МЕМОРАНДУМ
про взаєморозуміння між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки щодо основних напрямів та цілей програми допомоги з боку Агентства США з міжнародного розвитку у 2012 році
Дата підписання:
|
03.08.2012
|
Дата набрання чинності для України:
|
03.08.2012
|
Уряд України та Уряд Сполучених Штатів Америки, який діє через Агентство США з міжнародного розвитку (АМР США), (далі - Сторони) мають намір шляхом укладення цього Меморандуму про взаєморозуміння та в рамках Угоди між Урядом України і Урядом Сполучених Штатів Америки про гуманітарне і техніко-економічне співробітництво від 7 травня 1992 року (
840_295)
(далі - Двостороння Угода) сприяти дієвій реалізації програми допомоги Україні з боку АМР США.
Також на основі відповідних механізмів співробітництва і координації дій Сторони бажають забезпечити ефективний обмін інформацією про проекти допомоги з боку АМР США, включаючи проведення регулярних зустрічей, та звільнення в рамках цих проектів від податків і митних зборів, як передбачено положеннями Двосторонньої Угоди (
840_295)
.
Сторони визначили і погодилися про основні напрями та цілі програми допомоги з боку АМР США у 2012 році, які викладені нижче та на підставі яких будуть розроблятися, погоджуватися та впроваджуватися конкретні проекти. Сторони також домовилися про те, що погоджені проекти, які відповідають Основним напрямам та цілям програми допомоги АМР США, визначеним у цьому Меморандумі про взаєморозуміння, за згодою Сторін будуть вважатися такими, що здійснюються в рамках Двосторонньої Угоди (
840_295)
.
Основні напрями та цілі програми допомоги з боку АМР США
1. Економічне зростання
1.1 Торгівля та інвестиції
Створення сприятливого середовища для торгівлі та інвестицій:
- співпраця з державними установами та приватними підприємствами і організаціями України з метою сприяння реалізації зобов'язань, взятих Україною при вступі до СОТ, зокрема у сферах державних закупівель та митної служби;
- надання допомоги на національному та місцевому рівнях з метою поліпшення регуляторного клімату для підприємницької діяльності, що має забезпечити інвесторам більш сприятливі можливості для вкладення коштів;
- сприяння створенню комерційних зв'язків з місцевими та міжнародними ринками;
- сприяння в утворенні та розбудові кластерів у визначених регіонах з метою підвищення продуктивності та дотримання інноваційних методів роботи;
- запровадження визнаних міжнародних стандартів якості продукції та продуктивності роботи підприємств України з метою використання більш сприятливих можливостей у сфері міжнародної торгівлі;
- за необхідності надання допомоги у процесі приєднання України до зони вільної торгівлі з Європейським Союзом;
- підтримка у створенні електронної "Біржі проектів", інтернет-порталу, який міститиме інформацію про інвестиційний потенціал України та можливості для інвестування, "єдиного інвестиційного вікна", а також індустріальних парків.
1.2 Сприятливе середовище для діяльності фінансового сектору
1.2.1 Створення сприятливого середовища для діяльності фінансового сектору:
- надання допомоги у правовій та регуляторній сферах, що має сприяти Україні у пом'якшенні наслідків фінансової кризи;
- допомога у розбудові потенціалу регуляторів, інститутів та учасників фінансового ринку;
- підвищення обізнаності учасників ринку та регуляторів з міжнародними стандартами, практикою, принципами та етичними засадами діяльності фінансового ринку;
- допомога у створенні інтегрованої електронної системи регулювання та нагляду за ринками небанківських фінансових послуг України;
- підтримка у запровадженні найкращої практики застосування міжнародних стандартів фінансової звітності учасниками фінансового ринку.
