КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ФІНАНСІВ І БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Л И С Т N 06-10/730 від 11.12.2001 В Комітеті Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності розглянуто Конституційне звернення Туристичної асоціації України стосовно офіційного тлумачення положень статті 2 Декрету Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори" ( 56-93 ) щодо визначення розміру готельного збору. Відповідно до статті 2 зазначеного Декрету ( 56-93 ) платниками готельного збору є особи, які проживають у готелях. Граничний розмір готельного збору не повинен перевищувати 20 відсотків добової вартості найманого житла (без додаткових послуг). На нашу думку, неоднозначне тлумачення цієї статті в частині визначення розміру готельного збору викликане нечітким визначенням бази оподаткування, що призвело до конфлікту інтересів. Зокрема, з одного боку, "під граничним розміром готельного збору, який не повинен перевищувати 20 відсотків добової вартості", можна розуміти розмір ставки збору, за базу для визначення якого береться добова вартість проживання у готелі (тобто певний відсоток від вартості проживання за добу). При цьому сума готельного збору визначається за весь час проживання у готелі. До такого висновку дійшли, виходячи із наданих роз'яснень, Державна податкова адміністрація України та Державний комітет молодіжної політики, спорту і туризму України. З другого боку, із змісту зазначеної норми можна зробити висновок, що граничний розмір готельного збору, тобто сума готельного збору (а не граничний розмір ставки готельного збору), яка стягується з осіб, які проживають у готелях, не повинна перевищувати 20 відсотків добової вартості найманого житла, незалежно від терміну проживання. Таке роз'яснення надано у листах Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва. У зв'язку з тим, що Декрет Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори" ( 56-93 ) застосовується з 1993 року, Комітет звернувся до Державної податкової адміністрації України з проханням надати інформацію про те, як фактично це питання відображається у рішеннях органів місцевого самоврядування, оскільки згідно із статтею 18 Декрету ( 56-93 ) органи місцевого самоврядування самостійно встановлюють і визначають порядок сплати місцевих податків і зборів відповідно до переліку і в межах установлених граничних розмірів ставок. Із листа Державної податкової адміністрації України від 27.11.2001р. N 363/2/18-1110 ( va363225-01 ) випливає, що, як показує практика, готельний збір, відповідно до рішень органів місцевого самоврядування, обчислюється від добової вартості житла з урахуванням тривалості проживання. Враховуючи те, що оскільки у статті 2 Декрету Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори" ( 56-93 ) чітко не визначено, що сума готельного збору обчислюється виходячи із терміну проживання особи (тобто кількості діб, на яку було найняте житло), вважаємо, що готельний збір має стягуватися у розмірі не більше 20 відсотків добової вартості житла, незалежно від терміну проживання у готелі. З набранням чинності Законом України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" конфлікт інтересів має вирішуватись згідно з пунктом 4.4 цього Закону ( 2181-14 ), яким, зокрема, встановлено, що у разі коли норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення у межах апеляційного узгодження приймаються на користь платника податків. Врегулювати порушене питання можливо лише шляхом внесення змін до статті 2 Декрету Кабінету Міністрів України "Про місцеві податки і збори" ( 56-93 ) в частині уточнення бази оподаткування... Голова Комітету В.Альошин "Бухгалтерія", N 51/2, 20.12.2001 р.