УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 13 січня 1992 р. N 18
Київ
Про затвердження Порядку
визначення плати і стягнення платежів
за забруднення навколишнього природного
середовища та Положення про республіканський
позабюджетний фонд охорони навколишнього
природного середовища
Відповідно до Закону УРСР "Про охорону навколишнього
природного середовища" ( 1264-12 ) Кабінет Міністрів України
п о с т а н о в л я є:
1. Затвердити Порядок визначення плати і стягнення платежів
за забруднення навколишнього природного середовища та Положення
про республіканський позабюджетний фонд охорони навколишнього
природного середовища, що додаються.
2. Покласти на Уряд Кримської АРСР, облвиконкоми, Київський і
Севастопольський міськвиконкоми і Міністерство охорони
навколишнього природного середовища України організацію
запровадження плати за забруднення навколишнього природного
середовища і контроль за використанням одержуваних від цього
коштів.
3. Міністерству охорони навколишнього природного середовища
України за погодженням з Міністерством економіки України і
Міністерством фінансів України:
розробити й довести в місячний строк до Уряду Кримської АРСР,
облвиконкомів, Київського та Севастопольського міськвиконкомів
тимчасові нормативи плати за забруднення навколишнього природного
середовища на 1992 рік;
розробити і затвердити до 1 вересня 1992 р. базові нормативи
плати за забруднення навколишнього природного середовища.
4. Виходячи з кризового стану економіки встановити, що
платежі за викиди й скиди забруднюючих речовин і розміщення
відходів, які віднесено на витрати виробництва, за 1991 і
1992 роки, стягуються з підприємств, організацій та установ у
розмірі, який не перевищує п'яти процентів від загальної суми їх
прибутку у звітному році.
5. Міністерству статистики України за поданням Міністерства
охорони навколишнього природного середовища України в місячний
строк затвердити форми статистичної звітності про надходження та
використання коштів по платежах за забруднення навколишнього
природного середовища.
6. Державному комітетові України по житлово-комунальному
господарству разом з Міністерством охорони навколишнього
природного середовища України в І кварталі 1992 р. розробити і за
погодженням з Міністерством фінансів і Міністерством економіки
України затвердити й довести до Уряду Кримської АРСР,
облвиконкомів, Київського та Севастопольського міськвиконкомів
інструктивні матеріали щодо встановлення нормативів плати за скиди
промислових та інших стічних вод через комунальні та відомчі
системи каналізації.
Прем'єр-міністр України В.ФОКІН
Державний секретар
Кабінету Міністрів України В.ПЄХОТА
Інд. 19
ЗАТВЕРДЖЕНИЙ
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 січня 1992 р. N 18
ПОРЯДОК
визначення плати і стягнення платежів
за забруднення навколишнього природного
середовища
1. Цей Порядок визначає єдині на території України правила
встановлення плати за викиди й скиди забруднюючих речовин у
навколишнє природне середовище та розміщення в ньому відходів
промислового, сільськогосподарського, будівельного та іншого
виробництва*, а також стягнення відповідних платежів з
підприємств, установ і організацій**.
_______________
* Надалі - викиди й скиди забруднюючих речовин і розміщення
відходів.
** Надалі - підприємства.
2. Плата за забруднення навколишнього природного середовища
встановлюється за:
викиди в атмосферу забруднюючих речовин стаціонарними і
пересувними джерелами забруднення;
скиди забруднюючих речовин у поверхневі води, територіальні
та внутрішні морські води, а також підземні горизонти, в тому
числі скиди, що провадяться підприємствами через систему
комунальної каналізації;
розміщення відходів у навколишньому природному середовищі.
3. Платежі за викиди й скиди забруднюючих речовин і
розміщення відходів у навколишньому природному середовищі
стягуються з підприємств незалежно від форм власності й відомчої
приналежності.
Стягнення платежів не звільняє підприємства від відшкодування
збитків, заподіяних порушеннями природоохоронного законодавства.
4. Розміри вказаних платежів установлюються Урядом Кримської
АРСР, облвиконкомами, Київським і Севастопольським
міськвиконкомами на підставі лімітів викидів і скидів забруднюючих
речовин і розміщення відходів та нормативів плати за них.
