ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ВИСНОВОК
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
У справі за зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статті 98 Конституції України вимогам статей 157 і 158 Конституції України
м. Київ
21 травня 2013 року
№ 1-в/2013
|
Справа № 1-15/2013
|
Конституційний Суд України у складі суддів:
Головіна Анатолія Сергійовича - головуючого,
Бауліна Юрія Васильовича,
Бринцева Василя Дмитровича,
Вдовіченка Сергія Леонідовича,
Винокурова Сергія Маркіяновича,
Гультая Михайла Мирославовича,
Запорожця Михайла Петровича - доповідача,
Кампа Володимира Михайловича,
Колоса Михайла Івановича,
Литвинова Олександра Миколайовича,
Маркуш Марії Андріївни,
Овчаренка В’ячеслава Андрійовича,
Пасенюка Олександра Михайловича,
Сергейчука Олега Анатолійовича,
Стецюка Петра Богдановича,
Тупицького Олександра Миколайовича,
Шаптали Наталі Костянтинівни,
Шишкіна Віктора Івановича,
розглянув на пленарному засіданні справу про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статті 98 Конституції України (
186-18)
(реєстр. № 2049) (далі - Законопроект) вимогам її статей 157 і 158.
Приводом для розгляду справи відповідно до статті 159 Конституції України (
254к/96-ВР)
стало надходження до Конституційного Суду України Законопроекту згідно з Постановою Верховної Ради України "Про включення до порядку денного другої сесії Верховної Ради України сьомого скликання законопроекту про внесення змін до статті 98 Конституції України і про його направлення до Конституційного Суду України" від 16 квітня 2013 року № 186-VII (
186-18)
(Голос України, 2013 р., 23 квітня) для надання висновку щодо його відповідності вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
Підставою для розгляду справи є необхідність надання Конституційним Судом України висновку щодо відповідності Законопроекту (
186-18)
вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
Заслухавши суддю-доповідача Запорожця М.П. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
установив:
1. Верховна Рада України звернулася до Конституційного Суду України з клопотанням дати висновок щодо відповідності Законопроекту (
186-18)
вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
Законопроектом (
186-18)
пропонується:
"1. Внести зміни до статті 98 Конституції України (
254к/96-ВР)
(Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 30, ст. 141), виклавши її у такій редакції:
"Стаття 98. Контроль від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням здійснює Рахункова палата.
Організація, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати визначаються законом".
2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування".
2. Відповідно до пункту 1 частини першої статті 85 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
до повноважень Верховної Ради України належить внесення змін до Конституції України в межах і порядку, передбачених розділом XIII Конституції України (
254к/96-ВР)
.
Згідно зі статтею 159 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
законопроект про внесення змін до Конституції України розглядається Верховною Радою України за наявності висновку Конституційного Суду України щодо відповідності законопроекту вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
3. Перевіряючи Законопроект (
186-18)
на предмет його відповідності вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
, Конституційний Суд України виходить з такого.
3.1. Конституція України не може бути змінена, якщо зміни передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина або якщо вони спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України (частина перша статті 157 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
).
Законопроектом (
186-18)
пропонується внести зміни до статті 98 Конституції України (
254к/96-ВР)
, виклавши її у такій редакції:
"Стаття 98. Контроль від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням здійснює Рахункова палата.
Організація, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати визначаються законом".
Конституційний Суд України, дослідивши Законопроект (
186-18)
, яким пропонується розширити конституційні повноваження Рахункової палати шляхом надання їй функції контролю за формуванням прибуткової частини Державного бюджету України та законодавчо регулювати організацію, повноваження і порядок її діяльності, дійшов висновку, що Законопроект відповідає вимогам частини першої статті 157 Конституції України (
254к/96-ВР)
, оскільки запропоновані ним зміни не передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина та не спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України.
3.2. Згідно з частиною другою статті 157 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
Конституція України не може бути змінена в умовах воєнного або надзвичайного стану.
На момент надання Конституційним Судом України висновку в Україні не введено воєнного або надзвичайного стану, тому в цій частині Законопроект (
186-18)
є таким, що не суперечить частині другій статті 157 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
.
3.3. Відповідно до частини першої статті 158 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
законопроект про внесення змін до Конституції України, який розглядався Верховною Радою України, і закон не був прийнятий, може бути поданий до Верховної Ради України не раніше ніж через рік з дня прийняття рішення щодо цього законопроекту.
Конституційний Суд України встановив, що Законопроект (
186-18)
подано не раніше ніж через рік з дня прийняття Верховною Радою України рішення щодо законопроекту про внесення змін до статті 98 Конституції України (
254к/96-ВР)
, який не був прийнятий Верховною Радою України як закон.
3.4. Положенням частини другої статті 158 Основного Закону України (
254к/96-ВР)
визначено, що Верховна Рада України протягом строку своїх повноважень не може двічі змінювати одні й ті самі положення Конституції України.
Верховна Рада України сьомого скликання протягом строку своїх повноважень не змінювала положення статті 98 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
Отже, Законопроект (
186-18)
відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
.
Виходячи з викладеного та керуючись статтями 147, 153, 157, 158, 159 Конституції України (
254к/96-ВР)
, статтями 51, 57, 63, 66, 69 Закону України "Про Конституційний Суд України" (
422/96-ВР)
, Конституційний Суд України
дійшов висновку:
1. Визнати таким, що відповідає вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
, законопроект про внесення змін до статті 98 Конституції України (
254к/96-ВР)
(реєстр. № 2049), яким пропонується:
"1. Внести зміни до статті 98 Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 30, ст. 141), виклавши її у такій редакції:
"Стаття 98. Контроль від імені Верховної Ради України за надходженням коштів до Державного бюджету України та їх використанням здійснює Рахункова палата.
Організація, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати визначаються законом".
2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування".
2. Висновок Конституційного Суду України у справі за зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності законопроекту про внесення змін до статті 98 Конституції України (
254к/96-ВР)
(реєстр. № 2049) вимогам статей 157 і 158 Конституції України (
254к/96-ВР)
є обов’язковим до виконання, остаточним і не може бути оскаржений.
Висновок Конституційного Суду України підлягає опублікуванню у "Віснику Конституційного Суду України" та в інших офіційних виданнях України.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