Может ли  магазин принять проданный товар, если покупатель 
     утерял кассовый чек?

     * * *

     Відповідно до ст.14 Закону України "Про захист прав споживачів"
(Відомості Верховної Ради, 1991, N З0, ст. З79) продавець, виробник
(підприємство, що виконує їхні функції)  зобов'язані прийняти товар 
неналежної якості у споживача і задовольнити його вимоги,  які спо-
живач має право встановлювати внаслідок придбання товару неналежної 
якості.  Конкретно  можливі  вимоги споживача встановлюються тим же 
законом.  Вимоги  споживача розглядаються  після подання споживачем
квитанції,  товарного чи касового чека  або іншого письмового доку-
мента,  а щодо товарів,  на  які встановлено  гарантійні терміни, - 
технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює.
     Під час  продажу товару продавець зобов'язаний видати спожива-
чеві квитанцію,  товарний  чи касовий чек або інший письмовий доку-
мент, що засвідчує факт купівлі.
     Тобто, виходячи з норм закону, що розглядається, вимоги спожи-
вача про повернення товару можуть і повинні бути задоволені і у ра-
зі, якщо касовий чек покупцем втрачено,  але існує "інший письмовий 
документ", що підтверджує факт купівлі товару.
     Іншим  аспектом  даної  проблеми є внутрішнє відображення цієї
операції продавцем.
     Згідно з п. 6.17  "Положення про порядок реєстрації і застосу-
вання  електронних  контрольно-касових апаратів при розрахунках го-
тівкою у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг"" (наказ
Державної податкової адміністрації України  від  18.09.97 р. N З4З, 
зареєстрований   в   Міністерстві   юстиції   України   12.12.97 р. 
N 594/2З98 ), у випадках повернення споживачем товару або його від-
мови  від  наданої послуги  до підприємства (господарської одиниці) 
подається заява про повернення коштів, до якої обов'язково подаєть-
ся касовий чек,  який підтверджує купівлю товару (надання послуги), 
не передбачаючи заміну касового чека іншим письмовим документом.
     Отже,  у випадку,  якщо касовий чек споживачем втрачено, але є 
інший  письмовий  документ  який підтверджує  факт придбання товару 
неналежної якості саме у вашому торгівельному підприємстві,  ви зо-
бов'язані  прийняти такий товар від споживача і виконати будь-яку з 
його вимог,  передбачених  ст. 14 Закону України  "Про захист справ 
споживачів".
     У випадку  вашої відмови в прийнятті товару суд майже гаранто-
вано зобов'яже вас це зробити.  Але якщо вимогою споживача буде по-
вернення йому коштів, сплачених за такий товар, ви, хоча й зобов'я-
зані це зробити, не зможете правильно здійсни таку операцію без ка-
сового чека, що підтверджує придбання товару. Нагадуємо, що в будь-
якому  разі  закон  має більшу юридичну силу,  ніж наказ податкової 
адміністрації.

     Р.S. Відповідно до Закону України "Про захист прав споживачів"
          споживачами визнаються лише громадяни (не юридичні особи).

-------------------------------------------------------------------
"Навигатор бухгалтера"
N 36/98, стр. 28
[21.09.1998]
Дмитро Богуславський
юрист ЗАТ "Консультаційні служби "Бізнесконсалтінг", тел. 268-82-31