ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т


 N 16211/7/10-1118/2503 від 29.11.2001




     Державна податкова   адміністрація  України  розглянула  лист
Державної податкової адміністрації у Дніпропетровській області від
21.08.2001 р.  N 18-1118 про застосування вимог Закону України від
21.12.2000 р.  N 2181-III  (  2181-14  )  "Про  порядок  погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами" щодо адміністрування місцевих податків і зборів
та повідомляє наступне.
     1 квітня 2001 року набув чинності Закон України "Про  порядок
погашення   зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та
державними  цільовими   фондами"   від  21.12.2000 р.  N  2181-III
( 2181-14  )  (далі - Закон),  який є спеціальним законом з питань
оподаткування й установлює порядок погашення зобов'язань юридичних
і  фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з
податків і  зборів  (обов'язкових  платежів).  Він  також  регулює
порядок   нарахування  і  сплати  пені  та  штрафних  санкцій,  що
застосовуються до платників  податків  контролюючими  органами,  у
тому  числі  за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності,
та визначає процедуру  оскарження  дій  органів  стягнення.  Отже,
зазначеним Законом ( 2181-14 ) передбачені новий порядок,  терміни
сплати,  а також подання податкових декларацій та  розрахунків  як
загальнодержавних  податків  і  зборів,  так і місцевих податків і
зборів та відповідальність за їх несплату.
     Згідно зі статтею 1 Закону ( 2181-14 ) податкове зобов'язання
- це зобов'язання  платника  податків  сплатити  до  бюджетів  або
державних  цільових  фондів  відповідну суму коштів у порядку та у
строки, визначені цим Законом або іншими законами України.
     Перелік місцевих  податків  і зборів,  механізм справляння та
порядок їх сплати,  граничний розмір ставок установлюються органом
місцевого  самоврядування  відповідно  до статті 15 Закону України
від 25.06.91 р. N 1251-XII ( 1251-12 ) "Про систему оподаткування"
та  статті  1  Декрету  Кабінету Міністрів України від 20.05.93 р.
N 56-93 ( 56-93 ) "Про місцеві податки і збори" (далі - Декрет).
     Відповідно до  статті 19 Декрету ( 56-93 ) місцеві податки та
збори  перераховуються  до  бюджетів  місцевого  самоврядування  в
порядку,    визначеному    відповідними    радами,    якими   вони
встановлюються.  Проте стягнення не внесених у  визначений  термін
місцевих   податків   і   зборів  здійснюється  згідно  із  чинним
законодавством,  тобто  відповідно   до   порядку,   установленого
Законом ( 2181-14 ).
     Таким чином, платники зобов'язані  сплачувати місцеві податки
і  збори  у  терміни,  визначені  відповідними  рішеннями  органів
місцевого самоврядування з урахуванням таких особливостей:

     1. Окремі  місцеві  збори  сплачуються  до  місцевих бюджетів
нерегулярно,  до здійснення певної дії,  як-то видачі дозволу.  Це
стосується зборів за видачу ордера на квартиру,  за видачу дозволу
на розміщення об'єктів торгівлі.  Такі збори як до 1  квітня  2001
року, так і після цієї дати  в  умовах  дії  Закону  (  2181-14  )
повинні  сплачуватися  до видачі дозволу (якщо,  звісно,  рішенням
органу місцевого самоврядування не встановлене інше). Розрахунки в
такому разі зі зборів не подаються.

