УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 вересня 2012 р.
за № 1647/21959
Про внесення змін до Типового положення про територіальні курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
Відповідно до підпункту 70 пункту 4 Положення про Міністерство надзвичайних ситуацій України (
402/2011)
, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 402, з метою підвищення ефективності функціонування мережі навчально-методичних установ єдиної системи цивільного захисту НАКАЗУЮ:
1. Унести зміни до Типового положення про територіальні курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдія (
z0610-02)
льності, затвердженого наказом МНС України від 23 квітня 2002 року № 107, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26 липня 2002 року за № 610/6898 (зі змінами), виклавши його у новій редакції, що додається.
2. Департаменту кадрів та роботи з особовим складом (Ціцак О.В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Виконуючий обов'язки
Міністра генерал-лейтенант
служби цивільного захисту
|
В. Бут
|
ПОГОДЖЕНО:
Перший заступник Міністра
освіти і науки, молоді та спорту України
Виконуючий обов'язки Голови
Державної інспекції техногенної безпеки України
генерал-майор служби цивільного захисту
|
Є.М. Суліма
І.В. Гасек
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МНС України
23.04.2002 № 107
(у редакції наказу МНС України
27.08.2012 № 1143)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
25 вересня 2012 р.
за № 1647/21959
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про територіальні курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності
І. Загальні положення
1.1. Територіальні курси, навчально-методичні центри цивільного захисту та безпеки життєдіяльності (далі - курси, центри) є державними навчально-методичними установами системи освіти у сфері цивільного захисту, що здійснюють функціональне навчання (підвищення кваліфікації) керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту, іншу освітню діяльність з післядипломної освіти та координацію і методичний супровід навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях та в умовах терористичного акту.
1.2. Засновниками курсів, центрів є Міністерство надзвичайних ситуацій України (далі - МНС України), Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, органи місцевого самоврядування (далі - засновники).
1.3. У своїй діяльності курси, центри керуються Конституцією України (
254к/96-ВР)
, Законами України "Про освіту" (
1060-12)
, "Про вищу освіту" (
2984-14)
, "Про інноваційну діяльність" (
40-15)
, "Про Цивільну оборону України" (
2974-12)
, "Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру" (
1809-14)
, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту та МНС України, цим Положенням і своїми статутами (положеннями).
1.4. Ліквідація та реорганізація (злиття, приєднання, поділ, перетворення, виділення) курсів, центрів здійснюються згідно з чинним законодавством.
1.5. Курси, центри функціонують як суб'єкти освітньої діяльності мережі навчально-методичних установ єдиної державної системи цивільного захисту (далі - мережа навчально-методичних установ).
Мережа навчально-методичних установ забезпечує:
координацію спільної діяльності з реалізації законодавства у сфері цивільного захисту щодо навчання населення на підприємствах, в установах, організаціях з питань захисту і дій у надзвичайних, аварійних ситуаціях та в умовах терористичних актів;
умови для інноваційного розвитку та впровадження гнучкої системи функціонального навчання керівних кадрів і фахівців за наскрізними навчальними планами і програмами на основі раніше здобутих знань та умінь у сфері цивільного захисту в закладах освіти і досвіду практичної роботи за фахом;
чітку організаційну структуру, упорядковану сукупність навчально-методичних установ та якість їх освітньої діяльності;
організаційно-технологічну та інформаційно-комунікаційну підтримку дистанційного навчання з метою доступності та збільшення кількості фахівців, що проходять навчання за програмами підвищення кваліфікації;
ефективне використання педагогічних і науково-педагогічних кадрів, навчально-матеріальної бази, науково-методичних та інформаційних ресурсів;
спільне розроблення навчально-методичного забезпечення, апробацію та використання результатів наукових досліджень та експериментальної роботи;
підвищення кваліфікації кадрів навчально-методичних установ;
встановлення міжнародних зв'язків і здійснення міжнародної діяльності в галузі освіти.
1.6. Структура мережі навчально-методичних установ формується за пропозиціями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з курсів І-ІІІ категорій, курсів вищої категорії міст Києва і Севастополя, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Автономної Республіки Крим, областей та визначається МНС України.
1.7. Курси вищої категорії міст Києва та Севастополя, центри є юридичними особами, діють на підставі статутів, що затверджуються їх засновниками.
Курси І-ІІІ категорій здійснюють свою діяльність у складі центрів або за рішенням їх засновників як окремі юридичні особи.
Курси I, II категорій забезпечують потреби з функціонального навчання у містах, віднесених відповідно до I, II груп з цивільного захисту.
