УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 10 від від 09.01.2002
м.Київ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 лютого 2002 р.
за N 154/6442
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку N 306 (z1203-11) від 08.09.2011 )

Про затвердження Змін до Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень

( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку N 420 (z0863-02) від 31.10.2002 )
Відповідно до статей 17, 23, 34 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) та з метою вдосконалення Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 31.08.2001 N 375 (z0906-01) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.10.2001 за N 906/6097, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Зміни до Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 31.08.2001 N 375 (z0906-01) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.10.2001 за N 906/6097 (додаються).
2. Пункти 5 та 7 постанови Правління Національного банку України від 31.08.2001 N 375 (z0906-01) , зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24.10.2001 за N 906/6097, викласти в такій редакції:
"5. Акціонери (учасники) банку (юридичні та фізичні особи), інші особи, які за станом на 17.01.2001 володіли істотною участю в банку та продовжують володіти нею без письмового дозволу Національного банку України, до 17.01.2003 зобов'язані отримати письмовий дозвіл Національного банку України на володіння істотною участю в банку, для чого мають подати заяву про отримання письмового дозволу Національного банку України на придбання істотної участі в банку та документи про їх фінансовий стан і ділову репутацію, а також ділову репутацію членів виконавчого органу і наглядової ради юридичних осіб, які є власниками істотної участі в банку, та ділової репутації фізичних осіб, які є власниками істотної участі в юридичних особах - власниках істотної участі в банку.
Акціонери (учасники) банку (юридичні та фізичні особи), інші особи, які за станом на 17.01.2001 володіли істотною участю в банку, у разі збільшення суми свого внеску до статутного капіталу банку або кількості голосів зобов'язані отримати письмовий дозвіл Національного банку України на володіння істотною участю в банку в порядку, визначеному цим Положенням";
"7. У разі неотримання акціонерами (учасниками) банку та іншими відповідними особами письмового дозволу Національного банку України на володіння істотною участю в банку в установлений строк Національний банк України може застосовувати до них відповідні заходи впливу".
3. Департаменту інформатизації (Савченко А.С.), Генеральному департаменту банківського нагляду (Кірєєв О.І.), Департаменту бухгалтерського обліку (Ричаківська В.І.) до 01.06.2002 розробити порядок та умови експертної оцінки відповідності програмного забезпечення банків та розпочати роботу з експертної оцінки відповідності програмного забезпечення банків щодо можливості забезпечення ним ведення бухгалтерського обліку та формування звітності в розрізі всіх структурних підрозділів банку та доступу до такої інформації Національного банку України.
4. Плата за реєстрацію змін до статуту банку, що пов'язані з потребою приведення організаційної структури банку у відповідність до вимог Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 31.08.2001 N 375 (z0906-01) і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.10.2001 за N 906/6097, стягується в розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою Нацбанку N 420 (z0863-02) від 31.10.2002 )
5. Ця постанова набирає чинності через десять днів після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.
6. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови В.Л.Кротюка.
Голова
В.С.Стельмах

ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
09.01.2002 N 10
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
18 лютого 2002 р.
за N 154/6442

Зміни до Положення про порядок створення і державної реєстрації банків, відкриття їх філій, представництв, відділень ( z0906-01 )

1. Абзац перший пункту 2.1 викласти в такій редакції:
"Мінімальний розмір статутного капіталу на час реєстрації банку має бути повністю сплачений та не може бути менше".
2. Пункт 2.4 доповнити абзацом останнім такого змісту:
"Банк має право збільшувати статутний капітал після того, як усі учасники повністю виконали свої зобов'язання щодо оплати паїв або акцій попередньої підписки і попередньо оголошений підписний капітал повністю оплачено та зареєстровано".
3. В абзаці другому пункту 2.5 слова "в розмірі підписного капіталу" замінити словами "у розмірі, передбаченому пунктом 2.1 цього Положення".
4. У пункті 3.1:
4.1. Підпункти "д" та "е" викласти в такій редакції:
"д) відомості про склад спостережної (наглядової) ради, правління (ради директорів), ревізійної комісії;
е) документи, що дають змогу зробити висновок про бездоганну ділову репутацію голови, його заступників та членів спостережної (наглядової) ради банку, у тому числі:
довідки банків, у яких отримано кредити, про стан виконання зобов'язань щодо їх повернення;
анкету згідно з додатком 3 до цього Положення;
довідки органів внутрішніх справ про відсутність (наявність) судимості на території України.
Для реєстрації державного банку подаються документи, що дають змогу зробити висновок про професійну придатність голови, його заступників та членів наглядової ради, кандидатури яких відповідають таким вимогам:
наявність громадянства України;
наявність вищої економічної або юридичної освіти, або наукового ступеня в галузі економіки, фінансів та/або права;
наявність досвіду роботи не менше трьох років в органах законодавчої влади чи на керівних посадах в органах центральної виконавчої влади України або банківській установі або досвіду наукової, практичної роботи в сфері економіки, фінансів, права".
4.2. У підпункті "з":
у першому реченні абзацу дев'ять слова "(у тому числі одна - за місцем попередньої роботи, якщо це банківська установа)" замінити словами "(рекомендовано одну з них - за місцем попередньої роботи, якщо це банківська установа)";
абзац вісімнадцятий - "які перебувають у родинних зв'язках із членами спостережної ради банку (батьки, діти, рідні брати та сестри, подружжя)" виключити, у зв'язку з цим абзац дев'ятнадцятий уважати вісімнадцятим.
4.3. У підпункті "і":
в абзацах першому та восьмому слова "висновок аудиторської фірми (аудитора)" у всіх відмінках замінити словами "висновки аудиторських фірм (аудиторів)" у відповідних відмінках;
в абзаці четвертому слова та цифри "100 відсотків" виключити.
4.4. Абзаци перший та четвертий підпункту "й" викласти в такій редакції:
"й) фінансову звітність юридичних осіб - учасників банку, які матимуть істотну участь у банку, за останні чотири звітних періоди (квартали), а також за станом на перше число місяця, у якому вносяться кошти до статутного капіталу банку, засвідчені підписами керівника та головного бухгалтера (за наявності посади), а також відбитком печатки юридичної особи";
"Фінансова звітність інших юридичних осіб - учасників банку подається за станом на перше число місяця, у якому вони вносять кошти до статутного капіталу банку, та підтверджується висновками аудиторських фірм (аудиторів)".
4.5. Підпункти "п" та "р" викласти в такій редакції:
"п) копії установчих документів власників істотної участі в юридичній особі - учаснику банку, яка матиме істотну участь у банку, засвідчені в нотаріальному порядку, їх фінансову звітність за останні чотири звітних періоди (квартали) та висновки аудиторських фірм (аудиторів) про підтвердження їх звітності за останній звітний період (квартал)";
р) анкету згідно з додатком 13, заповнену фізичною особою, яка має істотну участь в юридичній особі, - учаснику банку, який матиме істотну участь у банку".
5. Пункт 4.1 викласти в такій редакції:
"4.1. Акціонери та учасники банку повинні до дня скликання установчих зборів та державної реєстрації банку сплатити кошти в розмірі не менше 30% (для закритих акціонерних товариств - 50%) номінальної вартості акцій/часток, але не менше розміру, передбаченого статтею 31 Закону та нормативно-правовими актами Національного банку, та оплатити повну вартість акцій/часток у строки, передбачені установчими документами, але не пізніше 12 місяців з часу державної реєстрації банку".