Враховуючи кризовий стан економіки, підприємства на період до
1 січня 1996 р. звільняються від платежів за викиди і скиди
забруднюючих речовин, які здійснюються в межах гранично допустимих
викидів і скидів.
Розміри платежів за викиди в атмосферу забруднюючих речовин
пересувними джерелами встановлюються на підставі нормативів плати
за ці викиди та кількості використаного пального.
5. Ліміти викидів або скидів забруднюючих речовин
визначаються для підприємств з урахуванням гранично допустимих
обсягів викидів або скидів по кожному інгредієнту і доводяться до
них як тимчасово погоджені величини викидів або скидів
забруднюючих речовин по кожному інгредієнту в тоннах на рік.
Ліміти розміщення відходів у навколишньому природному
середовищі визначаються для підприємств як фізичний обсяг відходів
по класах їх токсичності згідно з дозволами на розміщення, що
видаються в установленому порядку і доводяться в тоннах на рік.
Гранично допустимі викиди або скиди - це кількість
забруднюючих речовин, що викидається або скидається в навколишнє
природне середовище з окремого джерела забруднення за одиницю
часу, яка з урахуванням дії інших джерел забруднення та
перспективи розвитку підприємства не перевищує встановлених норм
екологічної безпеки людини.
Тимчасово погоджені викиди або скиди - це кількість
забруднюючих речовин, що викидається або скидається в навколишнє
природне середовище з окремого джерела забруднення за одиницю
часу, яка встановлюється на відповідний строк - до досягнення
гранично допустимих викидів або скидів.
6. Міністерство охорони навколишнього природного середовища
України встановлює загальні по території Кримської АРСР, областей
або окремих регіонів, а також міст республіканського
підпорядкування ліміти:
викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від
стаціонарних джерел забруднення;
скидів забруднюючих речовин у територіальні та внутрішні
морські води, а також поверхневі води республіканського значення.
7. Ліміти викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря
від стаціонарних джерел забруднення, скидів забруднюючих речовин у
територіальні та внутрішні морські води, поверхневі води
республіканського значення, а також розміщення відходів, які
призводять до забруднення природних ресурсів республіканського
значення, встановлюються для підприємств органами Міністерства
охорони навколишнього природного середовища України в формі видачі
дозволів на викиди й скиди забруднюючих речовин і розміщення
відходів.
Ліміти скидів забруднюючих речовин у поверхневі води
місцевого значення і розміщення відходів, які призводять до
забруднення природних ресурсів, крім віднесених до ресурсів
республіканського значення, встановлюються для підприємств за
поданням органів Міністерства охорони навколишнього природного
середовища України в порядку, що визначається Верховною Радою
Кримської АРСР, обласними, міськими (міст республіканського
підпорядкування) Радами народних депутатів.
Ліміти викидів і скидів забруднюючих речовин і розміщення
відходів встановлюються на один рік і доводяться до підприємств не
пізніше 1 липня попереднього року.
8. Нормативом плати за викиди й скиди забруднюючих речовин і
розміщення відходів у межах установлених лімітів є розмір плати за
одну тонну конкретної забруднюючої речовини або класу забруднюючих
речовин.
9. За викиди й скиди забруднюючих речовин і розміщення
відходів у межах установлених лімітів установлюються базові
нормативи плати і коефіцієнти, що враховують територіальні
екологічні особливості.
Вказані нормативи і коефіцієнти розробляються і
затверджуються Міністерством охорони навколишнього природного
середовища за погодженням з Міністерством економіки і
Міністерством фінансів України.
При визначенні нормативів плати на період до 1 січня 1996 р.
для транспортних засобів, які мають діючі нейтралізатори
знешкодження відпрацьованих газів двигунів, застосовується
коефіцієнт 0,5.
Для підприємств теплоенергетики, що працюють на органічному
паливі, до нормативів плати на період до 1 січня 1996 р.
застосовується коефіцієнт 0,1.
10. За понадлімітні викиди й скиди забруднюючих речовин і
розміщення відходів установлюється підвищений розмір плати на
підставі базових нормативів плати, коефіцієнтів, що враховують
територіальні екологічні особливості, і коефіцієнтів кратності
плати за понадлімітні викиди й скиди забруднюючих речовин і
розміщення відходів.