Курси III категорії забезпечують потреби з функціонального навчання у містах, віднесених до III групи з цивільного захисту, та містах, що розміщуються у зонах можливого сильного радіоактивного забруднення атомних електростанцій.
1.8. Курси вищої категорії міст Києва та Севастополя, центри можуть створювати відокремлені структурні підрозділи - навчально-консультаційні пункти (представництва).
1.9. Курси І-ІІІ категорій, які не є юридичними особами, навчально-консультаційні пункти (представництва) діють на підставі положень, які затверджуються керівниками центрів за погодженням із засновниками.
1.10. Курси, центри розпочинають навчально-методичну діяльність з функціонального навчання лише після проведення Інститутом державного управління у сфері цивільного захисту (далі - Інститут) експертизи рівня їх програмно-методичного забезпечення, документів, що засвідчують проходження педагогічними працівниками додаткової спеціальної підготовки у сфері цивільного захисту, та навчальної матеріально-технічної бази.
За результатами експертизи курси, центри отримують сертифікат (додаток 1), який є підставою для внесення інформації у Державний реєстр курсів, навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності, що проводять функціональне навчання керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту (далі - Державний реєстр курсів, центрів).
1.11. Обсяги функціонального та професійно-технічного навчання, що здійснюють курси, центри, визначаються державним замовленням на підготовку кваліфікованих робітників, підвищення кваліфікації, перепідготовку кадрів та за договорами з юридичними і фізичними особами.
ІІ. Завдання та повноваження центрів, курсів
2.1. Головними завданнями центрів є:
функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) керівних кадрів і фахівців, на яких поширюється дія законів у сфері цивільного захисту, на основі здобутих ними знань і умінь за дисциплінами з безпеки життєдіяльності і цивільного захисту в системі вищої освіти та практичного досвіду;
здійснення освітньої діяльності відповідно до отриманих ліцензій, зокрема первинної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту;
надання інших послуг згідно з переліком платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами і установами освіти;
проведення спеціального навчання з питань пожежної безпеки;
упровадження інноваційних педагогічних технологій, методів і форм навчання у процес безперервної освіти, застосування сучасних систем для підвищення якості навчання, створення відкритого інформаційно-освітнього простору (дистанційного навчання);
здійснення науково-методичної діяльності з розроблення навчальних планів, програм, посібників, методичних матеріалів, інших педагогічних програмних засобів, рецензування навчально-методичної літератури, статей;
проведення дослідно-експериментальної роботи з методології, змісту, теорії і практики післядипломної освіти та професійного навчання кадрів на виробництві;
координація і методичний супровід навчання населення діям у надзвичайних, аварійних ситуаціях за місцем роботи, навчання та проживання;
проведення атестації педагогічних працівників курсів, центрів;
участь у заходах в рамках міжнародного співробітництва.
2.2. Головними завданнями курсів є:
проведення спеціалізованих навчальних курсів (тематичних семінарів) з виконання певних завдань, робіт чи групи робіт у складі органів управління, аварійно-рятувальних служб та формувань;
здійснення практичного навчання на підприємствах, в установах, організаціях, пов’язаного із набуттям особою досвіду виконання завдань і обов'язків під час підготовки та проведення спеціальних об’єктових тренувань, навчань з цивільного захисту, локалізації і ліквідації аварійних ситуацій та аварій;
організація дослідно-експериментальної роботи із вдосконалення форм і методів проведення на підприємствах, в установах та організаціях спеціальних об’єктових тренувань, навчань з цивільного захисту, надання методичної допомоги педагогічним працівникам закладів і установ освіти з організації та проведення заходів Дня цивільного захисту та Тижня безпеки дитини;
забезпечення виконання умов договорів про навчання з юридичними і фізичними особами;
надання консультаційних, аналітичних та інших кваліфікованих послуг з питань організації, планування та здійснення заходів цивільного захисту на підприємствах, в установах, організаціях, розроблення програмної та навчально-методичної документації з навчання персоналу діям в умовах надзвичайних, аварійних ситуацій та аварій;
підготовка і видання експрес-інформацій, навчальних, методичних і наочних матеріалів, рекомендацій, пам’яток, оригінал-макетів інформаційно-довідкових кутків та виконання інших робіт з навчання;
здійснення методичного керівництва консультаційними пунктами з питань цивільного захисту при органах місцевого самоврядування та допомога навчальним закладам в питаннях підготовки з цивільного захисту;
формування, використання бази даних про стан навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, поширення інформації з питань цивільного захисту;
розвиток професійної майстерності педагогічного складу та впровадження передового вітчизняного і міжнародного досвіду.
