УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
N 164 від 30.04.2002
м.Київ
|
Про схвалення Методичних рекомендацій з питань розроблення банками України програм з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом
Відповідно до Закону України "Про Національний банк України" (
679-14)
та з метою реалізації статті 18 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (
2664-14)
, виконання статей 63 - 65 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, Указу Президента України від 10.12.2001 N
1199/2001 (
1199/2001)
"Про заходи щодо запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом", а також пункту "С" "Роль фінансової системи у боротьбі з відмиванням грошей" Сорока рекомендацій Групи розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), впроваджених спільною постановою Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 28.08.2001 N 1124 (
1124-2001-п)
, та стандартів Базельського комітету банківського нагляду "Належне ставлення банків до клієнтів" (
998_333)
Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Схвалити Методичні рекомендації з питань розроблення банками України програм з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом (додаються).
2. Юридичному департаменту (В.В.Пасічник) довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України і банків України для використання в роботі.
3. Постанова набирає чинності з дня її підписання.
СХВАЛЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
30.04.2002 N 164
Методичні рекомендації з питань розроблення банками України програм з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом
Методичні рекомендації підготовлені Національним банком України (далі - Національний банк) з метою реалізації банками України, їх структурними підрозділами (далі - банки) вимог статті 18 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (
2664-14)
, виконання статей 63 - 65 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, Указу Президента України від 10.12.2001 N
1199/2001 (
1199/2001)
"Про заходи щодо запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом", а також пункту "С" "Роль фінансової системи у боротьбі з відмиванням грошей" Сорока рекомендацій Групи розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), впроваджених спільною постановою Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 28.08.2001 N 1124 (
1124-2001-п)
, та стандартів Базельського комітету банківського нагляду "Належне ставлення банків до клієнтів" (
998_333)
.
Програми протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, містять розроблення внутрішніх контролюючих процедур, програм здійснення внутрішнього контролю, організацію програм підготовки працівників та забезпечення надання інформації уповноваженим органам про значні та/або сумнівні операції та осіб, які їх здійснили.
Основним принципом розроблення програм внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, є забезпечення участі всіх працівників банку, незалежно від посади в межах їх компетенції, у виявленні операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому контролю (далі - обов'язковий контроль), та інших операцій з грошовими коштами або іншим майном, пов'язаних з легалізацією (відмиванням) грошей, отриманих злочинним шляхом.
1. Загальні положення
1.1. Відповідальним за організацію в банку протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, є керівник виконавчого органу банку (далі - керівник банку) або уповноважена ним особа.
1.2. Програми та інші документи з питань протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, затверджуються в порядку, що передбачений статутними документами банку.
1.3. Програми внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, розробляються з урахуванням таких положень:
а) необхідність збереження конфіденційної інформації про внутрішні документи банку;
б) необхідність збереження конфіденційної інформації про рахунки і внески клієнтів банку, про клієнтів і їх операції, а також інших відомостей, що становлять банківську таємницю;
в) виключення можливості залучення і співучасті працівників банку в здійсненні легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом.
1.4. До операцій, що потребують обов'язкового контролю, належать значні та сумнівні операції, які визначені статтею 64 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
. Критерії віднесення операцій до сумнівних визначаються Кабінетом Міністрів України. Також банкам рекомендовано контролювати сумнівні операції на підставі ознак, зазначених у додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.
1.5. Внутрішній контроль з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, може містити порядок документарного фіксування необхідної інформації та забезпечення конфіденційності інформації, кваліфікаційні вимоги до підготовки і навчання кадрів, а також критерії виявлення і ознаки сумнівних операцій з урахуванням особливостей діяльності банку. Програми внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, можуть містити також й інші програми та процедури.
2. Програми здійснення внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом
2.1. Програми здійснення внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, розробляються банком з урахуванням цих Методичних рекомендацій, а також особливостей організації, основних напрямів діяльності банку, клієнтської бази і рівня ризиків, пов'язаних з клієнтами і їх операціями, і містять:
а) програму здійснення ідентифікації і вивчення банком своїх клієнтів;
б) програму виявлення в діяльності клієнтів сумнівних операцій, що підлягають обов'язковому контролю, і інших операцій з грошовими коштами або іншим майном, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) грошей, отриманих злочинним шляхом;
в) програму перевірки інформації про клієнта або операцію клієнта для підтвердження обгрунтованості або спростування підозр стосовно здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом;
г) програму проведення документарного фіксування інформації, необхідної для ідентифікації клієнта та щодо здійснених ним операцій;
ґ) програму зберігання інформації і документів, отриманих у результаті реалізації програм здійснення внутрішнього контролю, з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом;
д) програму навчання працівників банку з питань протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом;
є) інші програми здійснення внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом.
2.2. Під час розроблення банком програми ідентифікації і вивчення банком своїх клієнтів рекомендується використовувати анкетування клієнта. Зразки анкет зазначені в додатку 2 до цих Методичних рекомендацій, а також:
а) банк ідентифікує і вивчає свого клієнта при проведенні банківських операцій і інших операцій відповідно до законодавства України та міжнародної практики шляхом отримання від клієнта потрібної інформації і документів.
