ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 липня 2011 р.
за № 852/19590
Про затвердження Положення про порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
Відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" (
679-14)
, статті 63 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (
249-15)
Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму (далі - Положення), що додається.
2. Департамент фінансового моніторингу (О.М. Бережний) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома територіальних управлінь Національного банку України для використання в роботі.
3. Департаменту фінансового моніторингу (О.М. Бережний), територіальним управлінням Національного банку України забезпечити організацію та проведення перевірок банків, їх відокремлених підрозділів, платіжних організацій та членів платіжних систем, що є банківськими установами, філій іноземних банків відповідно до вимог Положення.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на директора Департаменту фінансового моніторингу О.М.Бережного, начальників територіальних управлінь Національного банку України.
5. Постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державної служби фінансового моніторингу України
|
С.Г. Гуржій
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
20.06.2011 № 197
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
13 липня 2011 р.
за № 852/19590
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму
I. Загальні положення
1.1. Це Положення розроблено відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" (
679-14)
, статті 63 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, статті 14 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (
249-15)
з метою встановлення порядку організації та проведення Національним банком України (далі - Національний банк) перевірок з питань дотримання банками, їх відокремленими підрозділами, платіжними організаціями та членами платіжних систем, що є банківськими установами, філіями іноземних банків вимог законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму (далі - легалізація кримінальних доходів або фінансування тероризму), у тому числі нормативно-правових актів Національного банку (далі - законодавство з питань фінансового моніторингу), і визначення достатності заходів для запобігання та протидії легалізації кримінальних доходів або фінансуванню тероризму.
1.2. У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:
акт про результати безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу (далі - акт) - документ, який складається службовцями Національного банку за результатами безвиїзного нагляду в разі виявлення порушень вимог законодавства з питань фінансового моніторингу;
безвиїзний нагляд з питань фінансового моніторингу - аналіз діяльності банку, який проводиться службовцями Національного банку в приміщеннях Національного банку в порядку, установленому в розділі IV цього Положення;
дата виїзної перевірки - календарна дата, за станом на яку здійснюється виїзна перевірка та відображається стан справ банку в довідці про виїзну перевірку;
дата закінчення проведення безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу - дата отримання банком від Національного банку повідомлення про закінчення проведення безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу або акта;
дата початку проведення безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу - дата отримання банком запиту Національного банку про надання інформації, документів (їх копій), пояснень, необхідних для проведення безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу;
довідка про виїзну перевірку - документ, що містить результати виїзної перевірки;
виїзна перевірка - перевірка банку, яка проводиться службовцями Національного банку безпосередньо за його місцезнаходженням, за визначений період його діяльності;
керівник банку - голова правління (ради директорів) банку/керівник відокремленого підрозділу банку/керівник філії іноземного банку або особа, яка виконує обов'язки однієї із зазначених осіб;
керівник Національного банку - Голова Національного банку, заступник Голови Національного банку, керівник структурного підрозділу центрального апарату Національного банку, що здійснює нагляд за дотриманням банками вимог законодавства з питань фінансового моніторингу, начальник територіального управління Національного банку або особа, яка виконує обов'язки однієї із зазначених осіб;
перевірка з питань дотримання вимог законодавства з питань фінансового моніторингу (далі - перевірка) - виїзна перевірка, безвиїзний нагляд з питань фінансового моніторингу;
період, що підлягає виїзній перевірці, - це строк, за який розглядаються та аналізуються документи, матеріали, інформація (у тому числі в електронному вигляді) щодо діяльності банку з питань фінансового моніторингу;
планова виїзна перевірка - виїзна перевірка, яка проводиться відповідно до затвердженого Національним банком річного плану виїзних перевірок з питань фінансового моніторингу (далі - План);
позапланова виїзна перевірка - виїзна перевірка, яка проводиться відповідно до розпорядження Національного банку.
Інші терміни, які використовуються в цьому Положенні, уживаються відповідно до їх значень, наведених у Законах України "Про банки і банківську діяльність" (
2121-14)
, "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (
249-15)
, нормативно-правових актах Національного банку.
1.3. Перевірка банку, платіжної організації та члена платіжної системи, що є банківською установою, відокремленого підрозділу банку, філії іноземного банку (далі - банк) проводиться з метою визначення достатності та відповідності заходів, що здійснюються банком, вимогам законодавства з питань фінансового моніторингу, а також рівня ризику використання послуг банку для легалізації кримінальних доходів або фінансування тероризму.
II. Організація та порядок проведення виїзних перевірок
2.1. Планова виїзна перевірка банку (крім відокремлених підрозділів банків) проводиться не рідше одного разу на три роки.