6. У пункті 4.4:
6.1. В абзаці першому слова "Комісії з питань нагляду та регулювання діяльності банків Національного банку" замінити словами "Комісії Національного банку з питань нагляду та регулювання діяльності банків".
6.2. Абзац другий викласти в такій редакції:
"Про подання неповного пакета документів та/або про невідповідність професійної придатності голови, його заступників і членів правління (ради директорів) та головного бухгалтера, його заступників, а також про невідповідність ділової репутації керівників банку Національний банк повідомляє уповноважену особу банку протягом місяця з дати отримання документів".
7. Абзаци перший і другий пункту 4.8 викласти в такій редакції:
"До розгляду питання про реєстрацію банків на засіданні Правління Національного банку або на засіданні Комісії Національного банку кандидати на посади голови, його заступників та членів правління (ради директорів), головного бухгалтера та його заступників проходять співбесіду з членами Комісії Національного банку. У разі відсутності осіб, які мають проводити співбесіду, їх заміняють особи, які тимчасово виконують їх службові обов'язки.
Комісія Національного банку приймає рішення про професійну придатність і ділову репутацію кандидатів на посади голови, його заступників та членів правління (ради директорів), головного бухгалтера та його заступників з урахуванням загальної оцінки всіх поданих документів, передбачених підпунктом "з" пункту 3.1 цього Положення, та ділових якостей рекомендованого кандидата".
8. У пункті 5.8:
8.1. Підпункт "е" викласти в такій редакції:
"е) фінансову звітність за останні чотири звітних періоди (квартали), а також за станом на перше число місяця, у якому вносяться кошти до статутного капіталу банку, за формами, визначеними підпунктом "й" пункту 3.1 цього Положення, що засвідчується підписами керівника та головного бухгалтера (за наявності посади), а також відбитком печатки юридичної особи".
8.2. Підпункти "з" та "и" доповнити словами "(ця вимога не поширюється на банки)".
8.3. Підпункти "ї"та "к" викласти в такій редакції:
"ї) анкету за формою згідно з додатком 12, заповнену членами спостережної ради, правління юридичної особи-заявника;
к) копії установчих документів власників істотної участі в юридичній особі-учаснику, яка матиме істотну участь у банку, засвідчені в нотаріальному порядку, їх фінансову звітність за останні чотири звітних періоди (квартали) та висновки аудиторських фірм (аудиторів) про підтвердження їх звітності за останній звітний період (квартал)".
9. Текст абзацу першого пункту 5.9 після літери "и" доповнити літерою "і".
10. У пункті 5.15 та в тексті Положення слова "Комісія з питань нагляду та регулювання діяльності банків при територіальному управлінні Національного банку (далі - Комісія при територіальному управлінні Національного банку)" у всіх відмінках замінити словами "Комісія Національного банку з питань нагляду та регулювання діяльності банків при територіальному управлінні (далі - Комісія Національного банку при територіальному управлінні)" у відповідних відмінках.
11. Пункт 6.2 доповнити реченням такого змісту:
"Для отримання дозволу на придбання істотної участі в банку юридична особа-нерезидент та фізична особа-іноземець подають відповідні документи, зазначені в пунктах 5.9 та 5.11 цього Положення".
12. Главу 7 доповнити пунктом 7.6 такого змісту:
"7.6. Документи, що стосуються юридичної особи - нерезидента України або фізичної особи-іноземця, мають подаватися мовою оригіналу з перекладом на українську мову, засвідченим нотаріально. Документи мають бути легалізовані в консульських установах України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України".
13. У пункті 8.2:
13.1. Підпункт "г" викласти в такій редакції:
"г) висновки аудиторських фірм (аудиторів), що складені за вимогами, передбаченими підпунктом "і" пункту 3.1 цього Положення, щодо учасників банку - юридичних осіб, що ввійшли до складу двадцяти найбільших акціонерів (учасників) банку, у разі здійснення ними додаткових внесків до статутного капіталу банку або придбання акцій (паїв, часток) на вторинному ринку за рахунок власних коштів (власного капіталу)".
13.2. Абзац перший підпункту "д" викласти в такій редакції:
"д) фінансова звітність юридичних осіб-учасників, які матимуть істотну участь у банку та здійснили внески в рахунок сплати оголошеної кількості акцій (паїв, часток) до статутного капіталу банку або придбали акції (паї, частки) на вторинному ринку, за останні чотири звітних періоди (квартали) та за станом на перше число місяця, у якому здійснюється внесок до статутного капіталу банку, за формами, визначеними підпунктом "й" пункту 3.1 цього Положення, засвідчена підписами керівника і головного бухгалтера (за наявності посади) і відбитком печатки учасника. Інші юридичні особи - учасники банку, які ввійшли до складу двадцяти найбільших акціонерів (учасників) банку, подають фінансову звітність за станом на перше число місяця, у якому здійснюється внесок до статутного капіталу, засвідчену підписами керівника і головного бухгалтера (за наявності посади) та відбитком печатки учасника".
13.3. Підпункт "и" викласти в такій редакції:
"и) нотаріально засвідчені копії установчих документів власників (акціонерів, учасників) істотної участі в нового учасника, який матиме істотну участь у банку, а також їх фінансову звітність за останні чотири звітних періоди (квартали) та висновки аудиторських фірм (аудиторів) про підтвердження їх звітності за останній звітний період (квартал). Якщо в учасника, який на час унесення змін до статуту банку вже мав істотну участь у банку, змінилися власники (акціонери, учасники), то подаються нотаріально засвідчені копії установчих документів нових власників (акціонерів, учасників) істотної участі в цьому учаснику банку, а також їх фінансова звітність за останні чотири звітних періоди (квартали) та висновки аудиторських фірм (аудиторів) про підтвердження їх звітності за останній звітний період (квартал).
Також подаються анкети згідно з додатком 13, що заповнені фізичними особами, які мають істотну участь в юридичній особі-учаснику, що має істотну участь у банку".
13.4. Доповнити пункт абзацом такого змісту:
"Акціонери та учасники банку мають унести до дня скликання зборів для затвердження змін до установчих документів щодо збільшення статутного капіталу не менше 30% (для закритих акціонерних товариств - 50%) номінальної вартості акцій/часток та зобов'язані оплатити повну вартість акцій/часток у строки, передбачені установчими документами, але не пізніше 12 місяців з часу реєстрації Національним банком змін до установчих документів".
14. У пункті 8.4 слова "за винятком змін, рішення про реєстрацію яких приймає Правління Національного банку" виключити.
15. Пункти 8.9 та 8.10 викласти в такій редакції:
"8.9. У разі звільнення з посад голови правління (ради директорів) та головного бухгалтера (або виконуючих їх обов'язки) або непогодження Національним банком запропонованих кандидатур на ці посади компетентний орган(2) банку має не пізніше ніж за два тижні з часу звільнення або прийняття відповідного рішення Національним банком прийняти рішення про кандидатів на ці посади (як постійних або виконуючих обов'язки осіб) та подати до Генерального департаменту банківського нагляду (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) або територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку протокол (протоколи) компетентного органу банку про звільнення попередніх голови правління (ради директорів) або головного бухгалтера та про призначення нових кандидатур на ці посади (у тому числі виконуючих їх обов'язки), а також відомості про кандидатів згідно з вимогами, викладеними в підпункті "з" пункту 3.1 цього Положення.
