МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ Л И С Т N 051-205/8-3729/1489 від 09.11.2001 На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 08.10.2001 р. N 14450/52 Міністерство фінансів України розглянуло лист Ліги страхових організацій України від 17.09.2001 р. N 1542/III-5 щодо оподаткування доходів нерезидентів - страховиків Росії, з джерелом їх походження з України, і повідомляє. Це не перше звернення щодо правомірності застосування законодавства України до оподаткування доходів страхових компаній - нерезидентів, що одержуються ними від операцій перестрахування ризиків за угодами зі страховими компаніями - резидентами України. З аналогічним запитом до Міністерства фінансів України звернулося Міністерство фінансів Федеративної Республіки Німеччини в 1996 році. У зв'язку з цим була проведена зустріч компетентних органів двох Договірних Держав щодо застосування положень Угоди про уникнення подвійного оподаткування ( 643_599 ) стосовно оподатковуваних доходів страховиків - нерезидентів, за підсумками якої був підписаний протокол. (Протокол знаходиться в Державній податковій адміністрації України і його копія була передана також Міністерству зовнішніх зв'язків України). Компетентні органи двох Держав підтвердили, що названі доходи є доходами від комерційної діяльності і підлягають оподаткуванню в порядку, визначеному статтею 7 Угоди ( 643_599 ). Відповідно до статті 7 Угоди між Урядом України та Урядом Російської Федерації про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження ухилень від сплати податків ( 643_599 ), ратифікованої Законом України від 6 жовтня 1995 року N 369/95-ВР ( 369/95-ВР ), визначено, що прибуток підприємства Договірної Держави оподатковується лише в цій Договірній Державі, якщо тільки це підприємство не здійснює підприємницьку діяльність у другій Договірній Державі через розташоване в ній постійне представництво. Якщо підприємство здійснює підприємницьку діяльність через постійне представництво в другій Державі, тоді такий прибуток підлягає оподаткуванню в другій Державі. Згідно з пунктом 2 статті 3 цієї Угоди ( 643_599 ) визначено, що при застосуванні цієї Угоди Договірною Державою будь-який термін, не визначений у ній, буде, якщо із контексту не випливає інше, мати те значення, яке він має за законодавством цієї Держави. В підпункті 3 (абзац "а") статті 2 цієї Угоди ( 643_599 ) визначено, що існуючими податками, на які поширюється Угода в Україні, є податок на доходи підприємств і організацій. Відповідно до статті 1, підпункт 1.29 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), вказано, що визначені у цьому Законі терміни, такі, як податок на дивіденди, репатріацію доходів, виплату виграшів, доходи від страхової діяльності, інші податки, які утримуються при виплаті доходів (прибутків), є видами податку на прибуток і не вважаються нововведеними податками. Таким чином, при виплаті суми доходів нерезидентам у вигляді страхових внесків, страхових платежів або страхових премій від перестрахування, та за умови, що діяльність нерезидента не здійснюється через постійне представництво, такі суми доходів нерезидента Росії не підлягають оподаткуванню на території України. Керуючись названими статтями Угоди і законодавством України, немає підстав відносити зазначені доходи страховиків-нерезидентів до оподаткування в порядку, передбаченому статтею 20 "Інші доходи" Угоди про уникнення подвійного оподаткування, якою покриваються доходи, не зазначені в інших статтях. ...Роз'яснення із зазначених питань, надане Державною податковою адміністрацією України в листі від 21.05.2001 р. N 3452/6/22-3215 в частині оподаткування доходів нерезидентів - страховиків Росії, одержаних у вигляді страхових платежів від перестрахування ризиків, суперечить чинному законодавству. Заступник Державного секретаря В.Регурецький "Бухгалтерія", N 48/1, 26.11.2001 р.