ПРОБЛЕМИ, ЩО ПОВ'ЯЗАНІ З СУДОВИМ РОЗГЛЯДОМ СПРАВ ЗА ДОГОВОРАМИ ПОСТАВКИ (практика ПРАВНИЧОГО ЦЕНТРУ "Профконсалтинг") Предметом цієї публікації є поставки, що здійснюються між недержавними структурами і не пов'язані з держзамовленням, державними органами або державними коштами. Не розглядається також зовнішньоекономічна діяльність. Спори, що пов'язані з виконанням договорів поставки продовжують складати значний обсяг від загальної кількості судових спорів. Під час розгляду таких справ подекуди виникають спірні питання, що пов'язані з різним тлумаченням норм чинного законодавства про поставку. ПИТАННЯ: Яким законодавством керуватись ? ВІДПОВІДЬ: Передусім можна назвати главу 23 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) (далі - ЦК). Далі йдуть нормативно-правові акти колишнього СРСР: "Положение о поставках продукции производственно-технического назначения", затв. Постановою Ради Міністрів СРСР від 25.07.88 г. № 888 ( v0888400-88 ) (далі - Положення про поставки продукції) (згідно з п.5.5. роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України від 30.03.95 р. № 02-5/218 ( v_218800-95 ) не може застосовуватись п.69 цього Положення). Положение о поставках товаров народного потребления, завт. Постановою Ради Міністрів СРСР від 25.07.88 г.№888 ( v0888400-88 ) (далі - Положення про поставки товарів) (згідно з п.5.5. роз'яснень президії Вищого арбітражного суду України від 30.03.95 р. №02-5/218 ( v_218800-95 ) не може застосовуватись п.60 цього Положення) Инструкция о порядке приемки продукции производственно - технического назначения и товаров народного потребления по количеству, затв. Пост. Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 15.06.65 г. №П-6 ( v0П-6400-65 ). Инструкция о порядке приемки продукции производственно - технического назначения и товаров народного потребления по качеству, затв. Пост. Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від 25.04.66 г. ( v0П-7400-66 ) Вищенаведені документи є чинними на підставі постанови Верховної Ради України від 12.09.91 г. №1545 "Про порядок дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР" ( 1545-12 ). Тут дозволяється дія союзного законодавства з питань, що не врегульовані законодавством України за умови, що союзне законодавство не суперечить Конституції ( 254к/96-ВР ) і законам України. Крім глави 23 ЦК ( 1540-06 ) поки що фактично відсутні нормативно-правові акти законодавства України які б регулювали поставку між суб'єктами недержавного сектору (не стосується суб'єктів ЗЕД). На необхідність застосування вищезгаданого союзного законодавства неодноразово вказувала і президія Вищого арбітражного суду України (тепер - Вищий господарський суд України, далі - ВАСУ), наприклад, у п.1 своїх роз'яснень від 12.11.93 г. №01-6/1205 ( v1205800-93 ), у п.1 роз'яснень від 12.10.93 г. №01-6/1106 ( v1106800-93 ) тощо. За дорученням Кабінету Міністрів України від 20.01.2001 р. N 25 свої аналогічні роз'яснення з цього приводу надало також Міністерство юстиції України у листі N 19-9-444 від 31.01.2001 ( v-444323-01 ). Слід зазначити, що цей лист містить також переліки нормативно-правових актів, які регулюють поставки у межах СНД та пов'язані з державними коштами. Проблеми застосування законодавства про поставки постійно перебували у центрі уваги ВАСУ про що свідчить велика кількість роз'яснень президії ВАСУ та інформаційних листів. У літературі триває дискусія про можливість застосування союзних нормативно-правових актів (Положення про поставки товарів, Положення про поставки продукції тощо) у тих випадках, коли сторони прямо не обумовлюють це у договорі поставки або ж встановлюють такі умови договору, що суперечать союзним нормативно-правовим актам. Природно, що при цьому йдеться про договори, які відповідають вимогам глави 23 ЦК ( 1540-06 ). На думку автора для дискусії з цього приводу взагалі не має підстав через чітке вирішення проблеми у ст.252 ЦК ( 1540-06 ). Тут прямо вказано на те, що договори поставки укладаються і виконуються відповідно до вищезгаданих Положень про поставки. Отже йдеться про імперативні вимоги чинного законодавства України. ВАСУ також неодноразово звертався до цієї проблеми у своїх листах. На необхідність керуватись саме союзними нормативно-правовими актами вказано у п.5 роз'яснень ВАСУ N 01-6/675 від 15.06.93 ( v_675800-93 ), п.9 листа ВАСУ N 01-8/847 від 22.11.94 ( v_847800-94 ) тощо . Слід зазначити, що у літературі висловлювалась й інша точка зору на цю проблему (В.В.Луць "Контракти у підприємницькій діяльності", Київ-1999, Юрінком Інтер, с.93) Ці автори вважають, що застосування союзного законодавства можливе лише за умов, якщо подібне прямо передбачене у відповідному договорі. ПИТАННЯ: Яка правова природа відсотків, що стягуються за прострочення грошових зобов'язань на підставі ст.214 ЦК ( 1540-06 )? ВІДПОВІДЬ: Існує 4 різних підходи до цієї проблеми. Дехто навіть розглядає згадані відсотки, як особливу форму цивільно-правової відповідальності. Ця дискусія має і суто практичний аспект. Йдеться не лише про визначення правової природи відсотків, а й про їх співвідношення з неустойкою та відшкодуванням збитків. Чи можливе одночасне стягнення трьох відсотків річних (ст.214 ЦК), неустойки та відшкодування заподіяних збитків з порушника договору поставки ? Позицію ВАСУ з цього питання викладено у п.9 роз'яснень президії ВАСУ від 29.04.94 р. №02-5/293 ( v_293800-94 ). Тут зазначається, що на відміну від неустойки відсотки є платою за користування чужими коштами, а не санкцією за невиконання чи неналежне виконання зобов'язань. У справі, що коментується на користь позивача було стягнуто основний борг, відшкодування збитків, пеня і окремо річні відсотки. ПИТАННЯ: Як уникнути звичайних проблем, що характерні для визначення розміру збитків від порушень договорів поставки? ВІДПОВІДЬ: Сторони мають можливість врегулювати ці проблеми ще під час укладення договору поставки. Певні рекомендації з цього приводу можна знайти у п.1.2. роз'яснень президії ВАСУ N 02-5/218 від 30.03.95 " Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з відшкодуванням збитків, завданих невиконанням або неналежним виконанням зобов'язань за договором поставки " ( v_218800-95 ). Згідно з пунктом 74 Положення про поставки продукції та пунктом 65 Положення про поставки товарів сторони мають право передбачити в договорі можливість відшкодування збитків у твердій сумі, яка підлягає стягненню у випадку невиконання або неналежного виконання зобов'язання за договором. Зазначена умова договору означає, що у кожному випадку порушення зобов'язання кредитор не повинен доводити дійсний розмір своїх збитків, однак у разі застосування залікової неустойки ці збитки підлягають стягненню в частині, не покритій неустойкою (штрафом, пенею). 05.10.2001 р. Сергей Казимиров Генеральный директор Правовового центра "Профконсалтинг" г. Киев, ул. Артема, 1/5, офис 400 Тел./факс: (044) 212-05-97,212-08-55