ЗВЕРНЕННЯ
Харківської обласної ради до
Президента України,
Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України
щодо внесення змін до засад формування місцевих бюджетів із врахуванням в їх
показниках видатків на медичне, освітнє, соціальне й інше забезпечення вимушено
переміщених на відповідні території осіб та передбачення в Державному бюджеті
України на 2016 рік субвенції місцевим бюджетам на компенсацію за пільговий
проїзд окремих категорій громадян
Харківською обласною радою неодноразово перед органами центральної влади ініціювалось питання щодо внесення змін до фінансового забезпечення місцевих бюджетів у зв’язку зі збільшенням кількості вимушено перемішених осіб із тимчасово окупованих територій та районів проведення антитерористичної операції, які потребують медичного, соціального, освітнього та іншого забезпечення.
Разом із цим Харківська обласна рада висловлює занепокоєння стосовно відсутності в проекті Державного бюджету України на 2016 рік субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Відповідно до Єдиної інформаційної бази даних про взятих на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, станом на 04 грудня 2015 року в Харківській області обліковується 205 657 осіб, із яких 85 690 у повному обсязі отримали медичну допомогу в закладах охорони здоров’я Харківської області (у тому числі: дорослих – 57 866 (67,6 %), дітей – 27 824 (32,4 %)).
Стаціонарна допомога надана 21 231 особі або 23,2 % від загальної кількості зареєстрованих, у тому числі 13 881 дорослому та 7 350 дітям (із них – 1 078 новонароджених).
Амбулаторну медичну допомогу отримали 64 459 осіб (76,1 % від загальної кількості зареєстрованих), у тому числі 43 985 дорослих та 20 474 дитини.
На надання медичної допомоги вимушено переміщеним особам закладами охорони здоров’я Харківської області станом на 01.12.2015 витрачено більше 73,0 млн грн.
Маємо зазначити, що відповідними розпорядженнями Кабінету Міністрів України у 2015 році місцевим бюджетам Харківської області виділено додаткове фінансування по галузі «Охорона здоров’я» у загальному обсязі 47 879,2 тис. грн, із яких лише 17 666,8 тис. грн. – на видатки, пов’язані зі збільшенням в області чисельності внутрішньо переміщених осіб, які отримують медичне обслуговування.
Питання збільшення медичної субвенції для Харківської області в 2015 році у зв’язку з великою кількістю вимушено переміщених осіб на території, зокрема, було розглянуто та одноголосно підтримано на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я у липні цього року.
Також маємо зазначити, що загальна незабезпеченість комунальних закладів охорони здоров’я Харківської області фінансовими ресурсами для надання в повному обсязі своєчасної медичної допомоги громадянам, які її потребують, та вимушений перерозподіл частки фінансових і матеріальних ресурсів для медичного забезпечення тимчасово переміщених осіб можуть стати передумовою виникнення соціальної напруги в області.
Окрім того, ситуація з належним наданням медичної допомоги громадянам ускладнюється несвоєчасним централізованим постачанням Міністерством охорони здоров’я України лікарських засобів та виробів медичного призначення на виконання заходів, передбачених у окремих державних програмах та комплексних заходах програмного характеру, а також необхідністю забезпечення за рахунок коштів місцевих бюджетів за життєвими показами осіб, хворих на рідкісні (орфанні) захворювання, лікарськими засобами та відповідними харчовими продуктами для спеціального дієтичного споживання відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 160, на виконання вимог якої Харківській області необхідні додаткові фінансові ресурси в обсязі більше 400,0 млн грн.
На жаль, на законодавчому рівні ці питання залишаються системно невирішеними.
Що стосується компенсування пільгового проїзду окремих категорій громадян, зазначаємо, що в Харківській області пільгові перевезення громадян здійснюються наступними видами транспорту: метрополітеном, наземним електротранспортом (трамваї, тролейбуси), залізничним та автомобільним транспортом. За розрахунками підприємств області, які здійснюють перевезення пільгового контингенту, потреба в коштах субвенції на 2016 рік складає 555,9 млн грн, у тому числі залізничним транспортом – 91,7 млн грн, метрополітеном – 16,8 млн грн, підприємствами міськелектротранспорту – 385,5 млн грн, автомобільним транспортом – 61,9 млн грн.
Упродовж 2015 року двічі зростали тарифи на електроенергію та значно підвищилась вартість паливно-мастильних матеріалів. Необхідно врахувати і той факт, що в Харківській області проживає велика кількість учасників бойових дій, які брали безпосередню участь у проведенні антитерористичної операції, та тимчасово переміщених осіб із Донецької та Луганської областей, які користуються правом на пільговий проїзд, що також впливає на вартість послуги.
Органи місцевого самоврядування не мають необхідних фінансових ресурсів для забезпечення реалізації права всіх пільгових категорій громадян на проїзд у громадському транспорті.
Зважаючи на викладене, звертаємось із наступними пропозиціями щодо фінансового забезпечення місцевих бюджетів Харківської області для своєчасного надання медичної допомоги жителям Харківщини, а також вимушено переміщеним особам, а саме:
– переглянути формульний розподіл медичної субвенції із здійсненням обчислення обсягу медичної субвенції місцевим бюджетам із урахуванням наявної чисельності населення відповідно до даних статистичної звітності та Єдиної інформаційної бази даних про взятих на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, з метою внесення відповідних змін;
– збільшити при обрахунку медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 2016 рік фінансовий норматив бюджетної забезпеченості на охорону здоров’я «на одного жителя»;
– збільшити обсяги видатків із державного бюджету на виконання бюджетної програми «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» КПКВК 2301400;
– переглянути перелік рідкісних (орфанних) захворювань, затверджений наказом Міністерства охорони здоров’я України від 27.10.2014 № 778 виходячи із реальних можливостей державного і місцевих бюджетів, із внесенням відповідних змін до зазначеного документа у частині певного обмеження вказаного переліку;
– передбачити в Державному бюджеті України на 2016 рік субвенцію місцевим бюджетам на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян.
Просимо підтримати зазначені пропозиції та сприяти внесенню відповідних змін до законодавчих та нормативних актів держави, зокрема до Державного бюджету України на 2016 рік.
СХВАЛЕНО
Рішення обласної ради
від ________ 2015 року № _____-VІI
(ІІ сесія VIІ скликання)