Усі документи, що дають змогу ідентифікувати і вивчити клієнта, повинні бути дійсними на дату їх пред'явлення;
б) з метою ідентифікації резидентів банку рекомендується визначити:
- для фізичних осіб:
прізвище, ім'я, а також по батькові;
дата і місце народження;
місце проживання (реєстрації);
місце перебування;
відомості про документ, що засвідчує особу (найменування, серія і номер, орган, що видав документ, дата видачі документа);
ідентифікаційний номер платника податків;
- для юридичних осіб:
банк насамперед з'ясовує на підставі статутних документів, документів про державну реєстрацію та інших документів такі відомості:
найменування;
ідентифікаційний код відповідно до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України;
місце реєстрації;
місцезнаходження;
поштову адресу;
ідентифікаційний код платника податків;
коди, що присвоєні юридичній особі Управлінням статистики;
номери рахунків в установах інших банків (за наявності).
в) з метою ідентифікації нерезидентів банку рекомендується визначити:
- для фізичних осіб:
прізвище, ім'я, по батькові (якщо інше не передбачене законом або національним звичаєм);
дата і місце народження;
місце проживання (реєстрації);
місце перебування;
відомості про документ, що засвідчує особу (найменування, серія і номер, орган, що видав документ, дата видачі документа);
ідентифікаційний номер платника податків (за наявності);
- для юридичних осіб:
найменування;
реєстраційний номер;
місце реєстрації;
місцезнаходження;
поштову адресу;
ідентифікаційний код платника податків (за наявності);
номери рахунків в установах інших банків (за наявності);
г) банк при вивченні документів, зокрема статутних документів юридичної особи і документів, що підтверджують його державну реєстрацію, з метою більш ретельного вивчення свого клієнта, звертає особливу увагу на:
оформлення статутних документів (включаючи всі зареєстровані зміни) клієнта і документів, що підтверджують державну реєстрацію клієнта як юридичної особи;
склад засновників (учасників) юридичної особи, визначивши осіб, які мають можливість впливати на прийняття рішень органами юридичної особи,
структуру органів управління юридичної особи і їх повноваження;
розмір зареєстрованого й оплаченого статутного капіталу або величину статутного фонду, майна;
ґ) якщо банк встановив, що від імені клієнта діє його представник, то банк його ідентифікує, перевіряє повноваження, а також ідентифікує і вивчає клієнта, інтереси якого представляє;
д) якщо клієнт відкриває поточний чи/та депозитний рахунок (вносить внесок) на ім'я третьої особи, то банк має отримати від клієнта інформацію і документи, що дають змогу ідентифікувати і вивчити цю третю особу;
е) у разі встановлення кореспондентських відносин банк з'ясовує, у тому числі шляхом надсилання запиту кореспонденту, чи здійснюються кореспондентом банку заходи щодо протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, у тому числі ідентифікація і вивчення клієнтів.
Банку не рекомендується встановлювати кореспондентські відносини, якщо його кореспондентом не здійснюються заходи щодо протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом;
є) з метою концентрації зусиль щодо протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, на підставі всієї інформації і документів, що дають можливість ідентифікувати і вивчити клієнта, банку рекомендується оцінити ризик здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом.
Банку рекомендується розробити критерії оцінки ризику можливості здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, за основу яких можуть бути взяті критерії, що визначені в додатку 3 до цих Методичних рекомендацій;
ж) банк поновлює відомості, отримані в результаті ідентифікації і вивчення клієнта, не рідше одного разу на рік у випадках, коли банк оцінює ризик здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, як високий і не рідше ніж один раз у два роки в інших випадках;
з) якщо банк оцінює ризик здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, як високий, то банк приділяє підвищену увагу операціям, що проводяться за рахунками клієнта, та з метою перевірки інформації про клієнта може направити свого працівника, який відповідає за роботу з цим клієнтом, на місце здійснення діяльності клієнта.
2.3. Під час розроблення програми виявлення в діяльності клієнтів операцій, що підлягають обов'язковому контролю, і інших операцій з грошовими коштами або іншим майном, пов'язаних з легалізацією (відмиванням) грошей, отриманих злочинним шляхом, банк визначає для себе критерії виявлення і ознаки сумнівних операцій з урахуванням вимог законодавства України та міжнародної практики.
За основу можуть бути взяті критерії виявлення і ознаки сумнівних операцій, що визначені в додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.
2.4. Під час розроблення програми перевірки інформації про клієнта або операцію клієнта для підтвердження обгрунтованості або спростування підозр здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, банку рекомендується встановити таку процедуру:
а) у разі кваліфікації операції клієнта як сумнівної працівник банку, який виявив цю операцію, складає Повідомлення - документ, що містить відомості про операцію (операції). Банку рекомендується розробити форму Повідомлення, що містить реквізити, зазначені в додатку 4 до цих Методичних рекомендацій.
Повідомлення передається відповідальній особі (далі - відповідальний працівник), яка забезпечує реалізацію внутрішнього контролю в порядку, встановленому в розділі 3 цих Методичних рекомендацій;
б) відповідальний працівник приймає остаточне рішення про визнання операції клієнта сумнівною, що підлягає обов'язковому контролю, і надання відомостей про неї до уповноваженого органу;
в) у разі виявлення сумнівних операцій відповідальний працівник приймає рішення про подальші дії банку щодо клієнта і його операції;
г) у разі виявлення в діяльності клієнта сумнівної операції банк може зробити такі дії:
звернутися до клієнта з проханням про надання необхідних пояснень, у тому числі додаткових відомостей, що роз'яснюють економічне значення сумнівної операції;
забезпечити підвищену увагу (відповідно до цих Методичних рекомендацій) до всіх операцій (угод) клієнта, що здійснюються через банк;
провести інші дії за умови дотримання законодавства України;
ґ) про будь-яке рішення відповідального працівника стосовно операції (угоди) робиться відповідний запис (відмітка) в Повідомленні.
