МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 456 від 09.08.2002
|
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 серпня 2002 р.
за N 715/7003
|
Про затвердження Положення про куточок живої природи загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів
На виконання Закону України "Про позашкільну освіту" (
1841-14)
та з метою підвищення якості проведення навчальних і практичних занять з предметів природничого циклу, здобуття поглиблених знань, формування практичних умінь і навичок учнів (вихованців) загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про куточок живої природи загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів, що додається.
2. Міністру освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій довести Положення про куточок живої природи загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів до відома керівників навчальних закладів.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на департамент розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти (Романенко В.П.).
Т.в.о. Міністра
|
А.М.Гуржій
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
09.08.2002 N 456
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 серпня 2002 р.
за N 715/7003
ПОЛОЖЕННЯ
про куточок живої природи загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів
1. Загальна частина
1.1. Куточок живої природи є складовою частиною кабінету (відділу, лабораторії, класу) біології загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів (далі - навчальні заклади).
1.2. Куточок живої природи створюється для проведення навчальних, практичних занять, передбачених навчальними програмами з предметів природничого циклу, з метою здобуття поглиблених знань про живі організми, формування практичних умінь та навичок, вивчення, спостереження та догляду за рослинами і тваринами, організації позакласної дослідницької та природоохоронної роботи учнів (вихованців).
2. Вимоги до функціонування куточка живої природи
2.1. Площа куточка живої природи, місце розташування, кількісний і видовий склад рослин і тварин визначаються відповідно до кількості учнів (вихованців) у навчальному закладі та з урахуванням місцевих умов.
2.2. У куточку живої природи утримуються найбільш характерні представники рослинного світу (водорості, вищі рослини) і тваринного світу (риби, земноводні, плавуни, ссавці) відповідно до навчальних програм з предметів природничого циклу.
Для утримання рослин може створюватись теплиця, парничок, флораріум (вологий, сухий), для тварин - тераріум, акватераріум, акваріум.
Куточок живої природи забезпечується необхідним обладнанням та інвентарем.
2.3. Куточок живої природи може мати:
експозиційну частину (відділки);
навчально-дослідну частину (відділки);
відділок лабораторно-селекційної роботи;
підсобні приміщення.
2.4. В експозиційній частині куточка живої природи можуть розміщуватися декоративні акваріуми, акватераріуми, віваріуми та флораріуми (експозиції можуть бути комплексними чи тематичними).
Кількісний та видовий склад в експозиційній частині визначається керівником куточка живої природи з урахуванням місцевих умов і наявності експозиційних майданчиків.
2.5. Навчально-дослідна частина куточка живої природи включає об'єкти, кількісний і видовий склад яких передбачено навчальними програмами з природознавства, біології та екології, окремих факультативних курсів.
2.6. Відділок лабораторно-селекційної роботи створюється з метою вивчення, спостереження, догляду та розмноження представників рослинного і тваринного світу куточка живої природи за наявності умов для утримання, розмноження та вирощування, збереження рослин і тварин, а також наявності необхідної кількості місць для роботи учнів (вихованців).
2.7. У підсобному приміщенні куточка живої природи зберігається обладнання, інвентар і прилади для догляду за рослинами і тваринами, комплекти робочого одягу та аптечка першої допомоги. У підсобному приміщенні встановлюється протипожежний інвентар.
2.8. У куточку живої природи забороняється утримувати отруйні рослини і тварин, рослини і тварин, продукти життєдіяльності яких є алергенами, хворих тварин і тварин місцевої фауни (особливо ссавців), які можуть бути носіями небезпечних для людини хвороб.
3. Організація і зміст роботи
3.1. Куточок живої природи створюється за рішенням керівника навчального закладу з урахуванням його матеріально-технічного забезпечення.
3.2. Навчально-виховна і навчально-дослідницька робота в куточку живої природи здійснюється за окремим планом, який розробляється з урахуванням навчальних програм з природознавства, біології та екології і відповідно до навчальних планів і програм гуртків, груп та інших творчих об'єднань навчального закладу.