2.3. Курси, центри у процесі виконання головних завдань взаємодіють з:
2.3.1. Територіальними органами МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі за напрямами:
виконання планів функціонального навчання керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту;
організація спеціальних об’єктових навчань, тренувань з цивільного захисту та навчально-тренувальних занять на потенційно небезпечних об’єктах з відпрацювання дій за можливими аварійними ситуаціями;
підвищення кваліфікації осіб начальницького складу та професійно-технічного навчання робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту;
проведення виробничого навчання і виробничої практики слухачів центрів на базі органів і підрозділів цивільного захисту;
залучення до проведення занять висококваліфікованих фахівців, у тому числі спеціалізованих аварійно-рятувальних служб цивільного захисту;
здійснення просвітницьких і практично-навчальних заходів з підготовки населення до дій в умовах терористичного акту;
проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з метою підвищення рівня обізнаності населення з питань цивільного захисту, техногенної безпеки.
2.3.2. Територіальними органами Державної інспекції техногенної безпеки України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі за напрямами:
перевірка організації та стану навчання персоналу на підприємствах, в установах та організаціях до дій у разі виникнення аварійних ситуацій, аварій та надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру;
виконання місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями вимог щодо обов’язковості проходження навчання керівними кадрами і фахівцями на курсах за функціональними програмами навчання у сфері цивільного захисту.
2.3.3. Структурними підрозділами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, до компетенції яких належать питання цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, за напрямами:
підготовка проектів регіональних і місцевих програм щодо здійснення заходів з підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях, планів комплектування курсів, центрів слухачами та забезпечення їх повного і своєчасного виконання;
вивчення потреби місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій у функціональному навчанні та ведення кількісного обліку осіб, які пройшли навчання на курсах, у центрах;
визначення регіональної складової функціональних програм навчання у сфері цивільного захисту;
розроблення планів-графіків проведення на підприємствах, в установах, організаціях спеціальних об’єктових навчань, тренувань з цивільного захисту та навчально-тренувальних занять на потенційно небезпечних об’єктах з відпрацювання дій за можливими аварійними ситуаціями;
визначення напрямів роботи курсів, центрів щодо їх сприяння виконанню місцевими органами виконавчої влади стосовно обов'язкового вивчення громадянами основних способів захисту і дій у надзвичайних ситуаціях, зокрема підготовки учнів і студентів з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту;
надання щорічних організаційно-методичних рекомендацій Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій щодо навчання населення захисту і діям у надзвичайних ситуаціях;
закріплення за курсами, центрами навчальних об'єктів.
ІІІ. Структура та управління курсами, центрами
3.1. Структура та штатний розпис курсів, центрів затверджуються відповідно до чинного законодавства.
3.2. Центр може мати у своєму складі обласні курси удосконалення (підвищення кваліфікації) керівних кадрів, кабінети, відділення, лабораторії, навчальні пункти, інші навчальні, методичні, видавничі, адміністративно-господарські підрозділи.
Обласні курси удосконалення (підвищення кваліфікації) керівних кадрів - структурний підрозділ післядипломної освіти центру, що здійснює спеціалізоване поглиблення, розширення і оновлення знань, умінь і навичок особи з вищою освітою у сфері цивільного захисту, провадить інноваційну та/або науково-методичну діяльність і має відповідний рівень кадрового та матеріально-технічного забезпечення.
До складу курсів можуть входити циклові комісії, кабінети, лабораторії, навчальні містечка, навчальні та інші відокремлені підрозділи.
Структурні підрозділи курсів, центрів діють на підставі положень про них.
Центрам, які пройшли експертизу та за її результатами одержали сертифікати з правом поширення діяльності з функціонального навчання на декілька областей або мають сучасну навчально-матеріальну і технологічну базу, оснащену мультимедійними засобами, локальну мережу, доступ до мережі Інтернет, а також належне кадрове забезпечення, у тому числі працівниками з науковими ступенями і вченими званнями, МНС України може бути надано статус міжрегіонального центру або науково-методичного центру.
Зазначені центри здійснюють спеціальну додаткову підготовку педагогічних працівників курсів, центрів, створюють сприятливі умови для задоволення потреб регіонів у підвищенні кваліфікації, спеціалізації осіб начальницького складу за місцем роботи через реалізацію разом з вищими навчальними закладами цивільного захисту різних форм навчання.
3.3. Курси, центри знаходяться у підпорядкуванні своїх засновників з усіх питань діяльності. Організаційно-методичне управління в частині провадження освітньої діяльності як суб’єктів мережі навчально-методичних установ здійснює Інститут.
