КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 21 серпня 2013 р. № 607
Київ

Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Відповідно до статті 31 Закону України "Про загальну середню освіту" (651-14) Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, що додається.
Установити, що зазначений Державний стандарт впроваджується з 1 вересня 2014 року.
2. Визнати такою, що втратила чинність з 1 вересня 2014 року, постанову Кабінету Міністрів України від 5 липня 2004 р. № 848 (848-2004-п) "Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 27, ст. 1784).
3. Міністерству освіти і науки забезпечити своєчасне розроблення та затвердження типових навчальних планів, навчальних програм початкової школи для дітей з особливими освітніми потребами з метою виконання Державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, затвердженого цією постановою.
Прем'єр-міністр України
М.АЗАРОВ
Інд. 70
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 серпня 2013 р. № 607

ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ

початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Загальна частина

Цей Державний стандарт визначає вимоги до рівня освіченості дітей з особливими освітніми потребами на рівні початкової загальної освіти.
Цей Державний стандарт розроблений на основі Державного стандарту початкової загальної освіти (462-2011-п) , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 р. № 462 (Офіційний вісник України, 2011 р., № 33, ст. 1378), є базовим інструментом реалізації конституційного права на освіту дітей з особливими освітніми потребами.
Державний стандарт визначає оптимальний зміст та обсяг навчального навантаження для дітей з особливими освітніми потребами у поєднанні з відповідною корекційно-розвитковою роботою.
В основу Державного стандарту покладено особистісно орієнтований, компетентнісний та соціокультурний підходи.
У цьому Державному стандарті терміни вживаються у такому значенні:
діти з особливими освітніми потребами - діти сліпі та із зниженим зором, глухі та із зниженим слухом, з тяжкими порушеннями мовлення, із затримкою психічного розвитку, з порушеннями опорно-рухового апарату, розумовою відсталістю, діти із складними вадами розвитку (у тому числі діти з розладами аутичного спектру), навчання і виховання яких здійснюється у спеціально створених умовах;
корекційно-розвиткова робота - здійснення комплексу заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання та виховання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення, особистості дитини;
білінгвальне (двомовне) навчання дітей глухих та із зниженим слухом - цілеспрямований педагогічний процес організації та стимулювання активної навчально-пізнавальної діяльності дітей глухих та із зниженим слухом, спрямованої на оволодіння знаннями, вміннями і навичками, розвиток творчих здібностей, світогляду, морально-етичних поглядів та переконань з використанням засобів інтеграції словесної та жестової мов. Білінгвальне (двомовне) навчання організовується за принципами індивідуалізації та диференціації, права вибору засобів та форм інтеграції словесної та жестової мов;
життєва компетентність - здатність дитини з особливими освітніми потребами застосовувати на практиці знання, досвід, суспільні цінності, базові навички комунікації і соціально-побутової адаптації, набуті у процесі навчання та комплексної реабілітації.
В основу Державного стандарту покладено інноваційний підхід до навчання дітей з особливими освітніми потребами:
інклюзивне та інтегроване навчання;
білінгвальне (двомовне) навчання дітей глухих та із зниженим слухом (уведення української жестової мови як навчального предмета та засобу навчання);
формування життєвої компетентності у процесі навчання та реабілітації дітей з особливими освітніми потребами;
формування життєвої компетентності у дітей з розумовою відсталістю як умови їх соціальної інтеграції, здатності застосовувати здобуті знання і вміння у практичній життєдіяльності.
Державний стандарт складається із:
Базового навчального плану початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами (607-2013-п) (далі - Базовий навчальний план) згідно з додатком;
загальної характеристики інваріантної та варіативної складових змісту початкової загальної освіти дітей з особливими освітніми потребами;
державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки таких дітей.

Базовий навчальний план

Базовий навчальний план (607-2013-п) згідно з додатком визначає зміст і структуру початкової загальної освіти дітей з особливими освітніми потребами за допомогою інваріантної і варіативної складових, якими встановлюється погодинне співвідношення між освітніми галузями; гранично допустиме тижневе навантаження на учнів; загальнотижнева кількість годин за освітніми галузями та загальнотижнева кількість годин для проведення корекційно-розвиткової роботи.
Інваріантна складова Базового навчального плану формується на державному рівні і є обов’язковою для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування, типу і форми власності. Змістове наповнення освітніх галузей інваріантної складової визначається Державним стандартом початкової загальної освіти (462-2011-п) , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 20 квітня 2011 р. № 462.
Інваріантна складова передбачає проведення корекційно-розвиткової роботи. Напрями такої роботи та відповідне її змістове наповнення визначаються з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Кожна освітня галузь передбачає обов’язкову корекційно-розвиткову роботу.
Варіативна складова Базового навчального плану формується навчальним закладом з урахуванням особливостей регіону, типу закладу, індивідуальних освітніх потреб дітей з особливими освітніми потребами.