1.2.2 Сектор фінансових послуг:
- надання консультаційної допомоги регуляторним установам фінансового сектору з питань забезпечення стабільної діяльності фінансового сектору, в тому числі з питань впровадження механізмів нагляду на основі оцінки ризиків, консолідованого пруденційного нагляду за фінансовими установами та контролю за кінцевими власниками фінансових установ, а також у регулюванні недержавної пенсійної системи;
- сприяння підвищенню обсягів торгівлі на ринку державних цінних паперів з метою запровадження сучасної практики управління державним боргом та збільшення обігу цінних паперів;
- надання допомоги для запровадження сучасної практики управління державним боргом та збільшення обсягів торгівлі на ринках державних цінних паперів;
- надання допомоги органам місцевого самоврядування у визначенні та використанні довготермінових джерел залучення коштів, що має забезпечити здійснення капітальних проектів та дозволити регіональним і місцевим органам влади вкладати кошти у втілення заходів з модернізації інфраструктури та підвищення якості послуг громадянам;
- надання допомоги Міністерству фінансів України у запровадженні програмно-цільового методу бюджетування на рівні областей;
- надання допомоги у розповсюдженні програмно-цільового методу бюджетування на всі місцеві бюджети України, у підвищенні потенціалу визначених територіальних громад до мобілізації фінансових ресурсів та ефективного впровадження проектів місцевого розвитку, у тому числі тих методів фінансової діяльності, що заохочують заходи з енергозбереження у визначених територіальних громадах, а також підвищують рівень інформованості суспільства про бюджетний процес, надходження та видатки;
- сприяння розробці та внесенню змін до Податкового Кодексу (
2755-17)
з метою збільшення надходжень до місцевих бюджетів;
- підтримка заходів з удосконалення діяльності інфраструктурних інститутів ринку - фондових бірж, депозитарію цінних паперів, галузевих саморегулівних організацій тощо;
- надання допомоги центральним органам виконавчої влади, регуляторним органам та учасникам ринку у запровадженні пенсійної реформи;
- підтримка розвитку ринку похідних цінних паперів (деривативів), який має забезпечити ефективні інструменти для страхування фінансових ризиків;
- підтримка заходів з допомоги вразливим верствам суспільства у питаннях реструктуризації заборгованостей, підвищення рівня фінансової грамотності населення шляхом реалізації інформаційних кампаній, удосконалення механізмів захисту прав споживачів.
1.3 Конкурентоспроможність приватного сектору
Створення сприятливого середовища для підприємницької діяльності:
- допомога в усуненні нормативно-правових колізій, зниженні адміністративних бар'єрів та гармонізації норм комерційного права України з міжнародною практикою;
- допомога у зниженні бар'єрів, які впливають на конкуренцію та здійснення інвестування шляхом удосконалення функціонування ринку землі;
- допомога у створенні сприятливого середовища для бізнесу шляхом забезпечення підтримки дерегуляції підприємницької діяльності та поліпшення конкурентоспроможності малого та середнього бізнесу на національному і регіональному рівні;
- підтримка діяльності агентств з питань інвестицій з метою поліпшення інвестиційного клімату;
- допомога у розвитку механізмів експортної підтримки малого і середнього бізнесу.
1.4 Сільське господарство
Сприяння більш швидкому та широкомасштабному відновленню економіки України, а також заходам у сфері світової продовольчої безпеки шляхом допомоги у забезпеченні комплексної, різнопланової та конкурентоспроможної діяльності сільського господарства, а саме:
- допомога у забезпеченні сталого, ринково орієнтованого стратегічного середовища для роботи аграрної галузі;
- стимулювання кращого доступу до фінансових ресурсів для діяльності сільськогосподарських виробників;
- сприяння розвитку інфраструктури ринку для потреб малих та середніх виробників;
- сприяння діалогу між державою та приватними виробниками з питань аграрної політики;
- сприяння кращій обізнаності суспільства з основними реформами в аграрному секторі, а також з правами громадян стосовно землі;
- допомога малим та середнім виробникам у підвищенні продуктивності роботи та забезпеченні кращого доступу до ринку;
- сприяння максимально ефективному використанню водних ресурсів для потреб сільськогосподарського виробництва.
1.5 Енергетика
- сприяння підвищенню рівня енергетичної безпеки України шляхом надання допомоги для вирішення питання зниження обсягів споживання газу у сфері комунального теплопостачання, а також запровадження програм співпраці на регіональному рівні з таких питань, як енергоефективність житлових і промислових споруд, освоєння відновлюваних джерел енергії, розвиток стратегічного планування та планування діяльності регіональних систем електропередачі, а також навчальних програм з питань регулювання енергетики на регіональному рівні;
- допомога у перетворенні газового сектору України на законодавчо врегульовану, прозору та рентабельну структуру, здатну мобілізувати фінансові та інвестиційні ресурси для модернізації газотранспортної системи;
- сприяння реалізації екологічних проектів в енергетиці шляхом надання допомоги у виявленні та скороченні витоків метану;
- допомога у скороченні глобальних викидів парникових газів, а також у розробці та гармонізації нормативної бази, що забезпечує діяльність регіональних енергетичних ринків і торгівлю енергоресурсами.