2.5. Банк під час розроблення програми проведення документарного фіксування інформації, необхідної для ідентифікації клієнта та щодо здійснених ним операцій, банк фіксує:
а) інформацію про операції (угоди) клієнта таким чином, щоб у разі потреби можливо було відтворити деталі операції (угоди), в тому числі суму операції (угоди), валюту платежу, дані про контрагента тощо;
б) інформацію про клієнта і збирає документи з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, таким чином, щоб вони могли бути використані як доказ у кримінальному, цивільному і господарському процесах.
2.6. Під час розроблення програми зберігання інформації і документів, отриманих у результаті реалізації програм здійснення внутрішнього контролю, з метою протидії легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, банку рекомендується зберігати такі документи:
копії документів, що містять відомості про клієнта, або їх реквізити - не менше ніж п'ять років після припинення зобов'язань між банком і клієнтом;
оригінали або копії щодо проведеної операції (операцій), які можуть бути використані як доказ в кримінальному, цивільному і господарському процесах, а також Повідомлення - протягом не менше ніж п'ять років після здійснення відповідної операції (операцій). Облік і зберігання Повідомлень здійснює відповідальний працівник у встановленому банком порядку;
інші документи, у тому числі ділове листування - не менше ніж п'ять років після припинення зобов'язань між банком і клієнтом.
2.7. Під час розроблення програми навчання працівників банку з питань протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, банк організовує навчання працівників, виходячи з їх посадових обов'язків, за такими напрямами:
а) ознайомлення працівників з нормативно-правовими актами у сфері протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом;
б) ознайомлення працівників з правилами внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, затвердженими банком;
в) практичні заняття щодо реалізації програм внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, у тому числі програм його здійснення.
Програма навчання будується виходячи з того, що основною умовою успішного здійснення банком діяльності щодо протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, є безпосередня участь кожного працівника в межах його компетенції в цьому процесі.
Навчання працівників банку з питань протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, проводяться не рідше ніж один раз на рік.
3. Організація в банку роботи щодо протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом
Під час організації в банку роботи щодо протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, рекомендується здійснювати такі заходи.
3.1. Керівник банку призначає відповідального працівника, який відповідатиме за розроблення та реалізацію правил внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, і за порядок їх здійснення, а також інших внутрішніх організаційних заходів.
Відповідальний працівник має бути незалежним у своїй діяльності від інших структурних підрозділів банку і підзвітний тільки керівнику банку.
3.2. У банку з урахуванням особливостей його організації, основних напрямів його діяльності, клієнтської бази і рівня його ризиків, пов'язаних з клієнтами і їх операціями, може бути сформовано або визначено окремий структурний підрозділ з протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, під керівництвом відповідального працівника.
Зазначений підрозділ функціонує відповідно до положення про цей структурний підрозділ, що затверджується згідно з внутрішніми процедурами банку.
3.3. З метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, відповідальний працівник здійснює такі функції:
а) організовує розроблення та подає на затвердження керівнику банку правила внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, і порядок його здійснення;
б) організовує реалізацію правил внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, у тому числі порядок їх здійснення. У зв'язку з цим він:
консультує працівників банку з питань, що виникають під час реалізації програм здійснення внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, у тому числі при ідентифікації і вивченні клієнтів банку й оцінці ризику здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом;
приймає рішення щодо поданих йому повідомлень;
організовує роботу щодо навчання працівників банку з питань протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом;
в) організовує надання до уповноваженого органу інформації про значні та/або сумнівні операції відповідно до статті 64 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
;
г) сприяє уповноваженим представникам Національного банку під час проведення ними інспекційних перевірок діяльності банку з питань, віднесених до його компетенції;
ґ) не рідше ніж один раз на рік подає письмовий звіт про результати реалізації правил внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, та порядку його здійснення, керівнику банку. Порядок поточної звітності відповідального працівника визначається внутрішніми документами банку;
д) виконує інші функції відповідно до цих Методичних рекомендацій і внутрішніх документів банку.
3.4. Під час здійснення своїх функцій відповідальний працівник має право:
а) отримувати від керівників і працівників підрозділів банку необхідні документи, у тому числі накази й інші розпорядчі документи, видані керівництвом банку і його підрозділами; бухгалтерські, касові та грошово-розрахункові документи тощо;
б) робити копії з отриманих документів, у тому числі копії файлів, будь-яких записів, що зберігаються в локальних обчислювальних мережах і автономних комп'ютерних системах;
в) входити до приміщень підрозділів банку, а також до приміщень, в яких зберігаються документи (архіви), здійснюється комп'ютерне оброблення даних і зберігання даних на машинних носіях (комп'ютерні зали);
г) видавати тимчасові у межах термінів, встановлених законодавством України для проведення операції (до рішення керівника банку), розпорядження про припинення проведення операції з метою отримання додаткової або перевірки наявної інформації про клієнта або операцію;
ґ) інші права відповідно до цих Методичних рекомендацій і внутрішніх документів банку.
3.5. Під час здійснення своїх функцій відповідальний працівник зобов'язаний:
а) забезпечувати збереження і повернення отриманих від відповідних підрозділів банку документів;
б) забезпечувати конфіденційність інформації, отриманої під час здійснення відповідальним працівником своїх функцій;
в) виконувати інші обов'язки відповідно до цих Методичних рекомендацій і внутрішніх документів банку.
3.6. Здійснення функцій, встановлених цими Методичними рекомендаціями і внутрішніми документами банку, належить до виняткової компетенції відповідального працівника.
