МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ Л И С Т N 051-227/688 від 13.06.2001 Голові ДПА України М.Я.Азарову Щодо порядку нарахування та обчислення пені У листі від 24.04.2001 р. N 051-205/507 ( v_507201-01 ) Міністерство фінансів України повідомляло Вас про свою позицію щодо визначення термінів сплати обов'язкових платежів, зокрема з податків на прибуток та на додану вартість. З прийняттям Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) закони та інші нормативно-правові акти діють у частині, що не суперечить нормам цього Закону (пункт 19.6 статті 19). У Законі України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (стаття 11) чітко визначено, що для цілей цього Закону звітним податковим періодом є звітний (податковий) рік та звітний (податковий) квартал. Концептуально всі норми цього Закону пов'язані і виписані з урахуванням квартального звітного податкового періоду. Це стосується порядку застосування пункту 5.9 статті 5, порядку врахування від'ємного значення об'єкта оподаткування (стаття 6), перерахунку курсових різниць (пункт 7.3 статті 7), нарахування сум амортизації (стаття 8), регулювання безнадійної заборгованості (стаття 12), інші пункти Закону зорієнтовані на застосування квартального звітного періоду, і зміна цього періоду однозначна до зміни всіх норм Закону. Враховуючи зазначене, Міністерство фінансів України не вбачає підстав для зміни діючого звітного податкового періоду, визначеного як квартал. Отже, відповідно до пунктів 19.6 та 4.1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) термін подання квартальної податкової декларації з податку на прибуток встановлюється протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу, а згідно з пунктом 5.3 (підпункт 5.3.1) цього Закону сплата податку на прибуток здійснюється протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку для подання податкової декларації. Іншого механізму сплати податку на прибуток з набуттям чинності Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) не встановлено. Незважаючи на зазначене, у листі Державної податкової адміністрації України від 24.04.2001 р. N 5327/7/15-1117 ( v5327225-01 ) на 2001 рік визначено інший порядок сплати податку на прибуток, який суперечить чинному законодавству. Так, пропонується терміни його сплати залишити в редакції Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), тобто не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним кварталом, але ці терміни згідно з пунктом 19.6 статті 19 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) є недіючими. Крім того, у прикладі, який наводиться в цьому листі, порядок обчислення пені, нарахованої за несвоєчасну сплату податку на прибуток, також суперечить чинному законодавству. Пропонується нараховувати пеню на суму штрафних санкцій за всі дні прострочення терміну сплати податку. Слід зауважити, що згідно з пунктом 17.1 статті 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ) штрафні санкції накладаються контролюючими органами. Крім того, порядок застосування штрафних санкцій регулюється Інструкцією про порядок застосування та стягнення сум штрафних санкцій органами державної податкової служби, яка затверджена наказом Державної податкової адміністрації України від 17.03.2001 р. N 110 ( z0268-01 ) та зареєстрована у Мін'юсті України 23.03.2001 р. N 268/5459. У цій Інструкції виписано процедуру накладання та стягнення (сплати) сум штрафних санкцій щодо платежів, які адмініструються податковими органами. Зокрема, у пункті 12 цієї Інструкції ( z0268-01 ) визначено, що факти порушень податкового та іншого законодавства оформляються актом документальної перевірки, в якому обгрунтовано й чітко викладається зміст порушення норм законодавчих актів, а згідно з пунктом 13 Інструкції ( z0268-01 ) рішення про застосування та стягнення сум штрафних санкцій приймає керівник органу державної податкової служби або його заступник. У рішенні зазначається сума штрафних санкцій, яка в десятиденний термін від дня отримання такого рішення підлягає перерахуванню (сплаті) до бюджету. Всупереч цим вимогам у листі (приклад) пропонується нараховувати пеню на суму штрафної санкції, термін сплати якої взагалі не визначено. Отже, застосування цього листа може призвести до необгрунтованого стягнення у значних розмірах власних коштів платників податків, що завдасть їм збитків. Така практика може спричинити порушення значної кількості судових справ. Згідно зі статтею 13 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) збитки, завдані неправомірними діями посадових осіб органів державної податкової служби, підлягають відшкодуванню за рахунок коштів державного бюджету. З такою ситуацією Міністерство фінансів України погодитись не може. З метою запобігання численним зверненням платників податків до судових органів та неефективним витратам державних коштів прошу скасувати лист від 24.04.2001 р. N 5327/7/15-1117 ( v5327225-01 ) ... В.о. Міністра П.Германчук "Бухгалтерія", N 26/1, 25.06.2001 р.