1.6 Інфраструктура та ефективне врядування
- надання допомоги органам державної влади та місцевого самоврядування у реформуванні системи комунального теплопостачання з метою її перетворення на фінансово спроможну галузь з досконалим управлінням та справедливим регулюванням, яка забезпечує надання якісних послуг населенню, державним організаціям і приватним підприємствам за доступними цінами;
- сприяння зміцненню нормативно-правової та інституційної бази з метою підвищення якості послуг теплопостачання, вдосконалення тарифного регулювання та дотримання вимог законодавства Європейського Союзу у цій сфері;
- допомога у підвищенні потенціалу органів влади міст до планування, управління та фінансування розвитку систем теплопостачання у співпраці з визначеними 36 містами України, де втілюватимуться пілотні проекти, а також надання допомоги містам в отриманні фінансових ресурсів для реалізації проектів у сфері енергозбереження;
- допомога у запровадженні технологій енергоефективності у сфері комунального теплопостачання;
- допомога в освоєнні та використанні альтернативних джерел енергії;
- підтримка створення державно-приватних партнерств (ДПП) з метою поліпшення стану інфраструктури, зокрема у сфері комунального теплопостачання та інших галузях;
- допомога у формуванні сприятливого середовища для розвитку ДПП, передусім на місцевому і регіональному рівні;
- допомога у створенні, за рішенням Уряду України, підрозділу з питань ДПП, який дозволить органам влади працювати з приватними постачальниками у такий спосіб, що сприятиме підвищенню ефективності та якості соціальних послуг та комунальної інфраструктури;
- допомога у доведенні переваг ДПП до зацікавлених сторін, а також у розбудові потенціалу місцевих організацій до якісного визначення можливостей та учасників, розробки та оцінки проектів, управління чи моніторингу ініціатив зі створення ДПП з поступовим наближенням до оптимальної міжнародної практики;
- допомога у визначенні та розвитку успішних ДПП.
2. Справедливе та демократичне врядування
- допомога у зміцненні регіонального і місцевого самоврядування, зокрема у таких напрямах, як розширення участі громадян, підтримка вироблення відповідної державної політики у сфері місцевого самоврядування та розбудова асоціацій органів самоврядування, покращення системи надання послуг, підвищення якості комунальних послуг, бюджетування та фінансового управління, стратегічне планування місцевого економічного розвитку за участю широкого кола заінтересованих сторін, розширення доступу органів місцевого самоврядування до кредитних ресурсів;
- допомога у створенні та розбудові середовища, що сприятиме здійсненню реформ місцевого самоврядування та забезпечить широку підтримку децентралізації влади з боку державних службовців, організацій громадянського суспільства та широкого загалу;
- допомога у приведенні законодавства про вибори у відповідність із загально визнаними міжнародними демократичними стандартами та у прискоренні його кодифікації з метою забезпечення більш ефективних, відкритих та конкурентних виборів; серед іншого передбачається робота з поліпшення інформованості виборців, моніторингу виборчого процесу виборцями, громадськими організаціями та політичними партіями; вдосконалення навичок, майстерності та незалежності членів виборчих комісій на всіх рівнях;
- допомога політичним партіям у межах законодавства України в демократизації їхньої діяльності, більш активному реагуванні на потреби громадян та кращому відображенні тих питань, які турбують суспільство;
- сприяння більш сумлінному дотриманню норм виборчого законодавства шляхом надання технічної допомоги;
- допомога у зміцненні діяльності Верховної Ради України як демократичного інституту шляхом підтримки системи внутрішнього управління, активнішої взаємодії між законодавчою та виконавчою гілками влади та підвищення доступу громадян до законотворчості і зворотнього зв'язку;
- сприяння більш досконалій розробці заходів державної політики, прийняттю законодавчих рішень, розбудові кадрового та організаційного потенціалу законодавчої і виконавчої гілок влади;
- сприяння ухваленню законодавчих актів, що забезпечують просування реформ;