Коефіцієнти кратності плати за понадлімітні викиди й скиди
забруднюючих речовин і розміщення відходів установлюються Радами
народних депутатів базового рівня в межах від 1 до 5.
У разі відсутності на підприємстві затверджених у
встановленому порядку лімітів викидів і скидів забруднюючих
речовин і розміщення відходів плата за викиди й скиди забруднюючих
речовин і розміщення відходів стягується як за понадлімітні.
11. Платежі підприємств за викиди й скиди забруднюючих
речовин і розміщення відходів у межах лімітів відносяться на
витрати виробництва, а за понадлімітні провадяться за рахунок
прибутку, що залишається в розпорядженні підприємства.
12. Обмеження розмірів платежів за викиди й скиди
забруднюючих речовин і розміщення відходів установляється
Кабінетом Міністрів України за пропозицією Міністерства економіки,
Міністерства фінансів і Міністерства охорони навколишнього
природного середовища України.
За рішенням Рад народних депутатів базового рівня збиткові та
низькорентабельні підприємства можуть повністю або частково
звільнятися від плати за забруднення навколишнього природного
середовища.
13. Розміщені на території України спільні та інші
підприємства, що використовують іноземні інвестиції і реалізують
усю свою продукцію або її частину за валюту, вносять плату за
лімітні та понадлімітні викиди й скиди забруднюючих речовин і
розміщення відходів в іноземній валюті пропорційно обсягу
реалізації їхньої продукції за валюту.
14. Платежі за забруднення навколишнього природного
середовища провадяться підприємствами у вигляді авансових платежів
рівними частинами від розрахункового річного розміру платежів
щоквартально до 15 числа першого місяця наступного кварталу.
Остаточний розрахунок по платежах за звітний рік провадиться
відповідно до фактичної кількості викинутих і скинутих
забруднюючих речовин та розміщених відходів у 10-денний строк
після подання підприємствами річного звіту про кількість викидів і
скидів забруднюючих речовин та розміщення відходів за формами
статистичної звітності, а для підприємств, що не складають таких
звітів, - за довідками підприємств, що подаються органам
Міністерства охорони навколишнього природного середовища України
обласного рівня, Кримської АРСР, мм. Києва та Севастополя, а також
Уряду Кримської АРСР, облвиконкомам, Київському та
Севастопольському міськвиконкомам, про фактичну кількість викидів
і скидів забруднюючих речовин та розміщення відходів.
15. Контроль за достовірністю звітних даних по обсягах
викидів і скидів забруднюючих речовин та розміщенню відходів
здійснюють органи Міністерства охорони навколишнього природного
середовища і Міністерства статистики України.
При виявленні обсягів викидів, які перевищують звітні, за них
стягуються платежі відповідно до встановлених нормативів у
п'ятикратному розмірі цих платежів.
16. У разі несвоєчасного перерахування коштів за забруднення
навколишнього природного середовища стягується пеня в розмірі 0,1
процента від суми платежів за кожний прострочений день.
Якщо підприємство не сплатило платежі, при остаточному
розрахунку за рік після строку, зазначеного в пункті 14 цього
Порядку, платежі знімаються в безакцептному порядку.
17. Платежі за забруднення навколишнього природного
середовища підприємства (крім розташованих у містах
республіканського підпорядкування) перераховують у таких розмірах:
70 процентів - у позабюджетні фонди охорони навколишнього
природного середовища Рад народних депутатів базового рівня на
окремі рахунки;
20 процентів - у позабюджетні фонди охорони навколишнього
природного середовища Кримської АРСР і обласних Рад народних
депутатів на окремі рахунки;
10 процентів - на рахунок республіканського позабюджетного
фонду охорони навколишнього природного середовища Міністерства
охорони навколишнього природного середовища України.
Підприємства, розташовані у містах республіканського
підпорядкування, платежі за забруднення навколишнього природного
середовища перераховують у таких розмірах:
90 процентів - у позабюджетні фонди охорони навколишнього
природного середовища міських Рад народних депутатів;
10 процентів - на рахунок республіканського позабюджетного
фонду охорони навколишнього природного середовища Міністерства
охорони навколишнього природного середовища України.
