КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Л И С Т N 06-10/156 від 13.03.2001 В Комітеті ВРУ з питань фінансів і банківської діяльності розглянуто запит стосовно відповідності нормам законодавчих та нормативних актів України дій органів державної податкової служби з питань проведення перевірок окремих суб'єктів підприємницької діяльності. Права органів державної податкової служби визначено ст.11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ). Зокрема, органи державної податкової служби мають право здійснювати перевірку документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, інших обов'язкових платежів на підприємствах, в установах і організаціях незалежно від форм власності та у громадян. Відповідно до п.2 ст.11 зазначеного Закону України ( 509-12 ) органи державної податкової служби мають право одержувати від підприємств, установ, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності лише копії документів про фінансово-господарську діяльність цих платників податків, отримані ними доходи та понесені витрати тощо. Згідно зі ст.1 Указу Президента України від 23.07.98 р. N 817/98 ( 817/98 ) "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" органи виконавчої влади, уповноважені від імені держави здійснювати перевірку фінансово-господарської діяльності, можуть проводити лише два види перевірок: планові та позапланові виїзні перевірки. З листів ДПІ неможливо визначити, до якого виду перевірок віднесено перевірку підприємства, яку вони провели у період з 20.11.2000 р. по 30.11.2000 р. та яку планують провести на підприємстві. Вважаємо, що пояснення підстав для проведення перевірки АТ, наведені у листі ДПІ, які полягають "...у сумніві щодо достовірності даних, заявлених у документах обов'язкової звітності щодо сум отриманих збитків АТ, за період з 01.07.97 р. по 01.10.2000 р. ...", незначних обсягах отриманого виторгу, з посиланням на ст.3 вищеназваного Указу ( 817/98 ), є некоректними, оскільки згідно з пп."а" ст.3 Указу позапланова виїзна перевірка може бути проведена, якщо виявлено недостовірність даних, заявлених у документах обов'язкової звітності. З метою зменшення втручання державних органів у підприємницьку діяльність перевірки на підприємствах, в установах та організаціях мають проводитися відповідно до норм Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) та Указу Президента України "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" ( 817/98 ) лише за наявністю суттєвих, обгрунтованих, законних підстав. Що стосується підстав для вилучення оригіналів документів (з залишенням копій), то згідно з п.6 ст.11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) органи державної податкової служби мають право вилучати документи, що свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків, інших платежів, що є заходом примусового позбавлення підприємств можливості користуватися зазначеними документами. Порядок вилучення оригіналів документів передбачено у наказі ДПА України від 01.07.98 р. N 316 ( z0802-98 ) "Про затвердження Інструкції про порядок вилучення посадовими особами органів державної податкової служби України у підприємств, установ та організацій документів, що свідчать про приховування (заниження) об'єктів оподаткування, несплату податків та інших платежів". Стосовно правомірності призупинення операцій платників податків, то відповідно до п.5 ст.11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) та п.4 Положення про зупинення операцій платників податків на рахунках в установах банків, інших фінансово-кредитних установах (затверджено наказом ДПА України від 23.04.98 р. N 191 ( z0593-98 ), зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.09.98 р. N 593/3033) розпорядження про зупинення операцій на банківських рахунках видається за результатами розгляду акта перевірки або службової записки. Як випливає із надісланих матеріалів, документальна перевірка АТ, за результатами якої було б складено відповідний акт, на місці не проводилась. Вважаємо, що акт, на підставі якого видано розпорядження про зупинення операцій на рахунках в установах банків, не може вважатися актом перевірки, оскільки він засвідчує лише факт ненадання документів і не містить інформації щодо змісту проведеної перевірки відповідно до її мети та завдань. Крім того, надіслані матеріали свідчать про те, що підприємство (АТ) не відмовлялося від проведення документальної перевірки достовірності даних фінансової звітності на місці, про що неодноразового повідомлялось керівництво ДПІ. Враховуючи вищенаведене, вважаємо, що дії ДПІ є неправомірними та суперечать вищевказаним нормам законодавчих та нормативних актів України. Відповідно до ст.19 Конституції України ( 254к/96-ВР ) органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Перший заступник Голови Комітету С.Терьохін "Бухгалтерія", N 15/2, 12.04.2001 р.