Працівники структурного підрозділу з протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, можуть здійснювати функції, зазначені в підпункті "б" пункту 3.3, мають права, наведені в підпунктах "а"-"в" пункту 3.4, і виконують обов'язки, зазначені в підпункті 3.5 цих Методичних рекомендацій.
3.7. Банку рекомендується не покладати на відповідального працівника здійснення інших функцій, що не відповідають його основним функціям.
3.8. Банк визначає кваліфікаційні вимоги до відповідального працівника і працівників підрозділу з протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом (за його наявності), з урахуванням вимог, визначених у додатку 5 до цих Методичних рекомендацій.
3.9. Працівники підрозділів банку сприяють відповідальному працівнику (працівникам очолюваного ним структурного підрозділу) у здійсненні ним своїх функцій відповідно до вимог цих Методичних рекомендацій і внутрішніх документів банку.
3.10. Керівником банку встановлюється порядок взаємодії працівників банку з відповідальним працівником.
3.11. У разі виникнення в працівників банку питань під час реалізації внутрішнього контролю для протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, вони звертаються за консультацією до відповідального працівника.
3.12. З метою моніторингу за процесом функціонування в банках системи внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, службі внутрішнього аудиту банку рекомендується виконувати такі функції:
а) здійснювати внутрішній контроль за відповідністю діяльності банку, а також його працівників, законам, нормативно-правовим актам України у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) грошей, отриманих злочинним шляхом;
б) здійснювати контроль за дотриманням працівниками банку правил внутрішнього контролю з метою протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, затверджених банком.
3.13. Працівники банку, у тому числі відповідальний працівник, яким стали відомі факти порушень нормативно-правових актів у сфері протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом, які допущені працівниками банку під час проведення операції (операцій), негайно в письмовій формі їх доводять до відома свого безпосереднього керівника і служби внутрішнього контролю.
4. Порядок надання банком до уповноваженого органу інформації про значні та/або сумнівні операції та осіб, які їх здійснили
4.1. Рішення про надання уповноваженим органам інформації про значні та/або сумнівні операції та інформації про осіб, які їх здійснили (далі - інформація), приймається керівником банку на підставі Повідомлення з відміткою відповідального працівника.
4.2. Керівник банку приймає рішення про надання інформації протягом двох робочих днів з часу здійснення значної операції або віднесення відповідальним працівником операції до категорії сумнівної.
4.3. Перелік рекомендованих реквізитів для формування повідомлення уповноважених органів про значні та/або сумнівні операції і щодо осіб, які здійснили ці операції, зазначений у додатку 6 до цих Методичних рекомендацій.
4.4. Банкам рекомендується надавати інформацію на адресу відповідних органів, що зазначені в Законі України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" (
3341-12)
, а саме:
а) управлінь по боротьбі з організованою злочинністю ГУ УМВС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі;
б) відділів по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю органів Служби безпеки України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
4.5. Інформацію рекомендується надавати вищезазначеним органам за місцезнаходженням банку на паперових носіях способами, які забезпечуватимуть їх гарантовану доставку і конфіденційність, наприклад, шляхом передавання запечатаного пакета з інформацією підприємству зв'язку чи іншому спеціалізованому підприємству для відправлення засобами спецзв'язку (кур'єрською, фельд'єгерською поштою тощо) згідно з Правилами приймання, оброблення та доставки кореспонденції банківських установ спецзв'язком Державного комітету зв'язку та інформатизації України, або шляхом доставляння пакета представником банку або його передавання підприємству зв'язку для відправлення рекомендованим чи цінним листом відповідно до Правил користування послугами поштового зв'язку України.
Додаток 1
до Методичних рекомендації з питань
розроблення банками України програм з
метою протидії легалізації (відмиванню)
грошей, отриманих злочинним шляхом
Критерії виявлення і ознаки сумнівних операцій
1. Загальні ознаки, що можуть свідчити про здійснення легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом
1.1. Немотивована відмова в наданні клієнтом відомостей (не передбачених законодавством України) на запит банку відповідно до банківської практики, що склалася, а також зайва заінтересованість клієнта в нерозголошенні конфіденційної інформації щодо здійснюваної операції.
1.2. Зневага клієнтом більш вигідними умовами надання послуг (тариф комісійної винагороди, ставки за строковими внесками (депозитами) і внесками (депозитами) до запитання тощо), а також пропозиція клієнта щодо стягнення значно високої комісії або такої, що суттєво відрізняється від комісії, яка звичайно стягується при наданні таких послуг.
1.3. Операції клієнта не мають явного економічного сенсу, не відповідають характеру діяльності клієнта і не мають на меті управління ліквідністю або страхування ризиків.
1.4. Наявність нестандартних або значно складних інструкцій з порядку проведення розрахунків, що відрізняються від звичайної практики, яка використовується клієнтом, або від звичайної ринкової практики.
1.5. Необгрунтована терміновість у проведенні операції, на якій наполягає клієнт.
1.6. Внесення клієнтом у раніше узгоджену схему проведення операції (операцій) безпосередньо перед початком її реалізації значних змін, що особливо стосуються напряму руху грошових коштів або іншого майна.
1.7. Передавання клієнтом доручення про здійснення операції через представника (посередника), якщо представник (посередник) виконує доручення клієнта без встановлення прямого (особистого) контакту з банком.
1.8. Явна невідповідність операцій, що проводяться клієнтом з участю банку, загальноприйнятій ринковій практиці здійснення операцій.
