом України "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики" (2411-17) європейська інтеграція визначається одним із головних зовнішньополітичних пріоритетів нашої держави, першочерговим завданням на найближчу перспективу є завершення переговорів та підписання угоди про створення зони вільної торгівлі між Україною та ЄС як невід'ємної частини угоди про асоціацію з ЄС. Водночас, згідно з положеннями вищезазначеного Закону (2411-17) "підтримка розвитку торговельно-економічного, науково-технічного та інвестиційного співробітництва України з іноземними державами на засадах взаємної вигоди" також відноситься до засадничих принципів зовнішньої політики України. Це є міцним підґрунтям для розбудови взаємодії з новоутвореним Митним союзом Білорусі, Казахстану та Росії як на багатосторонній, так і на двосторонній взаємовигідній основі.
Таким чином, учасники парламентських слухань зазначають, що найбільші потенційні вигоди нашій державі принесе поєднання проведення послідовних переговорів з ЄС щодо укладення угоди про асоціацію, включаючи зону вільної торгівлі, на максимально вигідних для України умовах з одночасною активізацією економічних відносин з країнами СНД, у тому числі Митним союзом, відповідно до принципів і на умовах СОТ.
Учасники парламентських слухань підкреслюють необхідність досягнення консенсусу, насамперед у рамках виконавчої гілки влади, а також усіх політичних сил і українського суспільства у питаннях подальшої інтеграції України до Європейського Союзу та поглиблення співпраці з нашими традиційними економічними партнерами з числа держав - учасниць СНД на двосторонній та багатосторонній основі.
Стратегічною метою розбудови відносин України з Європейським Союзом та державами Митного союзу має стати формування демократичної і конкурентної моделі політичного та економічного розвитку держави та суспільства, забезпечення гарантій основоположних прав і свобод людини і громадянина, запровадження відкритої інноваційної економіки, розвиток високотехнологічного виробництва та сучасного менеджменту. З огляду на це, в ході реалізації співробітництва з ЄС та державами Митного союзу українська сторона має керуватися виключно своїми національними інтересами та забезпечити такі умови економічного співробітництва, які дозволять повною мірою скористатися перевагами та мінімізувати ризики інтеграції до Європейського Союзу та співпраці з державами Митного союзу.
Створення зони вільної торгівлі з ЄС та поглиблення співробітництва з державами Митного союзу саме по собі ще не гарантує Україні прискорення економічного розвитку. Подальший розвиток відносин як з Європейським Союзом, так і з Митним союзом багато в чому залежить від успіху внутрішніх реформ. Необхідно відпрацювати програми адаптації ризикових галузей економіки України до діяльності у новому глобальному конкурентному середовищі, забезпечити дієвий захист високотехнологічних галузей вітчизняної економіки, запровадити в разі необхідності перехідні періоди для окремих галузей тощо.
Зважаючи на те, що з метою прискорення розвитку та якісного піднесення рівня відносин між Україною і ЄС з одного боку та Україною і країнами СНД з другого боку, необхідно реалізувати на практиці комплекс заходів невідкладного та перспективного характеру, учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь:
1. Верховній Раді України:
активізувати діяльність щодо прийняття законів, спрямованих на адаптацію законодавства України до законодавства ЄС та норм і принципів СОТ;
запровадити механізм парламентського контролю, що унеможливить прийняття законодавчих актів, які за предметом правового регулювання відносяться до пріоритетних сфер адаптації законодавства України до законодавства ЄС та норм і принципів СОТ і не відповідають вимогам європейського права;
забезпечити дієвий парламентський контроль за виконанням Україною зобов'язань, які випливають із чинної договірно-правової бази співробітництва з ЄС та державами - учасницями СНД, у повній відповідності національним інтересам України;
активізувати роботу Української частини Комітету з парламентського співробітництва між Україною та Європейським Союзом, постійної делегації Верховної Ради України у Парламентській Асамблеї ЄС - Східні сусіди, спрямовану на забезпечення всебічної підтримки Європейським Парламентом євроінтеграційних прагнень України;
поглибити парламентський діалог у рамках Міжпарламентської асамблеї держав - учасниць СНД, Міжпарламентської комісії із співробітництва Верховної Ради України та Федеральних Зборів Російської Федерації, Міжпарламентської комісії із співробітництва Верховної Ради України та Національних Зборів Республіки Білорусь з метою законодавчого забезпечення взаємовигідної торговельно-економічної співпраці.
