КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 8 червня 1998 р. N 841
Київ

Про Положення про порядок організації та проведення міжнародних конкурсів (тендерів) на укладання контрактів на користування надрами

( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 792 (792-2004-п) від 21.06.2004 ) ( У тексті Постанови слова "Державний комітет по геології і використанню надр" та "Держкомгеології" замінено відповідно словами "Державний комітет природних ресурсів" та "Держкомприродресурсів" згідно з Постановою КМ N 792 (792-2004-п) від 21.06.2004 )
З метою залучення недержавних коштів на розвиток мінерально-сировинного комплексу України та підвищення ефективності використання надр Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про порядок організації та проведення міжнародних конкурсів (тендерів) на укладання контрактів на користування надрами (додається).
2. Уповноважити Державний комітет природних ресурсів виступати замовником та організатором міжнародних конкурсів (тендерів) на укладання контрактів на користування надрами з правом проведення їх державної реєстрації.
3. Визнати такими, що втратили чинність:
постанову Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1993 р. N 871 (871-93-п) "Про затвердження Положення про порядок організації та проведення міжнародних торгів (тендерів) в Україні" в частині організації та проведення торгів (тендерів), об'єктом яких є право на користування надрами (ЗП України, 1994 р., N 3, ст.59);
постанову Кабінету Міністрів України від 27 листопада 1995 р. N 948 (948-95-п) "Про затвердження Порядку укладання контрактів на користування надрами за участю іноземних юридичних осіб і громадян" (ЗП України, 1996 р., N 3, ст.106).
Прем'єр-міністр України
В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Інд. 33

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 8 червня 1998 р. N 841

ПОЛОЖЕННЯ

про порядок організації та проведення міжнародних конкурсів (тендерів) на укладання контрактів на користування надрами

( У тексті Положення слова "Державний комітет по геології і використанню надр" та "Держкомгеології" замінено відповідно словами "Державний комітет природних ресурсів" та "Держкомприродресурсів" згідно з Постановою КМ N 792 (792-2004-п) від 21.06.2004 )

Загальна частина

1. Це Положення встановлює порядок організації та проведення в Україні міжнародних конкурсів (тендерів) на укладання контрактів на користування надрами.
2. Метою проведення тендерів на укладання контрактів на користування надрами (далі - тендер) є залучення коштів іноземних і вітчизняних інвесторів для забезпечення ефективного та раціонального використання надр із застосуванням новітніх технологій і обладнання, створення вигідних для держави умов укладання контрактів на користування надрами з подальшим оформленням та одержанням спеціальних дозволів (ліцензій) на користування надрами.
3. Застосування процедур, передбачених цим Положенням, є обов'язковим під час проведення тендерів.
4. Рішення про проведення тендеру приймає Кабінет Міністрів України за поданням Держкомприродресурсів, погодженим з Мінекономіки, Мінекобезпеки, Мінпраці (Комітетом по нагляду за охороною праці), відповідною місцевою державною адміністрацією, а також заінтересованими центральними органами виконавчої влади (залежно від виду корисних копалин).
5. Залежно від способу проведення тендери можуть бути:
відкритими, в яких беруть участь претенденти всіх форм власності;
закритими, в яких беруть участь претенденти тільки за офіційним запрошенням замовника і які проводяться у разі виконання робіт особливої складності, що можуть бути виконані обмеженим колом користувачів надр, а також у разі проведення робіт на об'єктах закритого типу.
Рішення про проведення закритого тендеру приймається його замовником за погодженням Кабінету Міністрів України.
У тендерах можуть брати участь як вітчизняні, так й іноземні юридичні та фізичні особи, які мають відповідну кваліфікацію, матеріально-технологічні та економічні можливості для користування надрами.
Відповідність претендента цим вимогам визначається тендерним комітетом за оцінкою поданого ним пакету документів.
6. До участі у тендері не допускаються претенденти, які:
визнані банкрутами або стосовно яких порушено справу про банкрутство;
не мають фінансових можливостей для виконання програми робіт на об'єкті тендеру;
ліквідуються;
подали разом із заявкою на участь у тендері неправдиву інформацію;
не відповідають вимогам цього Положення.