1.9. Зарахування на рахунок клієнта на одній підставі від одного або кількох контрагентів сум коштів, що не перевищують окремо суму, еквівалентну 50000 євро, але внаслідок додавання (якби кошти були зараховані на основі одного платіжного документа) перевищують зазначену суму (за умови, що діяльність клієнта не пов'язана з обслуговуванням населення, збором обов'язкових або добровільних платежів), з подальшим переказом коштів на рахунок клієнта, що відкритий в іншому банку, або використанням коштів на купівлю іноземної валюти, цінних паперів й інших високоліквідних активів.
1.10. Дроблення сум грошових коштів, які перераховуються клієнтом одному або кільком контрагентам на одній підставі, протягом невеликого періоду часу, за умови, що сума перерахованих грошових коштів (якби вони були перераховані на підставі одного платіжного документа) перевищує суму, еквівалентну 50000 євро.
1.11. Відсутність інформації про клієнта (юридичної особи, у тому числі банку) в офіційних довідкових виданнях, а також неможливість встановити зв'язок з клієнтом за зазначеними адресами і телефонами.
1.12. Відсутність інформації про клієнта в банках, що його обслуговують, або раніше обслуговували.
1.13. Труднощі, що виникають у банку під час перевірки інформації, що надається клієнтом відповідно до цих Методичних рекомендацій і внутрішніх документів банку, невиправдані затримки в поданні клієнтом документів і інформації, представлення клієнтом інформації, яку неможливо перевірити, або ця перевірка дуже дорого коштує.
1.14. Неможливість встановлення контрагентів клієнта.
1.15. Відсутність очевидного зв'язку між характером і родом діяльності клієнта з послугами, за якими клієнт звертається до банку.
2. Ознаки, що можуть свідчити про здійснення легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, під час проведення операцій з готівкою і переказів грошових коштів
2.1. Відкриття протягом короткого часу на ім'я одного клієнта кількох строкових депозитних рахунків на суму, що не перевищує суму, еквівалентну 10000 євро для операції з готівкою та 50000 євро для безготівкової операції (крім випадків, коли відомо, що клієнт, виходячи з характеру його діяльності, регулярно протягом певного терміну отримує такі суми коштів), з подальшим зарахуванням сум після закінчення терміну внесків (депозитів) на один рахунок і/або подальшим переказом в інший банк.
2.2. Зарахування на рахунок клієнта значної кількості платежів від фізичних осіб на суму, що не перевищує суму, еквівалентну 10000 євро для операції з готівкою та 50000 євро для безготівкової операції, у тому числі через касу банку, якщо діяльність клієнта не пов'язана з наданням послуг населенню, збором обов'язкових або добровільних платежів.
2.3. Зарахування грошових коштів на рахунок клієнта - юридичної особи, операції за яким не здійснювалися протягом більше ніж три місяці або були незначними для цього клієнта, з подальшим зняттям клієнтом коштів у готівковій формі.
2.4. Регулярне зарахування на рахунок клієнта коштів у готівковій формі, у тому числі на основі прибуткового касового ордера, з подальшим переказом усієї або більшої частини суми навіть, якщо сума менша за суму, еквівалентну 50000 євро, протягом одного операційного дня, або наступного за ним дня на рахунок клієнта, відкритий в іншому банку, або на користь третьої особи, у тому числі нерезидента.
2.5. Переказ грошових коштів на анонімний (номерний) рахунок за кордон і надходження грошових коштів з анонімного (номерного) рахунку з-за кордону.
2.6. Регулярне представлення чеків, емітованих банком-нерезидентом і індосованих нерезидентом, на інкасо, якщо така діяльність не відповідає діяльності клієнта, відомій банку.
2.7. Не пов'язане прямо з діяльністю клієнта несподіване істотне збільшення сальдо на рахунку, яке згодом переводиться в інший банк або використовується для цілей купівлі іноземної валюти (з переказом на користь нерезидента), цінних паперів на пред'явника.
2.8. Істотне збільшення частки готівки, що надходить на рахунок клієнта - юридичної особи, якщо звичайними для основної діяльності клієнта є розрахунки в безготівковій формі.
2.9. Переказ грошових коштів з рахунку клієнта - юридичної особи на його рахунок в інший банк без наявної підстави (зокрема без закриття рахунку; не з метою погашення кредиту, отриманого від іншого банку; з призначенням платежу "переказ власних коштів").
2.10. Нерегулярне або одноразове використання клієнтом рахунку для отримання грошових коштів з подальшим їх зняттям у готівковій формі на суму, що менша від суми, еквівалентної 10000 євро, з подальшим закриттям рахунку або припиненням за ним операцій.
2.11. Обмін значної суми банкнот, особливо іноземної валюти, низьких номіналів на банкноти вищих номіналів.
2.12. Розміщення на рахунку значної суми готівкових коштів клієнтом, який за рівнем доходу чи сферою діяльності не може здійснювати операцію на таку суму.
2.13. Систематичне повне зняття клієнтом значних сум готівки в день її надходження на його рахунок.
3. Ознаки, що можуть свідчити про здійснення легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, під час проведення операцій за кредитними договорами
3.1. Надання кредиту під забезпечення виконання зобов'язання, його повернення шляхом розміщення на рахунку, відкритому в банку кредитора або в іншому банку, грошових коштів у валюті кредиту, іншій валюті або цінних паперів на пред'явника.
3.2. Погашення простроченої заборгованості за кредитним договором, якщо умови діяльності клієнта та інформація, якою щодо цього клієнта володіє банк, не дають можливості встановити джерела фінансування погашення заборгованості.
