ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
З метою реалізації програмно-цільового підходу до модернізації діяльності Держмитслужби та на виконання п. 3 рішення Колегії Держмитслужби від 08.09.06, уведеного в дію наказом Держмитслужби від 12.09.06 N 772, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію модернізації діяльності митної служби України (далі - Концепція), що додається.
2. Встановити, що положення Концепції застосовуються як теоретичне підґрунтя під час вироблення, реалізації та контролю за реалізацією найважливіших організаційно-управлінських рішень з питань вдосконалення діяльності Держмитслужби.
3. Керівникам структурних підрозділів Держмитслужби та спеціалізованих митних установ під час здійснення поточної діяльності, розроблення проектів нормативно-правових актів, програм розвитку та стратегічних документів, спрямованих на виконання основних завдань, поставлених перед Держмитслужбою, забезпечити додержання послідовної реалізації положень Концепції.
4. Управлінню досліджень та стратегічного розвитку (Баязітов Л.Р.) надавати у разі необхідності роз'яснення щодо практичного втілення положень Концепції.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної митної
служби України
17.10.2006 N 895
КОНЦЕПЦІЯ
модернізації діяльності митної служби України
Сучасні тенденції функціонування світового співтовариства поставили ряд нових завдань перед митною службою України, які наразі вимагають проведення модернізації діяльності митної служби.
Метою модернізації діяльності є перехід на якісно новий етап розвитку митної служби України в напрямі задоволення економічних, соціальних, духовних потреб українського суспільства й здобуття Україною належного місця у світовому співтоваристві.
Розроблення концептуального документа - це найбільш оптимальний шлях при формуванні рішення з реалізації перетворень стратегічного характеру для забезпечення ефективного функціонування митної служби в умовах високої динаміки внутрішнього й зовнішнього оточень.
Основна мета Концепції модернізації діяльності митної служби України - це надання теоретичного підґрунтя переходу митної служби України на якісно новий етап розвитку та чіткого визначення передумов, які необхідно створити у найближчій перспективі за всіма напрямами діяльності митної служби.
Передумови, що закладаються в зміст Концепції, дають можливість приймати оптимальні рішення при опрацюванні проблемних питань, які виникають при виконанні основних завдань, поставлених перед Державною митною службою України, шляхом розкладання їх на складові, які відповідають основним напрямам діяльності митної системи.
Такими передумовами є наявність:
1) нормативно-правової бази з усіх напрямів діяльності митної служби України, яка:
є доступною для перегляду та сприйняття суб'єктами відносин, що виникають під час виконання вимог законодавства з питань митної справи та контролю за дотриманням цих вимог (далі - суб'єкти);
чітко окреслює права, обов'язки та відповідальність суб'єктів;
за понятійним апаратом, принципами побудови правових норм відповідає вимогам національного законодавства та правової системи Європейського Союзу (Acquis communautaire), нормам і правилам ГАТТ/СОТ, міжнародних конвенцій, рекомендаціям Всесвітньої митної організації;
передбачає впровадження в діяльність митної служби України новітніх досягнень науки й техніки;
2) ефективного механізму управління діяльністю митної служби, який:
базується на чіткому розподілі функцій, повноважень і відповідальності (утілених у положеннях та посадових інструкціях) між складовими митної служби та їх персоналом;
оцінюється за результативністю управлінських рішень, прийнятих на будь-якому рівні;
удосконалюється за рахунок поліпшення інформаційного наповнення процесів прийняття управлінських рішень, а також підвищення професійних якостей персоналу митної служби;
на рівні оперативної діяльності митної служби забезпечує автономне виконання функцій із застосування в межах визначених повноважень законодавства з питань митної справи та контролю за його дотриманням при переміщенні товарів і транспортних засобів або розпорядження ними;
на рівні управлінської діяльності митної служби забезпечує переважно нагляд, оцінку ефективності, удосконалення виконання зазначених таких функцій, координацію діяльності митної служби та взаємодії з іншими державними та недержавними структурами;
визначається науково обґрунтованою стратегією розвитку митної служби;
3) простих та ефективних митних процедур і технологій контролю на кордоні та всередині держави, які:
однаково розуміються та застосовуються всіма митними органами;
застосовуються з передбачуваними для всіх суб'єктів результатами;
узгоджуються з положеннями міжнародних конвенцій, митних і торговельних угод та є сумісними з митними процедурами й технологіями суміжних держав;
забезпечені необхідними інструментами (інструкціями, методиками, технічними засобами тощо) для контролю за дотриманням законодавства з питань митної справи, у тому числі за ефективністю застосування заходів тарифного та нетарифного регулювання, справляння податків і зборів (обов'язкових платежів);
удосконалюються за результатами внутрішнього та зовнішнього відносно митної служби оцінювання ефективності їх застосування;
дають можливість упроваджувати сучасні організаційно-технічні методи та засоби, спрямовані на мінімізацію часових і ресурсних затрат фізичних та юридичних осіб при переміщенні товарів та транспортних засобів через митний кордон України;