- сприяння дотриманню принципів верховенства права, зокрема шляхом захисту громадських прав, підтримки здійснення судової реформи та сприяння відкритому і ефективному законотворчому процесу;
- сприяння розвитку незалежної, неупередженої, прозорої, ефективної та підзвітної судової влади шляхом надання технічної допомоги в удосконаленні системи управління судовими установами та розглядом справ, а також підтримки діяльності професійних асоціацій;
- допомога в розбудові та зміцненні активного громадянського суспільства та потужних громадських організацій, зокрема шляхом підтримки діяльності правозахисних груп, незалежних науково-аналітичних центрів та інших громадських організацій, здатних краще представляти інтереси громадян та сприяти просуванню реформ на основі більш ефективної правозахисної діяльності, моніторингу та громадської активності; сприяння вдосконаленню відповідних законодавчих засад діяльності громадянського суспільства з метою наближення до європейських стандартів; зміцнення організаційного потенціалу та фінансової самостійності організацій громадянського суспільства;
- допомога в підвищенні професійності незалежних засобів масової інформації (ЗМІ), здатних краще виконувати свої суспільно корисні функції надавачів достовірних і об'єктивних новин та інформації, удосконаленні законодавчої бази діяльності ЗМІ з метою її наближення до європейських стандартів, зміцненні громадських об'єднань працівників ЗМІ;
- допомога в підвищенні якості вищої юридичної освіти;
- допомога в розбудові потенціалу правників та правничих об'єднань, а також громадських організацій до обґрунтування потреб в ухваленні відповідних законів та надання юридичної допомоги вразливим верствам суспільства;
- сприяння обміну ідеями та оптимальними методами діяльності між представниками України та США, у тому числі державними посадовцями, діячами громадянського суспільства та лідерами приватного бізнесу на основі програм обміну та стажування.
3. Інвестиції у людський капітал
3.1 Охорона здоров'я
3.1.1 Протидія ВІЛ/СНІД:
- допомога у сповільненні розвитку епідемії ВІЛ/СНІД шляхом розбудови технічного та адміністративного потенціалу державних установ і організацій громадянського суспільства до забезпечення всебічного доступу представників груп найвищого ризику до якісних послуг у сфері протидії ВІЛ/СНІД;
- підтримка заходів зі стратегічного планування, розробки державної політики, моніторингу та оцінки, а також використання отриманих даних для реалізації програм боротьби з ВІЛ/СНІД на національному, регіональному і місцевому рівні;
- сприяння міцнішій співпраці між державними установами охорони здоров'я та громадськими організаціями з метою розширення доступу представників груп найвищого ризику та людей, що живуть з ВІЛ/СНІД, до послуг у сфері профілактики, лікування, догляду та підтримки, а також підвищення якості цих послуг;
- підвищення якості послуг з добровільного консультування та тестування;
- сприяння розвитку інформаційних та профілактичних послуг, а також доступу до діагностування і лікування ВІЛ, догляду та підтримки для безпритульних дітей і підлітків;
- допомога у розширенні діяльності програм зменшення шкоди, у тому числі, програм медикаментозної підтримуючої терапії з використанням метадону для ВІЛ-інфікованих споживачів ін'єкційних наркотиків;
- допомога органам влади України у підвищенні доступності високоякісних медичних препаратів, матеріалів та обладнання для лікування ВІЛ/СНІД шляхом зміцнення механізмів державних закупівель та постачання у системі МОЗ України;
- сприяння адресному розширенню профілактичних послуг у сфері протидії ВІЛ/СНІД серед військовослужбовців та працівників правоохоронних органів;
- започаткування проектів у сфері протидії ВІЛ/СНІД, у тому числі нової програми у сфері запобігання ВІЛ-інфекції, додаткової допомоги в удосконаленні систем постачання, допомоги в реалізації програми Управління ООН з наркотиків і злочинності (UNODC), що забезпечує послуги групам найвищого ризику, а також підтримки заходів МОЗ з удосконалення нормативної та методологічної бази щодо надання послуг у сфері протидії ВІЛ/СНІД;
- допомога в удосконаленні систем та підвищенні якості послуг лабораторій, що здійснюють аналізи на ВІЛ/СНІД.