2. Кабінету Міністрів України:
1) у сфері переговорного процесу:
продовжити активну роботу щодо створення зони вільної торгівлі між Україною та ЄС, а також щодо укладення та подальшої імплементації нового Договору про створення зони вільної торгівлі в рамках СНД на принципах і умовах Світової організації торгівлі з неухильним забезпеченням національних інтересів України в контексті пріоритетності захисту національного виробника високотехнологічної продукції та продукції високого ступеня обробки, збереження промислового потенціалу України, залучення інвестицій та прискореної модернізації економіки України;
під час переговорів щодо створення зони вільної торгівлі з ЄС виходити з необхідності відкриття ринків ЄС для українських суб'єктів господарювання одразу після набрання чинності зазначеною угодою, враховуючи при цьому, що відкриття відповідних сегментів українського ринку для європейського бізнесу має відбуватись із дотриманням узгоджених перехідних періодів, що забезпечить поступову адаптацію вітчизняних підприємств до нового рівня міжнародної конкуренції в рамках зони вільної торгівлі та відповідну компенсацію надходжень до Державного бюджету України;
у процесі переговорів з ЄС щодо створення зони вільної торгівлі добиватися залучення міжнародної технічної та фінансової допомоги з метою імплементації положень угоди, в тому числі впровадження міжнародних та європейських стандартів і технічних регламентів ЄС в умовах України;
активізувати переговори з державами Митного союзу щодо питань вільної торгівлі без вилучень і обмежень та ефективної моделі взаємодії України з Євразійським економічним співтовариством та Митним союзом;
здійснити аналіз договірно-правової бази торговельно-економічних відносин між Україною та державами Митного союзу і розробити пропозиції щодо її удосконалення на принципах взаємовигідності, забезпечення економічних інтересів України та відповідно до норм і принципів СОТ;
2) у сфері внутрішніх реформ:
забезпечити узгодженість національної програми реформ з іншими програмними документами Уряду України та зобов'язаннями, що випливають з домовленостей України з СОТ, переговорного процесу з ЄС та державами Митного союзу;
забезпечити наближення законодавства України до норм та стандартів ЄС відповідно до щорічних планів заходів щодо виконання Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу (1629-15) , визначити чіткі критерії щодо змісту, терміну дії та переліку нормативних актів України відповідно до конкретних європейських аналогів, що мають бути імплементовані повністю, частково або відтерміновані;
з метою забезпечення ефективної координації діяльності органів влади у сфері європейської інтеграції розробити пропозиції щодо створення Державної ради з питань європейської інтеграції;
здійснювати аналіз ризиків та переваг можливих сценаріїв співробітництва України з ЄС та Митним союзом;
розробити конкретні програми адаптації та програми структурних змін для кожної галузі економіки України з точки зору підвищення їх міжнародної конкурентоспроможності та механізмів компенсації можливих втрат внаслідок діяльності в умовах зони вільної торгівлі;
привести санітарні та фітосанітарні норми у відповідність із нормами ЄС і СОТ; здійснити модернізацію експортної та конкурентної політики, державних закупівель, технічного регулювання, правил походження товарів, транспортної сфери; провести регуляторну реформу, митну реформу, аграрну реформу, реформи енергетичного сектору та системи захисту прав інтелектуальної власності, які необхідні для повноцінного функціонування зони вільної торгівлі між Україною та ЄС;
при підготовці проектів Державного бюджету України на 2012 рік та наступні роки передбачити видатки для підтримки процесів адаптації законодавства України до законодавства ЄС, розвитку інфраструктури забезпечення якості, підвищення конкурентоспроможності галузей вітчизняної економіки;
активізувати взаємодію органів державної влади з об'єднаннями великого бізнесу, промисловості, сільського господарства, малого та середнього бізнесу, профспілок та громадськості з метою належного врахування їх інтересів при реалізації курсу на лібералізацію торгівлі з ЄС та співробітництва з державами Митного союзу і СНД;
покращити інформаційне забезпечення процесу європейської інтеграції і поглиблення співробітництва з державами Митного союзу та СНД.
3. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським радам, відповідним державним адміністраціям, громадським організаціям у межах своїх повноважень неухильно спрямовувати свою діяльність на розвиток інтеграційних процесів до ЄС та співробітництва з країнами СНД.