Угода
про створення загального науково-технологічного простору держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав
Дата підписання:
Дата набрання чинності для України:
|
03.11.1995
03.11.1995
|
Уряди держав - учасниць даної Угоди, надалі - Сторони,
відповідно до Рішення Ради глав держав Співдружності Незалежних Держав про погоджені заходи для відтворення і збереження загального наукового простору в рамках Співдружності Незалежних Держав від 10 лютого 1995 року (
997_b69)
,
діючи в напрямку послідовної реалізації положень Договору про створення Економічного союзу від 24 вересня 1993 року (
997_035)
,
вважаючи необхідним вжити невідкладних заходів щодо підтримки науки, збереження і розвитку науково-технологічних потенціалів Сторін як найважливішої умови забезпечення національної безпеки,
визнаючи необхідність об'єднання цих потенціалів з метою найбільш повного й ефективного використання для духовного й економічного розвитку Сторін у сучасних умовах,
розвиваючи зусилля, що здійснються в рамках раніше підписаних угод про співробітництво держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав в галузі науки і технологій, у тому числі:
про науково-технічне співробітництво в рамках держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав від 13 березня 1992 року (
997_200)
;
про прямі науково-технічні зв'язки в рамках Співдружності Незалежних Держав від 13 березня 1992 року (
997_653)
;
про співробітництво в галузі підготовки наукових і науково-педагогічних кадрів і нострифікації документів про їх кваліфікацію в рамках Співдружності Незалежних Держав від 13 березня 1992 року (
997_203)
;
про спільне використання науково-технічних об'єктів у рамках Співдружності Незалежних Держав від 13 березня 1992 року (
997_652)
;
про проведення погодженої політики в галузі стандартизації, метрології і сертифікації від 13 березня 1992 року (
997_102)
;
про міждержавний обмін науково-технічною інформацією від 26 червня 1992 року (
997_721)
й інших,
домовилися про таке:
Стаття 1
1. Сторони вживатимуть спільно й окремо погоджені заходи для створення загального науково-технологічного простору в рамках Співдружності Незалежних Держав. Формування загального науково-технологічного простору буде здійснюватися поетапно у взаємозв'язку з розвитком інтеграційних процесів у Співдружності в цілому.
2. У цій Угоді під науково-технологічним простором держави мається на увазі середовище забезпечення функціонування і розвитку науки і технологій, що характеризується єдиною державною науково-технологічною політикою, що спирається на адекватну нормативно-правову базу і включає перелік національних пріоритетів, системи керування науково-технологічним розвитком, фінансування, підготовки й атестації наукових і інженерних кадрів, науково-технічної інформації, стандартизації, метрології, сертифікації, охорони прав на результати науково-технічної діяльності.
Під загальним науково-технологічним простором держав - учасниць Співдружності мається на увазі середовище, що характеризується проведенням цими державами погодженої політики у пріоритетних напрямах, що становлять взаємний інтерес щодо розвитку науки і техніки, гармонізацією змісту її окремих компонентів і відповідних національних нормативно-правових баз. Загальний науково-технологічний простір передбачає також надання кожній державі - учасниці Угоди можливості використання науково-технологічних просторів, ринків науково-технологічних товарів і послуг інших учасниць Угоди, відповідно до національних законодавств Сторін.
Стаття 2
З метою створення загального науково-технологічного простору і розвитку домовленостей, зафіксованих в Угоді про науково-технічне співробітництво в рамках держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав від 13 березня 1992 року (
997_200)
, Сторони забезпечать взаємодію у вирішенні конкретних завдань, спрямованих на:
створення ефективного організаційного механізму координації інтеграційних процесів у галузі науки і технологій;
вироблення фінансово-економічних механізмів і системи взаємних розрахунків і платежів для підтримки спільних наукових досліджень;
скасування в рамках Співдружності митних обмежень при обміні результатами наукових досліджень, експериментальними і дослідницькими зразками і технологіями, передачі наукової літератури, науково-технічної інформації, приладів, експериментального устаткування, реактивів і інших матеріалів для науково-дослідних робіт;
забезпечення вільного доступу до відкритої науково-технічної інформації і даних, що не мають комерційного характеру;
взаємне надання національного режиму для науково-дослідних організацій, вчених і фахівців держав - учасниць даної Угоди на ринках науково-технологічних товарів і послуг, а також за участі в конкурсах на відкриті державні замовлення.
Стаття 3
Основною умовою реалізації даної Угоди Сторони розглядають визнання пріоритету науково-технологічної сфери всіма державами - учасницями даної Угоди, що виражається в необхідності прискореного формування нормативно-правової бази її підтримки і розвитку, а також відповідного цьому пріоритетові гарантованого рівня державного фінансування даної сфери.