----------------------------------
(2) Компетентний орган для недержавного банку - це відповідний орган управління, а саме загальні збори учасників, спостережна рада, правління (рада директорів) тощо, який згідно із Законом та статутом банку має повноваження на прийняття відповідних рішень.
Компетентний орган для державного банку - це Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, наглядова рада і правління (рада директорів) банку тощо, який згідно із Законом та статутом банку має повноваження на прийняття відповідних рішень.
Кандидати на посади голови правління (ради директорів) та головного бухгалтера (або виконуючих їх обов'язки) банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку, проходять співбесіду та погодження Комісією Національного банку в порядку, установленому пунктом 4.8 цього Положення. Рішення щодо погодження кандидатів приймається Комісією Національного банку протягом двох тижнів з дня отримання повного пакета документів.
Кандидати на посади голови правління (ради директорів) та головного бухгалтера (чи виконуючих їх обов'язки) банків, рішення щодо погодження яких має повноваження приймати Комісія Національного банку та кореспондентський рахунок яких відкрито в територіальних управліннях Національного банку, проходять співбесіду та погодження в порядку, установленому пунктом 4.8 цього Положення. Комісія Національного банку при територіальному управлінні у двотижневий строк з дати отримання від банку повного пакета документів готує висновок про їх професійну придатність і відповідність вимогам, викладеним у підпункті "з" пункту 3.1 цього Положення, та надсилає його разом з пакетом документів, отриманих від банку, Генеральному департаменту банківського нагляду для погодження. Рішення щодо погодження кандидатів приймається Комісією Національного банку протягом двох тижнів з дня отримання повного пакета документів.
Кандидати на посади голови правління (ради директорів) та головного бухгалтера (або виконуючих їх обов'язки) банків, рішення щодо погодження яких має повноваження приймати Комісія Національного банку при територіальному управлінні, проходять співбесіду та погодження в порядку, установленому пунктом 4.8 цього Положення. Розгляд документів, поданих на погодження кандидатів на посади голови правління (ради директорів), головного бухгалтера (або виконуючих їх обов'язки), а також їх погодження територіальними управліннями Національного банку проводиться у двотижневий строк із часу отримання повного пакета документів. Про своє рішення територіальне управління повідомляє Генеральний департамент банківського нагляду в тижневий строк після погодження з наданням витягу з протоколу засідання Комісії Національного банку при територіальному управлінні та копії пакета документів, засвідчених підписом начальника територіального управління Національного банку.
Голова правління (ради директорів) та головний бухгалтер (або виконуючі їх обов'язки) заступають на посаду після отримання на це письмової згоди Комісії Національного банку (Комісії Національного банку при територіальному управлінні).
У разі зміни заступників голови та членів правління (ради директорів), заступників головного бухгалтера банк у строк до п'яти робочих днів після прийняття рішення подає до Генерального департаменту банківського нагляду (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) або територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку протокол (протоколи) компетентного органу банку про звільнення попередніх заступників голови, членів правління (ради директорів) або заступників головного бухгалтера та про призначення нових кандидатур на ці посади (у тому числі виконуючих їх обов'язки), а також відомості про них згідно з вимогами, викладеними в підпункті "з" пункту 3.1 цього Положення.
Новопризначені особи на посади заступників голови та членів правління (ради директорів), заступників головного бухгалтера банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку, проходять співбесіду та погодження Комісією Національного банку в порядку, установленому пунктом 4.8 цього Положення. Рішення щодо погодження цих новопризначених керівників приймається Комісією Національного банку протягом двох тижнів з дня отримання повного пакета документів.
Новопризначені особи на посади заступників голови та членів правління (ради директорів), заступників головного бухгалтера банків, рішення щодо яких має повноваження приймати Комісія Національного банку та кореспондентський рахунок яких відкрито в територіальних управліннях Національного банку, проходять співбесіду та погодження в порядку, установленому пунктом 4.8 цього Положення. Комісія Національного банку при територіальному управлінні у двотижневий строк з дати отримання від банку повного пакета документів готує висновок про їх професійну придатність і відповідність вимогам, викладеним у підпункті "з" пункту 3.1 цього Положення, та надсилає його разом з пакетом документів, отриманих від банку, Генеральному департаменту банківського нагляду для погодження. Рішення щодо погодження цих новопризначених керівників приймається Комісією Національного банку протягом двох тижнів з дня отримання повного пакета документів.
Новопризначені особи на посади заступників голови та членів правління (ради директорів), заступників головного бухгалтера банків, рішення щодо яких має повноваження приймати Комісія Національного банку при територіальному управлінні, проходять співбесіду та погодження в порядку, установленому пунктом 4.8 цього Положення. Розгляд документів, поданих на погодження новопризначених осіб на посади заступників голови та членів правління (ради директорів), заступників головного бухгалтера, а також їх погодження територіальними управліннями Національного банку проводиться у двотижневий строк із часу отримання повного пакета документів. Про своє рішення територіальне управління повідомляє Національний банк у тижневий строк після погодження з наданням витягу з протоколу засідання Комісії Національного банку при територіальному управлінні та копії пакета документів, засвідчених територіальним управлінням Національного банку.
8.10. У разі призначення нового голови, його заступників або члена спостережної (наглядової) ради банку до Генерального департаменту банківського нагляду (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку, та державних банків) або територіального управління Національного банку в тижневий строк подаються протокол компетентного органу про звільнення попереднього та призначення нового кандидата і документи, визначені в підпункті "е" пункту 3.1 цього Положення з наданням (крім державних банків) інформації про те, представником якого учасника банку він є.
Інформація про професійну придатність та ділову репутацію новопризначених осіб на посади голови, його заступників або членів наглядової ради державних банків та ділову репутацію новопризначених осіб на посади голови, його заступників або членів спостережної ради банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку, у двотижневий строк з часу отримання повного пакета документів заслуховується Комісією Національного банку. Якщо ці новопризначені керівники банків не мають бездоганної ділової репутації та/або професійна придатність цих новопризначених керівників державних банків не відповідає вимогам Національного банку, то Комісія Національного банку приймає рішення про висунення вимог до компетентного органу банку щодо виведення їх зі складу спостережної (наглядової) ради та/або вжиття до банку адекватних заходів впливу.
Висновок про ділову репутацію новопризначених осіб на посади голови, його заступників або членів спостережної ради банків, рішення щодо яких має повноваження приймати Комісія Національного банку та кореспондентський рахунок яких відкрито в територіальних управліннях Національного банку, готується Комісією Національного банку при територіальному управлінні у двотижневий строк з дати отримання від банку повного пакета документів та надсилається разом з цим пакетом документів Генеральному департаменту банківського нагляду. інформація про ділову репутацію цих новопризначених керівників у двотижневий строк з часу отримання повного пакета документів розглядається Комісією Національного банку. Якщо ці новопризначені керівники не мають бездоганної ділової репутації, то Комісія Національного банку приймає рішення про висунення вимог до компетентного органу банку щодо виведення їх зі складу спостережної ради та/або вжиття до банку адекватних заходів впливу.