3.3. Надання кредиту під заставу дорогоцінного каміння, увезеного на територію України, включаючи кредитування під заставу цих цінностей з розміщенням у сховищі кредитора, крім випадків кредитування підприємств, що здійснюють оброблення дорогоцінного каміння іноземного виробництва.
3.4. Надання кредиту під забезпечення у вигляді гарантії банку-нерезидента на суму, що становить ціле число (100 тисяч, один мільйон і тощо), за умови відсутності очевидного зв'язку між місцем діяльності клієнта і його контрагентів і місцезнаходженням гаранта особливо, якщо гарантія видається філією банку-нерезидента.
3.5. Інформація, що зазначена в заяві клієнта про надання кредиту, не відповідає відомостям і документам, отриманим під час проведення переговорів від представників клієнта.
3.6. У погашення кредиту клієнта надходять кошти із незазначених клієнтом або невідомих джерел погашення.
3.7. Надання або отримання кредиту з процентною ставкою, що істотно перевищує середню процентну ставку за кредитами на внутрішньому і зовнішньому ринках.
4. Ознаки, що свідчать про можливе здійснення легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, під час проведення міжнародних розрахунків
4.1. Сплата резидентом нерезиденту неустойки (пені, штрафу) за невиконання договору поставки товарів (виконання робіт, надання послуг) або за порушення умов договору, якщо розмір неустойки перевищує 10% від суми непоставлених товарів (невиконаних робіт, ненаданих послуг).
4.2. Використання клієнтом міжнародних форм розрахунків, що не відповідають характеру основної діяльності клієнта (на основі даних про основну діяльність клієнта, що є в розпорядженні банку).
4.3. Одержувачем грошових коштів або товарів (робіт, послуг, результатів інтелектуальної діяльності) є нерезидент, що не є однією зі сторін за договором (контрактом), що передбачає імпорт (експорт) резидентом товарів (робіт, послуг, результатів інтелектуальної діяльності).
4.4. У договорі (контракті) передбачені експорт резидентом товарів (робіт, послуг, результатів інтелектуальної діяльності) або платежі за імпортом товарів (робіт, послуг, результатів інтелектуальної діяльності) на користь нерезидентів, зареєстрованих у державах і на територіях, що надають пільговий податковий режим, або не співпрацюють з Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF).
4.5. Товаросупровідні документи, що подані до банку за зовнішньоекономічними договорами (контрактами), за якими оформлені документи експортних (імпортних) операцій, не містять чіткого опису товарів, що є предметом зовнішньоекономічних контрактів.
5. Ознаки, що можуть свідчити про здійснення легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, під час проведення операцій з цінними паперами і похідними фінансовими інструментами
5.1. Регулярне укладення клієнтом строкових угод або використання інших похідних фінансових інструментів, особливо таких, що не передбачають поставки базового активу, за операціями з одним або кількома контрагентами, результатом чого є постійний прибуток або постійні збитки клієнта.
5.2. Разовий продаж (купівля) клієнтом великого пакета цінних паперів, що вільно не обертаються на організованому ринку, за цінами, істотно відмінних від ринкових, за умови, що клієнт не є професійним учасником ринку цінних паперів і цінні папери не передаються клієнту в погашення простроченої заборгованості контрагента перед клієнтом.
5.3. Регулярні операції з купівлі з подальшим продажем цінних паперів, що не мають котирування і не обертаються вільно на організованому ринку цінних паперів, за умови, що прибуток від реалізації цінних паперів спрямований на придбання високоліквідних цінних паперів, що вільно обертаються на організованому ринку.
5.4. Одночасне виставляння клієнтом доручень на купівлю і продаж цінних паперів й інших фінансових інструментів за цінами, що мають помітне відхилення від поточних ринкових цін за аналогічними угодами.
5.5. Здійснення операцій, за яких один і той же самий фінансовий інструмент багато разів продається і потім викуповується під час проведення операцій з однією і тією ж стороною.
5.6. Проведення операцій з цінними паперами на пред'явника, не розміщеними в депозитаріях.
6. Ознаки, що можуть свідчити про здійснення легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом, під час здійснення електронного банкінга і розрахунків за пластиковими картками
6.1. Регулярне переказування клієнтом грошових коштів на суму, що менша від суми, еквівалентної 50000 євро, одному або кільком контрагентам під час купівлі (продажу) товарів (робіт, послуг) за допомогою мережі Інтернет з використанням кредитної (дебетної) картки з наданням права на списання коштів з рахунку клієнта.
6.2. Регулярне зарахування клієнтом, що надає послуги у сфері торгівлі за допомогою мережі Інтернет, грошових коштів на суму, що менша суми, еквівалентної 50000 євро, яка надходить з рахунків для розрахунків з використанням кредитних (дебетних) карток клієнтів інших банків.
6.3. Регулярне зняття держателем кредитної або дебетної картки грошових коштів у готівковій формі через касу банку або через банкомат на суму, що менша від суми, еквівалентної 10 000 євро (на підставі даних за операціями з пластиковими картами, що регулярно направляються через організацію, яка здійснює процесинг пластикових карток). Виключенням є зняття грошових коштів, що надійшли на рахунок працівника від роботодавця і що являють собою виплату роботодавцем своїм працівникам будь-яких форм матеріальної винагороди.
Додаток 2
до Методичних рекомендації з питань
розроблення банками України програм з
метою протидії легалізації (відмиванню)
грошей, отриманих злочинним шляхом
Анкета клієнта - юридичної особи
I. Загальна інформація
1. Організаційно-правова форма.