З питань організації первинної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту центр керується наказами відповідного керівника територіального органу управління МНС України в Автономній Республіці Крим, області.
3.4. Безпосереднє управління діяльністю курсів, центрів, що мають статус юридичної особи, здійснює директор (начальник), який діє на засадах єдиноначальності.
Кандидат на заміщення посади директора (начальника) повинен мати повну вищу освіту, досвід роботи за фахом на керівних посадах у сфері цивільного захисту та педагогічний стаж не менше ніж п'ять років.
Директор (начальник) курсів, центрів призначається на посаду за рекомендаціями загальних зборів колективу курсів, центрів Міністром надзвичайних ситуацій України і попереднім погодженням з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями та Інститутом.
Директор (начальник) курсів, центрів є за посадою членом територіальної міжвідомчої атестаційної комісії з атестації аварійно-рятувальних служб та рятувальників.
3.5. Керівництво обласними курсами удосконалення (підвищення кваліфікації) керівних кадрів, курсами І-ІІІ категорій, що не мають статусу юридичної особи, здійснює завідувач (начальник), який призначається на посаду та звільняється з посади директором (начальником) центру за рекомендаціями загальних зборів колективу курсів, центрів.
Кандидат на заміщення посади завідувача (начальника) курсів повинен мати повну вищу освіту, досвід роботи у сфері цивільного захисту і стаж педагогічної діяльності не менше ніж п’ять років.
3.6. Керівник курсів, центрів відповідає за провадження освітньої та іншої статутної діяльності на курсах, у центрі, за результати фінансово-господарської діяльності, стан і збереження будівель та іншого майна, яке передано курсам, центрам у користування.
Керівник курсів, центрів у межах наданих йому повноважень:
організовує роботу курсів, центру, контролює навчальний процес і відповідає за результати діяльності курсів, центру;
розробляє, погоджує та подає на затвердження засновникам (засновнику) проекти статутів курсів, центру;
розробляє та подає через Інститут на затвердження МНС України штатний розпис;
приймає на роботу та звільняє з роботи інших працівників курсів, центру;
затверджує положення про структурні підрозділи курсів, центру, функціональні обов'язки працівників, правила внутрішнього трудового розпорядку, забезпечує дотримання умов охорони праці;
видає накази і розпорядження, обов'язкові для виконання всіма працівниками і структурними підрозділами курсів, центру;
керує роботою педагогічної ради;
забезпечує організацію та проведення контролю за виконанням навчальних планів і програм;
здійснює контроль за якістю роботи педагогічних та інших працівників курсів, центру;
застосовує заходи морального та матеріального заохочення, притягає до дисциплінарної відповідальності;
є розпорядником майна і коштів, укладає договори;
представляє курси, центр на підприємствах, установах та організаціях;
забезпечує захист інформації з обмеженим доступом;
забезпечує підготовку та своєчасне подання звітності.
Функціональні обов'язки керівника курсів, центрів розробляються на підставі цього Положення, статутів (положень) курсів, центрів.
Права керівника курсів, центрів регулюються законодавством України про працю, Законом України "Про освіту" (
1060-12)
, постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 629 (
629-2005-п)
"Про затвердження Положення про порядок проходження служби особами рядового і начальницького складу органів і підрозділів служби цивільного захисту", іншими нормативно-правовими актами та статутами (положеннями) курсів, центрів.
3.7. Керівник курсів, центрів є головою педагогічної ради курсів, центру.
Педагогічна рада як колегіальний орган утворюється строком до трьох років та координує питання навчальної, навчально-методичної, науково-методичної діяльності й інші питання діяльності відповідно до статуту курсів, центрів, визначає основні напрямки і завдання, форми роботи педагогічного колективу.
До складу педагогічної ради входять за посадами заступники керівника, завідувачі курсів, кабінетів, пунктів, інші педагогічні працівники, головний бухгалтер. Склад педагогічної ради затверджується наказом керівника курсів, центрів.
Педагогічна рада скликається не рідше одного разу на два місяці. Педагогічна рада приймає рішення за наявності не менше двох третин її членів. Рішення приймаються більшістю голосів.
Рішення педагогічної ради вводяться в дію наказом керівника курсів, центрів. Діловодство педагогічної ради здійснює секретар, який обирається із членів ради строком на навчальний рік та працює на громадських засадах.
3.8. Органом громадського самоврядування курсів, центрів є загальні збори колективу, які вирішують у межах своїх повноважень питання навчально-методичної, економічної та фінансово-господарської діяльності.
3.9. Права та обов'язки працівників курсів, центрів регулюються статутами, правилами внутрішнього трудового розпорядку та посадовими інструкціями, що розробляються з урахуванням умов роботи та затверджуються керівником курсів, центрів.