Інформація про ділову репутацію новопризначених осіб на посади голови, його заступників або членів спостережної ради банків, рішення щодо яких має повноваження приймати Комісія Національного банку при територіальному управлінні, у двотижневий строк з дати отримання від банку повного пакета документів розглядається Комісією Національного банку при територіальному управлінні. Про своє рішення територіальне управління повідомляє Національний банк протягом одного тижня з наданням витягу з протоколу засідання Комісії Національного банку при територіальному управлінні та копії пакета документів, засвідчених територіальним управлінням Національного банку. Якщо ці новопризначені керівники не мають бездоганної ділової репутації, то Комісія Національного банку при територіальному управлінні приймає рішення про висунення вимог до компетентного органу банку щодо виведення їх зі складу спостережної ради та/або вжиття до банку адекватних заходів впливу".
16. Глави 9 і 10 викласти в такій редакції:
"9. Відкриття філій і представництв банків
9.1. Банки можуть створювати відокремлені структурні підрозділи (філії, представництва) згідно з вимогами Закону, цього Положення та внутрішньобанківських положень. Реєстрація філій і представництв банків здійснюється шляхом унесення відповідної інформації до Державного реєстру банків.
9.2. Для створення відокремлених структурних підрозділів банк зобов'язаний розробити внутрішньобанківську систему реєстраційної кодифікації цих підрозділів та надати кожній філії, представництву внутрішньобанківські реєстраційні коди. Про зміни в системі внутрішньобанківської реєстраційної кодифікації цих підрозділів або зміну внутрішньобанківського реєстраційного коду підрозділу банк має інформувати Національний банк і територіальні управління Національного банку за місцезнаходженням банку та відповідних його підрозділів за один місяць до часу введення змін.
9.3. Операції філії банку мають відображатися на окремому балансі. Філія може самостійно брати участь у системі міжбанківських електронних розрахунків та мати окремий кореспондентський рахунок або працювати за консолідованим кореспондентським рахунком банку.
У разі відкриття філії банк зобов'язаний забезпечити:
щоденне формування операційної (формування документів операційного дня) та звітної інформації в розрізі філій (у тому числі за територіальною ознакою) і доступ до цієї інформації Національного банку, що підтверджується інформацією банку про відповідні технічні можливості його програмного забезпечення;
своєчасне, повне та достовірне відображення всіх операцій на балансі філії згідно з нормативно-правовими актами Національного банку;
своєчасне складання первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку;
дотримання вимог облікової політики банку, у тому числі процедури вивірення та контролю за звітністю, операціями філії;
порядок формування та зберігання первинних документів, облікових регістрів і звітів відповідно до вимог чинного законодавства України (у тому числі щодо правил та інструкцій з архівної справи) тощо.
9.4. Філії банку діють від імені банку на підставі положення про філію.
Філії банку мають право здійснювати банківські та інші операції, передбачені положенням про філію та на підставі дозволу, наданого банком, у межах отриманих банком банківської ліцензії та письмового дозволу, за винятком операцій, для проведення та обліку яких у філії немає належних умов (у тому числі відповідне програмне забезпечення і приміщення, спеціальне банківське обладнання, комп'ютерна техніка, комунікаційні засоби, спеціалісти відповідної кваліфікації тощо) або яких філії не мають права здійснювати згідно з вимогами чинного законодавства України.
Філії банків не мають права відкривати рахунки банкам та в банках, у тому числі укладати кореспондентські відносини.
Керівник філії банку діє на підставі довіреності, виданої банком.
9.5. Якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше ніж 3 млн. євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття філії), то цей банк може відкривати філії на території області місцезнаходження юридичної особи; якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше ніж 5 млн. євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття філії), то цей банк може відкривати філії на території всієї України, але за умови дотримання вищезазначеними банками таких вимог:
а) банк не має фінансових або правових проблем, у тому числі:
стан формування резервів банку відповідає вимогам чинних законодавчих актів України, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку, статуту банку та відповідних внутрішньобанківських положень;
банк дотримується економічних нормативів і нормативу обов'язкового резервування протягом шести місяців, що передують його зверненню до Національного банку про відкриття філії;
наявність прибутку за даними річного звіту про фінансові результати, а також беззбиткова діяльність банку не менше ніж протягом шести місяців, що передують його зверненню до Національного банку;
відсутність протягом шести місяців, що передують зверненню до Національного банку, фактів подання недостовірної звітності, неподання або несвоєчасного подання звітності та фактів застосування до банку заходів впливу відповідно до статті 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) за порушення ним вимог чинного законодавства (а саме щодо обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій);
б) наявність технічних та інших умов, потрібних для забезпечення функціонування філії, здійснення нею відповідних операцій та забезпечення їх належного обліку відповідно до вимог чинних законодавчих актів України і нормативно-правових актів Національного банку (у тому числі відповідне приміщення і програмне забезпечення, технічні можливості якого забезпечують щоденне формування операційної та звітної інформації в розрізі філій та доступ до цієї інформації Національного банку, спеціальне банківське обладнання, комп'ютерна техніка, комунікаційні засоби тощо);
в) виконання вимог пункту 9.3 цієї глави.
9.6. Реєстрація філій банків здійснюється за рішенням територіального управління Національного банку за місцезнаходженням філії на підставі згоди територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку - юридичної особи або згоди Генерального департаменту банківського нагляду Національного банку (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку).
Нагляд за діяльністю філії здійснює територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням цієї філії.
9.7. Банк для отримання згоди на відкриття філії подає територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням банку або Генеральному департаменту банківського нагляду (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) такі документи:
а) клопотання банку про надання згоди на відкриття філії із зазначенням її місцезнаходження і письмовим підтвердженням банку щодо дотримання умов пунктів 9.3 і 9.5 цієї глави. У клопотанні має зазначатись інформація про внутрішньобанківський реєстраційний код та перелік операцій, які може здійснювати філія;
б) рішення компетентного органу банку про відкриття філії (протокол або витяг з протоколу, засвідчений відбитком печатки банку). Не приймається до розгляду рішення компетентного органу, що прийняте більш ніж за один рік до подання клопотання про відкриття філії;
в) затверджене компетентним органом та підписане головою правління (ради директорів) положення про філію в чотирьох примірниках;
г) відомості про кандидатів на посади керівника та головного бухгалтера (або виконуючих їх обов'язки) філії разом з документами, зазначеними в підпункті "з" пункту 3.1 цього Положення.
Якщо філія відкривається за межами області місцезнаходження банку, то документи, зазначені в підпункті "г" цього пункту, подаються територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням філії після отримання від Генерального департаменту банківського нагляду або територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку повідомлення про надання згоди на відкриття філії.
Одночасно з пакетом документів, визначених у підпунктах "а"-"г" цього пункту, для перевірки відповідності приміщення та обладнання філії вимогам Національного банку банк зобов'язаний подати до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням філії нотаріально засвідчену копію договору оренди приміщення (або користування приміщенням), у якому розташовуватиметься філія, на строк не менше ніж п'ять років або документальне підтвердження права власності банку на це приміщення (нотаріально засвідчені копії свідоцтва про власність, цивільно-правові угоди, що підтверджують право власності).
