ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т N 2866/7/24-1117 від 18.02.2002 На адресу ДПА в АР Крим, областях, м.Києві та Севастополі У зв'язку з численними запитами підпорядкованих ДПА та платників податків щодо механізму та повноважень органів ДПА при наданні відстрочок зі сплати фіксованого сільгоспподатку сільгосптоваровиробникам в результаті виникнення форс-мажорних обставин ДПА України повідомляє таке. Закон України від 17.12.98 р. N 320-XIV ( 320-14 ) "Про фіксований сільськогосподарський податок" та постанова КМУ від 23.04.99 р. N 658 ( 658-99-п ) "Про затвердження Положення про порядок справляння та обліку фіксованого сільськогосподарського податку" визначають механізм справляння фіксованого сільгоспподатку, що сплачується сільгосптоваровиробниками у грошовій формі або у вигляді поставок сільгосппродукції. Вказаними правовими актами не визначено головні умови користування податковим кредитом, а також не зобов'язано ДПА України розробити порядок відстрочення сплати фіксованого сільгоспподатку. У зв'язку з наведеним, у ДПА України відсутні правові підстави для розробки та держреєстрації відповідного механізму надання відстрочок зі сплати фіксованого сільгоспподатку для сільгосптоваровиробників у результаті виникнення форс-мажорних обставин. Одночасно зазначаємо, що п.18,2 ст.18 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III ( 2181-14 ) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" встановлено, що підлягає списанню безнадійний податковий борг, у тому числі пеня, нарахована на такий податковий борг, а також штрафні та фінансові санкції. Однією із складових частин безнадійного податкового боргу є податковий борг юридичних або фізичних осіб, що виник внаслідок непереборної сили (форс-мажорних обставин). Норми зазначеної статті поширюються на всіх платників податків, незалежно від галузевого підпорядкування. З метою забезпечення практичного впровадження п. 18.2 ст. 18 цього Закону ДПА України розроблено Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків, який затверджено наказом від 14.03.2001 р. N 103 ( z0016-02 ) та зареєстровано в Мін'юсті України 10.01.2002 р. N 16/6304. На підставі доручення КМУ від 28.02.2001 р. N 2153/3 зазначений Порядок був узгоджений з Мінфіном України, Мінпраці та соцполітики України (до складу якого увійшли установи Фонду соцстраху України), Держмитслужбою України та ПФУ. Так, у випадку виникнення форс-мажорних обставин платник податків звертається до контролюючого органу за місцем обліку безнадійного податкового боргу або за місцем своєї реєстрації (якщо контролюючим є податковий орган) з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків, зборів, інших платежів, які просить списати. До заяви обов'язково додається будь-який з документів, який підтверджує, що податковий борг вважається безнадійним. Факт непереборної сили підтверджується: - ТПП України - про настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території України; - уповноваженими органами іншої держави, які легалізовані консульськими установами України, - у разі настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території такої держави; - рішеннями Президента України про запровадження надзвичайної екологічної ситуації в окремих місцевостях України, затвердженими ВРУ, або рішеннями КМУ про визнання окремих місцевостей України потерпілими від повені, посухи, пожежі та інших видів стихійного лиха; - висновками інших органів, уповноважених згідно із законодавством засвідчувати обставини форс-мажору. Враховуючи зазначене, для списання безнадійного податкового боргу, що виник внаслідок форс-мажорних обставин, сільгосптоваровиробники можуть скористатися нормами наведеного вище Порядку. Заступник Голови Г.Оперенко "Бізнес-Бухгалтерія: право-податки-консультації" N 9/2, 07.03.2002