ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                       Р О З'Я С Н Е Н Н Я

 N 19-1318 від 11.06.2001


     Роз'яснення по проблемних питаннях, які виникають в ході
   реалізації Закону України "Про порядок погашення зобов'язань
    платників податків перед бюджетами та державними цільовими
                             фондами"


     У зв'язку  з  набранням чинності Законом України "Про порядок
погашення  зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами   та
державними цільовими  фондами"  (  2181-14  )  (далі  -  Закон) та
необхідністю  реалізації  його  положень  у  платників   податків,
податкових  органів  низової  ланки  виникають численні запитання.
Окремі відповіді та шляхи реалізації положень  Закону  наведено  у
даному роз'ясненні.

     Як визначити  граничний  строк  сплати  донарахованих  сум  у
перехідний період (до набрання  чинності  статтею  6  Закону)  для
введення в картки особових рахунків платників податків?
     У разі якщо платник податків  не  оскаржує  суму  податкового
зобов'язання,   розраховану  податковим  органом,  таке  податкове
зобов'язання відповідно  до  підпункту  5.2.1  п.5.2  ст.5  Закону
( 2181-14  )  вважається  узгодженим  у  день  отримання платником
рішення  про  застосування  та  стягнення  сум  штрафних  санкцій,
донарахованих сум податків, зборів (обов'язкових платежів) та пені
за порушення податкового  та  іншого  законодавства.  На  підставі
зазначеного   рішення  донарахована  сума  розноситься  до  картки
особового рахунка датою останнього дня граничного строку сплати.
     У разі  якщо платник податків подає скаргу щодо визначеного у
рішенні податкового зобов'язання з дотриманням вимог Положення про
порядок  подання  та  розгляду  скарг  платників податків органами
державної податкової служби,  яке затверджене наказом ДПА  України
від 02.03.2001  N  82 ( z0238-01 ) та зареєстроване в Міністерстві
юстиції України 15.03.2001 за N 238/5429,  податкове зобов'язання,
визначене   податковим   органом,   вважається   неузгодженим   до
закінчення   процедури   адміністративного    оскарження.    Після
закінчення процедури адміністративного оскарження сума узгодженого
податкового  зобов'язання   розноситься   датою   останнього   дня
граничного  строку  сплати  такого зобов'язання до карток особових
рахунків платників податків.