3.1.2 Протидія туберкульозу:
- сприяння зниженню захворюваності на мультирезистентні (MDR-TB) та високомультирезистентні (XDR-TB) форми туберкульозу шляхом допомоги в ширшому використанні та вдосконаленні DOTS-стратегії (короткотермінових курсів лікування туберкульозу під прямим наглядом);
- допомога у зміцненні технічного та адміністративного потенціалу діагностування, лікування і супроводу хворих на туберкульоз;
- допомога у підвищенні обсягу та якості лабораторних послуг з діагностування туберкульозу;
- допомога у розбудові потенціалу профілактики та лікування мультирезистентних та високомультирезистентних форм туберкульозу на загальнонаціональному рівні;
- допомога в покращенні координації послуг з лікування туберкульозу та ВІЛ/СНІД з метою забезпечення вищої якості та доступності лікування хворих на коінфекцію "туберкульоз-ВІЛ";
- допомога у розбудові здатності громадських організацій до запобігання розповсюдженню туберкульозу, визначення випадків коінфекції "туберкульоз-ВІЛ" та направлення таких пацієнтів до відповідних лікувальних служб;
- допомога у покращенні регуляторного середовища та заходів державної політики у сфері боротьби з туберкульозом з метою розширення доступу та підвищення якості послуг у сфері профілактики, визначення та лікування хворих на туберкульоз і коінфекцію "туберкульоз-ВІЛ".
3.1.3 Репродуктивне здоров'я та планування сім'ї:
- сприяння запобіганню абортам за рахунок кращого доступу до послуг у сфері добровільного планування сім'ї;
- допомога у підвищенні рівня фахових знань та навичок медичних працівників і установ, що надають послуги у сфері репродуктивного здоров'я та планування сім'ї;
- сприяння подальшій інтеграції інформаційних, освітніх, консультативних та клінічних послуг у сфері планування сім'ї в діяльність різних закладів охорони здоров'я, у тому числі у сільській місцевості;
- співпраця з органами державної влади та місцевого самоврядування, а також з приватним бізнесом у сфері придбання контрацептивних засобів для вразливих груп населення;
- підтримка заходів з метою підвищення обізнаності населення з питань репродуктивного здоров'я і планування сім'ї, а також попиту на сучасні послуги у цій сфері.
3.1.4 Соціальні послуги:
- допомога у покращенні доступу до якісних і безпечних послуг у сфері водопостачання та каналізації у медичних установах.
3.1.5 Зміцнення систем охорони здоров'я:
- допомога МОЗ Автономної республіки Крим у реструктуризації системи охорони здоров'я третього рівня шляхом вивчення стану послуг і відповідних витрат та вироблення рекомендацій, що мають підвищити ефективність використання коштів на лікарняне обслуговування.
4. Комплексні ініціативи
4.1 Антикорупційна діяльність
4.1.1 Моніторингова та правозахисна діяльність громадянського суспільства:
- підготовка, проведення та оприлюднення результатів опитувань громадської думки з метою забезпечення більш детальної, адресної та своєчасної оцінки заходів Уряду України з протидії корупції;
- підтримка діяльності громадських організацій, що здійснюють моніторинг діяльності влади, обстоюють необхідність удосконалення системи вищої освіти, запровадження системи моніторингу з боку громадськості за декларуванням зазначеними особами майна, доходів, витрат і зобов'язань фінансового характеру, поліпшення роботи судової системи, митної служби та механізму державних закупівель, системи реєстрації прав власності на землю та інше майно, дозвільної системи у сферах будівництва та землекористування, комунальних послуг, а також в інших сферах, де існує проблема корупції;
- допомога ЗМІ у запровадженні антикорупційних заходів шляхом реалізації навчальних програм та розбудови потенціалу, що має сприяти у ширшому викритті корупційних діянь, зростанню кількості антикорупційних розслідувань та покарань за корупційні злочини в результаті повідомлень ЗМІ.
4.1.2 Реформування судочинства:
- допомога у запровадженні дієвого, прозорого та конкурентного процесу призначення та обрання судді, а також належних і прозорих процедур застосування дисциплінарного стягнення стосовно судді;
- сприяння у розробці стандартів оцінювання ефективності роботи суду, зборі та аналізі даних щодо ефективності роботи суду;
- допомога у розбудові потенціалу судової влади щодо довгострокового стратегічного планування;
- підтримка продовження процесу інформатизації судів в Україні;
- навчання працівників апарату судів та суддів.