18. Контроль за використанням платежів за забруднення
навколишнього природного середовища здійснюють органи Міністерства
охорони навколишнього природного середовища України.
Затверджене
постановою Кабінету Міністрів України
від 13 січня 1992 р. N 18
ПОЛОЖЕННЯ
про республіканський позабюджетний фонд
охорони навколишнього природного
середовища
1. Республіканський позабюджетний фонд охорони навколишнього
природного середовища створюється відповідно до статті 47 Закону
України про охорону навколишнього природного середовища
( 1264-12 ) у Міністерстві охорони навколишнього природного
середовища України з метою цільового фінансування природоохоронних
та ресурсозберігаючих заходів, а також заходів спрямованих на
зменшення впливу забруднення навколишнього природного середовища
на здоров'я населення.
2. Республіканський позабюджетний фонд охорони навколишнього
природного середовища створюється за рахунок:
відрахувань підприємств у розмірі 10 процентів від платежів
за забруднення навколишнього природного середовища відповідно до
статті 46 Закону України про охорону навколишнього природного
середовища ( 1264-12 );
відрахувань з місцевих позабюджетних фондів охорони
навколишнього природного середовища, розмір яких визначається
Верховною Радою України;
добровільних внесків підприємств, організацій, установ,
громадян та інших надходжень.
3. Кошти республіканського позабюджетного фонду охорони
навколишнього природного середовища використовуються для
фінансування:
розробки та здійснення загальнореспубліканських і
регіональних державних комплексних програм щодо охорони
навколишнього природного середовища і раціонального використання
природних ресурсів;
проведення науково-технічних конференцій і семінарів,
організації виставок, реклами, фестивалів, та інших
природоохоронних заходів, пропаганди екологічних знань, видання
поліграфічної продукції з екологічної тематики, створення
бібліотек, відеотек, фототек тощо;
підвищення кваліфікації та обміну досвідом роботи працівників
природоохоронних органів;
виконання науково-дослідних, дослідно-конструкторських і
проектних робіт (включаючи придбання ліцензій) по створенню
ресурсо- і природозберігаючих технологій, техніки і приладів для
контролю за станом навколишнього природного середовища та
джерелами викидів і скидів забруднюючих речовин;
здійснення заходів, спрямованих на зниження впливу
забруднення навколишнього природного середовища на здоров'я
населення;
організації моніторингу навколишнього природного середовища;
створення загальнореспубліканських систем і банків екологічної
інформації;
залучення експертів до проведення державної екологічної
експертизи;
розробки екологічних нормативів і стандартів, методик та
економічних нормативів регулювання природокористування, правових
документів з питань охорони природи;
оснащення природоохоронних організацій обладнанням, приладами
контролю і спеціальними транспортними засобами, поліпшення умов
праці та побуту спеціалістів та їх екіпіровки;
здійснення природоохоронних і ресурсозберігаючих заходів;
проведення роботи щодо охорони територій та об'єктів
природно-заповідного фонду;
вжиття заходів у надзвичайних екологічних ситуаціях;
розвитку міжнародного співробітництва у галузі охорони
навколишнього природного середовища;
заохочення працівників підприємств, організацій і установ, у
тому числі органів Міністерства охорони навколишнього природного
середовища України, членів громадських організацій і окремих
громадян за досягнення у галузі охорони природи.
4. Кошти республіканського позабюджетного фонду охорони
навколишнього природного середовища використовуються згідно з
кошторисом витрат на відповідний рік, який затверджується
Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства охорони
навколишнього природного середовища України в обсязі прогнозованих
надходжень коштів до фонду по основних напрямах використання,
вказаних у пункті 3 цього Положення.
До 10 процентів коштів фонду може резервуватися для виконання
непередбачених робіт, пов'язаних з природоохоронною діяльністю.
Про використання кошторису витрат Міністерство охорони
навколишнього природного середовища України звітує перед Кабінетом
Міністрів України.
5. Не використані у звітному році кошти республіканського
позабюджетного фонду охорони навколишнього природного середовища
вилученню не підлягають, переходять на наступний рік і
використовуються на цілі, передбачені цим Положенням.