2.2. Планові виїзні перевірки банку здійснюються відповідно до Плану, який затверджує Голова Національного банку або заступник Голови Національного банку, який згідно з його функціональними обов'язками здійснює загальне керівництво та контролює діяльність банківського нагляду.
2.3. У Плані може бути передбачено проведення виїзних перевірок виключно відокремлених підрозділів банку (без виїзної перевірки у відповідному році банку - юридичної особи).
2.4. До Плану включаються виїзні перевірки:
банків (крім відокремлених підрозділів банків), у яких спливає трирічний строк з дати останньої планової виїзної перевірки (або позапланової виїзної перевірки, якщо під час її проведення був охоплений весь перелік питань його діяльності у сфері фінансового моніторингу);
банків (крім відокремлених підрозділів банків), якщо з дня отримання ними банківської ліцензії минуло більше ніж 12 місяців, а виїзна перевірка їх ще не проводилася;
банків, перелік яких визначається за результатами проведеної Національним банком оцінки ризиків легалізації кримінальних доходів або фінансування тероризму;
банків, за результатами попередньої перевірки яких було встановлено здійснення ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку (щодо використання послуг банку для легалізації кримінальних доходів або фінансування тероризму);
банків, до яких чи власників істотної участі яких іноземними державами або міждержавними об'єднаннями чи міжнародними організаціями застосовано санкції;
банків, щодо яких Національний банк має інформацію, отриману від державних органів, що може свідчити про порушення ними вимог законодавства з питань фінансового моніторингу.
2.5. Планові виїзні перевірки банків проводяться на підставі виданого інспекційній групі посвідчення на право проведення виїзної перевірки (далі - посвідчення), оформленому на бланку Національного банку та засвідченому підписом керівника Національного банку.
2.6. У посвідченні, яке оформляється на бланку Національного банку, зазначаються найменування банку, що перевіряється, підстава для проведення виїзної перевірки, строки проведення виїзної перевірки (дати початку і закінчення), період, що підлягає виїзній перевірці, склад інспекційної групи та її керівник (із зазначенням прізвища, імені, по батькові, посади), інше (у разі потреби).
2.7. Планова виїзна перевірка банку здійснюється на основі програми виїзної перевірки, у якій зазначається перелік питань, що підлягають виїзній перевірці. Програма виїзної перевірки оформляється у формі додатка до посвідчення, затверджується керівником Національного банку та є невід'ємною частиною посвідчення.
У програмі виїзної перевірки за потреби зазначається формат надання банком потрібної для виїзної перевірки інформації.
2.8. Національний банк за наявності обґрунтованих підстав може прийняти рішення про проведення позапланової виїзної перевірки банку. Такими підставами є:
результати безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу;
інформація інших підрозділів Національного банку, державних органів, органів нагляду іноземних держав про ознаки порушення вимог законодавства з питань фінансового моніторингу;
результати узагальнення матеріалів виїзних перевірок окремих банків, що несуть взаємопов'язаний або системний зміст.
2.9. Позапланова виїзна перевірка призначається за окремими дорученнями Голови Національного банку або уповноважених ним осіб, що оформляється розпорядженням, у якому зазначаються найменування та місцезнаходження банку, що перевіряється, підстава для проведення виїзної перевірки, строки проведення виїзної перевірки (дати початку і закінчення), період, що підлягає виїзній перевірці, склад інспекційної групи та її керівник (із зазначенням прізвища, імені, по батькові, посади), перелік питань, які підлягають виїзній перевірці, інше (у разі потреби).
2.10. Позапланова виїзна перевірка може здійснюватися з окремих питань діяльності банку або охоплювати весь перелік питань його діяльності у сфері фінансового моніторингу.
2.11. Строк проведення виїзних перевірок не повинен перевищувати 20 робочих днів залежно від виду виїзної перевірки, групи банку, обсягів операцій, крім випадків, зазначених у пункті 2.16 цього розділу.
2.12. Національний банк зобов'язаний повідомити банк про проведення планової виїзної перевірки не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку цієї перевірки.
Повідомлення про проведення планової виїзної перевірки (далі - повідомлення) оформлюється службовим листом Національного банку або електронним повідомленням, підписується керівником Національного банку та надсилається засобами поштового зв'язку або електронного зв'язку Національного банку та містить таку інформацію:
дати початку та закінчення виїзної перевірки;
період, що підлягає виїзній перевірці;
інформацію про керівника інспекційної групи та контактний телефон;
іншу важливу інформацію.