3.3. План роботи куточка живої природи включає:
планування і розміщення експозиційних площ, формування видового і кількісного складу представників рослинного і тваринного світу;
графік і план роботи класів, гуртків, груп та інших творчих об'єднань навчального закладу в куточку живої природи;
календарні строки і порядок виконання учнями (вихованцями) досліджень і спостережень за визначеною тематикою.
3.4. Основними напрямами діяльності учнів (вихованців) у куточку живої природи є проведення систематичних спостережень за ростом і розвитком рослин і тварин і різноманітних дослідів.
Діяльність учнів (вихованців) здійснюється під керівництвом учителя, керівника гуртка, груп та інших творчих об'єднань навчального закладу.
Для роботи в куточку живої природи залучаються учні (вихованці) 2 - 11 класів навчального закладу шляхом формування ланок. Кількість учнів (вихованців) у ланці становить від 2 до 5 осіб.
Догляд за тваринами і рослинами здійснюється учнями (вихованцями) за графіком відповідно до вимог утримання рослин і тварин.
3.5. Керівником куточка живої природи є завідувач, який призначається директором навчального закладу із числа вчителів біології, педагогічних працівників, керівників гуртків, груп та інших творчих об'єднань.
3.6. Завідувач куточка живої природи за його власним бажанням може бути звільнений від обов'язків класного керівника, керівника гуртка, групи та іншого творчого об'єднання навчального закладу.
3.7. Завідувач куточка живої природи:
відповідає за стан та умови утримання, зберігання рослин і тварин, організацію навчально-виховної роботи з учнями в куточку живої природи;
підбиває разом з класними керівниками, керівниками гуртків, груп та інших творчих об'єднань підсумки навчально-виховної роботи з учнями (вихованцями) на базі куточка живої природи;
організує виставки та тематичні, комплексні експозиції для демонстрації результатів роботи класів або гуртків, груп та інших творчих об'єднань навчального закладу;
координує роботу вчителів початкової школи, вчителів біології, екології та керівників гуртків, груп та інших творчих об'єднань еколого-натуралістичного профілю з організації та проведення спостережень і дослідницької роботи учнів (вихованців) у куточку живої природи;
визначає кращі експонати;
спільно з вчителями початкової школи, вчителями біології, екології та керівниками гуртків, груп та інших творчих об'єднань еколого-натуралістичного профілю підводить підсумки дослідницької роботи учнів (вихованців);
надає допомогу вчителям початкової школи, вчителям біології, екології та керівникам гуртків, груп та інших творчих об'єднань еколого-натуралістичного профілю при виготовленні наочних посібників та іншого матеріалу;
проводить інструктаж учителів, керівників гуртків та інших творчих об'єднань навчального закладу щодо організації навчально-виховної роботи учнів (вихованців);
відповідає за виконання правил техніки безпеки та санітарно-гігієнічних вимог;
складає план навчально-дослідницької роботи учнів на початку поточного навчального року;
звітується перед педагогічною радою навчального закладу про здійснену навчально-виховну і дослідницьку роботу в куточку живої природи;
спільно з учителями, керівниками гуртків, груп та інших творчих об'єднань навчального закладу визначає кращі роботи, експонати чи об'єкти за результатами навчально-дослідницької роботи учнів;
подає пропозиції керівнику навчального закладу, педагогічній раді щодо удосконалення діяльності куточка живої природи, використання коштів, матеріально-технічного забезпечення та реалізації отриманої продукції.
3.8. Учителі та керівники гуртків навчального закладу, що проводять заняття на базі куточка живої природи, під час навчально-дослідницької роботи чи догляду за рослинами, тваринами куточка живої природи:
забезпечують дотримання учнями (вихованцями) правил техніки безпеки і санітарно-гігієнічних вимог;
відповідають за збереження обладнання, інвентарю та об'єктів рослинного і тваринного світу, що утримуються в куточку живої природи;
організують раціональний режим праці і відпочинку учнів.