2. Повне та скорочене найменування.
3. Ознака резидентності.
4. Дата державної реєстрації. Орган, що здійснив державну реєстрацію.
5. Код в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (ЄДРПОУ).
6. Юридична адреса.
7. Фактична адреса. Контактні телефони.
8. Ідентифікаційний код платника податків.
9. Номер у Реєстрі платників податку на додану вартість.
10. Коди, що присвоєні органами державної статистики.
11. Відомості про керівників бухгалтера та інших осіб.
12. Рівень ризику.
13. Куратор клієнта в банку.
14. Працівник банку, відповідальний за відкриття рахунку.
15. Дата заповнення анкети.
II. Відомості про організаційно-правову форму клієнта
1. Відомості про засновників юридичної особи.
2. Особи, які мають право давати обов'язкові вказівки для юридичної особи.
3. Відомості про філії, материнські дочірні підприємства.
4. Відомості про юридичних осіб, у яких клієнт має участь.
5. Відомості про об'єднання підприємств, до складу яких входить клієнт.
6. Структура та склад органів управління юридичної особи.
7. Відомості про фізичних осіб, які входять до органів управління.
III. Відомості про діяльність клієнта
1. Основні види діяльності.
2. Наявність ліцензій та дозволів на здійснення певного виду діяльності (із зазначенням реквізитів).
Анкета клієнта фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності
I. Загальні відомості
1. Прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи.
2. Дата та місце народження.
3. Документ, що засвідчує особу (назва, номер і серія, орган, що його видав, дата видачі).
4. Місце проживання.
5. Дата державної реєстрації. Орган, що здійснив реєстрацію.
6. Номер свідоцтва про державну реєстрацію.
7. Ідентифікаційний номер платника податків.
8. Номер у Реєстрі платників податку на додану вартість.
9. Коди, що присвоєні Управлінням статистики.
10. Відомості про представників, у тому числі бухгалтера ( за наявності).
11. Контактні телефони.
12. Рівень ризику.
13. Куратор клієнта в банку.
14. Працівник банку, відповідальний за відкриття рахунку.
15. Дата заповнення анкети.
II. Відомості стосовно діяльності клієнта
1. Основні види діяльності клієнта.
2. Наявність ліцензій та дозволів на здійснення певного виду діяльності (із зазначенням їх реквізитів).
Анкета клієнта - фізичної особи
1. Прізвище, ім'я, та по батькові фізичної особи.
2. Дата та місце народження.
3. Документ, що засвідчує особу (назва серія і номер, орган, що його видав, дата видачі).
4. Місце проживання.
5. Ідентифікаційний код платника податків.
6. Відомості про представників клієнта.
7. Контактні телефони.
8. Рівень ризику.
9. Куратор клієнта в банку.
10. Працівник банку відповідальний за відкриття рахунку.
11. Дата заповнення анкети.
12. Загальна інформація стосовно джерел надходження коштів на рахунок клієнта.
Додаток 3
до Методичних рекомендації з питань
розроблення банками України програм з
метою протидії легалізації (відмиванню)
грошей, отриманих злочинним шляхом
Критерії оцінки ризику можливості здійснення клієнтом легалізації (відмивання) грошей, отриманих злочинним шляхом
1. Види діяльності, яким притаманний високий ризик здійснення легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом
1.1. Діяльність юридичних осіб (їх відокремлених підрозділів), які не є банками, що займаються переказом грошових коштів, платежами в готівковій формі за чеками, інкасацією грошових коштів, обміном валют на підставі агентських угод.
1.2. Діяльність юридичних осіб (у тому числі банків), зареєстрованих в офшорних зонах, їх відокремлених підрозділів, дочірніх і від них залежних підприємств.
1.3. Туристична діяльність (туроператорська і турагентська діяльність, а також інша діяльність з організації подорожей).
1.4. Гральний бізнес.
1.5. Діяльність, що пов'язана з реалізацією предметів мистецтва та антикваріату (у тому числі комісійна).
1.6. Здійснення зовнішньоекономічних операцій.
1.7. Торгівля (особливо експорт) дорогоцінними металами і дорогоцінним камінням, а також ювелірними виробами, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння.
1.8. Торгівля (посередництво в торгівлі) нерухомим майном, автомобільним транспортом.
1.9. Будь-яка інша діяльність, що пов'язана з інтенсивним обігом готівки (у тому числі надання послуг у сфері роздрібної торгівлі, громадського харчування, роздрібна торгівля пальним на бензоколонках і газозаправних станціях тощо).
2. Географічний чинник - райони високого ризику здійснення легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом
2.1. Держави (території), про яких з міжнародних джерел відомо, що вони не дотримуються загальноприйнятих стандартів у боротьбі з легалізацією (відмиванням) доходів, отриманих злочинним шляхом, або є державами (територіями) з підвищеним рівнем злочинності і корупції.
2.2. Держави (території), що сприяють діяльності терористичних груп.
2.3. Держави (території), де не передбачене розкриття або надання інформації під час проведення фінансових операцій.
2.4. Держави (території), що не виконують рекомендації Групи розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF).
2.5. Держави (території), в яких відбуваються військові дії.
2.6. Офшорні території.
3. Банківські операції (продукти), з високим ризиком використання для легалізації (відмивання) доходів, отриманих злочинним шляхом
3.1. Банківські операції (продукти), що дають змогу клієнтам легко конвертувати кошти з готівкової форми в безготівкову або за короткий час переказувати кошти з однієї держави в іншу.
