ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ З ТИМЧАСОВОЇ ВТРАТИ ПРАЦЕЗДАТНОСТІ Л И С Т N 01-16-341 від 11.03.2002 У зв'язку із численими зверненнями страхувальників і робочих органів відділень Фонду щодо термінів подання звітності по коштах Фонду та порядку застосування штрафних санкцій при порушенні строків її подання повідомляємо наступне. Діяльність Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд) регламентується Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" від 18.01.2001 р. N 2240 ( 2240-14 ), який на виконання статті 46 Конституції України ( 254к/96-ВР ) та Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування ( 16/98-ВР ) безпосередньо визначає правові, організаційні та фінансові основи зазначеного виду страхування. Закон України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" від 21.12.2000 р. N 2181 ( 2181-14 ) виходячи з назви також поширюється на діяльність Фонду, відносячи його робочі органи до категорії контролюючих. Проте, згідно з преамбулою, Закон N 2181 ( 2181-14 ) є спеціальним законом з питань оподаткування, тоді як Закон N 2240 ( 2240-14 ) - основоположний закон з окремого виду державного соціального страхування. З огляду на це, а також на терміни набуття чинності цих Законів положення Закону N 2181 ( 2181-14 ) повинні застосовуватись органами Фонду і страхувальниками у випадку, коли аналогічні норми або механізм їх застосування не передбачені Законом N 2240 ( 2240-14 ). До таких положень треба віднести порядок списання розстрочення і стягнення заборгованості по коштах Фонду. Питання щодо строків подання звітності виникає внаслідок розбіжності у строках подання податкових декларацій згідно із Законом N 2181 ( 2181-14 ) та звітами по коштах Фонду за формою N 4-ФСС ТВП відповідно до Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду від 26.06.2001 р. N 16 ( v0016503-01 ). Згідно з пунктом 1.11 Закону N 2181 ( 2181-14 ) податкова декларація, розрахунок - це документ, що подається платником податків до контролюючого органу у строки та за формою, установлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податку, збору (обов'язкового платежу). Якщо виділене вище у тексті стосується слова "документ", то в цьому випадку слід зазначити, що підставою для нарахування страхових внесків є норми Закону N 2240 ( 2240-14 ) (а не дані звітної форми N 4-ФСС ТВП) і термін сплати внесків не залежить від факту подання або неподання звітності, У такому випадку звіт по коштах Фонду не є податковою декларацією. Якщо ж виділене у тексті відноситься до слова "законодавство", то зазначаємо, що строки подання звітної форми по коштах Фонду та її форма встановлені правлінням Фонду на підставі положень Закону N 2240 ( 2240-14 ) (пункт 4 статті 11). Страхувальники зобов'язані вести облік коштів загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, своєчасно подавати органам Фонду встановлену звітність щодо цих коштів згідно з пунктом 4 частини 2 статті 27 Закону N 2240 ( 2240-14 ). Нормативно-правовим актом у цьому випадку є Інструкція N 16, яку затверджено відповідно до Закону N 2240 ( 2240-14 ). Таким чином, за визначенням, строк подання звіту по коштах Фонду не може встановлюватися нормами Закону N 2181 ( 2181-14 ) і при визначенні терміну його подання слід керуватися вимогами Інструкції N 16. При цьому слід зазначити, що Законом N 2240 ( 2240-14 ) застосування штрафних санкцій за несвоєчасне подання звітності безпосередньо не передбачено. На підставі пункту 6 частини 1 статті 28 Закону N 2240 ( 2240-14 ) у таких випадках слід керуватися статтями 165-1 та 244-а Кодексу України про адміністративні порушення ( 80732-10, 80731-10 ). Ураховуючи наведене, застосування штрафних санкцій за неподання звіту по коштах Фонду на підставі статті 17 Закону N 2181 ( 2181-14 ) буде неправомірним. Аналогічне твердження міститься в листі Міністерства праці та соціальної політики України від 22.01.2002 р. N 20-33 ( v0-33203-02 ), що додається. Директор Б.Бочкалов "Баланс", N 12, 19.03.2002 р.