4) досконалої митної інфраструктури, яка:
за розташуванням об'єктів, їх технічним оснащенням і пропускною спроможністю відповідає вимогам забезпечення дотримання законодавства з питань митної справи та вимогам до мінімізації витрат на здійснення законних операцій при переміщенні товарів та транспортних засобів через митний кордон України або розпорядження ними;
має довгострокові диференційовані (внутрішні та зовнішні) джерела фінансування й розбудови, експлуатації та реконструкції;
ураховує можливість спільного з митними органами сусідніх держав проведення митних процедур на митному кордоні;
5) дійових механізмів сприяння зовнішньоекономічній діяльності, які мають ураховувати:
вагомість для учасників зовнішньоекономічної діяльності стимулів застосування до них таких механізмів;
єдині для всіх учасників зовнішньоекономічної діяльності правила застосування до них цих механізмів;
невідворотність виявлення та припинення можливих порушень законодавства, допущених учасниками зовнішньоекономічної діяльності при застосуванні до них цих механізмів;
потребу відповідності цих механізмів наявним у міжнародній практиці;
6) ефективної системи протидії контрабанді та порушенням митних правил, яка:
передбачає застосування сучасних організаційно-технічних методів і засобів відвернення, виявлення, розкриття та попередження порушень законодавства з питань митної справи;
забезпечена необхідними кадровими, матеріально-технічними, інформаційними засобами для виконання поставлених перед митною службою завдань;
побудована на взаємодії митної служби з правоохоронними й контролюючими органами України та митними органами інших держав;
спирається на удосконалену структуру підрозділів по боротьбі з контрабандою та порушеннями митних правил, яка являє собою єдиний блок підрозділів митних органів, діяльність яких пов'язана з виконанням правоохоронних функцій з чітко визначеними організаційно-правовими засадами їх діяльності;
7) ефективної системи роботи з персоналом митної служби, яка:
базується на принципі відповідності індивідуальних якостей персоналу вимогам посадових інструкцій;
передбачає можливість добору (переважно на конкурсній основі), просування по службі та збереження в митній службі найбільш кваліфікованого й добросовісного персоналу;
визначає механізми, мотиваційні стимули та засоби контролю за підвищенням рівня правосвідомості, професійної підготовки, ділової етики персоналу;
має надійні довгострокові джерела задоволення кадрових потреб митної служби;
відповідає міжнародним стандартам і принципам;
8) надійної ефективної системи інформаційно-телекомунікаційного забезпечення всіх напрямів діяльності митної служби. Ця система повинна:
бути сумісною з аналогічними системами органів державної влади України, митних органів іноземних держав;
базуватися на застосуванні прогресивних інформаційних технологій та інструментів;
бути орієнтованою перш за все на вирішення ключових, зважаючи на пріоритети розвитку, завдань митної служби: максимальне спрощення механізму взаємодії митної служби з фізичними, юридичними особами, уповноваженими державними органами при застосуванні законодавства з питань митної справи; спрощення процесів прийняття управлінських рішень; удосконалення систем виявлення митних правопорушень та протидії їм, систем адміністрування податків і зборів (обов'язкових платежів); створення систематизованої навчально-методичної бази даних з питань митного законодавства; забезпечення оцінки якості виконання митної справи;
мати диференційовану за джерелами ресурсну базу для розроблення, упровадження та експлуатації цієї системи;
9) розвиненої системи наукових досліджень, яка:
ґрунтується на фундаментальних і прикладних наукових дослідженнях у галузі митної справи, розвивається в співпраці з профільними закладами України та зарубіжних країн;
орієнтована на визначення пріоритетних напрямів розвитку митної справи та механізмів їх реалізації, на задоволення поточних потреб митної служби в розробленні нових, прогресивних підходів, методів і засобів реалізації митної справи;
має достатню методологічну, кадрову та ресурсну базу для виконання поставлених перед митною службою завдань.
***
Представлена Концепція модернізації діяльності митної служби України - це система передумов, правовою основою яких є норми законодавства України та міжнародних правових актів з питань митної справи.
Послідовна реалізація Концепції дозволить Державній митній службі України максимально наблизити діяльність до міжнародних стандартів шляхом спрощення та уніфікації митних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України, а також сприятиме впровадженню в дію сучасних світових технологій та методів запобігання порушенням у сфері зовнішньоекономічної діяльності, які є основною складовою економічної, соціальної, екологічної та технічної безпеки для держави та світового співтовариства.
Як теоретичне підґрунтя Концепція повинна використовуватися керівним складом митної служби під час здійснення поточної діяльності, розроблення проектів нормативно-правових актів, програм розвитку та стратегічних документів, спрямованих на виконання основних завдань, поставлених перед Державною митної службою України державою та обумовлених міжнародними організаціями.
Начальник Управління досліджень
та стратегічного розвитку
|
Л.Р.Баязітов
|
WEB MD Office "НПО Поверхность",
www.master-d.com.ua