9.8. Після отримання всіх потрібних документів територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку (або Генеральний департамент банківського нагляду) перевіряє відповідність банку умовам, визначеним у пункті 9.5 цієї глави, а також відповідність положення про філію законодавчим актам України, нормативно-правовим актам Національного банку та внутрішнім документам банку, що регламентують його діяльність і діяльність філії.
Якщо філія відкривається за межами області місцезнаходження банку, то територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку (Генеральний департамент банківського нагляду) не пізніше ніж через сім робочих днів після отримання повного пакета документів, визначених у підпунктах "а"-"в" пункту 9.7 цього Положення, надсилає територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням філії:
висновок про відповідність банку умовам, зазначеним у пункті 9.5 цієї глави (крім відповідності приміщення філії, її спеціального банківського обладнання, комп'ютерної техніки, комунікаційних засобів тощо, що перевіряються територіальним управлінням за місцезнаходженням філії), та про згоду на відкриття банком філії;
копії документів, зазначених у підпунктах "а", "б" пункту 9.7 цієї глави, та чотири примірники положення про філію, титульна сторінка якого з грифом "Узгоджено" засвідчується підписом директора Генерального департаменту банківського нагляду (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) або підписом начальника і відбитком печатки відповідно Адміністративного департаменту Національного банку або територіального управління Національного банку.
Про надання згоди на відкриття філії Генеральний департамент банківського нагляду або територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку повідомляє банк листом. Банк після отримання цього повідомлення подає територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням філії документи, передбачені підпунктом "г" та абзацом сьомим пункту 9.7 цієї глави.
9.9. Генеральний департамент банківського нагляду або територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку можуть відмовити банку в наданні згоди на відкриття філії в разі недотримання умов, викладених у пунктах 9.5 і 9.7 цієї глави.
9.10. Територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії перевіряє на місці:
відповідність технічного стану приміщень філії (у тому числі касового вузла - у разі потреби його наявності) і організації їх охорони вимогам законодавчих актів України і нормативно-правових актів Національного банку;
наявність у філії технічних та інших належних умов, потрібних для забезпечення функціонування філії, проведення нею відповідних операцій і забезпечення їх обліку відповідно до вимог чинних законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку (у тому числі відповідне приміщення і програмне забезпечення, технічні можливості якого забезпечують щоденне формування операційної та звітної інформації банку в розрізі філій і доступ до цієї інформації Національного банку, спеціальне банківське обладнання, комп'ютерна техніка, комунікаційні засоби тощо).
Комісія Національного банку при територіальному управлінні за місцезнаходженням філії приймає рішення щодо професійної придатності та ділової репутації кандидатів на посади керівника (виконуючого його обов'язки) та головного бухгалтера (виконуючого його обов'язки) філії з урахуванням загальної оцінки всіх поданих документів, передбачених підпунктом "з" пункту 3.1 цього Положення, результатів їх діяльності в інших установах банків та ділової репутації рекомендованих кандидатів, а також щодо відповідності приміщення і обладнання філії вимогам Національного банку.
9.11. У разі дотримання банком умов, зазначених у пунктах 9.3 і 9.5 цієї глави, та відповідності положення про філію законодавчим актам України, нормативно-правовим актам Національного банку та внутрішнім документам банку, що регламентують його діяльність і діяльність філії, відповідності приміщення та обладнання філії встановленим вимогам, а також професійної придатності та ділової репутації кандидатів на посади керівника (виконуючого його обов'язки) і головного бухгалтера (виконуючого його обов'язки) філії, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії протягом місяця з дня отримання повного пакета документів приймає рішення про реєстрацію філії і повідомляє про прийняте рішення банк, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку та Генеральний департамент банківського нагляду спецзв'язком.
У повідомленні про прийняте рішення про реєстрацію філії зазначаються: повна та скорочена назва філії, її внутрішньобанківський реєстраційний код, відомості про кореспондентський рахунок (у разі самостійної участі філії в системі міжбанківських електронних розрахунків), місцезнаходження філії, телефони, прізвища керівника та головного бухгалтера, а також інформація про їх освіту і стаж роботи в банківській системі.
Разом із повідомленням про прийняте рішення територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії надсилає на адресу Генерального департаменту банківського нагляду положення про філію в чотирьох примірниках. Титульна сторінка положення про філію оформляється згідно з додатком 7 до цього Положення та засвідчується підписом начальника і відбитком гербової печатки територіального управління Національного банку за місцезнаходженням філії. Також положення про філію прошивається і його остання сторінка (на звороті) засвідчується відбитком печатки загального відділу територіального управління Національного банку за місцезнаходженням філії.
9.12. Філія є зареєстрованою після внесення відповідного запису до Державного реєстру банків. Про здійснення запису щодо реєстрації філії Генеральний департамент банківського нагляду повідомляє спецзв'язком або нарочним територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку і банк листом з доданням положення про філію з реєстраційним номером, яке засвідчене підписом директора Департаменту реєстрації та ліцензування банків.
9.13. Генеральний департамент банківського нагляду (щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) або територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку, або територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії може відмовити в наданні згоди на відкриття філії або в прийнятті рішення про реєстрацію, якщо:
подані документи не відповідають вимогам чинних законодавчих актів України і нормативно-правових актів Національного банку;
технічний стан приміщення філії, її обладнання та організація охорони не відповідають вимогам нормативно-правових актів Національного банку, у тому числі зазначеним у підпункті "б" пункту 9.5 цієї глави;
запропоновані кандидатури керівника або головного бухгалтера філії не відповідають вимогам цього Положення щодо професійної відповідності та ділової репутації;
у банку-заявнику виявлено фінансові або правові проблеми, що вказують на можливість негативних наслідків для клієнтів або потенційних клієнтів банку в результаті відкриття філії.
9.14. У разі внесення змін до положення про філію банки зобов'язані протягом п'яти робочих днів подати їх до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку (у чотирьох примірниках). Рішення про реєстрацію змін до положення про філію приймається територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням банку протягом місяця з дня їх отримання. Повідомлення про реєстрацію змін до положення про філію, а також по одному примірнику змін надсилаються Генеральному департаменту банківського нагляду, територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням філії та банку. Титульна сторінка змін до положення про філію з грифом "Зареєстровано" засвідчується підписом начальника та відбитком печатки територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку, зміни до положення прошиваються, і його остання сторінка (на звороті) засвідчується відбитком печатки загального відділу цього територіального управління. Зміни вважаються зареєстрованими після внесення відповідного запису до Державного реєстру банків. Повідомлення про здійснення запису щодо реєстрації змін до положення про філію за підписом директора Генерального департаменту банківського нагляду надсилається до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку, територіального управління Національного банку за місцезнаходженням філії і до банку.