Стаття 4
Як першочергові заходи, спрямовані на створення загального науково-технологічного простору, Сторони вважають за необхідне підготувати і підписати такі міждержавні і міжурядові угоди:
про формування і статус міждержавних наукових і науково-технологічних програм і проектів;
про створення і статус міжнародних наукових організацій;
про створення і статус міжнародних науково-дослідних центрів;
про порядок залучення до виконання національних науково-технологічних програм дослідницьких центрів, вчених і фахівців держав - учасниць Співдружності;
про порядок безвалютного обміну науковими виданнями і періодикою, перекладеною закордонною науковою і науково-педагогічною літературою;
про створення міжбібліотечного абонемента.
Стаття 5
1. Для реалізації даної Угоди Сторони створюють Міждержавний комітет з науково-технологічного розвитку (МК НТР), що здійснює свою діяльність відповідно до Положення про нього, що є невід'ємною частиною даної Угоди. МК НТР здійснює свою діяльність при Міждержавному економічному Комітеті Економічного союзу (МЕК).
2. МК НТР розглядає концептуальні питання формування загального науково-технологічного простору, визначає пріоритетні напрями і форми співробітництва в ключових галузях науки і техніки, приймає в межах своєї компетенції, а в необхідних випадках підготовлює і вносить через МЕК на розгляд глав держав і глав урядів держав - учасниць Співдружності проекти документів з питань, пов'язаних з рішенням конкретних завдань створення загального науково-технологічного простору.
3. До складу МК НТР входять по два представники від кожної Сторони, як правило, керівник виконавчого органу влади, що відповідає за державну науково-технічну політику, а також президент національної академії наук.
До складу Міждержавного комітету з науково-технологічного розвитку входить заступник Голови Колегії МЕК, що курирує питання науково-технічного співробітництва, а також голова Міждержавної науково-технічної ради (МНТР).
Голова МК НТР, що обирається на умовах ротації, бере участь у роботі Колегії МЕК із правом дорадчого голосу.
4. Функції виконавчого органу МК НТР покладаються на Міждержавну науково-технічну раду (МНТР). У зв'язку з цим у Положення про МНТР будуть внесені зміни і доповнення. Підготовка відповідних пропозицій покладається на МК НТР.
5. МК НТР і МНТР діють у тісному співробітництві з іншими міждержавними і міжурядовими органами Співдружності Незалежних Держав, а також Міжнародною асоціацією академій наук (МААН).
Стаття 6
Сторони доручають МК НТР у тримісячний термін після його створення розробити і подати на затвердження Президії МЕК план першочергових заходів щодо створення загального науково-технологічного простору.
При його розробці провести аналіз і підготувати відповідні пропозиції щодо переліку чинних міждержавних і міжурядових договорів, зміст яких не відповідає сучасним умовам і вимагає перегляду, а також переліку тих документів, які необхідно розробити і прийняти для гармонізації правового забезпечення створення і функціонування науково-технологічного простору.
Стаття 7
1. Фінансування участі вчених і фахівців держав - учасниць СНД у науково-дослідних роботах у рамках багатобічних науково-дослідницьких програм і проектів здійснюється, як правило, відповідною Стороною за рахунок власних коштів, за винятком робіт, проведених у рамках офіційно затверджених міждержавних програм, міжнародних наукових організацій і міжнародних наукових центрів, для підтримки яких можуть цільовим способом створюватися об'єднані матеріально-фінансові фонди.
2. З розвитком інтеграційних процесів у цілому, а також формуванням загального науково-технологічного простору, Сторони на підставі пропозицій МК НТР розглянуть питання про створення за рахунок часткових внесків Міждержавного фонду науково-технічного співробітництва.
Стаття 8
1. Для забезпечення реалізації цієї Угоди Сторони почнуть скоординовані заходи для підготовки відповідних національних нормативно-правових актів.
2. Участь у реалізації даної Угоди в цілому, так само як і участь у вирішенні конкретних завдань у різних напрямах створення загального науково-технологічного простору, а також у програмах і проектах багатостороннього співробітництва, здійснюється на взаємовигідній і добровільній основі.
3. Сторони будуть утримуватися від дій, що суперечать положенням цієї Угоди і перешкоджають реалізації поставлених у ній цілей, а також завдають збитків іншим державам - учасницям даної Угоди.
4. Сторони зберігають за собою право самостійного і незалежного визначення форм і умов науково-технологічних відносин з державами, що не беруть участі у цій Угоді.
Стаття 9
У цю Угоду можуть бути внесені зміни і доповнення за взаємною згодою Сторін.
