ФОНД СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ Л И С Т N 02-06-170 від 27.07.2001 У зв'язку з численними зверненнями, що виникли внаслідок окремих протиріч у чинному законодавстві, яке стосується: суб'єктів малого підприємництва, що сплачують єдиний податок відповідно до Указу Президента України "Про внесення змін до Указу Президента України від 3 липня 1998 року N 727 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" від 28.06.99 р. N 746/99 ( 746/99 ); сільськогосподарських товаровиробників, що сплачують фіксований сільськогосподарський податок відповідно до Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок" від 17.12.98 р. N 320-XIV ( 320-14 ); суб'єктів підприємницької діяльності, що сплачують вартість спеціального торгового патенту відповідно до Закону України "Про патентування деяких видів підприємницької діяльності" від 23.03.96 р. N 98/96-ВР ( 98/96-ВР ), щодо сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності повідомляємо таке. З набранням чинності законів України "Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування" ( 2213-14 ) та "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" ( 2240-14 ) соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюється на підставі норм цих законів шляхом сплати страхових внесків. Згідно з прикінцевими положеннями останнього з наведених законів всі нормативно-правові акти повинні бути приведені у відповідність із законами про загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Не зважаючи на це, продовжують діяти вищезазначені закони і Указ Президента України ( 746/99 ), згідно з якими суб'єкти господарської діяльності мають право обирати особливий спосіб оподаткування своїх доходів та на підставі яких на рахунки Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності продовжують надходити кошти від сплати єдиного податку, фіксованого сільськогосподарського податку та сплати вартості спеціального торгового патенту. Таким чином, виникла колізія законодавчих актів. З метою усунення вказаних протиріч, а також, у першу чергу, забезпечення конституційного права застрахованих осіб на матеріальне забезпечення і соціальні послуги за рахунок коштів соціального страхування Фонд звернувся до Міністерства праці і соціальної політики України як до спеціально уповноваженого органу виконавчої влади, що здійснює контроль за дотриманням нормативно-правових актів у сфері соціального страхування. На підставі отриманої відповіді, що додається, повідомляємо. До законодавчого врегулювання порядку сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності суб'єкти господарської діяльності, що обрали особливий спосіб оподаткування своїх доходів, не повинні нараховувати і сплачувати страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності в розмірі 2,5% від суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників. При цьому наймані працівники, роботодавцями яких є суб'єкти господарської діяльності, що обрали особливий спосіб оподаткування своїх доходів, є застрахованими особами і повинні сплачувати страхові внески в розмірі 0,5% (0,25%) від суми оплати праці у порядку, встановленому Законом України "Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування" ( 2213-14 ). Фізичні особи, які не використовують працю найманих працівників і обрали особливий спосіб оподаткування своїх доходів, стають застрахованими особами в разі реєстрації в органах Фонду та за умови надходження від них відповідних коштів, передбачених законодавством на рахунки Фонду. Матеріальне забезпечення та соціальні послуги застрахованим особам надаються згідно з діючими положеннями нормативно-правових актів, у тому числі постанов Кабінету Міністрів України від 24.04.2000 р, N 698 ( 698-2000-п ) та від 30.08.2000 р. N 1352 ( 1352-2000-п ). При цьому відповідно до рішень правління Фонду принцип солідарності та субсидування поширюється на кошти Фонду в цілому. Разом з тим облік надходження коштів, одержаних від сум фіксованого сільськогосподарського податку, що сплачується сільськогосподарськими товаровиробниками, від сплати суб'єктами малого підприємництва єдиного податку та від продажу суб'єктам підприємницької діяльності спеціальних торгових патентів повинен провадитись на окремих субрахунках. Так само, окремо, повинен вестися облік витрат по кожній групі страхувальників, які обрали один із видів особливого способу оподаткування своїх доходів. Відповідно до Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, яка затверджена постановою правління Фонду від 26.06.2001 р. N 16 і зараз знаходиться на погодженні, всі страхувальники повинні щоквартально надавати робочим органам Фонду за місцем реєстрації звітність по коштах соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за формою N 4 ФСС ТВП. Зведення звітів за формою N 4 ФСС ТВП по кожній групі страхувальників, що обрали один із видів особливого способу оподаткування своїх доходів (платники єдиного податку, фіксованого сільськогосподарського податку та страхувальники, що сплачують вартість спеціального торгового патенту), повинно робитися окремо. Враховуючи ситуацію, що склалася в сільськогосподарських та інших підприємствах, що перейшли на спрощену систему оподаткування, по виплаті допомоги за рахунок коштів Фонду соціального страхування, виконавчим дирекціям відділень Фонду необхідно забезпечити виплати працівникам таких підприємств матеріального забезпечення по загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню за рахунок коштів Фонду. Для цього відділенням Фонду необхідно додатково розглянути звернення, що надійшли до них від платників, які обрали спрощену систему оподаткування, з проханням відшкодувати витрати на відповідні види допомоги, у тому числі звернення, що отримані від платників фіксованого сільськогосподарського податку при ліквідації Централізованого Фонду соціального страхування колгоспників, і після перевірки їх обгрунтованості, за наявності фінансових можливостей, здійснити відшкодування проведених витрат за рахунок солідарних коштів Фонду. Директор Б.Бочкалов "Бізнес - Бухгалтерія. Право. Податки. Консультації." N 32/1, 6 серпня 2001 р.