Визначення термінів

7. Для цілей цього Положення наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
замовник тендеру - уповноважений Кабінетом Міністрів України центральний орган виконавчої влади, який замовляє, реєструє, організує і проводить тендер, укладає контракт та контролює виконання його умов;
заявка на участь у тендері - поданий претендентом пакет документів, що містить поряд з іншим інформацію про претендента, його пропозиції щодо виконання умов тендеру, в тому числі програму робіт, відповідно до якої провадитиметься діяльність на об'єкті тендеру;
контракт - угода, що укладається між замовником та переможцем тендеру, проект якої попередньо узгоджується із заінтересованими міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади;
об'єкт тендеру - конкретний об'єкт, на якому передбачається проведення робіт, визначених умовами тендеру;
оголошення про тендер - вміщене в засобах масової інформації оголошення замовника тендеру із запрошенням претендентів взяти в ньому участь;
оператор - власник спеціального дозволу (ліцензії) або інша юридична особа, призначена його власником для проведення ліцензійної діяльності на об'єкті тендеру;
претендент - іноземні або вітчизняні юридичні особи (група юридичних осіб) всіх форм власності, чи фізичні особи, які виявили бажання і подали заявку на участь у тендері;
програма робіт - перелік робіт, що їх передбачає провести претендент на об'єкті тендеру з визначенням термінів проведення та їх вартості;
робоча група - постійний або тимчасовий робочий орган, який створюється замовником тендеру для забезпечення роботи тендерного комітету під час організації та проведення тендеру;
тендерна документація - комплект документів, який містить поряд з іншим інформацію про об'єкт та умови проведення тендеру;
тендерний комітет - постійний або тимчасовий орган, склад якого за дорученням Кабінету Міністрів України визначається замовником тендеру для організації, підготовки та проведення тендеру;
умови тендеру - обов'язковий для претендентів перелік затверджених тендерним комітетом вимог, які повинні бути виконані для визнання учасника переможцем.

Об'єкти тендерів

8. Об'єктами тендерів на укладання контрактів на користування надрами можуть бути:
окремі ділянки надр, у тому числі континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони України;
конкретні родовища, окремі їх поклади або частина родовища корисних копалин;
техногенні родовища корисних копалин;
об'єкти будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод.

Тендерний комітет

9. Після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про проведення тендеру його замовник створює тендерний комітет у складі уповноважених представників заінтересованих міністерств, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади.
Головою тендерного комітету є керівник замовника тендеру або посадова особа, що ним призначається.
Заступниками голови тендерного комітету призначаються уповноважені представники органів, які здійснюють державний контроль і нагляд за проведенням робіт з геологічного вивчення надр, їх використанням та охороною, а також заінтересованих міністерств, інших органів виконавчої влади (залежно від виду корисних копалин).
Тендерний комітет контролює хід роботи, пов'язаної з проведенням тендеру, затверджує за пропозиціями робочої групи тендерну документацію та результати тендеру, остаточно узгоджує умови контракту з переможцем тендеру.
10. Умови тендеру затверджуються тендерним комітетом до оголошення про тендер і є обов'язковими для виконання його учасниками.
11. Тендерний комітет за поданням замовника тендеру необхідних обгрунтувань має право перенести дату проведення тендеру. Інформація про перенесення дати проведення в обов'язковому порядку доводиться до всіх причетних осіб замовником тендеру відповідно до пункту 20 цього Положення.
12. Під час вивчення, оцінки заявки на участь у тендері тендерний комітет має право вимагати від претендентів додаткову інформацію, яка характеризує спроможність учасників тендеру виконувати передбачені тендерною документацією роботи.
13. Рішення тендерного комітету приймаються на закритих засіданнях не менше ніж двома третинами його складу відкритим голосуванням простою більшістю голосів. У разі рівного розподілу голосів голос голови тендерного комітету є вирішальним.
14. Рішення тендерного комітету оформляється протоколом, який підписують усі члени тендерного комітету, що взяли участь у голосуванні.