3.10. Для координації діяльності курсів, центрів як суб’єктів освітньої діяльності мережі навчально-методичних установ створюються колегіальні, робочі та дорадчі органи.
3.10.1. Рада керівників курсів, центрів є колегіальним органом мережі навчально-методичних установ і діє відповідно до положення. Очолює раду її голова, якого обирають члени ради строком на п’ять років. Рада керівників курсів, центрів скликається не менше двох разів на рік.
3.10.2. Організаційне, наукове та методичне забезпечення діяльності мережі навчально-методичних установ здійснює Науково-методичний центр Інституту.
Науково-методичний центр у процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє із структурними підрозділами МНС України, на які покладено функції з реалізації завдань в галузі освіти, підготовки органів управління і сил цивільного захисту та навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях.
3.10.3. Науково-методична комісія з питань функціонального навчання та підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях є дорадчим органом, створеним при Інституті для розгляду напрямів розвитку освітньої діяльності мережі навчально-методичних установ, визначення результатів її навчально-методичної діяльності та сприяння виконанню завдань з навчання населення способам захисту, діям у надзвичайних ситуаціях.
Організаційно-розпорядчі документи Інституту, що стосуються діяльності курсів, центрів як суб’єктів мережі навчально-методичних установ, є обов’язковими для виконання всіма курсами, центрами.
ІV. Організація навчального процесу
4.1. Організація навчального процесу з функціонального навчання здійснюється відповідно до вимог Положення про організацію навчального процесу з функціонального навчання у мережі навчально-методичних установ єдиної системи цивільного захисту (z0734-08)
, затвердженого наказом МНС України від 10 липня 2008 року № 514, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 серпня 2008 року за № 734/15425.
Замовником надання послуг з функціонального навчання за державним замовленням є МНС України. Обсяги державного замовлення МНС України за потребою місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій формуються на підставі планів комплектування слухачами з функціонального навчання у сфері цивільного захисту (додаток 2) (далі - План комплектування), що затверджуються відповідно рішенням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Формування навчальних груп слухачів для навчання за договорами здійснюється курсами, центрами на підставі окремих заявок від фізичних осіб, підприємств, установ та організацій.
4.2. План комплектування на рік складається на підставі надісланих до курсів, центрів заявок на навчання за державним замовленням та заявок на навчання за договорами.
Збір заявок на навчання здійснюють структурні підрозділи з питань надзвичайних ситуацій районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, які звіряють зібрані заявки із своїми обліковими даними про якісний та кількісний склад категорій осіб, що повинні проходити навчання у сфері цивільного захисту, та надсилають їх не пізніше ніж за три місяці до початку навчального року до курсів, центрів, що обслуговують відповідні адміністративно-територіальні одиниці.
Витяги із затверджених планів комплектування доводяться курсами, центрами до відома замовників, які, у свою чергу, доводять їх до відома відповідних структурних підрозділів місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання та організовують контроль за повним і своєчасним їх виконанням.
Особи, які прибули замість тих категорій слухачів, які викликались, до занять не допускаються, про що робиться відмітка у документах про відрядження.
Керівники курсів, центрів щокварталу подають за підпорядкуванням письмову доповідь про стан виконання плану комплектування з відповідним аналізом та пропозиціями.
4.3. Організація первинної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту здійснюється відповідно до вимог Положення про організацію професійно-технічного навчання в мережі навчально-методичних центрів цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Автономної Республіки Крим, областей (z0844-07)
, затвердженого наказом МНС України від 2 липня 2007 року № 461, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20 липня 2007 року за № 844/14111.
Обсяги державного замовлення на підготовку (первинна підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації) робітничих кадрів для потреб органів і підрозділів цивільного захисту формуються МНС України на підставі поданих заявок територіальних органів МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Комплектування груп слухачів центрів на підготовку за договорами проводиться в межах ліцензійного обсягу.
V. Учасники навчального процесу
5.1. Учасниками навчального процесу є слухачі, педагогічні (науково-педагогічні) працівники курсів, центрів та інші фахівці органів виконавчої влади, підприємств, установ, організацій, які беруть участь у навчальному процесі.
5.2. Слухачі курсів, центрів мають право:
безкоштовно користуватись нормативною, навчально-методичною документацією і бібліотечною літературою курсів, центрів;
брати участь у роботі конференцій, семінарів і науково-методичній діяльності;
вносити пропозиції щодо удосконалення навчального процесу.
