ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 16211/7/10-1118/2503 від 29.11.2001 Державна податкова адміністрація України розглянула лист Державної податкової адміністрації у Дніпропетровській області від 21.08.2001 р. N 18-1118 про застосування вимог Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" щодо адміністрування місцевих податків і зборів та повідомляє наступне. 1 квітня 2001 року набув чинності Закон України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) (далі - Закон), який є спеціальним законом з питань оподаткування й установлює порядок погашення зобов'язань юридичних і фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів). Він також регулює порядок нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення. Отже, зазначеним Законом ( 2181-14 ) передбачені новий порядок, терміни сплати, а також подання податкових декларацій та розрахунків як загальнодержавних податків і зборів, так і місцевих податків і зборів та відповідальність за їх несплату. Згідно зі статтею 1 Закону ( 2181-14 ) податкове зобов'язання - це зобов'язання платника податків сплатити до бюджетів або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цим Законом або іншими законами України. Перелік місцевих податків і зборів, механізм справляння та порядок їх сплати, граничний розмір ставок установлюються органом місцевого самоврядування відповідно до статті 15 Закону України від 25.06.91 р. N 1251-XII ( 1251-12 ) "Про систему оподаткування" та статті 1 Декрету Кабінету Міністрів України від 20.05.93 р. N 56-93 ( 56-93 ) "Про місцеві податки і збори" (далі - Декрет). Відповідно до статті 19 Декрету ( 56-93 ) місцеві податки та збори перераховуються до бюджетів місцевого самоврядування в порядку, визначеному відповідними радами, якими вони встановлюються. Проте стягнення не внесених у визначений термін місцевих податків і зборів здійснюється згідно із чинним законодавством, тобто відповідно до порядку, установленого Законом ( 2181-14 ). Таким чином, платники зобов'язані сплачувати місцеві податки і збори у терміни, визначені відповідними рішеннями органів місцевого самоврядування з урахуванням таких особливостей: 1. Окремі місцеві збори сплачуються до місцевих бюджетів нерегулярно, до здійснення певної дії, як-то видачі дозволу. Це стосується зборів за видачу ордера на квартиру, за видачу дозволу на розміщення об'єктів торгівлі. Такі збори як до 1 квітня 2001 року, так і після цієї дати в умовах дії Закону ( 2181-14 ) повинні сплачуватися до видачі дозволу (якщо, звісно, рішенням органу місцевого самоврядування не встановлене інше). Розрахунки в такому разі зі зборів не подаються. 2. Місцеві податки і збори сплачуються до місцевих бюджетів регулярно їх безпосередніми платниками. Це стосується податку з реклами, комунального податку, збору за право користування знаками місцевої символіки. У багатьох випадках установлюється щомісячна сплата перелічених платежів і квартальна періодичність подання звітності. Наприклад, рішенням органу місцевого самоврядування встановлено, що комунальний податок сплачується щомісяця до 15-го числа наступного місяця, а розрахунок комунального податку подається щоквартально до 10-го числа місяця, який настає за звітним кварталом. В умовах дії Закону ( 2181-14 ) ці терміни мають таке значення: В описаному випадку базовий податковий (звітний) період для комунального податку дорівнює календарному кварталу, тому розрахунок податку відповідно до пп."б" пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 зазначеного Закону ( 2181-14 ) повинен подаватися протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу. У разі неподання розрахунку в цей термін платник відповідно до пп.17.1.1 п.17.1 ст.17 Закону ( 2181-14 ) сплачує штраф у розмірі десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. При цьому платник сплачує авансові внески у терміни, установлені рішеннями органів місцевого самоврядування. Як правило, у більшості регіонів України терміни сплати авансових платежів установлені до 15-го числа наступного місяця. Сума комунального податку в повному обсязі, обчислена відповідно до розрахунку за звітний квартал (з урахуванням фактично сплачених авансових внесків за місяці цього кварталу), повинна бути внесена платником відповідно до пп.5.3.1 п.5.3 ст.5 Закону ( 2181-14 ) протягом десяти календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного терміну, передбаченого пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 цього Закону ( 2181-14 ) для подання податкової декларації. Несплачена сума комунального податку в зазначений термін відповідно до пп.5.4.1 п.5.4 ст.5 Закону ( 2181-14 ) визнається сумою податкового боргу платника податку, на яку відповідно до пп.16.4.1 п.16.4 ст.16 цього Закону ( 2181-14 ) нараховується пеня з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Нацбанку України, яка діє на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того. яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення в його сплаті. Крім цього, платник податків зобов'язаний буде сплатити штраф відповідно до пп.17.1.7 п.17.1 ст.17 Закону ( 2181-14 ). Якщо ж рішенням органу місцевого самоврядування передбачено, що розрахунок комунального податку подається і сам податок сплачується щомісяця, то базовий податковий (звітний) період для податку в такому випадку дорівнюватиме місяцю, у зв'язку із чим відповідно до пп."а" пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 Закону ( 2181-14 ) розрахунок податку повинен подаватися протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, а сплачуватися відповідно до пп.5.3.1 п.5.3 ст.5 цього Закону ( 2181-14 ) податок повинен протягом десяти календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного терміну, передбаченого пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 Закону ( 2181-14 ) для подання податкової декларації. За порушення цього терміну сплати так само нараховується пеня відповідно до пп.16.4.1 п.16.4 ст.16 і сплачується штраф відповідно до пп.17.1.7 п.17.1 ст.17 Закону ( 2181-14 ). 3. Окремі місцеві податки і збори сплачуються до місцевих бюджетів регулярно органами, уповноваженими справляти ці платежі. Це стосується збору за паркування автомобілів, готельного, ринкового, курортного зборів. У багатьох випадках установлюється щоденна або щодекадна сплата таких зборів і щомісячна періодичність подання звітності. Наприклад, рішенням органу місцевого самоврядування встановлено, що ринковий збір перераховується до місцевого бюджету щодня (щодекади), а розрахунок його подається щомісяця. У наведеному випадку базовий податковий (звітний) період для ринкового збору дорівнює календарному місяцю, тому розрахунок збору відповідно до пп."а" пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 Закону ( 2181-14 ) повинен подаватися протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. У разі неподання розрахунку в цей термін платник податків сплачує штраф відповідно до пп.17.1.1 п.17.1 ст.17 Закону ( 2181-14 ). При цьому платник відповідно до рішення органу місцевого самоврядування щодня (щодекади) перераховує до місцевого бюджету зібрані суми ринкового збору - авансові внески. Сума збору в повному обсязі, обчислена відповідно до розрахунку за звітний місяць (з урахуванням фактично сплачених авансових внесків за дні (декади) цього місяця), повинна бути внесена платником відповідно до пп.5.3.1 п.5.3 ст.5 Закону ( 2181-14 ) протягом десяти календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного терміну, передбаченого пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 Закону ( 2181-14 ) для подання податкової декларації. Несплачена сума ринкового збору в зазначений термін відповідно до пп.5.4.1 п.5.4 ст.5 Закону ( 2181-14 ) визнається сумою податкового боргу, на яку відповідно до пп.16.4.1 п.16.4 ст.16 цього Закону ( 2181-14 ) нараховується пеня з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Нацбанку України, яка діє на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті, та сплатити штраф відповідно до пп.17.1.7 п.17.1 ст.17 Закону ( 2181-14 ). Перший заступник голови В.Жвалюк "Баланс", N 52, 25.12.2001 р.