ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 16-1321/10-8132 від 10.10.97 м.Київ vd971010 vn16-1321/10-8132 Державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, мм.Києві та Севастополі Про уточнення порядку ведення податкового обліку та виписки податкових накладних Державна податкова адміністрація України в зв'язку із запитами щодо практичного ведення (заповнення) Книг обліку придбання товарів (робіт, послуг) та Книг обліку продажу товарів (робіт, послуг) суб'єктами підприємницької діяльності, які не мають статусу юридичної особи та не підпадають під дію статті 2 Закону України від 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість", а також з метою врегулювання питання порядку виписки податкової накладної, повідомляє. У разі, якщо філії та інші структурні підрозділи платника податку не мають розрахункового рахунка, але при цьому самостійно здійснюють продаж товарів (робіт, послуг) та проводять розрахунки з постачальниками/споживачами, то зареєстрований платник податку, до складу якого входять такі філії, може делегувати філії або структурному підрозділу право ведення податкового обліку, зокрема виписки податкових накладних, ведення книги обліку придбання товарів (робіт, послуг), книги обліку продажу товарів (робіт, послуг), крім складання та подання декларації по податку на додану вартість. Однак, перш ніж делегувати вищезазначені права, платник податку повинен окремо кожній філії та структурному підрозділу присвоїти свій код (номер, шифр), про що письмово доводить до відома державної податкової адміністрації за місцем його реєстрації як платника податку на додану вартість, та реєструє під зазначеним кодом (шифром) прошнуровані і пронумеровані книги обліку придбання/продажу товарів (робіт, послуг) для кожної філії, структурного підрозділу. Номер для книг обліку придбання/продажу товарів (робіт, послуг) присвоюється з урахуванням встановленого коду (номеру, шифру) і визначається числовим значенням через дріб. В чисельнику проставляється порядковий номер книги, а в знаменнику - код (номер, шифр). При складанні податкової накладної філією чи структурним підрозділом платника податку порядковий номер податкової накладної також встановлюється з урахуванням присвоєного коду (номеру, шифру) і визначається числовим значенням через дріб. В чисельнику номеру податкової накладної проставляється порядковий номер, а в знаменнику код (номер, шифр). Форма та порядок ведення податкового обліку філіями, структурними підрозділами платника податку, повинні відповідати вимогам, передбаченим в Порядку заповнення податкової накладної, книги обліку придбання та книги обліку продажу товарів (робіт, послуг), який затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 30 травня 1997 року N 165 ( z0233-97 ) та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.06.97 р. N 233/2037, з урахуванням роз'яснень, викладених даним листом. Звертаємо увагу на те, що відповідальність за достовірність і своєчасність ведення податкового обліку філіями та структурними підрозділами, несе платник податку на додану вартість. Що стосується підприємницької діяльності з торгівлі за готівкові кошти, то у разі торгівлі товарами за готівкові кошти на лотках, виїздних автомобілях, інших торгових точках, щоденна виручка від продажу таких товарів на виїздних місцях, розноситься в книгу продажу товарів (робіт, послуг) зареєстрованого платника податку загальним підсумком за день. Одночасно повідомляємо, що відповідно до Закону України від 26.09.97 р. N 550/97-ВР "Про внесення змін до Закону України "Про податок на додану вартість" передбачено, що датою виникнення податкових зобов'язань з продажу товарів (робіт, послуг) є дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок платника податку, як оплата товарів (робіт, послуг), а датою виникнення права на податковий кредит є дата списання коштів з банківського рахунка платника податку в оплату товарів (робіт, послуг). При цьому, податкова накладна виписується у момент виникнення події, яка відбувається раніше: або поставка товарів (виконання робіт, надання послуг), або дата надходження коштів продавцю від споживача, тобто в порядку затвердженому Державною податковою адміністрацією України та зареєстрованою в Міністерстві юстиції із присвоєнням податковій накладній порядкового номеру, відповідно до кількості виписаних накладних. Записи в книзі обліку продажу товарів (робіт, послуг) продавцем проводяться виходячи із дати зарахування коштів на його банківський рахунок від покупця, а у разі продажу товарів (робіт, послуг) за готівкові грошові кошти - дата їх оприбуткування в касі платника податку, а при відсутності такої - дата інкасації готівкових коштів у банківській установі, що обслуговує платника податку, а не згідно із датою виписки податкової накладної. В графу 1 "N п/п" книги обліку продажу товарів (робіт, послуг) проставляється порядковий номер запису. Записи в книзі обліку придбання товарів (робіт, послуг) покупцем проводяться виходячи з дати списання коштів з банківського рахунку платника податку в оплату товарів (робіт, послуг). Зміни порядку ведення податкового обліку не поширюються на продаж або купівлю товарів (робіт, послуг) в межах бартерних (товарообмінних) операцій. При проведенні зазначених операцій, застосовується норма, яка передбачена Законом України від 03.04.97 N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України нормативними актами. Одночасно повідомляємо, що до внесення змін до зареєстрованих в Міністерстві юстиції України нормативних документів, які обумовлюють ведення податкового обліку, при складанні податкової накладної, відміняються вимоги щодо її засвідчення відповідальною особою покупця товарів (робіт, послуг) та необхідності підписання податкової накладної директором і головним бухгалтером продавця товарів (робіт, послуг). Засвідчення податкової накладної може проводитись звичайною печаткою чи штампом продавця. У разі здійснення продажу товарів (робіт, послуг), поставка яких носить безперервний або ритмічний характер при постійних зв'язках із покупцем, покупцю може бути виписана зведена податкова накладна виходячи із визначеної у договорі періодичності оплати поставленої продукції (1 раз у п'ять днів; 1 раз у десять днів і т.д.), але не рідше одного разу на місяць, і не пізніше останнього дня місяця. При цьому, до зведеної податкової накладної потрібно додати перелік (реєстр товаро-транспортних накладних, чи інших відповідних супроводжувальних документів, відповідно до яких здійснено поставку товарів (робіт, послуг). Записи до книги обліку продажу/придбання здійснюються по мірі надходження (списання) коштів, включаючи часткову оплату. У разі передачі товарів в межах договорів комісії (консигнації), поруки, доручення, довірчого управління, схову (відповідального зберігання), інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачу права власності на такі товари іншій особі і уповноважують таку особу (далі - комісіонер) здійснювати продаж товарів від імені та за дорученням іншої особи (далі комітент), податкова накладна в момент передачі таких товарів не складається. Дата виписки податкової накладної у комітента визначається виходячи із дати перерахування коштів на користь комітента або надання останньому інших видів компенсації вартості зазначених товарів. Комісіонер при продажу товарів, одержаних на умовах комісії та інших умов, зазначених вище, виписує податкову накладну по мірі продажу таких товарів в загальному порядку. Голова ДПА України М.Я.Азаров