5.3. Слухачі курсів, центрів зобов'язані:
виконувати завдання, передбачені відповідними навчальними програмами;
дотримуватися вимог статутів та правил внутрішнього розпорядку.
5.4. У період проходження навчання в центрах за слухачами зберігається заробітна плата за основним місцем роботи.
5.5. Працівники курсів, центрів, які перебувають на посадах педагогічних та науково-педагогічних працівників, користуються всіма передбаченими для них законодавством правами та гарантіями.
Не допускається відволікання педагогічних працівників від виконання професійних обов'язків, крім випадків, передбачених законодавством.
5.6. Педагогічні працівники курсів, центрів підлягають атестації відповідно до чинного законодавства.
За результатами атестації педагогічних працівників визначається їх відповідність займаній посаді, присвоюється кваліфікаційна категорія та може бути присвоєно педагогічне звання.
5.7. Педагогічні працівники курсів, центрів проходять додаткову спеціальну підготовку у сфері цивільного захисту.
VІ. Науково-методична діяльність курсів, центрів
6.1. Науково-методична діяльність є невід’ємною складовою освітньої діяльності курсів, центрів, орієнтована на інноваційну, розробницьку, пошуково-дослідницьку й експериментальну роботу та здійснюється за такими основними напрямами:
науково-методичне забезпечення функціонування і розвитку республіканської, обласної мережі курсів, навчально-консультаційних пунктів (представництв);
трансформування інноваційних педагогічних технологій у практику діяльності курсів, центрів, допомога у розвитку експериментально-дослідницької роботи, впровадження результатів наукових досліджень;
науково-методичне забезпечення суб'єктів господарювання, які проводять навчання населення діям у надзвичайних, аварійних ситуаціях за місцем роботи, навчання та проживання;
патронаж навчальних закладів, які мають статус базових (опорних) навчальних закладів з цивільного захисту, і надання їм науково-методичної допомоги;
розвиток педагогічної та професійної майстерності педагогічних працівників, їх загальної культури, створення мотивації та умов для професійного вдосконалення;
інформаційне забезпечення педагогічних працівників з проблем організації навчального процесу, передового педагогічного досвіду;
формування та науково-теоретичне обґрунтування індивідуальної системи роботи педагогічних працівників і підготовка їх до атестації.
6.2. Координацію науково-методичної діяльності структурних підрозділів і педагогічних працівників курсів, центрів здійснює методичний кабінет.
Методичний кабінет забезпечує керівництво навчальним процесом на курсах, у центрах на засадах методичного менеджменту, здійснює методичний супровід викладання дисциплін і предметів у системі освіти за галуззю знань "Цивільна безпека" та є центром організації роботи з педагогічними працівниками, підвищення їх кваліфікації у міжкурсовий період на основі пошукових і експериментальних досліджень.
Методичний кабінет очолює завідувач, який за посадою організовує і керує діяльністю методичної служби курсів, центрів та забезпечує методичну взаємодію з районними (міськими) методичними кабінетами (центрами) та обласним навчальним закладом післядипломної педагогічної освіти. При методичному кабінеті створюється бібліотека (медіатека) з читальною залою.
6.3. Науково-методичні ради створюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 липня 2001 року № 874 (
874-2001-п)
"Про удосконалення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації керівних кадрів і фахівців у сфері цивільного захисту" та здійснюють свою діяльність при центрах з метою надання допомоги викладачам вищих навчальних закладів, які викладають нормативні дисципліни "Безпека життєдіяльності" та "Цивільний захист", сприяння поліпшенню навчальної, методичної та науково-дослідної роботи, що виконується відповідними кафедрами, цикловими комісіями.
До основних напрямів роботи науково-методичних рад належать:
розроблення рекомендацій щодо планування і організації навчального процесу з безпеки життєдіяльності та цивільного захисту з урахуванням профілю навчальних закладів та місцевих умов;
рецензування і обговорення методичних розробок, конспектів лекцій, наочних та навчально-методичних посібників;
координація науково-дослідної роботи, що проводиться кафедрами, цикловими комісіями та окремими викладачами з цивільного захисту;
участь в організації досліджень при проведенні спеціальних комплексних навчань, тренувань та в експериментальній роботі щодо оптимізації змісту, методів та прийомів навчання у сфері цивільного захисту на базі об'єктів господарської діяльності.
6.4. На курсах, у центрах здійснюється колективна та індивідуальна методична робота.
