ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 13668/7/22-2217 від 11.10.2001 ДПА України розглянула лист ДПА в області щодо суми винагороди, що сплачується підприємством - резидентом України перевізнику - резиденту Республіки Македонія відповідно до договору про надання останнім транспортних послуг автомобільним транспортом, і повідомляє. Відповідно до п.13.5 ст. 13 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) суми доходів нерезидентів, які виплачуються резидентами як оплата вартості фрахту транспортних засобів, оподатковуються за ставкою 6 відсотків у джерела виплати таких доходів за рахунок таких виплат. Таким чином, оплата фрахту транспортних засобів, про яку йдеться у згаданому вище пункті, означає орендну плату, що сплачується (нараховується) резидентами або постійними представництвами на користь нерезидента - орендодавця транспортних засобів. У разі коли міжнародною угодою, ратифікованою ВРУ, встановлено інші правила оподаткування, ніж ті, що передбачені цим Законом, застосовуються норми міжнародного договору (п.18.1 ст.18 Закону). Відповідно до п.1 ст.8 Конвенції ( 807_002 ) між Урядом України і Урядом Республіки Македонія про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доходи і на капітал, яка набрала чинності 23.11.98 р., прибутки, одержані резидентом Договірної Держави від експлуатації морським, річкових або повітряних суден, дорожніх транспортних засобів у міжнародних перевезеннях, оподатковуються лише в цій Державі. Правила оподаткування доходів резидента Македонії від надання в оренду українському підприємству транспортних засобів визначаються ст.7 Конвенції ( 807_002 ) з урахуванням положень ст.5 та 22. Відповідно до п.1 ст.7 прибуток підприємства Македонії від здійснення ним підприємницької (господарської) діяльності буде оподатковуватися в Україні лише у разі,якщо ця діяльність здійснюється через постійне представництво. Для цілей ст.7 Конвенції ( 807_002 ) використовується термін "постійне представництво", як він визначений у законодавстві України з урахуванням положень ст.5 Конвенції. Враховуючи викладене вище, резидент Македонії може оподатковуватись в Україні щодо доходів, отриманих від діяльності в Україні, у випадку коли він має постійне місце бізнесу у значенні п.і ст.5 Конвенції ( 807_002 ) або коли він проводить бізнес через особу у значенні п.5 цієї статті. Якщо ж діяльність не здійснюється через постійне представництво, то доходи македонської компанії від надання в оренду українському підприємству транспортних засобів відповідно до ст.7 та ст.22 Конвенції ( 807_002 ) не оподатковуються в Україні. У розумінні відповідних положень згаданої Конвенції у разі, якщо підприємство - резидент Республіки Македонія, яке уклало договір з українським резидентом про надання останньому транспортних послуг автомобільним транспортом за маршрутом Україна - Македонія, не здійснює своєї діяльності в Україні через розташоване у ній постійне представництво, будь-які доходи такого підприємства стосовно цього договору не підлягають оподаткуванню в Україні. Механізм застосування звільнення згаданих доходів визначено Порядком звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України згідно з міжнародними договорами України про уникнення подвійного оподаткування, затвердженим постановою КМУ від 06.05.2001 р. N 470 ( 470-2001-п ). Водночас відповідно до положень Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) оплата українським підприємством послуг македонського перевізника з перевезення останнім вантажів за згаданим маршрутом відповідно до пп."й" ст. 13 цього Закону, в якому йдеться про те, що доходи у вигляді виручки або інших видів компенсації вартості товарів (робіт, послуг), переданих (виконаних, наданих) резиденту від такого нерезидента, становлять виняток з цього підпункту, не оподатковується в Україні. Заступник Голова І.Кальніченко "Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації", N 6/1, 11.02.2002