ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ Л И С Т N 14-11-6/127 від 09.01.2002 Відповідно до ст.25 Земельного кодексу України від 25.10.2001 р. N 2768-III ( 2768-14 ) при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Поширеною є практика, коли земельна частка (пай) залишається невитребуваною - особа, якій належить зазначене право, його не реалізує. Пунктом 12 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України ( 2768-14 ) повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, до розмежування земель державної і комунальної власності, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Відповідно до статей 26, 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ( 280/97-ВР ) до компетенції органів місцевого самоврядування належить вирішення питань регулювання земельних відносин. Стаття 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" ( 586-14 ) вказує, що до питань, які вирішуються місцевими державними адміністраціями, належать питання використання землі, природних ресурсів та охорони довкілля. Отже, відповідна рада чи адміністрація, керуючись вищезазначеними положеннями, може надавати в оренду земельну частку (пай), власник якої не реалізував свого права, включивши в договір оренди положення щодо терміну договору (наприклад, про те, що договір діє до настання певної умови - виявлення власника або звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця). Орендна плата за користування такою часткою має надходити до органу місцевого самоврядування чи органу виконавчої влади і не підлягає поверненню власнику сертифіката, оскільки орендодавцем виступала рада чи адміністрація, яка, відповідно до договору, і має отримувати орендну плату. При здійсненні такого розпорядження відповідна рада або адміністрація повинна враховувати додаткові вимоги щодо правового режиму вказаних земельних часток (паїв), що висувається законодавством про паювання. Зокрема, паї не можуть передаватись у власність інших суб'єктів, окрім власників права на земельну частку (пай). У разі виявлення власника він може скористатися належним йому правом на земельну частку (пай), тобто вимагати виділення земельної частки в натурі (на місцевості), або переукласти договір оренди, укладений радою від свого імені, чи припинити його дію. Перший заступник Голови Комітету В.Кулинич "Урядовий кур'єр", N 38, 26.02.2002 р.