4. Охорона праці учнів
4.1. Згідно з правилами внутрішнього розпорядку навчального закладу з учнями (вихованцями), які залучаються до проведення дослідницької роботи та догляду за рослинами і тваринами куточка живої природи, проводяться заняття, які організує спеціаліст (вчитель біології, керівник гуртка, групи та іншого творчого об'єднання еколого-натуралістичного напряму).
4.2. Навчально-дослідницьку роботу та догляд за рослинами і тваринами учні здійснюють лише в денний час, при цьому забороняється робота учнів з отрутохімікатами та хворими тваринами.
4.3. Керівники гуртків та вчителі, які здійснюють керівництво роботою в куточку живої природи, несуть повну відповідальність за дотримання трудового законодавства, правил, норм, інструкцій з техніки безпеки, виробничої санітарії та пожежної безпеки.
Заступник начальника головного
управління нормативного
забезпечення та взаємодії з регіонами
|
Є.Р.Чернишова
|
Додаток 1
Матеріально-технічне забезпечення куточка живої природи
Назва приладдя та обладнання
|
Кількість
|
Початкова
школа
|
Основна і
старша школа
|
1
|
2
|
3
|
1. Флораріуми
|
|
2
|
2. Тераріуми:
|
|
|
- для плазунів
|
|
1
|
- для земноводних
|
1
|
1
|
3. Акваріуми:
|
1
|
1 - 3
|
- декоративний (100 - 200 л)
|
1
|
1 - 3
|
- видовий (цихліди, соми,
живородні 100 - 200 л)
|
1
|
1 - 3
|
- для розмноження (15 - 30 л)
|
2
|
3
|
- для підростання молоді (15 - 100 л)
|
2
|
8 - 10
|
4. Віварії:
|
|
|
- клітки для утримання ссавців
|
2
|
5 - 6
|
- клітки для утримання птахів
|
2
|
5 - 10
|
5. Обладнання:
|
|
|
- мікрокомпресори
|
2
|
5 - 10
|
- фільтрувальні пристрої
|
2
|
5 - 6
|
- терморегулятори
|
7
|
20
|
- термокабелі для підігріву тераріумів
|
4
|
15 - 20
|
- рефлектори для денного підігріву
тераріумів
|
1
|
3 - 9
|
- обладнання для догляду за акваріумами
і тераріумами
|
1 - 2 у
залежності
від
місцевих
умов
|
3 - 9 у
залежності
від
місцевих
умов
|
- освітлювальні прилади
|
10
|
30
|
Додаток 2
СПИСОК
рослин, рекомендованих для вирощування в куточку живої природи
1. Родина Акантові
Белопероне
|
Acanthaceae
|
Beloperone
|
2. Родина Амарилісові
Амариліс
Гемантус
Гіпераструм
Клівія
|
Amaryllidaceae
|
Amaryllis
Haemanthus
Hippeastrum
Clivia
|
3. Родина Ароїдні
Аглаонема
Алоказія
Антуріум
Діфенбахія
Монстера
Спатіфіллюм
Філодендрон
|
Araceae
|
Aglaonema
Alocasia
Anthurium
Diffenbachia
Monstera
Spathiphyllum
Philodendron
|
4. Родина Аспарагусові
Аспарагус
|
Asparagaceae
|
Asparagus
|
5. Родина Балзамінові
Бальзамін
|
Balsaminaceae
|
Impatiens
|
6. Родина Бегонієві
Бегонія
|
Begoniaceae
|
Begonia
|
7. Родина Бромелієві
Ананас
Більбергія
Ехмея
|
Bromeliaceae
|
Ananas
Billbergia
Aechmea
|
8. Родина Вересові
Азалія індійська,
або рододендрон індійський