У разі звільнення з посад керівника або головного бухгалтера філії банк у строк до десяти робочих днів після прийняття такого рішення подає до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням філії відомості про нового керівника та головного бухгалтера філії або про виконуючих їх обов'язки разом із документами, зазначеними в підпункті "з" пункту 3.1 цього Положення. Особи, які мають призначатися на ці посади як виконуючі обов'язки керівника та/або головного бухгалтера філії, проходять процедуру погодження Національним банком, як і особи, що призначаються на ці посади на невизначений строк. Комісія Національного банку при територіальному управлінні за місцезнаходженням філії приймає рішення протягом десяти робочих днів з часу отримання всіх відповідних документів про професійну придатність керівника, головного бухгалтера філії або виконуючих їх обов'язки з урахуванням загальної оцінки всіх поданих документів, передбачених підпунктом "з" пункту 3.1 цього Положення, та ділової репутації рекомендованого кандидата. Про погодження кандидатур територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії повідомляє банк, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку і Національний банк (у повідомленні надається інформація про освіту, стаж роботи, у тому числі на керівних посадах).
У разі невідповідності кандидатів на керівні посади у філії вимогам підпункту "з" пункту 3.1 цього Положення територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філії інформує банк про непогодження кандидатів не пізніше ніж за два тижні після дати отримання повного пакета документів.
Банки зобов'язані протягом трьох робочих днів повідомляти територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням філій, Генеральний департамент банківського нагляду про зміни керівника або довіреності на його ім'я, головного бухгалтера філії, про внесення змін до положення про філію, про зміну місцезнаходження, телефонів, телетайпа, факсу філій.
9.15. Представництва, що відкриваються банком, діють на підставі окремого положення та від імені банку і ним фінансуються, не мають права здійснювати банківську діяльність.
Банк відкриває представництвам поточні рахунки відповідно до законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку.
9.16. Для внесення до Державного реєстру банків інформації про відкриття представництва банк подає до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку такі документи:
клопотання банку про реєстрацію представництва із зазначенням його внутрішньобанківського реєстраційного коду;
копію протоколу (або витяг з протоколу) компетентного органу банку, засвідчений відбитком печатки банку, про відкриття представництва, що прийняте не раніше ніж за три місяці до часу подання клопотання;
положення про представництво, затверджене компетентним органом банку та підписане головою правління (ради директорів) у чотирьох примірниках;
копію довіреності керівнику представництва, засвідчену відбитком печатки банку, на здійснення представницьких функцій від імені банку.
Територіальне управління Національного банку відмовляє в реєстрації представництва, якщо банк значно недокапіталізований(3) або критично недокапіталізований.
--------------------------------
(3) Рівень капіталу банків визначається згідно з Інструкцією про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 28.08.2001 N 368 (z0841-01) та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26.09.2001 за N 841/6032.
9.17. Реєстрація представництва здійснюється протягом десяти робочих днів із дня отримання територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням банку всіх потрібних документів.
Повідомлення про реєстрацію представництва надсилається територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням банку на адресу Генерального департаменту банківського нагляду разом із положенням про представництво в чотирьох примірниках, титульна сторінка положення про представництво засвідчується підписом начальника управління і відбитком гербової печатки територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку. Положення про представництво прошивається, і його остання сторінка (на звороті) засвідчується відбитком печатки загального відділу територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку. У повідомленні про реєстрацію представництва зазначаються повна і скорочена назва представництва, відомості про його поточний рахунок, місцезнаходження, телефони, прізвище, ім'я та по батькові керівника представництва.
Представництво вважається зареєстрованим після внесення відповідного запису до Державного реєстру банків. Про здійснення запису щодо реєстрації представництва Генеральний департамент банківського нагляду повідомляє листом територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням представництва, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку і банк з доданням положення про представництво з реєстраційним номером, яке засвідчене підписом директора Департаменту реєстрації та ліцензування банків.
9.18. Про зміни повної і скороченої назви представництва, керівника, місцезнаходження, телефонів банк зобов'язаний протягом трьох робочих днів повідомляти територіальні управління Національного банку за своїм місцезнаходженням і за місцезнаходженням представництва та Генеральний департамент банківського нагляду.
У разі внесення змін до положення про представництво банки зобов'язані протягом п'яти робочих днів подати їх до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку (у чотирьох примірниках). Рішення про реєстрацію змін до положення про представництво приймається територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням банку протягом десяти робочих днів з часу їх отримання. Титульна сторінка змін із грифом "Зареєстровано" засвідчується підписом начальника і відбитком гербової печатки територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку, зміни до положення прошиваються, і його остання сторінка (на звороті) засвідчується відбитком печатки загального відділу територіального управління Національного банку. Повідомлення про реєстрацію змін до положення про представництво, а також по одному примірнику змін надсилаються Генеральному департаменту банківського нагляду, територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням представництва та банку. Зміни вважаються зареєстрованими після внесення відповідного запису до Державного реєстру банків. Про здійснення запису щодо реєстрації змін до положення про представництво Національний банк повідомляє територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням представництва, територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку і банк листом за підписом директора Генерального департаменту банківського нагляду.
9.19. Банки зобов'язані оплатити Національному банку державну реєстрацію філій і представництв та реєстрацію змін щодо діяльності філій і представництв згідно з нормативно-правовими актами Національного банку. Разом із відповідними пакетами документів, що подаються банками на розгляд Національного банку або територіальних управлінь Національного банку, подаються копії платіжних документів про внесення відповідної плати.
10. Особливості відкриття відділення банку
10.1. З метою поліпшення обслуговування клієнтів та виконання функцій, визначених банком, банк може відкривати структурні одиниці (відділення, власні обмінні пункти).
У разі відкриття структурних одиниць банк зобов'язаний присвоїти кожному відділенню та власному обмінному пункту внутрішньобанківські реєстраційні коди згідно з внутрішньобанківською системою реєстраційної кодифікації. Про зміну внутрішньобанківського реєстраційного коду відділення або власного обмінного пункту банк повинен інформувати територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням цих структурних одиниць за один місяць до часу введення змін.
Відділення має право виконувати операції після погодження його відкриття територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням відділення.
Відкриття та функціонування власних обмінних пунктів банку здійснюється згідно з нормативно-правовими актами Національного банку.
10.2. Якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше ніж 3 млн. євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття відділення), то цей банк може відкривати відділення лише на території області за місцезнаходженням юридичної особи. Якщо мінімальний розмір регулятивного капіталу банку становить не менше ніж 5 млн.євро (за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком на дату прийняття рішення про відкриття відділення), то цей банк може відкривати відділення на території всієї України.
10.3. Операції відділення залежно від його підпорядкованості відображаються на балансі банку або філії.
Відділення, що відкриваються на балансі філії, мають розташовуватися у межах території області, що є підвідомчою територіальному управлінню Національного банку, яке здійснює нагляд за діяльністю цієї філії.
Якщо компетентний орган банку вирішив відкрити відділення на території області, у якій відкрита його філія, то операції такого відділення мають відображатися на балансі цієї філії.