Для забезпечення проведення виїзної перевірки разом із повідомленням у вигляді додатка до нього до банку може надсилатися перелік інформації, даних (у тому числі в електронному вигляді у визначених структурі та форматі) та документів (їх копій), які банк зобов'язаний підготувати та надати Національному банку в терміни, обсягах та порядку, визначених у повідомленні.
2.13. Керівник або заступник керівника інспекційної групи під час проведення виїзної перевірки має право надавати банку запити в письмовій формі про надання потрібної для виїзної перевірки інформації та даних (у тому числі в електронному вигляді у визначених структурі та форматі), отримання документів (їх копій) та пояснень щодо проведених операцій і з окремих питань діяльності банку (далі - запит інспекційної групи).
2.14. Запит інспекційної групи з обов'язковим визначенням терміну надання інформації та даних, документів (їх копій) та/або пояснень оформляється у двох примірниках на ім'я керівника банку за підписом керівника або заступника керівника інспекційної групи. Кожний запит інспекційної групи підлягає обов'язковій реєстрації в підрозділі банку, відповідальному за діловодство.
2.15. Керівник банку зобов'язаний забезпечити виконання запиту інспекційної групи у визначених у ньому обсягах, порядку і терміни.
2.16. Керівник інспекційної групи за наявності причин, що можуть свідчити про об'єктивну неможливість виконання програми виїзної перевірки в повному обсязі та установлені строки, подає обґрунтоване подання щодо продовження строку або відміни розпочатої виїзної перевірки керівникові Національного банку, який засвідчив посвідчення або розпорядження підписом.
Керівник Національного банку на підставі обґрунтованого подання може прийняти рішення про продовження строку або відміну розпочатої перевірки. Строк, на який продовжується виїзна перевірка, не повинен перевищувати 20 робочих днів.
2.17. У довідці про виїзну перевірку відображаються факти щодо вчинення посадовою особою, іншою особою банку діянь, які не сприяють або створюють перешкоди проведенню виїзної перевірки.
Керівник інспекційної групи складає протокол про вчинення адміністративного правопорушення в порядку, визначеному Положенням про порядок накладення адміністративних штрафів (
z0062-02)
, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 29.12.2001 № 563, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 25.01.2002 за № 62/6350 (зі змінами).
2.18. Керівники банку зобов'язані надати керівникові інспекційної групи пояснення в письмовій формі щодо причин учинення діянь, які не сприяли або створювали перешкоди проведенню виїзної перевірки, та всі документи та/або інформацію, необхідні для забезпечення складання протоколу про вчинення адміністративного правопорушення.
2.19. За результатами проведення планової або позапланової виїзної перевірки банку в трьох примірниках складається довідка про виїзну перевірку, яка засвідчується підписами членів інспекційної групи.
Довідка про виїзну перевірку має містити висновки, виявлені порушення, супровідну інформацію та рекомендації банку.
2.20. Будь-які документи (їх копії та/або витяги з них), пояснення та/або інформація, надані банком (працівниками банку) на запит інспекційної групи/Національного банку, у тому числі ті, що свідчать про факти порушення банком законодавства з питань фінансового моніторингу, є матеріалами виїзної перевірки (далі - матеріали виїзної перевірки). У разі існування документа лише в електронному вигляді банк на запит інспекційної групи зобов'язаний надати його копію (витяг з нього) на паперовому носії.
Матеріали виїзної перевірки, надані банком (працівниками банку), повинні мати належну якість, щоб можна було прочитати всі зазначені в них у первісному написанні відомості та інші реквізити документа (зокрема, підписи, печатки, бланки тощо).
Підготовлені банком на запит інспекційної групи документи та пояснення надаються за підписом керівника банку, скріпленого відбитком печатки банку. Копії документів (витяги з них), що надаються на запит інспекційної групи, засвідчуються підписом керівника та відбитком печатки банку із зазначенням дати засвідчення та проставленням напису "Згідно з оригіналом".
Банк прошнуровує та пронумеровує документ (його копію та/або витяг з нього), що складається з двох і більше аркушів.
2.21. Два примірники довідки про виїзну перевірку для ознайомлення та підписання керівником банку та відповідальним працівником з питань фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник) (щодо відокремленого підрозділу банку - у разі наявності відповідального працівника) подаються відповідальному працівникові (у разі тимчасової відсутності відповідального працівника - особі, що тимчасово виконує його обов'язки) під підпис на третьому примірнику довідки про виїзну перевірку, який зберігається в керівника або одного із членів інспекційної групи, або надсилаються до банку не пізніше третього робочого дня з дня закінчення виїзної перевірки з урахуванням вимог щодо пересилання документів з грифом обмеження доступу, установлених Національним банком (рекомендованим листом з повідомленням про вручення).