Стаття 10
1. Ця Угода тимчасово застосовується з дня підписання і набуває чинності з дати передання на збереження депозитарієві третього повідомлення про виконання Сторонами, що її підписали, всіх необхідних внутрішньодержавних процедур.
2. Депозитарієм цієї Угоди є Виконавчий Секретаріат Співдружності Незалежних Держав.
3. Після закінчення одного року з дати підписання цієї Угоди Сторони, для яких Угода набула чинності, можуть прийняти рішення щодо участі в Угоді Сторін, для яких Угода застосовується тимчасово.
Стаття 11
Дана Угода відкрита для приєднання будь-якої держави - учасниці Співдружності Незалежних Держав, що визнає положення Угоди, які діють на момент приєднання, і згодна виконувати їх у повному обсязі.
Приєднання здійснюється на умовах і в порядку, обумовленому в окремій угоді з державою, яка приєднується, що попередньо узгоджується і підлягає схваленню всіма Сторонами відповідно до їх внутрішньодержавних процедур.
Стаття 12
1. Будь-яка Сторона може вийти з Угоди шляхом направлення письмового повідомлення депозитарієві про свій намір вийти з Угоди за 6 місяців до виходу.
2. У випадку порушення будь-якою зі Сторін положень даної Угоди, що завдає збитків досягненню її цілей, інші Сторони вправі прийняти рішення про призупинення дії Угоди або її окремих положень щодо цієї Сторони, або прийняти рішення про виключення її з учасниць Угоди.
3. З метою вирішення можливих суперечок і претензій, пов'язаних із зобов'язаннями Сторін, у тому числі матеріального характеру, положення даної Угоди продовжують діяти щодо Сторони, яка припинила участь, аж до повного врегулювання усіх вимог.
Вчинено в місті Москві 3 листопада 1995 року в одному дійсному примірнику російською мовою. Дійсний примірник зберігається у Виконавчому Секретаріаті Співдружності Незалежних Держав, що направить кожній державі, яка підписала Угоду, її засвідчену копію.
За Уряд За Уряд
Азербайджанської Республіки Республіки Молдова
(підпис) (підпис)
За Уряд За Уряд
Республіки Вірменія Російської Федерації
(підпис) (підпис)
За Уряд За Уряд
Республіки Білорусь Республіки Таджикистан
(підпис) (підпис)
За Уряд За Уряд
Республіки Грузія Туркменистану
(підпис) _____________
За Уряд За Уряд
Республіки Казахстан Республіки Узбекистан
(підпис) (підпис)
За Уряд За Уряд
Киргизької Республіки України
(підпис) (підпис)
Враховуючи, що Україна
є ініціатором даної
Угоди, пропонується
місцем розташування МК
НТР визначити м. Київ
Додаток
до Угоди про створення
загального
науково-технологічного
простору держав - учасниць
Співдружності Незалежних
Держав
від 3 листопада 1995 року
ПОЛОЖЕННЯ
про Міждержавний комітет з науково-технологічного розвитку
I. Загальні положення
1. Міждержавний комітет з науково-технологічного розвитку (далі - МК НТР) створюється з метою сприяння координації процесів співробітництва в рамках Угоди про створення загального науково-технологічного простору держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав.
МК НТР є постійно діючим координуючим органом, що здійснює свою діяльність у межах повноважень, добровільно делегованих йому державами - учасницями Угоди.
У своїй діяльності МК НТР підзвітний Раді глав держав, Раді глав урядів Співдружності Незалежних Держав і Міждержавному економічному Комітету Економічного союзу (МЕК), керується Статутом Співдружності Незалежних Держав (
997_033)
, Договором про створення Економічного союзу від 24 вересня 1993 року (
997_035)
, рішеннями Ради глав держав і Ради глав урядів Співдружності, рішеннями МЕК, Угодою про створення загального науково-технологічного простору держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав, Угодою про науково-технічне співробітництво в рамках держав - учасниць Співдружності Незалежних Держав від 13 березня 1992 року (
997_200)
, іншими міждержавними і міжурядовими угодами, укладеними в рамках Співдружності, а також цим Положенням.
II. Основні напрями діяльності і функції МК НТР
2. Основними напрямами діяльності МК НТР є:
створення сприятливих умов для розвитку прямих зв'язків між науково-дослідними організаціями, вченими і фахівцями держав - учасниць СНД;
координація та узгодження державної науково-технічної політики в цілому і її окремих компонентів;
гармонізація нормативно-правової бази функціонування науково-технологічного середовища в державах - учасницях Угоди;
консолідація зусиль держав - учасниць Угоди на найважливіших напрямах науки і технологій;
формування в державах - учасницях Угоди спільних фінансово-економічних механізмів підтримки спільних наукових і технологічних програм і проектів;
розвиток нових форм співробітництва, у тому числі державної підтримки, що сприяє ефективному використанню науково-технологічних потенціалів цих держав при реалізації спільних програм;
розробка і вживання заходів, спрямованих на поступове відкриття ринків науково-технологічних товарів і послуг.