|
Ericaceae
|
Azalea indica
Rhododendron indicum
|
9. Родина Геснерієві
Аіменес
Сенполія,
або узамбарська фіалка
Синінгія, або глоксинія
|
Gesneriaceae
|
Achimenes
Saintpaulia
Sinningia
|
10. Родина Губоцвіті
Плектрантус
|
Lamiaceae
|
Plectranthus
|
11. Родина Діоскорейні
Діоскорея
|
Dioscoreaceae
|
Dioscorea
|
12. Родина Кропивові
Пеліонія
|
Urticaceae
|
Pellionia
|
13. Родина Лаврові
Лавр благородний
|
Lauraceae
|
Laurus obilis
|
14. Родина Лілійні
Аспідістра
Глоріоза
Хлорофітум
|
Liliaceae
|
Aspidistra
Gloriosa
Chlorophytum
|
15. Родина Марантові
Калатея
Маранта
|
Marantaceae
|
Calathea
Maranta
|
16. Родина Миртові
Акка, або фейхоа
Евкаліпт
Мирт
|
Myrtaceae
|
Acca
Eucalyptus
Myrtus
|
17. Родина Молочайні
Молочай блискучий
|
Euphorbiaceae
|
Euphorbia milii
|
18. Родина Пальмові
Фінік канарський,
або фінікова пальма
|
Palmae
|
Phoenix
canariensis
|
19. Родина Адіантові
Адіантум
|
Adiantaceae
|
Adiantum
|
20. Родина Аспленієві
Аспленіум
бульбоносний
|
Aspleniaceae
|
Asplenium
bulbiferum
|
21. Родина Давалієві
Нефролепіс
|
Davalliaceae
|
Nephrolepis
|
22. Родина Первоцвіті
Цикламен
|
Primulaceae
|
Cyclamen
|
23. Родина Перцеві
Пеперомія
|
Piperaceae
|
Peperomia
|
24. Родина Ранникові
Кальцеолярія
|
Scrophulariaceae
|
Calceolaria
|
25. Родина Рутові
Цитрус
|
Rutaceae
|
Citrus
|
26. Родина Шовковицеві
Фікус пружний
Інжир
|
Moraceae
|
Ficus elastica
Ficus carica
|
27. Родина Агавові
Агава
|
Agavaceae
|
Agave
|
28. Родина Айстрові
Хрестовник
|
Asteraceae
|
Senecio
|
29. Родина Асфоделові
Алое
Гавортія
Гастерія
|
Asphodelaceae
|
Aloe
Haworthia
Gasteria
|
30. Родина Драценові
Сансев'єра
|
Dracaenaceae
|
Sansevieria
|
31. Родина Кактусові
Епіфіллюм (філокактус)
Ехінопсис
Мамілярія
Опунція
Зігокактус
|
Cactaceae
|
Epiphyllum
Echinopsis
Mamillaria
Opuntia
Zygocactus
|
32. Родина Ластівневі
Стапелія
Хойя
|
Asclepiadaceae
|
Stapelia
Hoya
|
33. Родина Товстянкові
Каланхое
Ехеверія
Очиток
Товстянка
Бріофіллюм
|
Crassulaceae
|
Kalanchoe
Echeveria
Sedum
Crassula
Bryophyllum
|
34. Родина Мальвові
Гібіскус (троянда
китайська)
|
Malvaceae
|
Hibiscus rosa-
sinensis
|
35. Родина Геранієві
Пеларгонія зональна
|
Geraniaceae
|
Pelargonium
|
36. Родина Аралієві
Плющ звичайний
|
Araliaceae
|
Hedera helix
|
37. Родина Осокові
Циперус
|
Cyperaceae
|
Cyperus
|
Додаток 3
СПИСОК
тварин, рекомендованих для утримання в куточку живої природи
Комахи:
|
Палочник індійський
Палочник в'єтнамський
Цвіркун хатній
Цвіркун польовий
Шовкопряд тутовий
Шовкопряд дубовий
Богомол звичайний
|
Carausius morosus
Extradentatum
Gryllus domesticus
Gryllus campestris
Bombyx mori
Antherala pernyi
Mantis religiosa
|
Земноводні:
|
Квакша звичайна
Квакша японська
Квакша блакитна (австралійська)