2.22. Керівник банку та відповідальний працівник зобов'язані не пізніше ніж на третій робочий день з дати отримання банком двох примірників довідки про виїзну перевірку ознайомитись з одержаними примірниками, підписати їх та повернути підписаний другий примірник довідки про виїзну перевірку до Національного банку.
Банк має право надати пояснення щодо фактів і висновків, викладених у довідці про виїзну перевірку (далі - пояснення до довідки про виїзну перевірку).
У разі наявності заперечень щодо фактів і висновків, викладених у довідці про виїзну перевірку (далі - заперечення), керівник банку та відповідальний працівник підписують довідку про виїзну перевірку із позначкою "із запереченнями".
Заперечення та пояснення до довідки про виїзну перевірку викладаються письмово на окремому аркуші (окремих аркушах), підписуються керівником банку (підпис керівника банку скріплюється відбитком печатки банку) та відповідальним працівником.
Заперечення та пояснення до довідки про виїзну перевірку разом з їх документальним підтвердженням є невід'ємною частиною довідки про виїзну перевірку.
2.23. Банк надсилає протягом строку, установленого в пункті 2.22 цього розділу, підписаний примірник довідки про виїзну перевірку, пояснення до довідки про виїзну перевірку та/або заперечення (за наявності) до Національного банку (територіального управління Національного банку, якщо керівником інспекційної групи був працівник територіального управління Національного банку) із супровідним листом, підписаним керівником банку, із забезпеченням гарантованої доставки та конфіденційності таких документів.
2.24. У разі порушення банком строків та/або порядку повернення примірника довідки про виїзну перевірку, надання заперечень, установлених пунктами 2.22, 2.23 цього розділу, довідка про виїзну перевірку вважається такою, що не має заперечень від банку. У цьому разі Національний банк надсилає копію довідки про виїзну перевірку спостережній (наглядовій) раді та правлінню банку (раді директорів)/керівникові філії іноземного банку з урахуванням вимог щодо пересилання документів з грифом обмеження доступу, установлених Національним банком (рекомендованим листом з повідомленням про вручення).
Національний банк у випадку, визначеному в абзаці першому цього пункту, для подальшої роботи використовує третій примірник довідки про виїзну перевірку, що зберігається в Національному банку.
2.25. Довідка про виїзну перевірку та матеріали виїзної перевірки є банківською таємницею та власністю Національного банку і не підлягають публічному розголошенню. Зберігання, захист, використання та розкриття інформації, що міститься в довідці про виїзну перевірку, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством України.
III. Права та обов'язки інспекційної групи та керівників банку
1. Члени інспекційної групи під час проведення виїзної перевірки банку мають право:
1) вільного доступу до всіх документів та інформації банку, у тому числі до тих, що становлять банківську чи комерційну таємницю, необхідних для проведення виїзної перевірки;
2) вільного доступу в робочий час до всіх приміщень банку;
3) вимагати від банку надання будь-якої інформації та даних, документів (їх копій) та пояснень (у тому числі письмових), необхідних для здійснення виїзної перевірки;
4) безоплатно одержувати від банку інформацію та дані, документи (їх копії) щодо його діяльності та пояснення (у тому числі письмові) з окремих питань діяльності;
5) одержувати від банку та виносити за його межі матеріали виїзної перевірки, засвідчені у встановленому порядку;
6) користуватися необхідними для проведення виїзної перевірки та організації діяльності інспекційної групи технічними засобами, у тому числі комп'ютерами, дискетами, картами флеш пам'яті та іншими електронними носіями інформації, програмними засобами, копіювальними апаратами, сканерами, телефонами (у тому числі стільникового зв'язку), заносити в приміщення та виносити з приміщення банку технічні та програмні засоби, що належать Національному банку;
7) вимагати від банку демонстрації та ознайомлення з функціональними можливостями і ресурсами автоматизованих банківських систем, що забезпечують здійснення фінансового моніторингу.