     Який порядок  нарахування  пені  у  перехідний   період?   Чи
донараховується  пеня  в  акті  документальної перевірки фахівцями
податкових органів,  якщо на момент  складання  акта  донараховані
суми   не   сплачені   в   повному  обсязі  у  період,  коли  пеня
нараховувалась за старим порядком?  Який порядок нарахування  пені
за актами документальних перевірок з 01.04.2001?
     У разі коли донарахування сум податків і зборів (обов'язкових
платежів)   відбулося   до   01.04.2001   (тобто   дата  прийняття
остаточного рішення за актом документальної перевірки передує даті
набрання чинності Законом),  пеня по таких сумах нараховувалась за
старим порядком  по  31.03.2001  включно,  у  тому  числі  по  тих
платежах, по яких законодавчо було встановлено нарахування пені на
момент сплати.  У  випадку  відсутності  повної  сплати  по  таких
платежах   за  станом  на  31.03.2001  зазначена  дата  вважається
моментом сплати. При цьому нарахування пені здійснюється за старим
порядком з розрахунку 120 відсотків облікової ставки Національного
банку України,  що діяла за станом на 31.03.2001,  на  повну  суму
недоплати.  Аналогічно  до  наведеного  вище порядку здійснювалось
нарахування пені по самостійно визначених платником податків сумах
податкових зобов'язань, не сплачених у встановлений строк.
     З 01.04.2001 пеня на суми податкового боргу  (без  урахування
пені)   нараховується   за   новим  порядком  у  відповідності  до
Інструкції  про  порядок  нарахування  та  погашення   пені,   яку
затверджено  наказом   ДПА  України   від   01.03.2001   за   N 77
( z0240-01 ) та зареєстровано в Міністерстві юстиції 16.03.2001 за
N 240/5431.
     Нарахування пені на суми податкового боргу,  який мав місце у
картках  особових  рахунків  за станом на 01.04.2001 (в тому числі
штрафні  (фінансові)   санкції,   нараховані   з   01.01.2001   по
31.03.2001),  за новим порядком здійснюється лише за дні існування
податкового боргу, починаючи з 01.04.2001.
     Щодо нарахування  пені на суми податкового боргу,  який виник
після 01.04.2001,  то пеня нараховується виключно  на  несвоєчасно
сплачені суми узгодженого податкового зобов'язання.
     У разі несплати платником  у  встановлені  строки  самостійно
визначеного   податкового  зобов'язання  (при  поданні  податкової
декларації,  розрахунку тощо) нарахування пені розпочинається  від
першого  робочого  дня,  наступного  за  останнім  днем граничного
строку сплати.
     У разі  нарахування  суми податкового зобов'язання податковим
органом нарахування пені розпочинається від першого робочого  дня,
наступного за останнім днем граничного строку сплати,  визначеного
у податковому повідомленні (до 01.10.2001 у  Рішенні).  Зазначений
порядок  також  поширюється  на  випадки  донарахування податку за
податкові періоди до набрання чинності Законом. Нарахування ж пені
безпосередньо  в акті документальної перевірки з моменту виявлення
недоплати  за  чинним  порядком  не  є  можливим,   оскільки   він
передбачає:
     наявність узгодженого податкового зобов'язання,  несплаченого
платником податків у встановлений строк (податкового боргу);
     момент (день) виникнення податкового боргу та  момент  (день)
його сплати (часткової сплати).
     Наприклад, якщо актом документальної перевірки,  проведеної у
квітні 2001 року, виявлено та донараховано недоплачену платником у
вересні  2000  року  суму  податку,  то  пеня  на  зазначену  суму
донарахування та суму накладених на платника штрафних санкцій буде
нараховуватись лише у випадку несплати платником зазначених сум  у
граничний   строк   сплати,   визначений   у  рішенні,  при  цьому
нарахування пені розпочнеться від першого робочого дня, наступного
за   останнім  днем  вищезазначеного  граничного  строку  (у  разі
оскарження рішення -  від  першого  робочого  дня,  наступного  за
десятиденним терміном після закінчення процедури адміністративного
оскарження).
     Зазначений порядок  не  поширюється  на  нарахування  пені за
порушення   іншого   (неподаткового)   законодавства,   наприклад,
законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

     Як формувати   довідки   про   суми  податкового  боргу,  які
передбачені наказом ДПА України  від  11.04.2001  за  N  161  "Про
затвердження   Порядку   формування  даних  та  проведення  обліку
податкового боргу,  який підлягає списанню та/або  розстроченню  у
зв'язку   з  відміною  картотеки"  у  разі  відсутності  технічної
можливості її формування в автоматичному режимі?
     У разі  відсутності технічної можливості сформувати зазначені
довідки  в  автоматичному  режимі  потрібно  надавати   відповідну
інформацію в ручному режимі.  У випадках коли інформації з довідок
недостатньо для винесення рішення про розстрочення та/або списання
на   запит  структурного  підрозділу,  що  займається  підготовкою
рішення про розстрочення та/або списання, можна надавати додаткову
інформацію.