Додаток 4
до Методичних рекомендації з питань
розроблення банками України програм з
метою протидії легалізації (відмиванню)
грошей, отриманих злочинним шляхом
Реквізити повідомлення
1. Відомості про операцію (угоду), у тому числі приналежність до таких категорій:
а) значна операція;
б) сумнівна операція;
в) зміст операції (угоди).
2. Сума і валюта операції (угоди).
3. Відомості про особу (осіб), яка здійснює операцію (угоду).
4. Відомості про рахунок, з використанням якого проводиться операція (крім випадків здійснення переказів без відкриття рахунку).
5. Опис підстав, відповідно до яких операція визнана такою, що підлягає обов'язковому контролю.
6. Відомості про працівника, який склав повідомлення.
7. Підпис працівника, який склав повідомлення.
8. Дата складання повідомлення.
9. Підпис керівника підрозділу.
Додаток 5
до Методичних рекомендації з питань
розроблення банками України програм з
метою протидії легалізації (відмиванню)
грошей, отриманих злочинним шляхом
Кваліфікаційні вимоги до відповідального працівника і працівників структурного підрозділу з протидії легалізації (відмиванню) грошей, отриманих злочинним шляхом
1. До відповідального працівника рекомендується пред'являти такі вимоги:
1.1. Наявність вищої юридичної або економічної освіти і досвіду керівництва підрозділом банку, що здійснює банківські операції, не менше ніж один рік, а за відсутності спеціальної освіти - досвід керівництва таким підрозділом не менше двох років.
1.2. Відсутність судимості.
1.3. Наявність досвіду роботи в підрозділах з обслуговування клієнтів і в інших підрозділах банку, що здійснюють банківські операції й інші операції відповідно до законодавства України.
2. До працівників підрозділу з протидії легалізації (відмиванню) доходів, отриманих злочинним шляхом, рекомендується пред'являти такі вимоги:
2.1. Наявність вищої юридичної або економічної освіти і досвіду роботи в банку не менше ніж один рік, а за відсутності спеціальної освіти - досвід роботи в банку не менше двох років.
2.2. Відсутність судимості.
2.3. Наявність досвіду роботи в підрозділах з обслуговування клієнтів і в інших підрозділах банку, що здійснюють банківські операції й інші операції відповідно до законодавства України.
Додаток 6
до Методичних рекомендації з питань
розроблення банками України програм з
метою протидії легалізації (відмиванню)
грошей, отриманих злочинним шляхом
Перелік рекомендованих реквізитів для формування повідомлення уповноважених органів про значні та/або сумнівні операції і щодо осіб, які здійснили ці операції
1. Номер реєстрації операції в установі банку за порядком.
Дані про клієнта банку, який здійснив значну та/або сумнівну операцію
2. Вид клієнта:
юридична особа;
фізична особа - суб'єкт підприємницької діяльності;
фізична особа;
ознака резидентності.
3. Тип державного реєстру:
Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України (ЄДРПОУ);
Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів (ДРФО);
Тимчасовий реєстр Державної податкової адміністрації України (ТРДПАУ).
4. Ідентифікаційний код (номер) КЛІЄНТА згідно з державним реєстром.
5. Індивідуальний податковий номер КЛІЄНТА згідно з Реєстром платників податку на додану вартість.
6. Повна назва КЛІЄНТА (назва юридичної особи/прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи).
7. Місцезнаходження/місце проживання КЛІЄНТА.
8. Документ, що засвідчує особу, яка здійснила операцію:
паспорт;
документ, що засвідчує особу нерезидента;
інший документ.
9. Серія та номер документа, що засвідчує особу, яка здійснила операцію.
10. Ким та коли виданий документ, що засвідчує особу, яка здійснила операцію.
11. Дата народження особи, яка здійснила операцію.
12. Номер рахунку КЛІЄНТА.
13. Код банку.
Дані про контрагента
14. Вид особи-КОНТРАГЕНТА:
юридична особа;
фізична особа-підприємець;
фізична особа;
ознака резидентності.
15. Тип державного реєстру:
Єдиний державний реєстр підприємств та організацій України (ЄДРПОУ);
Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів (ДРФО);
Тимчасовий реєстр Державної податкової адміністрації України (ТРДПАУ).
16. Ідентифікаційний код (номер) КОНТРАГЕНТА згідно з державним реєстром.
17. Повна назва КОНТРАГЕНТА (назва юридичної особи/прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи).
18. Номер рахунку КОНТРАГЕНТА.
19. Код банку КОНТРАГЕНТА (якщо банк є резидентом).
20. Назва банку КОНТРАГЕНТА (якщо банк є нерезидентом).
Сума та тип операції
21. Сума операції.
22. Ознака "дебет/кредит" операції:
списання коштів, зняття готівки;
зарахування коштів, унесення готівки.
23. Валюта операції (згідно з Класифікатором валют Національного банку України).
24. Дата операції.
25. Тип операції:
значна;
сумнівна.
26. Вид операції:
зарахування/зняття готівки з рахунку;
унесення/зняття готівки за переказом;
безготівкові перерахування (унесення/переказ, зарахування/списання коштів на рахунок/з рахунку);
обмін валюти;
інші операції.
28. Призначення платежу.
Дані про банк, що надає інформацію
29. Назва банку.
30. Юридична адреса банку.
31. Ідентифікаційний код банку за ЄДРПОУ.
32. Код банку.
33. Посада працівника банку, який затверджує інформацію.
34. Прізвище працівника банку, який затверджує інформацію (контактна особа).
35. Номер телефону контактної особи банку.