ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації про застосування положень Податкового кодексу України в частині використання води юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та платниками єдиного податку для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб
Керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (
2755-17)
, з метою забезпечення єдиного підходу до практичного застосування норм податкового законодавства НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Узагальнюючу податкову консультацію про застосування положень Податкового кодексу України в частині використання води юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та платниками єдиного податку для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб (додається).
2. Департаменту взаємодії із засобами масової інформації та громадськістю (Семченко О.В.) забезпечити оприлюднення цього наказу, розміщення на веб-сайті ДПС України та у засобах масової інформації.
3. ДПС в АР Крим, областях, містах Києві, Севастополі та Центрального офісу довести наказ до відома підпорядкованих ДПІ.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Ігнатова А.П.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПС України
21.12.2012 № 1180
УЗАГАЛЬНЮЮЧА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
про застосування положень Податкового кодексу України (
2755-17)
в частині використання води юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та платниками єдиного податку для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб
У консультації вживаються такі скорочення:
Кодекс - Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (
2755-17)
;
Збір - збір за спеціальне використання води;
Закон № 4834 - Закон України від 24 травня 2012 року № 4834-VI (
4834-17)
"Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення деяких податкових норм".
1. Порядок справляння Збору регламентується розділом XVI Кодексу (
2755-17)
Відповідно до пункту 323.1 статті 323 Кодексу (
2755-17)
платниками Збору є водокористувачі - суб'єкти господарювання незалежно від форми власності: юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи - підприємці, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об'єктів (первинні водокористувачі) та/або від первинних або інших водокористувачів (вторинні водокористувачі), та використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва.
Згідно з пунктом 94 розділу I Закону № 4834 (
4834-17)
Кодекс (
2755-17)
доповнено нормою, яка регламентує приналежність водокористувачів до платників Збору.
Так, статтю 323 Кодексу (
2755-17)
доповнено пунктом 323.2, яким встановлено категорії суб'єктів господарювання - водокористувачів, які не є платниками Збору (набрав чинність з 1 липня 2012 року).
Зокрема, до цієї категорії віднесено водокористувачів, які використовують воду для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та платників єдиного податку.
Під терміном "санітарно-гігієнічні потреби" слід розуміти використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах і умивальниках та використання для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані.
Разом з тим пунктом 95 розділу I Закону № 4834 (
4834-17)
підпункт 324.4.1 пункту 324.4 статті 324 Кодексу (
2755-17)
доповнено нормою, згідно з якою Збір не справляється саме за обсяги води, що використані водокористувачем "для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та платників єдиного податку".
Отже, водокористувачі, визначені пунктом 323.2 статті 323 Кодексу (
2755-17)
, починаючи з 1 липня 2012 року не є платниками збору за спеціальне використання води, якщо обсяги такої води були використані ними для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб.
Таким чином, Кодексом (
2755-17)
водокористувачу надано право не справляти Збір лише у випадку дотриманням ним умови використання обсягів води для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб.
При цьому Кодексом (
2755-17)
не передбачено механізму виключення водокористувача з кола платників Збору у випадку, коли такий платник у звітному періоді, крім обсягів води для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, використав обсяги води для задоволення будь-яких інших потреб.
З огляду на викладене, у разі використання водокористувачами обсягів води як для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, так і задоволення будь-яких інших потреб, такі водокористувачі сплачують Збір на загальних підставах за весь обсяг фактично використаної води з урахуванням обсягу втрат води в їх системах водопостачання.
2. Щодо справляння збору за спеціальне використання води при наданні приміщень в оренду
Статтею 323 Кодексу (
2755-17)
визначено коло водокористувачів, які є платниками збору за спеціальне використання води, та водокористувачів, які не є платниками збору.
Згідно з пунктом 326.2 статті 326 Кодексу (
2755-17)
за обсяги води, переданої водокористувачем - постачальником води іншим водокористувачам без укладення з останніми договору на поставку води, збір обчислюється і сплачується таким водокористувачем-постачальником.
Якщо суб'єкт господарювання (у т.ч. платник єдиного податку) при здійсненні господарської діяльності використовує воду для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, має дозвіл на спеціальне водокористування (договір на поставку води з водокористувачем - постачальником води) та надає в оренду власне приміщення (нежитлове або житлове) іншому суб'єкту господарювання (у т.ч. платнику єдиного податку), в якому орендарем (у т.ч. платником єдиного податку) використовується вода для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, то такі орендодавець та орендар не є платниками Збору.
У разі використання води суб'єктом господарювання - орендодавцем приміщення, який має дозвіл на спеціальне водокористування (договір на поставку води з водокористувачем - постачальником води), для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, а орендарем, який не має окремого дозволу на спеціальне водокористування (договору на поставку води з водокористувачем - постачальником води), - в тому числі на інші, ніж власні питні та санітарно-гігієнічні потреби, платником Збору є водокористувач - орендодавець приміщення за весь фактичний обсяг використаної води (у тому числі за фактичний обсяг води, використаної орендарем).
3. Пунктом 328.1 статті 328 Кодексу (
2755-17)
встановлено базовий податковий (звітний) період для Збору, який дорівнює календарному кварталу.
Підпунктом 37.3.4 пункту 37.3 статті 37 Кодексу (
2755-17)
встановлено, що підставою для припинення податкового обов'язку, крім його виконання, є скасування податкового обов'язку у передбачений законодавством спосіб.
Враховуючи те, що встановлені пунктом 323.2 статті 323 та підпунктом 324.4.1 пункту 324.4 статті 324 Кодексу (
2755-17)
норми набрали чинності з 1 липня 2012 року, то починаючи із вказаної дати водокористувачі, визначені пунктом 323.2 статті 323 Кодексу, а саме: юридичні особи, фізичні особи - підприємці та платники єдиного податку, які використовують воду для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб, не є платниками Збору, а отже можуть не подавати податкову звітність щодо Збору починаючи з III кварталу 2012 року.
Директор Департаменту
оподаткування юридичних осіб
|
Л.Г. Павелко
|
( Текст взято з сайту ДПС України http://www.sts.gov.ua/ )