     Чи мають  право  органи  державної податкової служби приймати
подання  органів  державної  контрольно-ревізійної   служби   "Про
застосування  штрафних  санкцій  за  порушення  норм з регулювання
обігу готівки" згідно з Указом Президента України від 12.06.95  за
N 436 ( 436/95 )?
     Згідно з нормами абзацу другого п.1 ст.11 Закону України "Про
державну податкову службу в Україні" ( 509-12 ) Державну податкову
адміністрацію  України  було  наділено  правом   на   встановлення
періодичності перевірок суб'єктів підприємницької діяльності.
     Однак внесеними Законом ( 2181-14 ) змінами (підпункт  19.4.6
п.19.4  статті  19)  передбачено,  що  такі  перевірки проводяться
відповідно до законодавства.
     На сьогодні  нормативним актом,  що визначає права податкових
органів на проведення перевірок,  є Указ Президента  України  "Про
деякі  заходи  з  дерегулювання  підприємницької  діяльності"  від
23.07.98 за N 817 ( 817/98  ),  що  передбачає  проведення  тільки
планових  і  позапланових  перевірок,  а  також  підстави  для  їх
проведення.  У деяких випадках Указом передбачено також проведення
повторних  перевірок.  Інших  видів  перевірок  законодавством  не
передбачено.
     Щодо права   контрольно-ревізійної   служби   на   здійснення
перевірок,  то відповідно до ст.2  Закону  України  "Про  державну
контрольно-ревізійну службу  в  Україні"  (  2939-12 ) головним її
завданням  є  здійснення  контролю   за   витрачанням   коштів   і
матеріальних  цінностей,  їх  збереженням,  станом і достовірністю
бухгалтерського обліку і звітності  в  міністерствах,  відомствах,
державних  комітетах,  державних  фондах,  бюджетних установах,  а
також на підприємствах і в організаціях,  які  отримують  кошти  з
бюджетів усіх рівнів та державних валютних фондів.
     Відповідно до  норм  Указу Президента України від 12.06.95 за
N 436/95   (  436/95  )  "Про  застосування  штрафних  санкцій  за
порушення норм  з  регулювання  обігу  готівки"  штрафні  санкції,
передбачені даним Указом, застосовуються до осіб, зазначених у ст.
1 цього Указу,  органами державної податкової служби  на  підставі
матеріалів   проведених   ними   перевірок   і   подань  державної
контрольно-ревізійної  служби,  фінансових  органів,   комерційних
банків   та   органів  Міністерства  внутрішніх  справ  України  в
установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день
завершення  перевірок  або  на  день  одержання органами державної
податкової служби зазначених подань.
     Контроль за додержанням юридичними особами,  крім комерційних
банків,  та  фізичними  особами   -   суб'єктами   підприємницької
діяльності,  зазначеними  у  ст.1 цього Указу,  норм з регулювання
обігу   готівки   у   національній   валюті,   що   встановлюються
Національним   банком   України,   здійснюють   органи   державної
податкової   служби,   державної   контрольно-ревізійної   служби,
Міністерства   внутрішніх   справ  України,  комерційні  банки  та
фінансові органи,  а  комерційними  банками  -  Національний  банк
України.

     Чи підлягають розстроченню та/або списанню несплачені суми по
нарахуваннях  за  січень  2000  року,  реструктуровані  згідно   з
Законами України, та який порядок їх включення до довідок про суми
податкового боргу, що підлягає розстроченню та/або списанню згідно
зі ст.18 Закону України від 21.12.2000 за N 2181-III ( 2181-14 )?
     Згідно з Положенням про списання та розстрочення  податкового
боргу   платників   податків   у  зв'язку  з  відміною  картотеки,
затвердженим наказом Державної  податкової  адміністрації  України
від   01.03.2001  за  N  81  (  z0281-01  )  та  зареєстрованим  у
Міністерстві  юстиції  України  27.03.2001  за  N  281/5472,  суми
податкового боргу,  які було реструктуровано відповідно до чинного
законодавства і які залишилися несплаченими (в т.ч.  строк  сплати
по  яких не настав) на день набрання чинності ст.18 Закону України
від 21.12.2000 за N 2181-III (  2181-14  )  (тобто  за  станом  на
21.02.2001),  підлягають  розстроченню  та/або  списанню в повному
обсязі.
     Одночасно слід  зазначити,  що  в разі формування довідки про
суми  податкового  боргу,  які  підлягають   списанню,   програмне
забезпечення  спрямовує реструктуровані суми (в т.ч.  строк сплати
по яких не настав) до списання в повному обсязі.

 Начальник відділу
 Головного управління обліку
 і звітності ДПА України                                 С.Салівон

 "Налоговый, банковский, таможенный Консультант", N 27, 02.07.2001