4.1.3 Оптимізація нормативно-правових актів та їхнього застосування:
- сприяння здійсненню регуляторної реформи у - сфері транскордонних перевезень та створенню єдиної інтегрованої бази даних транскордонних вантажів, що має усунути можливість введення неправдивої інформації чи зміни даних і, таким чином, скоротити можливості для хабарництва при наданні таких послуг та суттєво знизити обсяг тіньових перевезень;
- допомога у запровадженні принципу "єдиного вікна" при отриманні дозволів на будівництво, а також у сфері адміністративних послуг та здійснення перевірок;
- сприяння усуненню корупційних чинників із системи нотаріату через удосконалення галузевого правового та регуляторного поля;
- допомога в оптимізації системи реєстрації прав на володіння та користування землею.
4.1.4 Боротьба з корупцією у системі вищої освіти:
- сприяння Українському центру оцінювання якості освіти в розробці та забезпеченні ухвалення законодавства, що має кодифікувати вимоги при вступі до вищого навчального закладу на основі результатів зовнішнього оцінювання, вирішити питання сталого фінансування системи оцінювання, а також визначити відповідальність та покарання за порушення;
- допомога Українському центру оцінювання якості освіти у розробці системи, що гарантуватиме безпеку процедури проведення зовнішньої оцінки знань;
- надання необхідного обладнання для забезпечення повноцінної діяльності дев'яти регіональних центрів оцінювання якості освіти, зокрема друкарської техніки для тиражування тестів з дотриманням норм безпеки, пакувального та сканувального обладнання.
4.2 Боротьба з торгівлею людьми
- запровадження просвітницьких та інформаційних програм, що мають забезпечити обізнаність та задіяність лідерів влади і місцевих громад, надавачів послуг, а також громадянського суспільства у заходах із запобігання торгівлі людьми, а представникам вразливих верств населення - надання необхідних знань та стимулів для захисту від цієї загрози;
- допомога потерпілим у забезпеченні нормалізації їх життя та суспільної реінтеграції;
- удосконалення надання інформації про загрозу торгівлі людьми;
- допомога в розбудові потенціалу громадянського суспільства до ефективної та сталої протидії торгівлі людьми в Україні;
- допомога в упровадженні національного механізму перенаправлення потерпілих від торгівлі людьми.
4.3 Глобальні альянси для потреб розвитку у сферах економіки, охорони здоров'я, соціального захисту та освіти
- допомога у створенні державно-приватних партнерств в Україні;
- допомога у формуванні в межах сільських громад експертного та фахового потенціалу, який може бути використаний для навчання, залучення і забезпечення роботи українських волонтерів, що сприятимуть розвитку таких громад;
- допомога у створенні загальнонаціональної інтегрованої електронної системи, яка надасть науковцям, студентам і практичним працівникам набагато кращі можливості доступу до світової мережі науково-дослідної інформації;
- допомога в розширенні доступу громадян України до інформації шляхом підвищення актуальності та цінності бібліотечної справи і її фахівців для життя українського суспільства;
- сприяння побудові альянсів між організаціями державного та приватного секторів, які у стратегічному плані відповідають пріоритетним завданням Уряду України та АМР США, а також забезпечують використання інших належних можливостей у разі їх виникнення.
Зміни до цього Меморандуму про взаєморозуміння, включаючи доповнення до переліку напрямів та цілей програми допомоги, вносяться за погодженням Сторін.
У разі виникнення питань щодо тлумачення та застосування положень цього Меморандуму про взаєморозуміння Сторони погоджуються докласти всіх зусиль для розв'язання таких питань.
Сторони усвідомлюють, що цей Меморандум про взаєморозуміння як окремий документ не містить наміру зобов'язати АМР США забезпечити виділення коштів.
Цей Меморандум про взаєморозуміння набирає чинності з дати його підписання та зберігатиме чинність до моменту укладення нового Меморандуму про взаєморозуміння щодо основних напрямів та цілей програми допомоги з боку АМР США.
На засвідчення цього Сторони, кожна з яких діє через належно уповноважених представників, уклали та підписали цей Меморандум про взаєморозуміння 03 серпня 2012 року.
Учинено у м. Києві у двох примірниках, кожний українською та англійською мовами, при цьому обидва тексти є автентичними.
За Уряд України:
|
За Уряд Сполучених Штатів Америки:
|