Освітня галузь "Мови і літератури"

Зміст освітньої галузі "Мови і літератури" для дітей глухих та із зниженим слухом реалізується з урахуванням таких особливостей:
мовний компонент "Мова навчання (українська мова, мови національних меншин)" поділяється на складові компоненти "Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова навчання" та "Українська жестова мова як мова навчання’’;
мовний компонент "Мова вивчення (українська мова, мови національних меншин)" поділяється на складові компоненти "Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова опанування" та "Українська жестова мова як мова опанування";
визначається місце словесної та жестової мови у навчальному процесі, а саме: словесна мова як основна мова навчання (жестова мова як мова опанування); жестова мова як основна мова навчання (словесна мова як мова опанування);
у мовленнєвій лінії вид мовленнєвої діяльності "Аудіювання" замінений на вид "Сприймання та розуміння мовлення". Також мовленнєву лінію доповнено новим видом мовленнєвої діяльності "Дактилювання";
у компоненті "Українська словесна мова (словесні мови національних меншин) як мова опанування" вводиться діяльнісна лінія;
у компонентах "Українська жестова мова як мова навчання", "Українська жестова мова як мова опанування" вводиться сурдоперекладна лінія.
З урахуванням особливостей розвитку та навчання дітей з розумовою відсталістю із змісту освітньої галузі "Мови і літератури" виключається змістова лінія "Іноземна мова".

Освітня галузь "Математика"

З урахуванням особливостей розвитку та навчання дітей з розумовою відсталістю до змісту освітньої галузі "Математика" вводиться змістова лінія "Дочислові уявлення та поняття", змістова лінія "Числа. Дії з числами" замінюється на змістову лінію "Числа і арифметичні дії над ними", змістові лінії "Математичні вирази. Рівності. Нерівності" та "Сюжетні задачі" спрощуються до змістової лінії "Арифметичні задачі", максимально спрощується змістова лінія "Робота з даними".

Освітня галузь "Здоров’я і фізична культура"

До змісту галузі "Здоров’я і фізична культура" вводиться лінія "Лікувальна фізична культура" для дітей з вадами зору, порушеннями опорно-рухового апарату, мовлення, затримкою психічного розвитку та розумовою відсталістю.
Вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки дітей визначаються за освітніми галузями "Мови і літератури", "Математика", "Природознавство", "Суспільствознавство", "Здоров’я і фізична культура", "Технології" та "Мистецтво", зміст яких визначено Державним стандартом початкової загальної освіти (462-2011-п) , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України 20 квітня 2011 р. № 462.
Оптимальний рівень загальноосвітньої підготовки дітей з особливими освітніми потребами забезпечується шляхом засвоєння змісту освітніх галузей у поєднанні з проведенням корекційно-розвиткової роботи.

Основні напрями корекційно-розвиткової роботи

Зміст корекційно-розвиткової роботи визначається з урахуванням особливостей розвитку дітей з особливими освітніми потребами, мети, завдань та напрямів такої роботи.
Корекційно-розвиткова робота спрямована на:
розвиток зорового або слухового сприймання, мовлення, пізнавальної діяльності, психофізичний, соціально-комунікативний розвиток дітей з особливими потребами, формування в них навичок просторового, соціально-побутового орієнтування тощо;
розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей шляхом взаємодії з навколишнім природним середовищем з урахуванням наявних знань, умінь і навичок комунікативної діяльності і творчості;
формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки дітей з особливими освітніми потребами до навчання у загальноосвітній школі;
створення умов для соціальної реабілітації та інтеграції дітей з особливими освітніми потребами, розвиток їх самостійності та життєво важливих компетенцій.
Додаток
до Державного стандарту

БАЗОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН

початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Найменування освітньої галузі
Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий
1
2
3
4
разом
Для дітей сліпих та із зниженим зором
Інваріантна складова
Мова та література
7
7
7
7
7
35
Математика
4
4
4
4
4
20
Природознавство
2
2
2
2
2
10
Суспільствознавство
1
1
2
Здоров’я і фізична культура
2
3
3
3
3
14
Технології
1
1
1
1
1
5
Мистецтво
2
2
2
2
2
10
Усього
18
19
19
20
20
96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки)
11
12
13
13
13
62
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
2
1
2
2
2
9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи)
20
20
21
22
22
105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти
31
32
34
35
35
167
Найменування освітньої галузі
Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий
1
2
3
4
разом
Для глухих дітей
Інваріантна складова
Мова та література
8
8
8
8
8
40
Математика
4
4
4
4
4
20
Природознавство
1
1
2
2
2
8
Суспільствознавство
1
1
2
Здоров’я і фізична культура
2
3
3
3
3
14
Технології
2
2
2
2
2
10
Мистецтво
1
1
1
1
1
5
Усього
18
19
20
21
21
99
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки)
15
16
16
16
16
79
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
1
1
1
1
1
5
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи)
20
20
21
22
22
105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти
34
36
37
38
38
183
Найменування освітньої галузі
Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий
1
2
3
4
разом
Для дітей із зниженим слухом
Інваріантна складова
Мова та література
8
8
8
8
8
40
Математика
4
4
4
4
4
20
Природознавство
2
2
2
2
2
10
Суспільствознавство
1
1
2
Здоров’я і фізична культура
2
3
3
3
3
14
Технології
1
1
1
1
1
5
Мистецтво
1
1
1
1
1
5
Усього
18
19
19
20
20
96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки)
17
18
18
18
18
89
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
2
1
2
2
2
9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи)
20
20
21
22
22
105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти
37
38
39
40
40
194
Найменування освітньої галузі
Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий
1
2
3
4
разом
Для дітей з тяжкими порушеннями мовлення
Інваріантна складова
Мова та література
7
7
7
7
7
35
Математика
4
4
4
4
4
20
Природознавство
2
2
2
2
2
10
Суспільствознавство
1
1
2
Здоров’я і фізична культура
2
3
3
3
3
14
Технології
1
1
1
1
1
5
Мистецтво
2
2
2
2
2
10
Усього
18
19
19
20
20
96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки)
10
12
12
12
12
58
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
2
1
2
2
2
9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи)
20
20
21
22
22
105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти
30
32
33
34
34
163
Найменування освітньої галузі
Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий
1
2
3
4
разом
Для дітей із затримкою психічного розвитку
Інваріантна складова
Мова та література
7
7
7
7
7
35
Математика
4
4
4
4
4
20
Природознавство
2
2
2
2
2
10
Суспільствознавство
1
1
2
Здоров’я і фізична культура
2
3
3
3
3
14
Технології
1
1
1
1
1
5
Мистецтво
2
2
2
2
2
10
Усього
18
19
19
20
20
96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з ритміки)
10
10
10
10
10
50
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
2
1
2
2
2
9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи)
20
20
21
22
22
105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти
30
30
31
32
32
155
Найменування освітньої галузі
Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий
1
2
3
4
разом
Для дітей з порушеннями опорно-рухового апарату
Інваріантна складова
Мова та література
7
7
7
7
7
35
Математика
4
4
4
4
4
20
Природознавство
2
2
2
2
2
10
Суспільствознавство
1
1
2
Здоров’я і фізична культура
2
3
3
3
3
14
Технології
1
1
1
1
1
5
Мистецтво
2
2
2
2
2
10
Усього
18
19
19
20
20
96
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури)
9
9
9
9
9
45
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
2
1
2
2
2
9
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи)
20
20
21
22
22
105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту освіти
29
29
30
31
31
150
Найменування освітньої галузі
Кількість годин у класах на тиждень
підготовчий
1
2
3
4
разом
Для розумово відсталих дітей
Інваріантна складова
Мова та література
7
7
7
7
7
35
Математика
4
4
4
4
4
20
Природознавство
2
2
2
2
2
10
Суспільствознавство
1
1
2
Здоров’я і фізична культура
3
3
3
3
3
15
Технології
1
1
1
1
1
5
Мистецтво
2
2
2
2
2
10
Усього
19
19
19
20
20
97
Корекційно-розвиткова робота (у тому числі заняття з лікувальної фізкультури, ритміки)
8
8
8
8
40
Варіативна складова
Додаткові години, передбачені для вивчення предметів освітніх галузей та курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять
1
1
2
2
2
8
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня (без урахування годин, передбачених для проведення корекційно-розвиткової роботи)
20
20
21
22
22
105
Сумарна кількість годин інваріантної та варіативної складових змісту початкової освіти
28
28
29
30
30
145