Підготовка та оголошення тендеру

15. Для виконання робіт, пов'язаних з організацією та проведенням тендеру, замовник тендеру створює робочу групу, відповідальну за цю роботу. До складу робочої групи включаються представники замовника тендеру, заінтересованих міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (залежно від виду корисних копалин). Координація її роботи здійснюється тендерним комітетом.
16. Підготовка тендеру проводиться за планом, розробленим робочою групою і затвердженим тендерним комітетом.
Робоча група здійснює:
організацію засідань тендерного комітету;
розроблення проекту тендерної документації та умов тендеру;
підготовку і проведення роботи щодо погодження тендерної документації;
реєстрацію претендентів;
публікацію оголошення про проведення тендеру;
прийняття та реєстрацію заявок від претендентів на участь у тендері та надання їм тендерної документації;
розгляд заявок на участь у тендері претендентів, підготовку проекту рішення щодо визначення переможця тендеру;
протокольне оформлення засідань тендерного комітету.
17. Замовник оголошує про проведення тендеру у разі готовності тендерної документації, затвердження її тендерним комітетом та здійснення державної реєстрації тендеру.
18. Оголошення про тендер, крім інформації про замовника тендеру, повинно містити відомості про:
рішення Кабінету Міністрів України, на підставі якого проводиться тендер;
основні характеристики об'єкта тендеру;
порядок отримання тендерної документації;
вартість тендерної документації та геологічної інформації;
терміни подання та адресу, за якою подаються заявки на участь у тендері;
рахунок, на який претенденти повинні переказувати кошти за пакет тендерної документації;
місце, дату і час розпечатування заявок на участь у тендері.
19. Оголошення про проведення відкритих тендерів публікуються не пізніше ніж за 90 днів до початку проведення тендеру в газетах "Урядовий кур'єр", "Голос України", а також у спеціалізованих виданнях, іноземних засобах інформації, передаються через мережу "Інтернет", торгівельні представництва України за кордоном, а також оголошуються по радіо і телебаченню.
20. У разі проведення закритих тендерів замовник не пізніше ніж за 90 днів до їх початку надсилає поштою можливим учасникам запрошення на участь у такому тендері.

Тендерна документація

21. Тендерна документація складається українською та англійською мовами. У разі виявлення невідповідності в текстах документів переважну силу має текст, складений українською мовою, якщо інше не встановлено умовами проведення тендеру.
Тендерна документація повинна містити:
свідоцтво про реєстрацію тендеру;
умови проведення тендеру із зазначенням його дати, критерії визначення переможця;
карту з нанесеним об'єктом тендеру;
проект контракту;
перелік геологічних матеріалів та їх вартість;
загальний геологічний опис об'єкта тендеру;
соціально-економічну характеристику території, в межах якої розташований об'єкт тендеру;
відомості про замовника тендеру з визначенням підрозділів та офіційних осіб, які відповідають за користування надрами і за організацію та проведення тендеру, адресу, за якою подається заявка на участь у тендері, номери контактних телефонів;
склад тендерного комітету;
нормативні акти України з використання надр.
22. Проект контракту розробляється відповідно до законодавства України та вимог тендерної документації і повинен містити умови виконання робіт, визначених замовником, а також умови, перелічені в додатку до цього Положення.
23. Передання претендентам тендерної документації здійснюється замовником за відповідну плату, якою компенсуються витрати замовника на її підготовку, переклад, розмноження та відправку претендентам.
24. Після отримання тендерної документації претендент перевіряє наявність усіх документів за переліком та готує свою заявку на участь у тендері.
25. У разі потреби умови тендеру роз'яснюються претендентам шляхом проведення відповідних конференцій, семінарів, які організує замовник тендеру за рахунок претендентів.
Будь-які невідповідності у переліку та змісті тендерної документації негайно з'ясовуються і виправляються замовником тендеру.