3. Основні функції МК НТР:
оцінка стану науково-технічного співробітництва держав - учасниць СНД;
аналіз проблем, пов'язаних з розвитком науково-технологічного співробітництва держав - учасниць СНД;
визначення пріоритетних сфер науково-технологічного співробітництва держав - учасниць Угоди;
підготовка рекомендацій з надання державної підтримки науки і технології в державах - учасницях Угоди;
вживання заходів, спрямованих на формування режиму максимального сприяння науково-технологічному співробітництву держав - учасниць Угоди;
створення ефективної інфраструктури співробітництва науково-дослідних організацій, вчених і фахівців держав - учасниць СНД;
формування багатосторонніх (міждержавних) програм і проектів, створення міжнародних наукових організацій і міжнародних наукових центрів.
4. МК НТР для реалізації своїх функцій:
приймає рішення в межах компетенції членів МК НТР, наділених їх урядами;
приймає рішення рекомендаційного характеру;
підготовлює і вносить в органи СНД проекти документів з питань науково-технологічного співробітництва, що потребують рішення цих органів;
одержує інформацію від державних органів держав - учасниць Угоди про виконання багатосторонніх і двосторонніх угод, рішень Ради глав держав і Ради глав урядів Співдружності з питань, що належать до у компетенцію МК НТР;
створює в необхідних випадках робочі групи для підготовки проектів документів і скликає наради з питань, що належать до відання МК НТР;
діє в тісному контакті з іншими міждержавними і міжурядовими органами СНД, спирається у своїй роботі на Міжнародну асоціацію академій наук, що надає йому рекомендації зі здійснення погодженої науково-технологічної політики, а також пропозиції і результати експертизи спільних програм і проектів.
III. Організація роботи МК НТР
5. До складу МК НТР входять по два представники від кожної Сторони, як правило, представник виконавчого органу влади, що відповідає за державну науково-технічну політику, і президент національної академії наук. До складу МК НТР входить також заступник Голови Колегії МЕК, що курирує питання науково-технічного співробітництва.
6. Регламент роботи МК НТР затверджується ним самостійно.
7. Засідання МК НТР проводяться у разі необхідності, але не рідше одного разу на рік, у термін і місці, які визначаються МК НТР.
8. МК НТР очолює Голова, що обирається на умовах ротації з числа представників виконавчих органів влади держав - учасниць Угоди. Порядок і терміни головування визначаються самим МК НТР відповідно до його регламенту. Голова керує засіданнями МК НТР, організовує його роботу в період між засіданнями.
Голова МК НТР бере участь у роботі Колегії МЕК із правом дорадчого голосу.
9. МК НТР за узгодженням з МЕК щорічно затверджує план своєї роботи, визначає порядок і терміни розгляду питань.
10. МК НТР щорічно представляє МЕК доповідь про пророблену роботу і заходи, що плануються на майбутній рік.
11. Функції виконавчого органу МК НТР покладаються на Міждержавну науково-технічну раду (МНТР), що діє на підставі Положення про нього, затвердженого Радою глав урядів держав - учасниць СНД 15 травня 1992 року (
997_275)
, із внесенням у нього змін і доповнень.
12. Функції робочого апарату МК НТР виконує робочий орган МНТР і департамент науково-технічного співробітництва МЕК.
13. Витрати по відряджанню учасників засідань МК НТР несе кожна держава - учасниця Угоди, що відряджає своїх представників на ці засідання.
Технічне обслуговування засідань МК НТР, МНТР і створюваних ними робочих груп і наукових рад, а також проведених ними нарад здійснює Апарат МЕК.
14. Рішення МК НТР приймаються:
консенсусом - при підготовці пропозицій щодо проведення погодженої науково-технічної політики і розробки пропозицій, пов'язаних з формуванням і функціонуванням загального науково-технологічного простору;
кваліфікованою більшістю (не менше 3/4 загальної кількості голосів) - при підготовці рекомендацій державам - учасницям Угоди з інших питань, що належать до компетенції МК НТР;
простою більшістю - із процедурних питань.
Положення може бути змінене або доповнене Радою глав урядів Співдружності за пропозицією Міждержавного економічного Комітету Економічного союзу, Міждержавного Комітету з науково-технологічного розвитку.