ДЕЯКІ ПИТАННЯ ПРАВОВОГО СТАТУТУСУ І ОПОДАТКУВАННЯ ПРЕДСТАВНИЦТВ НЕРЕЗИДЕНТІВ Відкриття в Україні представництв іноземних суб,єктів господарської діяльності здійснюється на підставі ст.5 Закону України від 16.04.91 р. " Про зовнішньоекономічну діяльність " ( 959-12 ). Норми щодо взаємного відкриття представництв подекуди містяться і в міждержавних торговельно-економічних договорах. Якщо розглянути юридичний статус представництв відповідно до норм міжнародного приватного права, то можна навести такі їхні характерні риси: Не мають статусу юридичної особи згідно з чинним законодавством України; Спеціальна правоздатність визначається дорученням від іноземного суб`єкта господарювання; Через представництво повністю або частково здійснюється в Україні підприємницька дільність іноземного суб`єкта господарюваня. Обов`язковою умовою для початку діяльності представництва є його реєстрація у податкових органах згідно з вимогами чинного законодавства. В усіх випадках представництво діє від імені і за дорученням іноземного суб`єкта господарювання, виконує представницькі функції. Діяльність представництва регулююється чииним законодавством України та міжнародними договорами, що належним чином ратифіковані Україною. Дещо по іншому статус постійних представництв регулюється податковим законодавством. Перелік нормативно-правових актів з цього приводу виглядає таким чином: Закон України №28397-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" (в редакції від 22.05.97 р.) - п.1.17, 1.32 ст.1, п.2.1.4, 2.5. ст.2, ст.13, п.16.11., 16.12. ст.16, п.22.20 ст.22 ( 334/94-ВР ). Положення про порядок реєстрації та обліку постійних представництв нерезидентів в Україні, як платників податку на прибуток, затв. наказом ДПАУ від 12.08.97 р. №293 (в редакції наказу від 16.01.98 р.) ( z0331-97 ). Порядок складання розрахунку податку на прибуток нерезидента, що проводить діяльність на території України через постійне представництво, затв. наказом ДПАУ від 31.07.97р.№274( z0352-97 ). Порядок подання звітів про утримання і внесення до бюджету податку на доходи нерезидентів, затв. наказом ДПАУ від 16.01.98 р. №28 ( z0056-98 ). Податкове законодавство дає власне визначення поняття постійного представництва нерезидентів. У п.1.17 ст.1 Закону " Про оподаткування прибутку підприємств " ( 334/94-ВР ) дається визначення цього поняття - постійне місце діяльності, через яке повністю або частково здійснюється господарська діяльність нерезидента на території України. До постійних представництв, зокрема, відносяться: місце управління, філіал, офіс, завод, фабрика, майстерня, шахта, нафтова чи газова свердловина, кар'єр або інше місце розвідки чи видобутку корисних копалин. З метою оподаткування до постійних представництв прирівнюються резиденти, які мають повноваження діяти від імені нерезидента, що тягне за собою виникнення у нерезидента цивільних прав та обов'язків (укладати договори (контракти) від імені нерезидента; утримувати (зберігати) запаси товарів, що належать нерезиденту, із складу яких здійснюється поставка товару від імені нерезидента, крім резидентів, що мають статус складу митниці). Резиденти, що з метою оподаткування прирівнюються до постійних представництв, не підлягають додатковій реєстрації в податкових органах як платники податку. На підставі п.2.5 ст.2 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) обов`язковою є реєстрація постійного представництва (крім резидентів, що виконують ці функції ) у податковому органі за місцем свого розташування. Порушення цієї вимоги розглядається як ухилення від оподаткування, а отриманий прибуток таким, що прихований від оподаткування. Згідно до п.22.20 ст.22 Закону "Про оподаткування прибутку підприємств"( 334/94-ВР ) - податкова реєстрація постійного представництва заміняє раніш встановлену державну реєстрацію в МЗЕСторгу України або в інших органах влади. 21.12.2001р. Сергій Теньков директор юридичного департаменту центру "Профконсалтинг" м. Київ, вул. Артема, 1/5, офіс 400 Тел./факс: (044) 212 05 97, 212 08 55