     2. Місцеві  податки  і збори сплачуються до місцевих бюджетів
регулярно їх безпосередніми платниками.  Це стосується  податку  з
реклами, комунального податку, збору за право користування знаками
місцевої символіки.  У багатьох випадках установлюється  щомісячна
сплата  перелічених  платежів  і  квартальна періодичність подання
звітності.  Наприклад,  рішенням органу  місцевого  самоврядування
встановлено,  що комунальний податок сплачується щомісяця до 15-го
числа  наступного  місяця,  а  розрахунок   комунального   податку
подається  щоквартально  до  10-го  числа  місяця,  який настає за
звітним кварталом.  В  умовах  дії  Закону ( 2181-14 ) ці  терміни
мають таке значення:
     В описаному випадку базовий податковий (звітний)  період  для
комунального   податку   дорівнює   календарному   кварталу,  тому
розрахунок податку  відповідно  до  пп."б"  пп.4.1.4  п.4.1   ст.4
зазначеного  Закону  (  2181-14  )  повинен подаватися протягом 40
календарних  днів,  що  настають  за  останнім  календарним   днем
звітного (податкового) кварталу. У разі неподання розрахунку в цей
термін  платник  відповідно   до  пп.17.1.1  п.17.1  ст.17  Закону
( 2181-14  )  сплачує  штраф  у  розмірі  десяти неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян.
     При цьому   платник   сплачує   авансові  внески  у  терміни,
установлені  рішеннями  органів   місцевого   самоврядування.   Як
правило,  у  більшості  регіонів  України терміни сплати авансових
платежів  установлені  до  15-го  числа  наступного  місяця.  Сума
комунального  податку  в  повному обсязі,  обчислена відповідно до
розрахунку за звітний квартал (з  урахуванням  фактично  сплачених
авансових внесків за місяці цього кварталу),  повинна бути внесена
платником відповідно до пп.5.3.1 п.5.3 ст.5  Закону  (  2181-14  )
протягом  десяти  календарних  днів,  що настають за останнім днем
відповідного граничного терміну, передбаченого пп.4.1.4 п.4.1 ст.4
цього Закону ( 2181-14 ) для подання податкової декларації.
     Несплачена сума  комунального  податку  в  зазначений  термін
відповідно до  пп.5.4.1  п.5.4  ст.5 Закону ( 2181-14 ) визнається
сумою податкового боргу платника податку,  на  яку  відповідно  до
пп.16.4.1 п.16.4 ст.16 цього Закону ( 2181-14 ) нараховується пеня
з  розрахунку  120  відсотків  річних  облікової  ставки  Нацбанку
України,  яка  діє на день виникнення такого податкового боргу або
на день його (його частини) погашення,  залежно від  того.  яка  з
величин  таких  ставок  є  більшою,  за  кожний  календарний  день
прострочення  в  його  сплаті.  Крім   цього,   платник   податків
зобов'язаний буде  сплатити  штраф  відповідно до пп.17.1.7 п.17.1
ст.17 Закону ( 2181-14 ).
     Якщо ж рішенням органу місцевого самоврядування  передбачено,
що   розрахунок  комунального  податку  подається  і  сам  податок
сплачується щомісяця,  то базовий податковий (звітний) період  для
податку  в  такому випадку дорівнюватиме місяцю,  у зв'язку із чим
відповідно до  пп."а"  пп.4.1.4  п.4.1  ст.4  Закону  (  2181-14 )
розрахунок податку  повинен  подаватися  протягом  20  календарних
днів,   що   настають   за   останнім  календарним  днем  звітного
(податкового) місяця,  а сплачуватися відповідно до пп.5.3.1 п.5.3
ст.5 цього  Закону  (  2181-14  )  податок повинен протягом десяти
календарних  днів,  що  настають  за  останнім  днем  відповідного
граничного терміну,   передбаченого  пп.4.1.4  п.4.1  ст.4  Закону
( 2181-14 ) для подання податкової декларації.  За порушення цього
терміну сплати так само нараховується пеня відповідно до пп.16.4.1
п.16.4 ст.16  і  сплачується  штраф відповідно до пп.17.1.7 п.17.1
ст.17 Закону ( 2181-14 ).

     3. Окремі місцеві податки і  збори  сплачуються  до  місцевих
бюджетів регулярно органами,  уповноваженими справляти ці платежі.
Це  стосується  збору  за  паркування   автомобілів,   готельного,
ринкового,  курортного зборів.  У багатьох випадках установлюється
щоденна або    щодекадна   сплата   таких   зборів   і   щомісячна
періодичність подання звітності.
     Наприклад, рішенням    органу    місцевого     самоврядування
встановлено, що ринковий збір перераховується до місцевого бюджету
щодня (щодекади), а розрахунок його подається щомісяця.
     У наведеному  випадку базовий податковий (звітний) період для
ринкового збору  дорівнює  календарному  місяцю,  тому  розрахунок
збору відповідно до пп."а" пп.4.1.4 п.4.1 ст.4 Закону ( 2181-14  )
повинен  подаватися  протягом 20 календарних днів,  що настають за
останнім календарним днем звітного (податкового)  місяця.  У  разі
неподання  розрахунку  в цей термін платник податків сплачує штраф
відповідно до пп.17.1.1 п.17.1 ст.17 Закону ( 2181-14 ).
     При цьому платник  відповідно  до  рішення  органу  місцевого
самоврядування  щодня  (щодекади) перераховує до місцевого бюджету
зібрані суми ринкового збору  -  авансові  внески.  Сума  збору  в
повному  обсязі,  обчислена  відповідно  до  розрахунку за звітний
місяць (з урахуванням фактично сплачених авансових внесків за  дні
(декади) цього місяця),  повинна бути внесена платником відповідно
до пп.5.3.1   п.5.3  ст.5  Закону  (  2181-14  )  протягом  десяти
календарних  днів,  що  настають  за  останнім  днем  відповідного
граничного  терміну,  передбаченого  пп.4.1.4  п.4.1  ст.4  Закону
( 2181-14 ) для подання податкової декларації.
     Несплачена сума   ринкового   збору   в   зазначений   термін
відповідно до пп.5.4.1 п.5.4 ст.5 Закону (  2181-14  )  визнається
сумою  податкового   боргу,  на яку відповідно до пп.16.4.1 п.16.4
ст.16 цього Закону ( 2181-14 ) нараховується пеня з розрахунку 120
відсотків  річних  облікової  ставки Нацбанку України,  яка діє на
день виникнення такого податкового боргу або на  день  його  (його
частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є
більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті, та
сплатити   штраф  відповідно  до  пп.17.1.7  п.17.1  ст.17  Закону
( 2181-14 ).

 Перший заступник голови                                  В.Жвалюк

 "Баланс", N 52, 25.12.2001 р.