Вимоги до заявки на участь у тендері

26. Заявка на участь у тендері складається українською мовою відповідно до вимог, визначених тендерною документацією.
27. До заявки на участь у тендері претендентом повинні додаватися матеріали із зазначенням:
а) юридичної назви претендента, який виявив бажання взяти участь у тендері;
б) відомостей про претендента, а саме:
реквізитів (адреса, телефон, телекс, телефакс);
складу керівництва (прізвище, посада);
місця реєстрації;
спеціалізації;
чисельності працюючих;
основного місця діяльності;
в) інформації щодо фінансової спроможності претендента:
загального власного та позичкового капіталу;
установ банків, що фінансують претендента (назва, адреса);
завіреної копії фінансового балансу за попередній рік;
результатів аудиторських перевірок діяльності за останні 3 роки;
г) виробничої інформації:
короткої історичної довідки про діяльність претендента;
відомостей про технології, виробничі потужності та обладнання, які використовуються претендентом у його діяльності;
переліку заходів з охорони довкілля;
переліку країн, де претендент виконував роботи протягом останніх 10 років;
д) фінансових документів, що засвідчують внесення плати за участь у тендері, пакету геологічної інформації, придбаного претендентом для складення програми робіт на об'єкті;
е) пропозицій щодо виконання умов тендеру, програми робіт та обсягів інвестицій;
є) обгрунтування та висновків, на яких базується програма робіт;
ж) інших матеріалів, визначених умовами тендеру.

Подання заявки на участь у тендері

28. Заявка на участь у тендері за підписом претендента або уповноваженої ним особи подається замовнику тендеру.
29. Якщо передбачається, що заявку на участь у тендері подаватиме група юридичних осіб, їх спільні пропозиції, які додаються до цієї заявки, повинні відповідати вимогам, визначеним у тендерній документації.
30. Заявка подається в подвійному конверті. На зовнішньому і внутрішньому конвертах зазначається адреса замовника та найменування об'єкта тендеру. На внутрішньому конверті, крім названої інформації, зазначається найменування претендента та його адреса.
31. Претендент зобов'язаний подати заявку до визначеного умовами дати і часу. У разі зміни дати проведення тендеру відповідно змінюється і термін подання заявки. При цьому передбачені раніше права та зобов'язання замовника і претендента залишаються без змін. Заявки, що надійшли пізніше визначеного терміну подання, повертаються претендентам у нерозпечатаних конвертах.
Дата подання заявки є датою її реєстрації замовником тендеру.
32. Претендент має право відкликати подану ним заявку з обов'язковим повідомленням про це замовника тендеру. Відкликані заявки повертаються претендентам.

Розпечатування конвертів та вивчення поданих заявником матеріалів

33. Розпечатування конвертів із заявками здійснюється робочою групою після закінчення терміну їх подання.
Після розпечатування конвертів здійснюється перевірка наявності в них необхідних документів, про що вноситься запис у протокол, який підписується усіма членами робочої групи.
34. Після розпечатування конвертів вносити зміни до пропозицій претендентів не дозволяється, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 36 цього Положення.
35. Після ознайомлення із заявками претендентів і реєстрації усіх матеріалів, які додаються до заявки, робоча група повинна протягом не більш як 60 днів провести детальне їх вивчення.
Вивчення матеріалів, які додаються до заявки, розпочинається з визначення відповідності поданих матеріалів вимогам, визначеним у тендерній документації, та в пунктах 5, 6, 27 цього Положення.
36. У разі невідповідності поданих претендентами матеріалів вимогам, визначеним у тендерній документації, такі заявки відхиляються, про що вноситься запис у протокол робочої групи.
У разі виявлення неістотних порушень вимог, визначених у тендерній документації, за рішенням робочої групи з внесенням про це запису у протокол претенденту може бути запропоновано у визначений термін усунути такі порушення.

Розгляд та оцінка поданих матеріалів

37. Розгляду та оцінці підлягають тільки ті матеріали, які відповідають вимогам, передбаченим у пункті 35 цього Положення.
38. Критерії оцінки поданих матеріалів визначаються в умовах кожного окремого тендеру і залежать від об'єкта тендеру, виду користування надрами.
До найважливіших критеріїв оцінки належать оптимальні економічні і технологічні рішення, заходи з охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів, терміни проведення робіт, комплексність геологічного вивчення надр, розробки родовищ, використання українського промислового та наукового потенціалу тощо.
39. Інформація про розгляд та оцінку поданих матеріалів має конфіденційний характер.