10.4. Банк може відкривати відділення (як на балансі банку, так і на балансі філії) у разі виконання таких умов:
а) банк не має фінансових або правових проблем, у тому числі:
стан формування банком резервів відповідає вимогам чинних законодавчих актів України, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку, статуту банку та відповідних внутрішньобанківських положень;
банк дотримується економічних нормативів і нормативу обов'язкового резервування протягом шести місяців, що передують його зверненню до Національного банку про відкриття відділення;
наявність прибутку за даними річного звіту про фінансові результати, а також беззбиткова діяльність банку не менше ніж протягом шести місяців, що передують його зверненню до Національного банку;
відсутність протягом шести місяців, що передують зверненню до Національного банку, фактів подання недостовірної звітності, неподання або несвоєчасного подання звітності та фактів застосування до банку заходів впливу відповідно до статті 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (2121-14) за порушення ним вимог чинного законодавства (а саме щодо обмеження, зупинення або припинення здійснення окремих видів операцій);
б) наявність у банку та/або філії і новостворюваного відділення технічних та інших умов, потрібних для забезпечення функціонування відділення, здійснення ним відповідних операцій і забезпечення їх належного обліку відповідно до вимог чинних законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку (у тому числі відповідне приміщення і програмне забезпечення, технічні можливості і характеристики якого забезпечують щоденне формування операційної та звітної інформації в розрізі відділень та доступ до цієї інформації Національного банку, спеціальне банківське обладнання, у тому числі для виконання операцій з дорогоцінними металами, комп'ютерна техніка, комунікаційні засоби тощо).
10.5. У разі відкриття відділення банк (філія) зобов'язаний забезпечити:
а) щоденне формування операційної (формування документів операційного дня) та звітної інформації в розрізі відділень (у тому числі за територіальною ознакою) та доступ до цієї інформації Національного банку, що підтверджується інформацією банку (філії) про відповідні технічні можливості його програмного забезпечення;
б) своєчасне, повне та достовірне відображення всіх операцій відділення на балансі банку (філії) згідно з нормативно-правовими актами Національного банку;
в) своєчасне складання первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку;
г) дотримання вимог облікової політики банку, у тому числі процедури вивірення та контролю за звітністю, операціями відділення;
ґ) порядок формування та зберігання первинних документів, облікових регістрів і звітів відповідно до вимог чинного законодавства України (у тому числі правил та інструкцій з архівної справи) тощо.
Відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та відображення всіх операцій відділення на балансі банку (філії), збереження протягом установленого строку оброблених документів, регістрів бухгалтерського обліку та звітності несуть керівники банку та філії, які здійснюють керівництво банком (філією) відповідно до чинного законодавства України та установчих документів банку.
10.6. Банк зобов'язаний установити вимоги щодо кваліфікації керівника відділення (у разі його наявності), а також кваліфікації інших працівників, з урахуванням переліку операцій, які проводитимуться відділенням, та вимог чинного законодавства і нормативно-правових актів Національного банку (у тому числі щодо кваліфікації касирів валютних кас, експертів з приймання та оцінки банківських металів).
10.7. Відділення банку має право виконувати в межах відповідних ліцензій та дозволів (у тому числі щодо здійснення операцій з валютними цінностями), отриманих банком, такі операції:
а) ведення рахунків юридичних і фізичних осіб, у тому числі ведення вкладних (депозитних) рахунків;
б) здійснення операцій з використанням платіжних карток;
в) приймання готівкових коштів від юридичних і фізичних осіб для здійснення комунальних та інших платежів і переказів;
г) видача готівки фізичним особам за здійсненими переказами на їх ім'я;
ґ) приймання готівкової виручки в юридичних осіб та підприємців;
д) скупка дорогоцінних металів у населення;
е) роздрібна торгівля банківськими металами;
є) неторговельні операції з валютними цінностями в частині готівкового обміну валют, купівлі-продажу та обслуговування чеків;
ж) з обігу, погашення (розповсюдження) державної та іншої грошової лотереї.
10.8. Погодження відкриття відділення здійснюється за рішенням Комісії Національного банку при територіальному управлінні за місцезнаходженням відділення протягом одного місяця з дня отримання повного пакета документів.
10.9. Для погодження відкриття відділення банк подає до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням відділення такі документи:
а) клопотання банку про погодження відкриття відділення із зазначенням його місцезнаходження, внутрішньобанківського реєстраційного коду відділення, письмового підтвердження банку щодо дотримання умов пунктів 10.2 - 10.6 цієї глави (у тому числі щодо відповідності технічних можливостей програмного забезпечення) і відповідності кваліфікації керівника відділення (у разі його наявності), а також кваліфікації інших працівників відділення внутрішньобанківським вимогам та вимогам нормативно-правових актів Національного банку, з урахуванням переліку операцій, які проводитимуться відділенням;
б) рішення компетентного органу банку про відкриття відділення (протокол або витяг з протоколу, засвідчений відбитком печатки банку), що дійсне протягом шести місяців з часу його прийняття;
в) затверджене компетентним органом банку положення про відділення з зазначенням підпорядкованості відділення (банку/філії) у трьох примірниках;
г) дозвіл компетентного органу банку на право проведення відділенням окремих операцій у межах пункту 10.7 цієї глави.
Якщо відділення відкривається за межами області місцезнаходження банку, то ці документи подаються до територіального управління за місцезнаходженням відділення разом з їх копією.
Для перевірки відповідності приміщення та обладнання відділення вимогам Національного банку банк зобов'язаний подати територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням відділення документи, у тому числі нотаріально засвідчену копію договору оренди приміщення (або користування приміщенням), у якому розташовуватиметься відділення, на строк не менше ніж три роки або документальне підтвердження права власності банку на це приміщення (нотаріально засвідчені копії свідоцтва про власність, цивільно-правових угод, що підтверджують право власності).
10.10. Територіальне управління за місцезнаходженням відділення протягом чотирьох робочих днів із дня отримання від банку повного пакета документів, визначених у пункті 10.9 цієї глави, надсилає до територіального управління за місцезнаходженням банку (або Генерального департаменту банківського нагляду - щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) запит щодо підтвердження інформації, викладеної в клопотанні банку про відкриття відділення, та отримання висновку про відповідність банку умовам, зазначеним у цій главі (крім приміщення, обладнання та кваліфікації працівників відділення). Разом із запитом надсилаються копії документів, зазначених у пункті 10.9 цієї глави.
Одночасно територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням відділення перевіряє на місці:
відповідність технічного стану приміщень відділення і організації їх охорони (залежно від функцій і операцій, що мають виконувати відділення відповідно до положення про відділення і доручення на право проведення операцій) вимогам законодавчих актів України і нормативно-правових актів Національного банку;
наявність у відділення технічних та інших умов, потрібних для забезпечення функціонування відділення, проведення ним відповідних операцій і забезпечення їх обліку відповідно до вимог чинних законодавчих актів України та нормативно-правових актів Національного банку (у тому числі відповідне приміщення і програмне забезпечення, технічні можливості якого забезпечують щоденне формування операційної та звітної інформації банку (філії) у розрізі відділень та доступ до цієї інформації Національного банку, спеціальне банківське обладнання, у тому числі для виконання операцій з дорогоцінними металами, комп'ютерна техніка, комунікаційні засоби тощо).
Якщо відділення відкривається на території області, у якій розташована філія, то територіальне управління Національного банку за їх місцезнаходженням повинно перевірити відповідність технічних можливостей програмного забезпечення філії вимогам, зазначеним у підпункті "б" пункту 10.4 та підпунктах "а", "б" пункту 10.5 цієї глави.