Квакша гігантська
(австралійська)
Жаба шпорцева
Тритон гребінчастий
Тритон звичайний
Тритон гольчастий
Аксолотль
|
Hyla arborea
Hyla japonica
Litoria caerulea
Litoria infrafrenata
Xenopus laevis
Triturus cristatus
Triturus vulgaris
Pleurodeles waltli
Ambystoma tigrinum
|
Плазуни:
|
Ящірка прудка
Ящірка зелена
Еублефар плямистий
Вуж звичайний
Вуж водяний
Черепаха болотяна
Черепаха червоновуха
Черепаха степова
|
Lacerta agilis
Lacerta viridis
Eublepharis macularius
Natrix natrix
Natrix tesselata
Emys orbicularis
Pseudoemys scripta
Testudo horsfieldi
|
Птахи:
|
Нерозлучник рожевощокий
Нерозлучник масковий
Папуга хвилястий
Папуга німфовий (карелла)
Канарка
Рисовка
Амадина зеброва
Амадина японська
|
Agapornis roseicollis
Agapornis personata
Melopsittacus undulatus
Nymphicus hollandicus
Serinus canaria
Munia oryzivora
Taeniopygia guttata
Lonchura striata var domestica
|
Ссавці:
|
Свинка морська
Хом'ячок сирійський або
золотистий
Хом'ячок джунгарський
Піщанка монгольська
Піщанка велика
Дегу
|
Cavia parcellus
Mesocricetus auratus
Phodopus sungarus
Meriones unguiculatus
Rhombomys opimus
Octodon degu
|
Додаток 4
СПИСОК
рослин і тварин, рекомендованих для утримання в шкільному акваріумі
Холодноводний акваріум
|
1. Риби
- карась
- пічкур
- колючка дев'ятиголкова
- в'юн
- верховодка
2. Молюски
- котушка
- фіза
3. Рослини
- ряска мала
- вольфія
- елодея канадська
- роголисник темно-зелений
- латаття біле
- глечики жовті
- водяний мох
|
Carassius carassius
Gobio gobio
Pungitius pungitius
Misgurnus fossilis
Leucaspius delineatus
Planorbis sp
Physa fontinalis
Lemna minor
Wolfia arrhiza
Elodea canadensis
Ceratophyllum demersum
Nymphaea alba
Nuphar luteum
Fontinalis antipyretica
|
Тепловодний акваріум
|
1. Риби
- гупі
- пецилія
- меченосець
- скалярія
- риба-папуга
- півник
- макропод
- гурамі блакитний
- сомик крапчастий
- вуалехвіст
- кардинал
|
Poecilia reticulata
Xiphophorus maculatus
Xiphophorus helleri
Pterophyllum scalare
Pelvicachromis pulcher
Betta splendens
Macropodus opercularis
Trichogaster trichopterus
sumatranus
Corydoras paleatus
Carassius auratus auratus
Tanichthys albonubes
|
2. Молюски
- ампулярія
- меланія
- котушка червона
|
Ampullaria sp
Melanoides tuberculata
Planorbis corneus var
rubra
|
3. Рослини
- мох яванський
- річчія плавуча
- папороть крилоподібний
- валіснерія спіральна
- кабомба водяна
- людвігія повзуча
- номафіла пряма
- гігрофіла багатонасінна
- перистолисник різнолисний
- ротала індійська
- ехінодорус амазонський
|
Vesicularia dubyana
Riccia fluitans
Microsorium pteropus
Vallisneria spiralis
Cobomba aquatica
Ludwigia repens
Nomaphila stricta
Hygrophila polysperma
Myriophyllum heterophyllum
Rotala indica
Echinodorus amazonicus
|