Визначення переможця тендеру

40. Переможця тендеру визначає тендерний комітет після розгляду пропозицій, підготовлених робочою групою.
41. Переможцем тендеру вважається претендент, який за оцінкою поданих матеріалів має найкращі показники.
42. Рішення про результати тендеру і визначення його переможця оформляються протоколом і затверджуються тендерним комітетом у терміни, передбачені його умовами, але не пізніше ніж через 60 календарних днів з дня розпечатування конвертів.
43. Переможцю тендеру надсилається рішення тендерного комітету про визнання його переможцем.
44. Переможець тендеру після одержання повідомлення про визнання його переможцем протягом не більш як 90 календарних днів готує, остаточно узгоджує з відповідними заінтересованими міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади (залежно від виду корисних копалин) і підписує із замовником тендеру контракт.
Контракт, підписаний переможцем і замовником тендеру, передається переможцю, що дає останньому право отримати в установленому порядку ліцензію на використання надр в межах об'єкта тендеру.
У разі відмови претендента від укладення контракту він може бути укладений з іншим претендентом, пропозиції якого відповідають умовам тендеру і схвалюються тендерним комітетом.
45. Замовник тендеру не пізніше ніж через 7 робочих днів після оголошення переможця повинен опублікувати в газеті "Урядовий кур'єр" відомості про результати тендеру.

Фінансування проведення тендеру

46. Фінансування проведення тендеру здійснюється за рахунок коштів претендентів, які бажають взяти участь у тендері.
Розмір плати за участь у тендері визначається робочою групою і затверджується тендерним комітетом разом з кошторисом на організацію і проведення тендеру.
Ці кошти надходять на окремий рахунок замовника тендеру і використовуються на оплату повідомлень у пресі, оренду приміщень, відряджень, зв'язку, розроблення, погодження, розмноження, перекладу тендерної документації, проведення переговорів, конференцій тощо.

Конфіденційність інформації

47. Інформація, підготовлена претендентами або замовником згідно з вимогами тендерної документації, має конфіденційний характер, або вважається такою, що становить комерційну таємницю, на розсуд претендента. Члени тендерного комітету або робочої групи несуть відповідальність за її розголошення відповідно до законодавства України.
48. Розроблені претендентом проектні, конструкторські та інші рішення або розрахунки, що ввійшли до поданих ним матеріалів, є власністю претендента і використовуються замовником тільки під час проведення тендеру. Будь-яке інше їх використання можливе лише з письмового дозволу претендента.

Розгляд спорів

49. У разі незгоди з результатами проведення тендеру претенденти в 15-денний термін мають право подати тендерному комітетові протест, який розглядається за їх участю.
50. Не можуть бути опротестовані рішення щодо:
обрання способу проведення тендеру;
установлених умов тендеру.
51. Спори, що виникають у результаті проведення тендеру, розглядаються Вищим арбітражним судом або можуть бути передані сторонами на розгляд третейського суду (арбітражу).
52. У випадках коли претендентом є іноземна фізична або юридична особа, спори можуть розглядатися іншими органами, якщо це передбачено ратифікованим Верховною Радою України міжнародним договором України, який є невід'ємною частиною національного законодавства України та підлягає застосуванню в порядку, передбаченому законодавством України.

Додаток
до Положення про порядок організації
та проведення міжнародних конкурсів
(тендерів) на укладання контрактів на
користування надрами, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України
від 8 червня 1998 р. N 841

ТИПОВІ УМОВИ

контракту на користування надрами

Сторони і предмет контракту.
Район проведення робіт.
Терміни та поняття, які використовуються в контракті.
Права учасників.
Оператор.
Заміна оператора.
Відповідальність учасників.
Умови повернення площ, які надаватимуться переможцю тендеру, і продовження терміну діяльності на об'єкті.
Умови реалізації продукції.
Застосування українського законодавства (оподаткування, нагляд і контроль, охорона навколишнього природного середовища, охорона надр та раціональне використання мінеральної сировини, припинення діяльності, право власності на геологічну інформацію тощо).
Форс-мажорні обставини.
Використання українського потенціалу, підготовка національних кадрів.
Розв'язання спорів та арбітраж.
Порядок проведення та фінансування ліквідаційних робіт на об'єкті користування надрами.
Зобов'язання щодо конфіденційності.
Інформування сторін контракту.
Повноваження на підпис контракту.
Додатки
Ситуаційний план з описом об'єкта користування надрами, зазначенням його площі та координат.
Робоча програма та вартість її реалізації.
Техніко-економічне обгрунтування.
Перелік початкових інвестицій.
Адреси сторін.