1. Загальні положення
Програма соціального захисту населення Харківської області на 2007 рік (далі – Програма) розроблена відповідно до рішення Харківської обласної ради від 20 серпня 1999 року “Про регіональну комплексну програму соціально-економічного розвитку Харківської області до 2010 року”.
Вона спрямована на підтримку найбільш незахищених верств населення, а саме, працездатних і непрацездатних громадян області, які за віком, за станом здоров'я чи у зв'язку із ситуацією на ринку праці перебувають у скрутному становищі.
Програма охоплює всі вікові категорії населення. Особлива увага приділяється пенсіонерам, ветеранам, інвалідам та іншим громадянам, які самотужки не можуть вирішити питання щодо забезпечення належного доходу в сім'ях.
У вирішенні проблем соціального захисту населення пріоритетним напрямком є реалізація заходів щодо зайнятості людей, у тому числі осіб з обмеженими фізичними можливостями. Для цього залучаються підприємства громадських організацій ветеранів та інвалідів. Підтримці діяльності громадських організацій передбачається приділяти особливу увагу. Крім того, у співпраці з цими організаціями передбачено проведення низки заходів щодо відзначення знаменних дат, зустрічей за круглим столом та інших заходів. У такий спосіб визначаються напрями та обсяги робіт щодо соціального захисту населення в області.
В області функціонує 42 територіальних центри соціального обслуговування одиноких непрацездатних громадян, якими надаються соціальні послуги більше 46,0 тис. інвалідів та людям похилого віку.
Територіальними центрами Харківської області та м. Харкова обслуговується понад 36 тис. ветеранів, у тому числі: інвалідів Великої Вітчизняної війни – 2 780 чол., ветеранів праці – 33 742 чол.
У Харківській області функціонує 18 будинків-інтернатів, розрахованих на проживання 3617 підопічних, в тому числі: 5 геріатричних будинків-інтернатів на 1164 ліжко-місць, 9 психоневрологічних інтернатів на 1616 ліжко-місць, 3 дитячих будинки-інтернати на 675 ліжко-місць, 1 спеціальний будинок-інтернат на 162 ліжко-місць.
Станом на 01.12.06, в інтернатних установах області мешкає 3419 підопічних.
В області проживає 188 тис. ветеранів війни, із них: 17,5 тис. сімей загиблих (померлих) військовослужбовців, 139 тис. інвалідів, 450 тис. ветеранів праці. Понад 360 тис. – “дітей війни”.
В області проводиться робота по забезпеченню інвалідів і пенсіонерів, протезно-ортопедичними виробами, засобами технічної реабілітації та пересування.
Станом на 01.11.06, 924 чол. забезпечені інвалідними колясками та 9432 чол. – засобами технічної реабілітації.
Однією з основних складових соціального захисту сімей з низькими доходами є Програма житлових субсидій. Станом на 01.12.06, кількість сімей - отримувачів субсидій становить 62,6 тис. сімей, або 5,9 %. Із загальної кількості осіб, які отримують субсидії, майже 39 тис. пенсіонерів.
2. Мета і завдання Програми
Метою програми є:
підтримка найбільш незахищених верств населення, а саме, працездатних і непрацездатних громадян області, які за віком, за станом здоров'я чи у зв'язку із ситуацією на ринку праці перебувають у скрутному становищі;
забезпечення на належному рівні додаткових заходів щодо соціального захисту та підтримки інвалідів, ветеранів війни та праці, “дітей війни”, осіб із категорій жертв нацистських переслідувань, бездомних громадян;
зниження рівня бідності в області, підвищення рівня охоплення найбільш нужденних верств населення соціальними виплатами і послугами, посилення адресності допомоги.
Для забезпечення досягнення мети необхідно виконати наступні завдання:
активізувати роботу по залученню малозабезпечених верств населення до Програми житлових субсидій в період підвищення цін та тарифів на житлово-комунальні послуги;
посилити контроль за перевіркою цільового використання бюджетних асигнувань, передбачених для надання населенню житлових субсидій та інших видів державних соціальних допомог, вжити заходів щодо повного відшкодування надміру нарахованих та виплачених коштів, які підлягають поверненню до бюджету;
забезпечити рівні можливості для осіб з особливими потребами щодо соціальної, медичної адаптації та інтеграції у суспільство;
підвищити рівень соціального та медичного обслуговування інвалідів, ветеранів війни та праці, “дітей війни”, осіб із категорії жертв нацистських переслідувань тощо;
забезпечити всебічну підтримку громадських організацій інвалідів і ветеранів;
привернути увагу суспільства до важливості відзначення святкових та пам’ятних дат в Україні, вшанування громадян, причетних до цих подій.
Особлива увага у Програмі приділяється роботі з дітьми та молоддю. Головним чинником вирішення проблем підростаючого покоління визначено отримання освіти та працевлаштування після закінчення учбових закладів.
3. Фінансове забезпечення
Фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів, які передбачаються в обласному бюджеті на 2007 рік на галузь соціальний захист та соціальне забезпечення (470 тис. грн.), та інших видатків по соціальному захисту населення (4198,1 тис. грн.), а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
Розподіл коштів на проведення заходів щодо відзначення визначних дат та на підтримку діяльності громадських організацій ветеранів та інвалідів здійснюється за погодженням з постійною комісією обласної ради з питань соціальної політики та захисту населення.
4. Очікувані результати
Реалізація даної Програми дозволить:
знизити рівень бідності в області, підвищити рівень охоплення найбільш нужденних верств населення соціальними виплатами і послугами, підвищити рівень зайнятості цієї категорії населення;
підвищити життєву позицію громадян, звільнених з місць позбавлення волі;
покращити якість обслуговування громадян, які звертаються за призначенням усіх видів соціальних допомог, зменшити час на обробку документів та призначення допомог та субсидій;
вирішити проблеми фінансового, медичного та соціального забезпечення пільгових категорій населення;
покращити умови проживання та соціально-побутового обслуговування громадян, що проживають у будинках-інтернатах та перебувають на обслуговуванні у територіальних центрах соціального обслуговування пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян;
створити систему своєчасного реагування щодо надання необхідної допомоги потребуючим громадянам для зниження соціальної напруги у суспільстві.
5. Організація і контроль за виконанням Програми
Організація та контроль за виконанням Програми покладається на обласну державну адміністрацію.
Координація дій щодо виконання заходів покладається на головне управління праці та соціального захисту населення обласної державної адміністрації.