Авансові внески: є підстави для санкцій, але є й проблеми з їхнім застосуванням
ДПАУ листом від 10.10.2001 №13606/7/15-1117 нагадала підпорядкованим органам, що вони мають активніше проводити оперативні перевірки щодо нарахування та сплати авансових внесків із податку на прибуток... до настання строків для подання квартальних декларацій. Водночас доводиться наявність законодавчих підстав для застосування санкцій у разі заниження авансових сум.
Без відповідальності
Відповідно до п. 16.7 закону "Про оподаткування прибутку підприємств" (у редакції від 22.05.97 №283/ 97-ВР) упродовж кварталу платники податку, за винятком нерезидентів та виробників сільськогосподарської продукції, сплачують авансові внески податку до бюджету за перший та другий місяць кварталу, визначені згідно з п. 16.3 цього закону наростаючим підсумком з початку року.
Авансові внески сплачуються до бюджету за підсумками першого та другого місяців звітного (податкового) кварталу до 20 числа другого і третього місяця такого кварталу відповідно.
Розрахунки авансових внесків здійснюються платником податку самостійно, без подання декларації про прибуток. Повідомлення про результати таких розрахунків надсилається податковому органу в терміни, передбачені для сплати авансових внесків. Штрафні санкції за відхиленню розмірів сплачених авансових внесків від розмірів внесків, перерахованих за результатами .звітного кварталу, не застосовуються.
Пунктами 16.2, 16.3 закону встановлено, що податок на прибуток нараховується за ставкою, визначеною ст. 10 закону, від прибутку, що підлягає оподаткуванню, розрахованому згідно з п.3.1 закону, з урахуванням положень пунктів 7.12, 7.13, 7.14, 14.1, 16.8, 16.9 і ст.6 закону, та зменшується на вартість торгових патентів, придбаних платником податку згідно із законом «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності».
Одночасно відповідно до п.3.1 закону об'єктом оподаткування є прибуток, що визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу звітного періоду, визначеного згідно з п.4.3 закону, на суму валових витрат платника податку, визначених ст.5 цього закону, та суму амортизаційних відрахувань, нарахованих згідно зі статтями 8 і 9 закону.
Таким чином, під час розрахунку авансових внесків податку на прибуток база оподаткування визначається шляхом зменшення суми скоригованого валового доходу місяця, за який розраховуються авансові внески, на суму валових витрат, що призвели до виникнення цього доходу, та на суму амортизаційних відрахувань, розрахованих як 1/3 від квартальної суми амортизаційних відрахувань. У разі проведення такого розрахунку також застосовуються вимоги п.5.9 закону.
Санкції — за оперативних перевірок
Листом ДПАУ від 17.07.2001 №9495/7/15-1217 було зобов'язано голів обласних апаратів організувати проведення оперативних перевірок поданих податкових декларацій (повідомлень про авансові розрахунки) тих платників податку, які зменшили нарахування податку порівняно з попереднім звітним (податковим) періодом.
Таким чином, органи податкової служби в разі виявлення фактів значного зменшення платниками податку без достатніх на те підстав нарахування прдат-ку порівняно з попереднім звітним (податковим) періодом мають здійснити перевірку, з виходом на місце, відповідності поданих авансових повідомлень фактично отриманим результатам господарської діяльності цих платників. У випадку викриття помилок під час складання авансових повідомлень органи податкової служби повинні донара-хувати авансовий внесок і стягнути його разом з фінансовими санкціями та пенею. Підставою для нарахування фінансових санкцій є пп.17.1.3 закону "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 №2181-111.
Відповідно до цього підпункту в разі, коли контролюючий орган самостійно донараховує суму податкового зобов'язання платника податків за підставами, викладеними в підпункті «б» пп.4.2.2 закону №2181-111, такий платник податків зобов'язаний сплатити штраф у розмірі 5% від суми недоплати за кожний з податкових періодів, установлених для такого податку, збору -(обов'язкового платежу), починаючи з податкового періоду, на який припадає така недоплата, та закінчуючи податковим періодом, на який припадає отримання таким платником податків податкового повідомлення від контролюючого органу, але не більше 25% такої суми та не менше 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Своєю чергою, пп.4.2.2 "б" закону №2181-111 передбачено, що контролюючий орган зобов'язаний самостіино визначити суму податкового зобов'язання платника податків у разі, якщо дані документальних перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, заявлених у податкових деклараціях.
Колізії
Водночас ДПАУ констатує, що невирішеною залишається проблема застосування штрафних санкцій за відхилення даних авансових розрахунків відданих податкової декларації за квартал після настання вищезазначеного граничного терміну подання квартальної податкової звітності.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює відповідальність платників податку — нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, є виключно закон "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".
Відповідно до пп.4.1.4 закону №2181-111 податкові декларації подаються за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює, зокрема, календарному місяцю (утім числі при сплаті місячних авансових внесків), —упродовж 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Таким чином, згідно з законом №2181-III повідомлення про авансовий внесок податку на прибуток має статус податкової декларації, отже, за заниження його показників встановлено відповідальність також відповідно до закону №2181-111.
Воднораз вищенаведене свідчить, що п.16.7 закону №283/ 97-ВР суперечить закону №2181-111, оскільки вказує на неможливість застосування штрафних санкцій за відхилення даних авансових розрахунків від даних податкової декларації за квартал.
Одночасно закон №283/ 97-ВР не може містити будь-яких окремих норм щодо застосування або незастосування штрафних санкцій до платників податку, які б не відповідали закону №2181-111. Крім того, відповідно до п.19.6 закону №2181 -III закони та інші нормативно-правові акти діють у частині, що не суперечить нормам цього закону.
Від редакції
Задля узгодження законів ДПАУ розробило зміни до п. 16.7закону "Про оподаткування прибутку підприємств", якими пропонує передбачити відповідальність платників податків за заниження авансових сум податку на прибуток. Тобто тим самим фактично підтверджується, що наведені вище обгрунтування, в поєднанні з нормами того ж закону №2181-111 щодо "конфлікту інтересів", все ж не дають упевненості податківцям у безапеляційності своєї позиції.
Матеріали підготував Лев СЕМИШОЦЬКИЙ
По материалам газеты "ЗАКОН & БІЗНЕС"