10.11. Територіальне управління за місцезнаходженням банку (або Генеральний департамент банківського нагляду - щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) протягом 7 робочих днів з часу отримання запиту перевіряє відповідність банку умовам, визначеним у цій главі (крім приміщення, обладнання та кваліфікації працівників відділення), а також відповідність положення про відділення законодавчим актам України, нормативно-правовим актам Національного банку та установчим документам банку і надсилає територіальному управлінню Національного банку за місцезнаходженням відділення свій висновок.
10.12. У разі дотримання банком вимог щодо відкриття відділення, визначених цією главою, та отримання позитивного висновку територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку (або Генерального департаменту банківського нагляду) Комісія Національного банку при територіальному управлінні за місцезнаходженням відділення приймає рішення про погодження відкриття відділення та повідомляє про прийняте рішення банк і територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку (або Генеральний департамент банківського нагляду - щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку). У повідомленні про прийняте рішення щодо погодження відкриття відділення зазначаються повна та скорочена назва відділення, його внутрішньобанківський реєстраційний код, місцезнаходження відділення, телефони, прізвище керівника (у разі його наявності).
Разом із повідомленням про прийняте рішення територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням відділення надсилає на адресу банку два положення про відділення. Титульна сторінка положення про відділення оформляється згідно з додатком 15 до цього Положення та засвідчується підписом начальника і відбитком гербової печатки територіального управління Національного банку за місцезнаходженням відділення. Також положення про відділення прошивається і його остання сторінка (на звороті) засвідчується відбитком печатки загального відділу територіального управління Національного банку за місцезнаходженням відділення.
10.13. Генеральний департамент банківського нагляду або територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням банку та/або відділення можуть відмовити в наданні позитивного висновку про відповідність банку вимогам цієї глави та/або в прийнятті рішення про погодження відкриття відділення в разі недотримання вимог цієї глави або подання неповного пакета документів, або невідповідності документів вимогам, визначеним у пункті 10.9 цієї глави.
10.14. У разі внесення змін до положення про відділення банк зобов'язаний протягом п'яти робочих днів з часу прийняття компетентним органом банку відповідного рішення подати їх до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням відділення (у трьох примірниках) з доданням підтвердних документів. Рішення про погодження змін до положення про відділення приймається територіальним управлінням Національного банку за місцезнаходженням відділення протягом п'ятнадцяти робочих днів з дня їх отримання. Повідомлення про погодження змін до положення про відділення, а також два примірники змін надсилаються банку. Титульна сторінка змін до положення про відділення із грифом "Погоджено" засвідчується підписом начальника та відбитком печатки територіального управління Національного банку за місцезнаходженням відділення, зміни до положення прошиваються, і його остання сторінка (на звороті) засвідчується відбитком печатки загального відділу цього територіального управління.
Якщо відділення змінює своє місцезнаходження або компетентний орган банку прийняв рішення про розширення переліку операцій (у межах пункту 10.7 цієї глави), що виконуються відділенням, то територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням цього відділення перевіряє (у разі потреби) нове приміщення відділення на його відповідність вимогам нормативно-правових актів Національного банку або наявність у відділення умов, потрібних для виконання нових операцій.
10.15. У разі потреби територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням відділення може звернутися до територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку (або до Генерального департаменту банківського нагляду - щодо банків, кореспондентський рахунок яких відкрито в Операційному управлінні Національного банку) для отримання інформації про відповідність банку вимогам цієї глави щодо переліку операцій, які має право здійснювати банк і відповідно відділення.
Про зміни дозволу компетентного органу банку щодо права проведення відділенням окремих операцій, місцезнаходження відділення, його телефонів, керівника (у разі його наявності) банк інформує територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням цього відділення протягом п'яти робочих днів після внесення відповідних змін, а за потреби - подає відповідний пакет документів.
10.16. Банки, що мають відділення та/або власні обмінні пункти, повинні щокварталу надавати Національному банку інформацію про наявність та кількість цих відділень або власних обмінних пунктів із зазначенням їх внутрішньобанківського реєстраційного коду, місцезнаходження та структурну підпорядкованість (банку або філії) за формою, установленою Національним банком.
10.17. Нагляд за діяльністю відділень здійснює територіальне управління Національного банку за місцезнаходженням цього відділення.
10.18. Банки зобов'язані оплатити Національному банку (або територіальним управлінням Національного банку) погодження відкриття відділень та погодження змін щодо діяльності відділень згідно з нормативно-правовими актами Національного банку і подати копії платіжних документів про внесення відповідної плати одночасно з поданням до Національного банку (або територіальних управлінь Національного банку) пакетів документів щодо відкриття відділення та погодження змін щодо діяльності відділень.
Якщо територіальні управління Національного банку не прийняли рішення про погодження відкриття відділень або змін щодо діяльності відділень у зв'язку з недотриманням вимог цієї глави або поданням неповного пакета документів, або невідповідністю цих документів вимогам, визначеним у пункті 10.9 цієї глави, то плата за ці послуги не повертається".
17. Пункт 2 додатка 1 викласти в такій редакції:
"2. Розмір власних коштів (власного капіталу) юридичних осіб - резидентів України (небанківських установ) - учасників банку, що забезпечує виконання ними зобов'язань щодо формування статутного капіталу банку, має дорівнювати різниці між розміром власного капіталу (підсумок розділу і пасиву балансу), зменшеного на суму резервного капіталу, та розміром коштів, укладених у необоротні активи (підсумок розділу і активу балансу), зменшених на суму довгострокової дебіторської заборгованості, відстрочених податкових активів та інших необоротних активів:
           ВК = (ІрП - РК) - (ІрА - (ДДЗ + ВПА + ІНА),
де ВК - власні кошти (власний капітал);
ІрП - підсумок розділу і пасиву балансу;
РК - резервний капітал;
ІрА - підсумок розділу і активу балансу;
ДДЗ - довгострокова дебіторська заборгованість;
ВПА - відстрочені податкові активи;
ІНА - інші необоротні активи".
18. Назву анкети додатка 3 після слова "спостережної" доповнити словом "(наглядової)".
19. У додатку 13:
19.1. Назву додатка викласти в такій редакції:
"Анкета фізичної особи - власника істотної участі в установі, що має намір придбати або збільшити участь у банку".
19.2. Абзац перший (після питань, що зазначені в анкеті) викласти в такій редакції:
"У разі будь-яких змін в інформації, зазначеній в цій анкеті, які сталися до реєстрації банку або до реєстрації змін до його статуту, а також до отримання письмового дозволу Національного банку на придбання або збільшення істотної участі в банку, зобов'язуюся негайно повідомити про ці зміни Національний банк".
20. Доповнити Положення додатком 15 такого змісту:
                                       "Додаток 15
                            до Положення про порядок створення і
                            державної реєстрації банків, відкриття
                            їх філій, представництв, відділень
                                        ПОГОДЖЕНО
                             Рішення Комісії Національного
                             банку України з питань нагляду
                             та регулювання діяльності
                             банків при територіальному управлінні
                             (за місцезнаходженням відділення)
                             від ______  N ___________
                            Начальник
                            Управління Національного банку України
                            в/у _______________ області
                            (за місцезнаходженням відділення)
                            від _________
Положення про відділення
                                                ЗАТВЕРДЖЕНО
                                          Компетентний орган банку
                                          від ___________ N ______
М.П."
Начальник управління методології
Генерального департаменту
банківського нагляду
І.Ф.Романенко