2. Керівники банку зобов'язані сприяти та не створювати перешкод проведенню виїзної перевірки, зокрема:
1) організувати в день початку виїзної перевірки зустріч і забезпечити оперативний зв'язок членів інспекційної групи, які здійснюють виїзну перевірку банку, з керівниками підрозділів, які здійснюють відповідні операції, що підлягають виїзній перевірці;
2) забезпечити протягом періоду виїзної перевірки інспекційній групі вільний доступ до всіх приміщень банку протягом усього робочого дня;
3) забезпечити інспекційній групі вільний доступ до всіх документів та інформації з питань діяльності (обставин, фактів) банку;
4) виділити інспекційній групі на період проведення виїзної перевірки робоче місце в окремому від працівників банку та сторонніх осіб ізольованому службовому приміщенні, що обладнане потрібними меблями, вогнетривкою шафою для зберігання документів, комп'ютерами, забезпечити можливість користуватися телефоном, засобами копіювально-розмножувальної техніки. Якщо немає можливості виділити інспекційній групі зазначене службове приміщення, то з урахуванням чисельності цієї групи та за згодою її керівника має бути виділене окреме робоче місце, обладнане згідно з вимогами цього абзацу таким чином, щоб забезпечити належні умови для роботи членів інспекційної групи;
5) забезпечити надання на запит інспекційної групи інформації та даних (у форматі та структурі, визначених у запиті інспекційної групи), документів (їх копії), пояснень (у тому числі письмових) у порядку, терміни та обсягах, визначених у запиті інспекційної групи;
6) забезпечувати членам інспекційної групи демонстрацію та ознайомлення з функціональними можливостями автоматизованих банківських систем, що забезпечують здійснення фінансового моніторингу, у порядку, установленому в запиті інспекційної групи;
7) забезпечувати коректну поведінку своїх підлеглих під час проведення виїзної перевірки.
Керівники банку не мають права чинити будь-який тиск на членів інспекційної групи, які здійснюють виїзну перевірку, та будь-яким чином обмежувати їх дії щодо здійснення виїзної перевірки.
IV. Проведення безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу
4.1. Службовці Національного банку здійснюють безвиїзний нагляд з питань фінансового моніторингу шляхом проведення аналізу дотримання банком вимог законодавства з питань фінансового моніторингу на підставі:
довідки про виїзну перевірку та матеріалів виїзної перевірки банку;
даних статистичної звітності банку, яка подається відповідно до вимог Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України (
z0353-03)
, затверджених постановою Правління Національного банку України від 19.03.2003 № 124, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07.05.2003 за № 353/7674 (зі змінами);
інформації та копій документів, отриманих від банку;
інформації та документів, отриманих від підрозділів Національного банку, суб'єктів державного фінансового моніторингу, інших органів державної влади.
4.2. Національний банк з метою проведення безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу має право запитувати в банку інформацію (у тому числі в електронному вигляді у визначених форматі і структурі), документи (їх копії та/або витяги з них) та пояснення щодо проведених операцій і з окремих питань діяльності банку шляхом надання відповідного запиту.
Запит оформлюється службовим листом Національного банку або електронним повідомленням, підписується керівником Національного банку та надсилається засобами поштового зв'язку або електронного зв'язку Національного банку.
Керівник банку зобов'язаний забезпечити виконання запиту Національного банку у визначених у ньому обсягах, порядку і терміни.
Документи (їх копії та/або витяги з них) та пояснення, які подаються банком на запит Національного банку, повинні мати належну якість, щоб можна було прочитати всі зазначені в них у первісному написанні відомості та інші реквізити документа (зокрема, підписи, печатки, бланки тощо).
Підготовлені банком на запит Національного банку документи та пояснення надаються за підписом керівника банку. У разі надання документів та пояснень на паперовому носії підпис керівника банку скріплюється відбитком печатки банку. Копії документів (витяги з них), що надаються на запит Національного банку, засвідчуються підписом керівника та відбитком печатки банку із зазначенням дати засвідчення та проставленням напису "Згідно з оригіналом".
Банк прошнуровує та пронумеровує документ (його копію та/або витяг з нього), що складається з двох і більше аркушів.
4.3. Службовці Національного банку в разі виявлення за результатами аналізу отриманих інформації, документів та/або пояснень порушення банком вимог законодавства з питань фінансового моніторингу складають акт у двох примірниках.
4.4. Національний банк доводить до відома органів управління банку/керівника філії іноземного банку відповідну інформацію шляхом надсилання акта супровідним листом згідно з установленими Національним банком вимогами щодо надсилання документів з грифом обмеження доступу (рекомендованим листом з повідомленням про вручення).
Банк протягом трьох робочих днів з дня отримання листа та акта має право надати Національному банку пояснення чи обґрунтовані заперечення фактів порушень (у разі їх наявності) у письмовій формі з обов'язковим документальним підтвердженням.
Директор Департаменту
фінансового моніторингу
|
О.М. Бережний
|