6.4.1. Методичні комісії курсів, центрів створюються з метою обговорення і обрання варіантів змісту навчання з певного навчального курсу, модуля, тематичного семінару (навчальні плани, програми, посібники, рекомендації тощо), форм і методів навчального процесу та способів їх реалізації. Керівництво роботою методичних комісій здійснюють голови комісій, які обираються з найбільш досвідчених викладачів, майстрів виробничого навчання. Персональний склад методичних комісій, а також голови комісій затверджуються наказом керівника курсів, центрів. Основний стислий зміст питань, які розглядаються на засіданнях методичних комісій, відображається у відповідному протоколі. До роботи методичних комісій з обговорення методичних розробок, робочих технологічних карт тощо можуть залучатися фахівці органів і підрозділів цивільного захисту, структурних підрозділів з питань надзвичайних ситуацій та інші особи в межах їх компетенції. Засідання методичних комісій проводяться щомісяця.
6.4.2. Інструктивно-методичні наради проводяться керівником курсів, центрів з метою інформування педагогічних працівників, оперативного вивчення та обговорення нормативно-правових актів, нормативних документів, окремих поточних питань, доведення конкретних навчально-методичних завдань, а також поточного інструктажу педагогічних працівників.
6.4.3. Дні викладача і майстра виробничого навчання (далі - День професійної майстерності) плануються і проводяться двічі на рік під керівництвом керівника курсів, центрів з метою удосконалення педагогічної майстерності, вироблення єдиних поглядів на методику проведення занять з найбільш важливих тем і вимог до проведення занять, навчань, тренувань, ефективного використання навчально-матеріальної бази. У ці дні на навчально-матеріальній базі курсів, центрів та на базі закріплених за ними опорних підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, пожежно-рятувальних частин, аварійно-рятувальних загонів проводяться показові заняття, навчання, тренування, доводяться до відома нормативно-правові акти, нормативні документи, вивчаються фахові матеріали, опубліковані в пресі, читаються лекції з педагогіки і психології, організовується обмін досвідом роботи.
6.4.4. Показові заняття (лекції, семінари, навчання, тренування) проводяться з метою показу зразкової організації та методики проведення занять (навчань, тренувань), найбільш ефективного використання технічних засобів навчання, ознайомлення із зразками техніки, засобами малої механізації та рятувального обладнання, прийомами та способами ведення аварійно-рятувальних робіт. Показові заняття організовуються відповідно до розкладу навчальних занять із слухачами та планів проведення навчально-методичних зборів з керівним складом цивільного захисту. У проведенні показових занять (лекцій, семінарів, навчань, тренувань) бере участь спеціально підготовлений особовий склад.
Відкриті заняття проводяться не менше одного разу на місяць відповідно до розкладу навчальних занять з метою обміну досвідом і надання допомоги викладачам і майстрам виробничого навчання в організації та проведенні занять, а також контролю навчальних занять. Обговорення результатів проведення відкритого заняття здійснюється на засіданні відповідної методичної комісії.
Пробні заняття проводяться за рішенням керівника курсів, центрів новоприйнятими викладачами та майстрами виробничого навчання з метою визначення їх готовності до самостійного проведення занять зі слухачами.
6.4.5. Індивідуальними формами методичної роботи є: методичні консультації, наставництво, стажування, самоосвіта.
Самоосвіта керівних та педагогічних працівників включає підвищення рівня знань за фахом, загальної та професійної культури, вивчення передового педагогічного досвіду, участь у науковій та науково-методичній роботі, проведення відкритих занять, підготовку доповідей.
6.5. Діагностика ефективності діяльності навчальних підрозділів курсів, центрів, відстеження результатів навчання з основ цивільного захисту і безпеки життєдіяльності у загальноосвітніх навчальних закладах та стану підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях на підприємствах, в установах і організаціях є складовими методичної роботи, яка включає: спостереження, контроль, перевірку, облік, оцінювання, накопичення статистичних даних, їх аналіз, виявлення динаміки освітніх змін, уточнення освітніх програм, корегування навчання, прогнозування подальшого розвитку.
Моніторингові дослідження та контроль за діяльністю підпорядкованих центрам міських курсів, навчально-консультаційних пунктів (представництв) проводяться за рішенням керівників центрів.
Вивчення стану та результатів викладання, організації навчально-виховного процесу та методичної роботи з питань основ цивільного захисту і безпеки життєдіяльності в закладах освіти проводиться під час перевірок територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту та за планами органів управління освітою під час підготовки і проведення у закладах освіти Днів цивільного захисту та Тижнів безпеки дитини.
Вивчення стану та методики підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях на підприємствах, в установах і організаціях проводиться під час перевірок територіальних підсистем єдиної державної системи цивільного захисту, а також під час підготовки і проведення спеціальних комплексних, штабних, тактико-спеціальних навчань, тренувань з відпрацювання заходів за планами цивільного захисту, локалізації і ліквідації аварійних ситуацій і аварій.
VІІ. Навчальна матеріально-технічна база курсів, центрів
7.1. Навчальна матеріально-технічна база курсів, центрів повинна повністю забезпечувати проведення занять, передбачених навчальним планом і програмами як у стаціонарних умовах, так і за виїзною формою навчання, та включати:
навчальні аудиторії, спеціалізовані класи, методичні, навчально-консультаційно-методичні кабінети (пункти), лабораторії, натурні (навчально-тренувальні) дільниці (містечка), читальну залу, оснащені відповідно до рекомендацій Інституту;
спеціальну техніку, обладнання, прилади, інструмент, майно цивільного захисту;
адміністративні, допоміжні та культурно-побутові приміщення, що обладнуються і експлуатуються відповідно до безпечних і здорових умов праці і навчання;
пересувний навчальний комплекс на базі автомобіля;
закріплені навчальні об’єкти (споруди).
7.2. Засновники забезпечують курси, центри необхідними будівлями, сучасними засобами навчання, зв'язку і друку, обчислювальною та іншою технікою, транспортними засобами, приладами, спорядженням, засобами захисту, надання першої невідкладної медичної допомоги.
Забезпечення курсів, центрів пожежно-рятувальною технікою, транспортними засобами спеціального призначення, запасними частинами і матеріалами для проведення ремонту, спеціальним обладнанням та інструментом, навчально-тренувальними засобами, спеціальною літературою, приладами, спорядженням, засобами захисту, надання першої невідкладної медичної допомоги та іншим необхідним майном відповідно до штатів (штатних розписів), табелів та норм постачання здійснюється МНС України.
7.3. Замовники на навчання можуть передавати курсам, центрам техніку, прилади, інструменти, транспортні засоби, навчальні місця для практичного навчання, фінансові та матеріально-технічні ресурси, забезпечувати їх ремонт та обслуговування.
7.3.1. Територіальні органи МНС України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі:
передають курсам, центрам спеціалізовані приміщення і об'єкти для проведення занять відповідно до існуючих норм та навчальних програм, приміщення службового та культурно-побутового (гуртожиток, кімната для прийому їжі, світлиця тощо) призначення;
закріплюють своїм наказом за курсами, центрами для проведення занять за розкладом: навчальну башту, теплодимокамеру, смугу психологічної підготовки пожежних-рятувальників, спортивний комплекс, а також для проходження слухачами виробничого навчання та практики пожежно-рятувальні частини відповідного гарнізону.
7.3.2. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування забезпечують курси, центри та їх відокремлені структурні підрозділи навчальними і службовими приміщеннями, закріплюють своїм рішенням за ними в навчальних цілях такі об’єкти (споруди):
навчальне містечко;
захисну споруду цивільного захисту (навчальний пункт);
диспетчерський пункт одного із об'єктів підвищеної небезпеки;
базовий з цивільного захисту загальноосвітній навчальний заклад.
VІІІ. Контроль за діяльністю курсів, центрів
8.1. Робота курсів, центрів організовується за річним планом, що затверджується керівником курсів, центрів.
8.2. Діяльність курсів, центрів інспектується, перевіряється за відповідними рішеннями їх засновників та планами Інституту.
Контроль за діяльністю курсів, центрів здійснюється відповідно до вимог Порядку здійснення державного контролю за діяльністю навчальних закладів (z0077-08)
, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 25 січня 2008 року № 34, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 лютого 2008 року за № 77/14768, на плановій основі шляхом розробки перспективних і поточних планів контролю з визначенням періодичності та черговості форм контролю.
Перевірка курсів, центрів з питань діяльності (крім освітньої) проводиться за рішенням засновників курсів, центрів. Контроль здійснюється за програмою, яку за 10 днів до початку проведення надсилають до курсів, центрів.
8.3. Моніторингові дослідження освітньої діяльності курсів, центрів та визначення їх рейтингу в мережі навчально-методичних установ з метою отримання об’єктивної, достовірної інформації про стан і тенденції розвитку мережі та стимулювання підвищення якості діяльності її суб’єктів здійснюються Інститутом.
Директор Департаменту
кадрів та роботи з особовим
складом
|
О.В. Ціцак
|
Додаток 1
до Типового положення про територіальні
курси, навчально-методичні центри
цивільного захисту та безпеки
життєдіяльності
СЕРТИФІКАТ
Додаток 2
до Типового положення про територіальні
курси, навчально-методичні центри
цивільного захисту та безпеки
життєдіяльності
ПЛАН
комплектування слухачами з функціонального навчання у сфері цивільного захисту